کیوسک امروز؛ تاکید علی خامنه ای در استفاده از هنر؛ البته احتمالا در زندان/ پیامدهای لایحه حجاب وعفاف/ روزگار ناخوش محیط زیست/ رکوردزنی دولت سیزدهم در برداشت از صندوق توسعه/ سودهای انحصاری در فروش بلیت به زائران/ ۵۰ سال؛ میانگین سن سکته قلبی/ طرح های نیمه تمام در کشور/ ضعف خدمات پس از فروش/ نمک بر زخم فقر

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

تاکید علی خامنه ای در استفاده از هنر؛ البته احتمالا در زندان

ابرار نوشت: علی خامنه ای در دیدار اعضای ستاد کنگره ملی بزرگداشت ۳۴۰۰ شهید استان اردبیل گفت: تاثیرگذارترین روش برای حفظ راه شهیدان شیوه های هنری است. خطاب به این سخن خامنه ای باید گفت ابتدا هنرمندان زندانی را آزاد کنید تا هنر خود را در جامعه به نمایش بگذارند. البته احتمالا با زندانی بودن هنرمندان، “هنرمند” مدنظر خامنه ای، سعید طوسی و امثالهم است.

پیامدهای لایحه حجاب و عفاف

روزنامه ستاره صبح از لایحه حجاب و عفاف نوشته است؛ موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس روز گذشته از اتمام بررسی لایحه عفاف و حجاب در این کمیسیون خبر داد. گفتنی است، طبق رأی نمایندگان این لایحه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی، یعنی بررسی در کمیسیون به جای رسیدگی توسط ۲۹۰ نماینده مجلس صورت میگیرد. این در حالی است که واکنش ها و انتقادات نسبت به مفاد این لایحه ادامه دارد. علی ربیعی، سخنگوی دولت دوازدهم میگوید: لایحه حجاب نزاع و ستیز را به مدارس خواهد کشاند. معین الدین سعیدی، نماینده مجلس نیز میگوید: دانش آموزان مطابق لایحه  حجاب از خدمات عمومی محروم می شوند. از سوی دیگر نیز غلامرضا حسن پور، مسئول بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور گفت: “به زودی شهر حجاب را در شهرهای تهران و اصفهان به صورت دائمی راه اندازی می کنیم تا الگوهای مناسب حجاب برای کودکان تا بزرگسالان در آن ارائه شود.”

روزگار ناخوش محیط زیست؛ از خشکی تالاب ها تا کاهش تراز دریاچه ها

روزنامه آرمان ملی با نگاهی به خشکی دریاها و دریاچه ها به مشکلاتی پرداخته که پس از این خشکی ها گریبان گیر مردم خواهد شد. هشیلان در آستانه خشکی قرار دارد؛ خزر کوچک و کوچک تر می شود و انزلی می رود تا دیگر نباشد. خشک شدن تالاب ها، دریاچه ها و دریاها در چهار گوشه کشور سوژه روز محیط زیستی این روزهای رسانه هاست که البته عواقب آن را نه تنها مردمان مناطق و محلات گرفتار آمده در خشکی که با دربرگیری کم آبی و بی آبی، خیلی زود همه مردم کشور پرداخت خواهند کرد. از بین رفتن چرخه های مختلف زیستی و غذایی، از بین رفتن گونه های جانوری و حیات وحش، به خطر افتادن معیشت مردم، مهاجرت های گسترده به سمت شهرهای بزرگ و گسترش حاشیه نشینی و مشکلات متعاقب آن تنها نمونه هایی از عواقب این خشک شدگی ها هستند؛ ضمن اینکه این نکته را هم باید در نظر گرفت که کم شدن رطوبت نسبی که در پی از بین رفتن تالاب ها اتفاق می افتد به خشک تر شدن محیط انجامیده؛ زمین خشک می شود و ترک بر می دارد و حالا نوبت ریزگردهایی است که از این کف های خشک برخیزند و به مرزهای جغرافیایی هم اهمیتی ندهند.

رکوردزنی دولت سیزدهم در برداشت از صندوق توسعه

روزنامه ابرار اقتصادی به پول های غیب شده در دولت حسن روحانی پرداخته است؛ پس از تجربه ناموفق حساب ذخیره ارزی بر اساس ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه، صندوق توسعه ملی تشکیل شد و هدف از آن تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز میعانات گازی و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار مولد و سرمایه های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده های نفتی بود. ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۲ و در دولت اول روحانی بود که برای نخستین بار اطلاعاتی مبهم از میزان موجودی این صندوق منتشر شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور وقت در این روز تایید کرد که صندوق توسعه ملی خالی است. از آن زمان به بعد، آمارها و اعداد ضد و نقیضی از میزان موجودی این صندوق منتشر شده است. به طور مثال، صفدر حسینی، رئیس صندوق توسعه ملی موجودی آن را ۴۲ میلیارد دلار اعلام کرد یا ناصر سراج، رئیس وقت سازمان بازرسی عدد ۵۴.۵ میلیارد دلار را رسانه ای کرد. با این حال، به طور روشن هنوز هم مشخص نشده که چقدر در این صندوق پول بود و میزان تسهیلات پرداختی به بخش خصوصی از آن چقدر بود؟ یا دولت چقدر برداشت کرد؟

سود میلیاردی سودجویان در فروش بلیت به زائران

روزنامه اقتصاد پویا از نابسامانی در فروش بلیت اربعین میگوید؛ سازمان هواپیمایی کشوری به جای اعمال نظارت بر فروش بلیت هواپیما در دوره زیارت اربعین در اقدامی عجیب تنها ۳ پلتفرم علی بابا (صندوق مالی توسعه تکنولوژی ایران)، فلای تودی (همراه اول) و اسنپ تریپ (ایرانسل) که هر ۳ خصولتی هستند را به عنوان سایت فروش آنلاین (OTA) بلیت هواپیمای اربعین معرفی و فروش آنلاین خارج از این سایت ها و سایت های رسمی شرکت های هواپیمایی را تخلف اعلام کرد و با این تصمیم ایجاد رانت و انحصار نمود.

به گفته کاپیتان محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در زیارت اربعین سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۵۱ هزار نفر از طریق هواپیما به زیارت اربعین رفتند  که اگر همین تعداد را در ۸ میلیون تومان نرخ مصوب ضرب کنیم به رقم ۲۰۰۸ میلیارد تومان می رسیم که با سیاست اشتباه وزارت راه منجر به توزیع رانت و انحصار شده است. نکته عجیب تر ماجرا آن جاست که خرداد ماه، سازمان هواپیمایی کشوری، پلتفرم علی بابا را بخاطر گران فروشی تعلیق کرده بود!

۵۰ سال؛ میانگین سن سکته قلبی

روزنامه رویداد امروز به آمار بیماری های قلبی-عروقی در کشور پرداخته است؛ رئیس بیمارستان شهید رجایی کرج اظهار داشت: ۴۴ درصد علل مرگ و میر در کشور ما به علت بیماری های قلبی – عروقی شامل سکته مغزی، قلبی و فشار خون است که بخش عمده ای از این درصد متعلق به سکته های قلبی است. این درحالیست که این سن در کشورهای پیشرفته ۶۵ تا ۷۰ سال است و در حدود سن سالمندی اتفاق میافتد.

۳۰ تا ۶۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور

روزنامه آرمان امروز دستورالعمل متنوع سازی روش های ورود سرمایه را بررسی کرده است. به نظر می رسد هرچه از عمر دولت می گذرد آروزهای آن نیز بزرگ تر می شود. حالا نوبت دستورالعمل متنوع سازی روش های ورود سرمایه به کشور است که قرار است وضعیت سرمایه گذاری در ایران را بهبود بخشد. مرتضی افقه، اقتصاددان با اشاره به این دستورالعمل اعلامی از سوی وزیر اقتصاد گفت: همین حالا از سرمایه های موجود در کشور استفاده نمی شود و این مشوق هایی که اعلام کرده اند بی فایده است. در حال حاضر ۳۰ تا ۶۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور داریم که بدون سرمایه معطل مانده اند. این کارشناس اقتصادی افزود: به دلیل محدودیت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که داریم فوج فوج سرمایه ها از کشور خارج میشوند و ابتدا باید این مشکل را حل کنیم.

ضعف شدید خدمات پس از فروش و کیفیت بسیار پایین حمایت از مشتری در شرکت مدیران خودرو

روزنامه جمله به ضعف شرکت های خودرویی در ایران نسبت به خدمات پس از فروش پرداخته است؛ در جهان رقابتی امروز آنچه بیش از همه اهمیت یافته است کیفیت یک کالاست که باید خود را در زنجیره زمانی حفظ کند و با استمرار این کیفیت به رشد ارزش برند مربوطه کمک برساند. بنابراین خدمات پس از تولید و فروش یکی از مهمترین زنجیره های کیفی است که اگر به درستی مراعات نشود، به فروپاشی شهرت و ارزش اسمی آن کالا در بازار می انجامد.

یکی از بهترین نمونه ها برای توضیح این وضعیت خودروی فونیکس شرکت مدیران خودرو است که مدتی از ارائه آن به عنوان یک خودرو مطمئن، زیبا و با کیفیت در بازار ایران می گذرد. وقتی برای خرید این خودرو به نمایندگی های فروش مراجعه می کنید صفی از دلربایان پیش روی شما قرار می گیرند و از هر دری درباره کیفیت این خودرو سخن میگویند. در سایت این شرکت نیز به مشتری وعده داده شده که هیچ گاه در راه نخواهد ماند و مدیران خودرو با گسترگی بالای خدمات و نمایندگی ها و تعمیرگاه ها رضایت مشتریان را جلب خواهد کرد.

اما وقتی خودرو را خریدید و به اصلاح خر کمپانی از پل گذشت کافی است دچار مشکلی کوچک شده و نیازمند خدمات پس از فروش آنها شوید آنجاست که با این حقیقت تلخ روبرو خواهید شد که هیچ خبری از آن وعده ها نیست و نه تنها کمپانی به کمک شما نخواهد آمد، بلکه توان پاسخگویی و ارائه خدمات مناسب را هم ندارد. نکته عجیب تر آن است که خدمات سرویس خودرو حتی در پایتخت کشور نیز قدرت پشتیبانی از محصولات خود را در صورت خراب شدن ندارد.

نمک بر زخم فقر

روزنامه آفتاب یزد از آمارسازی های دروغین مسئولین مبنی بر خوب جلوه دادن همه چیز نوشته است؛ اینکه مسئولان نمی خواهند کاری برای مردم گرفتار در فقر و بدبختی کنند کاملا قابل لمس است اما آنچه که غیر قابل باور و درک است این است که چرا با وجود آنکه برخی از مسئولان از همه چیز خبر دارند و شرایط مردم برایشان مثل روز روشن است دوست دارند نمک روی زخم باشند؟ چرا میخواهند با آمارسازی همه چیز را خوب جلوه دهند؟ حالا آنها و در راسشان صولت مرتضوی، وزیر کار مدعی است که بخش قابل توجهی از فقر مطلق ریشه کن شده است.

حرف های وزیر کار که بیشتر به درد کارگران افزوده است گواه آن است که ایشان انگار در این کشور زندگی نمی کند یا انقدر از شرایط و امکانات خوبی برخوردار است که درد بی پولی و کارگری را درک نمی کند وگرنه کسی نیست که نداند که مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه چطور در نداری هایشان دارند غرق میشوند. از سوی دیگر محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس جمهور از دیگر مسئولانی است که حرف نه چندان واقعی را بر زبان آورده است او نمیگوید که شرایط مردم خوب است بلکه بدتر از آن میگوید که سطح زندگی مسئولان به سطح زندگی مردم نزدیک شده است. حال سوال این است که مسئولانی که کمترین امتیازشان گرفتن خودروهای شاسی بلند است چطور سطح زندگیشان به مردمی رسیده است که قوت غالب شان نان است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago