کیوسک امروز؛ تاثیرات صلح ابراهیم بر انفعال اعراب در قبال جنگ غزه/ بازار نفت در انتظار تصمیم‌های اقتصادی بانک‌های مرکزی جهان/ سکوت دولت در برابر شکاف میزان تورم و دستمزد کارگران/ روایت امیرعبداللهیان از پیام‌های متقابل ایران و آمریکا/ عذاب وجدان جهانی مقابل دغدغه عادی‌سازی عربی

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه یازدهم آبان ماه به مباحثی پیرامون صلح ابراهیم، بازار جهانی نفت، شکاف تورم و دستمزد کارگران، پیام‌های متقابل ایران و آمریکا و دغدغه عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 41 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه تجارت به موضوع تاثیرات صلح ابراهیم بر انفعال اعراب در قبال جنگ غزه پرداخت و نوشت:

اتفاقی که در عملیات طوفان الاقصی رخ داد این است که حماس از یک موقعیت به وجود آمده استفاده کرد و به این سمت رفتند که چون اسرائیل بارها و بارها به مسجدالاقصی و فلسطین حمله کرده بود آنها هم در این میان ضربه شست خود را نشان دادند. در مقابل اسرائیل هم به این سمت رفت که حماس را باید به صورت کلی از غزه حذف کند. اما نکته اینجاست که تمام این مسائل گذشته دارد اصلیترین ،محور پیمان ابراهیم و امضای ریشه در این توافق میان اسرائیل و کشورهای عربی است که باعث شد ،بحرین ،امارات سودان و مراکش به این پیمان بپیوندند اما در مجموع بحث اصلی این بود که اسرائیل و آمریکا بتوانند اعراب را از مساله فلسطین دور کنند.

واشنگتن و تل آویو خصوصاً در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تمام سعی خود را بر این مساله گذاشتند که فلسطین را از اذهان عمومی پاک کنند و این در حالیست که تل آویو با کمک ایالات متحده به گونه ای عمل کردند که کشورهای عربی را نسبت به فلسطین بیتفاوت و خنثی کنند.

بر همین اساس میبینیم که با گذشت حدود ۲۶ روز از عملیات حماس علیه رژیم صهیونیستی و کشتار غیرنظامیان توسط ارتش اسرائیل کشورهای عربی به صدور بیانیه و برگزاری چند تظاهرات گوناگون بسنده کردند و حالا ایران و تا حدودی ترکیه به مسئله فلسطین پرداختند که البته آنکارا هم منافع خاص خود را دنبال میکند این در حالیست که بسیاری از جریانهای مقاومت در منطقه علیه اسرائیل دست به کار شدهاند اما در این میان ایالات متحده نمیخواهد که برخوردی میان ایران با اسرائیل یا جریانهای مقاومت با تل آویو رخ دهد در این میان مؤلفه های بازدارنده مانع از این خواهد شد که برخوردهای مستقیم به وقوع بپیوندد که البته در نهایت تنها حزب الله لبنان در این میان نزدیک ترین مرز را با اسرائیل خواهد .داشت اینکه دیده میشود اسرائیل به دنبال کوچ دادن فلسطینیها از غزه است، به نوعی به سیاست و راهبرد کلان تل آویو بر میگردد تا حضور آنها در این منطقه تثبیت شود اگر این اتفاق رخ ،دهد، بدون شک کرانه باختری نقطه بعدی خواهد بود که اسرائیل آن را پاکسازی میکند که البته تشکیلات خودگردان فلسطین هم بر این موضوع به خوبی واقف .است معتقدم که موضع عربستان سعودی جدای از مواضع کشورهای منطقه مانند مصر نیست.

مضاف بر اینکه ریاض سرمایه گذاری زیادی در حاشیه خلیج فارس کرده نمیخواهد تنش به جایی برسد که منافع اقتصادی و صادرات نفت به خطر بیفتد. باید متوجه باشیم که کشورهای حاشیه خلیج فارس چالشهای خاص خود را دارند ولی میتوانند به صورت کامل علیه اسرائیل و آمریکا موضع بگیرند از سوی دیگر واشنگتن مشاهده کرده که ریاض به سمت روسیه و چین متمایل شده و این باعث میشود که آمریکا چندان به سخنان و توصیه های عربستان در مورد فلسطین توجه نکند این در حالیست که ایالات متحده با وارد کردن نیروهای نظامی خود به منطقه پیام حمایت از اسرائیل را به صورت علنی مخابره کرده و به همین دلیل است که تل آویو در حال پیشروی زمینی در غزه بوده که این موضوع میتواند خطرآفرین باشد.

روزنامه ابرار اقتصادی به بررسی بازار نفت در انتظار تصمیم‌های اقتصادی بانک‌های مرکزی جهان پرداخت.

در حالی که بازار نفت منتظر تصمیمهای اقتصادی بانک های مرکزی جهان است اما همچنان تحولات غزه را تحت نظر دارد.

به گزارش رویترز، قیمت نفت در معاملات دیروز بازارهای آسیایی در آستانه نشست بانکهای مرکزی در جهان در این هفته از جمله فدرال رزرو آمریکا افزایش یافت این در حالی است که بازار به دقت آخرین

تحولات درگیری رژیم صهیونیستی و حماس را تحت نظر دارد. هر بشکه نفت برنت ۸۷,۴۱ دلار و هر بشکه نفت خام آمریکا با ۷ سنت افزایش ۸۱,۰۹ دلار فروخته شد.

قیمت نفت روز سه شنبه بیش از یک درصد کاهش یافته بود. ادوارد مویا تحلیلگر ارشد بازار :گفت: «قیمت نفت خام در آستانه انتشار آمارهای مهم اقتصادی و از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و تصمیم یم گیری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو تقریبا ثابت مانده است.»

بر اساس آمارهای آمریکن پترولیوم ذخایر نفت خام آمریکا در هفته گذشته حدود ۱٫۳ میلیون بشکه افزایش یافته است در حالی که ذخایر سوخت حدود ۳۶۰ هزار بشکه کاهش یافته است. ذخایر فرآورده های نفتی حدود ۲٫۵ میلیون بشکه کاهش یافت. افزایش نرخ بهره با هدف مهار تورم میتواند رشد اقتصادی و به دنبال آن تقاضا برای نفت را کاهش دهد، در حالی که کاهش نرخ بهره میتواند مصرف نفت را افزایش دهد. بر اساس نظر سنجی CMEs Fedwatch انتظار میرود، فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش ندهد و ثابت نگه دارد.

از طرفی، آمارهای یوروستات نشان داد نرخ تورم در اکتبر در منطقه ۱ یورو به پایین ترین رقم در ۲ سال گذشته رسید و از ۴٫۳ درصد در ماه سپتامبر به ۲٫۹ درصد افت کرد و این انتظار را تقویت کرد که بانک مرکزی اروپا بعید است نرخ بهره را به این زودی ها افزایش دهد. نشست بانک مرکزی انگلیس نیز در پنج شنبه برگزار خواهد شد.

یک بررسی خصوصی در روز چهارشنبه نشان داد، فعالیت کارخانه ها در چین نیز به صورت غیر منتظره ای در ماه اکتبر کاهش یافته است که به آمارهای رسمی بد روز گذشته اضافه شد و در مورد بهبود اقتصادی شکننده در آغاز سه ماهه چهارم تردید کرد چین، بزرگ ترین وارد کننده نفت جهان است.

روزنامه مردم سالاری از سکوت دولت در برابر شکاف میزان تورم و دستمزد کارگران نوشت.

در هفته جاری مرکز آمار ایران آخرین گزارش خود را از وضعیت تورمی کالا و خدمات را منتشر کرد بر اساس این گزارش میزان تورم رسمی در کشور هنوز بالاتر از ۴۵ درصد است و فاصله این رقم با میزان افزایش دستمزد کارگران برای سال جاری (۲۷) (درصد) یک شکاف بیش از ۱۸ درصدی را نشان میدهد. البته با نگاهی به وضعیت قیمتها در کوچه و بازار متوجه خواهید شد میزان واقعی رشد قیمتها در بازارهای مختلف بیش از ارقام اعلامی از سوی مراکز رسمی دولتی است. به گزارش مردم سالاری در این روزها طرز رفتار با میزان دستمزد کارگران و حتی حقوق بگیران به موضوعات اصلی خبری و مطالبه نمایندگان طیف وسیعی از شهروندان جامعه ایران تبدیل شده است در این ایام مطالبه اصلی کارگران و نمایندگان آنها ترمیم میزان دستمزدشان متناسب با افزایش هزینه‌ها در سبد معیشتی است.

این در حالی است که صولت مرتضوی وزیر کار و امور اجتماعی رد حاشیه جلسه هیات دولت در روز گذشته بار دیگر تلویحا از رقم ۲۷ درصدی افزایش میزان دستمزد کارگران در ابتدای سال دفاع کرد. بنابر این گزارش وزیر کار در جمع خبرنگاران اظهار داشت درباره دستمزد کارگران، قانون گذار تکلیف را مشخص کرده که شورای عالی کار به چه نحوی حداقل حقوق را تعیین کند، ما هم بر همین اساس حداقل حقوق را مشخص کردیم او افزود: ما حداقل حقوق را مشخص کردیم نه حداکثر را به اعتقاد وی قانون گذار در مورد ترمیم دستمزد گفته سالانه این کار انجام شود که جلسه شورای عالی کار آن را مشخص کرده است.

وزیر کار با این سخنان زیر بار پر کردن شکاف بین میزان تورم حاکم بر جامعه و میزان دستمزد کارگران نرفت و توپ را به زمین حوزه مسکن و وزارت مربوطه انداخت. مرتضوی در این خصوص گفت: در جلسه آتی شورای عالی کار دنبال این هستیم که اگر بشود در حوزه مسکن کارگری بحثی داشته باشیم که من دعوت کردم همکاران عزیزم در وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاهها و بانکهای عامل بیایند بحث کنیم و در بحث ساخت یک میلیون واحد مسکونی برای آحاد جامعه بتوانیم کمک ویژه ای به جامعه کارگری در حوزه مسکن کنیم.

روزنامه هم‌میهن به روایت امیرعبداللهیان از پیام‌های متقابل ایران و آمریکا پرداخته است.

وزیر امورخارجه ایران در پی سفر اخیر خود به نیویورک و حضور در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل گفت وگویی مشروح با روزنامه «نیویورک تایمز انجام داد و در آن بر سیاست ایران در مخالفت با توسعه جنگ تاکید .کرد حسین امیرعبداللهیان در بخشی از این گفت وگو از پیامهای متقابل ایران و آمریکا در پی حمله حماس به اسرائیل سخن گفته است. بخشی از مصاحبه را میخوانیم.

پیامی که شما برای آمریکا داشتید در پاسخ به آن پیام هایی که گفتید آمریکا به ایران میدهد، چه

بوده است؟

آمریکاییها به طور مشخص در پیامشان میخواهند به ما اطمینان بدهند که به دنبال توسعه جنگ نیستند.

به نظر شما این اتفاق خوبی هست؟ شما به آمریکا چه پیام مکتوبی دادید؟ شما برای کمک به آتش بس از آمریکا درخواستی نکردید؟

این حرف آمریکا بر روی کاغذ بله خوب است اما ما براساس رفتار آمریکا قضاوت میکنیم و نه صرفاً براساس گفتار آمریکا. اما طرفی که به دنبال توسعه جنگ ،نیست بیحد و مرز به اسرائیل سلاح نمیدهد. طرفی که به دنبال توسعهی جنگ ،نیست فقط یک طرف جنگ را مورد حمایت قرار نمیدهد آن هم طرف اشغالگر را شما ببینید آقای بایدن آمد تل آویو آقای بایدن خواست اشاره ای هم به مسائل انسان دوستانه داشته باشد.

لذا گفت هماهنگ کردیم ۲۰ کامیون کمک انسان دوستانه از رفح وارد غزه بشود شما ببینید فردی در طراز رئیس جمهور آمریکا آمده در منطقه و گویی میخواهد خبری مهم بدهد و میگوید ۲۰ کامیون کمک انسانی قرار است وارد رفع چندمیلیونی و غزه چند میلیونی شود چنین اظهاراتی اصلاً در طراز رئیس جمهور یک کشور نیست که بخواهد به چنین شکلی صحبت کند.

انتظار این است که وقتی از کمک انسانی صحبت میکنید حداقل حجم بالایی از کمکهای انسان دوستانه با نظارت ICRC و سازمان ملل بتواند وارد غزه شود اما آقای بایدن حتی در مورد حمله به بیمارستان المعمدانی، همان قضاوت نتانیاهو را میکند و میگوید «نه اصلاً صحت ندارد و یکی از گروههای فلسطینی این بیمارستان را هدف قرار داده» در حالی که میتوانست بگوید یک کمیتهی حقیقت یاب باید ابعاد این موضوع را روشن .کند هیچ کس در منطقهی ما این را نمی پذیرد. هیچ عقل سلیمی در منطقه ی ما نمیپذیرد که اسرائیلی که ۷۰۰۰ زن و کودک فلسطینی را طی سه هفته به قتل رسانده خط قرمزش یک بیمارستان باشد که آن را هدف قرار نداده باشد ،کلیسا ،مسجد کلینیک کودکان همه جا را هدف قرار داد.

شما به آمریکا چه پیامی دادید؛ در پاسخ به آن پیام؟

میخواهم تاکید کنم ما هم واقعاً دنبال توسعه جنگ نبوده و نیستیم.

لیکن به طرف آمریکایی به صراحت گفتیم که وقتی شما به طور تمام عیار در کنار رژیم صهیونیستی قرار میگیرید آن هم در شرایط جنگ و قتل عام ،مردم آمریکا در موقعیتی نیست که به دیگران توصیه کند خویشتن داری کنید.

از آمریکا برای برقراری آتش بس درخواست کمک نکردید؟

در خصوص ،آتش بس خود فلسطینیها باید تصمیم بگیرند. البته ما از ظرفیت سیاسی خودمان برای کمک به صلح و ثبات و امنیت در منطقه استفاده میکنیم.

روزنامه جوان به مبحثی با عنوان عذاب وجدان جهانی مقابل دغدغه عادی‌سازی عربی پرداخته و نوشته است:

هدف قرار دادن غیر نظامیان در غزه بدون هیچ اقدام درخور مجامع جهانی ادامه دارد با این حال، مردم در نقاط مختلف جهان به شیوههای مختلف خشم خود را از ادامه نسل کشی در غزه ابراز میکنند و سه کشور در آمریکای لاتین هم با اقداماتی از قبیل قطع رابطه و فراخواندن سفیر از اراضی اشغالی به کشتار زنان و کودکان واکنش نشان دادند.

در چنین شرایطی برخی اخبار حاکی از این است که ریاض همچنان به آینده روشن عادی سازی روابط با تل آویو چشم دوخته و امارات هم تمایلی ندارد در مسیر اقدام علیه صهیونیستها گام بردارد. تداوم جنایات صهیونیستها و نسل کشی مردم غزه که یک بار دیگر با بمباران جبالیا و به خاک و خون کشیدن غیر نظامیان جلوه گر ،شد خشم جهانیان را به دنبال داشت. صدها تن از مردم لندن حین تحصن در ایستگاه متروی لیورپول»، با دست زدن و شعار دادن پرچم فلسطین را به اهتزاز درآوردند و با سر دادن شعارهایی مانند فلسطین باید آزاد شود» و «همین الان آتش بس اعلام «کنید خواستار پایان حمایت بین المللی از اقدامات رژیم صهیونیستی در فلسطین و برقراری آتش بس شدند مردم تونس نیز در اعتراض به این کشتار که صهیونیستها نه تنها آن را تأیید بلکه از آن دفاع ،کردند با اجتماع در مقابل تئاتر شهر به سمت سفارتخانه فرانسه تظاهرات کردند و با حمل پرچمهای فلسطین شعار دادند شهید آرام باش ما به مبارزه ادامه میدهیم»، «حملات اسرائیل به غزه باید متوقف شود».

تظاهرات کنندگان خواستار اخراج سفیر فرانسه از تونس شدند و موضع گیری کشورهای غربی را در حمایت از رژیم صهیونیستی محکوم کردند. در ازبکستان ،هم نیروهای امنیتی این کشور بیش از ۱۰۰ نفر را که قصد داشتند در شهر «تاشکند» تجمعی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین برگزار کنند، بازداشت کردند.

هشدار درباره اقدامات غافلگیرکننده مقاومت در دنیای دیپلماسی نیز برخی کشورها در حوزه آمریکای لاتین در روابط خود با تل آویو تجدیدنظر .کردند بولیوی که در سال ۲۰۰۹ نیز روابط رسمی خود را با اسرائیل به دلیل جنگ غزه قطع کرده بود، یک بار دیگر تصمیم به قطع روابط .گرفت. معاون وزیر امور خارجه این کشور سه شنبه شب در یک کنفرانس خبری گفت: بولیوی برای محکوم کردن تهاجم نظامی نامتناسب اسرائیل به نوار غزه تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک با تل آویو گرفت.» همچنین «ماریا» «نلا» «پرادا وزیر ریاست جمهوری بولیوی نیز اعلام کرد که این کشور کمکهای بشردوستانه به غزه خواهد فرستاد.

دولتهای شیلی و کلمبیا نیز در اعتراض به کشتار مردم نوار غزه، سفیران خود را از فلسطین اشغالی فراخواندند.

رئیس جمهور شیلی حملات جنایتکارانه اشغالگران به نوار غزه و کشتار زنان و کودکان را محکوم کرده و آن را مجازات دسته جمعی خواند.

رئیس جمهور کلمبیا نیز بامداد چهارشنبه اعلام کرد: «تصمیم گرفتیم سفیر کشورمان را از اسرائیل فرا بخوانیم. اگر اسرائیل به کشتار مردم فلسطین پایان ،ندهد ما هم نمیتوانیم در آنجا بمانیم.»

مجموعه این اقدامات در شرایطی صورت میگیرد که از جانب برخی طرفها در جهان عرب نه تنها اقدام قابل توجهى علیه صهیونیستها انجام نشده بلکه همچنان زمزمههایی درباره تمایل به از سرگیری روند عادی سازی به گوش میرسد جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به خبرنگاران گفت عربستان سعودی به دولت بایدن اطمینان داد که ریاض همچنان علاقه مند به دنبال کردن توافقی است که روابط با اسرائیل را پس از پایان جنگ غزه عادی سازی میکند خالد بن سلمان وزیر دفاع عربستان که روز دوشنبه با جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید ملاقات کرده بود در روزهای آتی نیز برای گفتگو با مقامات ارشد دولت بایدن به واشنگتن میرود شاهزاده سعودی در توئیتی اعلام کرد که به سالیوان بر لزوم آتش بس فوری در غزه حفاظت از غیرنظامیان اجازه کمکهای بشردوستانه و از سرگیری روند صلح تأکید کرد.

از سوی دیگر یک هیئت دو حزبی کنگره به ریاست سناتور لیندسی گراهام ۱۰ روز پیش از عربستان سعودی دیدن کرد و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرد یک منبع مطلع از این مذاکرات گفت که سعودی ها به سناتورها گفتند که آنها همچنان به تلاش برای دستیابی به توافق عادی سازی با اسرائیل علاقه مند هستند.

به موازات این تحولات شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ مدعی شد آمریکاییها در رهگیری موشک های انصارالله تنها نبوده اند و یکی از این موشکها را سامانه دفاعی عربستان سعودی رهگیری کرده که در خاک عربستان سعودی سقوط کرده .است. همچنین محمد البخیتی عضو ارشد دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن بامداد چهارشنبه به شبکه «المیادین :گفت امروز» امریکا در تجاوز به غزه مشارکت دارد و از خطوط قرمز یمن عبور میکند ما اطلاعاتی مبنی بر مشارکت امارات نیز در حمله به غزه در اختیار داریم.» وی :افزود: «ما» با امارات و عربستان سعودی برای شکستن محاصره یمن و حمایت از غزه تماس گرفتیم اما آنها نپذیرفتند.»

آخرین‌ها از کیوسک امروز