کیوسک امروز؛ تأکید گروه بریکس بر حفظ برجام و صلح و ثبات منطقه/ تهاتر نفت خام برای ساخت مسکن ملی/ هشدار در خصوص ممنوعیت واردات کیت غربالگری/ ۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی میکنند/ اخراج و تعلیق اساتید از دانشگاه ها/ احیاء تالاب های بختگان و پریشان

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

تأکید گروه بریکس بر حفظ برجام و صلح و ثبات منطقه

روزنامه جمهوری اسلامی ضمن استقبال از نشست بریکس با حضور ابراهیم رئیسی نوشت؛ گروه بریکس در بیانیه پایانی نشست ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی بر اهمیت حفظ برجام و صلح و ثبات منطقه تأکید و از احیای روابط ایران و عربستان استقبال کرد. روزنامه جوان نیز از این موضوع با عنوان “سلام بر جهان جدید” یاد کرد. این درحالیست که بسیاری از مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند باید به حضور ابراهیم رئیسی در آفریقای جنوبی برای این نشست، به دلیل سرکوب وحشیانه معترضین در ایران، انتقاد کرد.

تهاتر نفت خام برای ساخت مسکن ملی

روزنامه امروز نوشت؛ نهضت ملی مسکن طرحی است که کابینه رئیسی در ابتدای کار خود سخن از آن به میان آورد. این دولت متعهد شد طی دوره چهار ساله فعلی، سالی یک میلیون مسکن در سراسر کشور بسازد و به مردم تحویل دهد البته همان سال اول مشخص شد یک پای ایده ساخت این واحدها لنگ میزند. دولت بودجه کافی برای ساخت این واحدهای مسکونی را نداشت؛ معضلی که هم اکنون نیز کمابیش با آن مواجه است. از سوی دیگر قیمت پیشنهادی دولت به بخش خصوصی منطقی و به صرفه نبود و همین موضوع باعث شد در این دو سال انبوه سازان نیز تمایلی برای ورود به نهضت ملی مسکن نداشته باشند. دولت در این بین تصمیم گرفت در مقابل تهاتر نفت، ساخت این واحدها را به پیمانکاران چینی بسپارد، خبری که در ابتدا تکذیب و در نهایت از سوی یک نماینده مجلس تایید شد.

کارشناسان معتقدند دولت در این رابطه باید به دنبال راهکار جدیدی مانند بلند مرتبه سازی باشد همان طور که گفته شد دولت سال گذشته توافقی را با شرکت های چینی در خصوص ساخت مسکن انجام داده بود که سال گذشته و بعد انتشار خبر آن مسکوت ماند. اما حالا بیان میشود؛ برای اتمام چهار میلیون واحد مسکونی که وعده رئیس جمهوری است، شرکت های خارجی هم برای ساخت و ساز به پای کار آمدند و در مقابل ساخت مسکن، توافق تهاتر نفت خام ایجاد شده است. به نظر می آید دولت بالاخره به ناتوانی خود در زمینه ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن پی برده است. از همین رو تصمیم گرفته است شرایط ورود انبوه سازان را به این پروژه فراهم کند و از سوی دیگر بحث تهاتر نفت خام با کشورهای خارجی جهت ساخت واحدها را به میان کشیده است.

هشدار در خصوص ممنوعیت واردات کیت غربالگری

رونامه ابرار به ممنوعیت واردات کیت غربالگری پرداخته است؛ سید محمد اکرمی، رئیس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران در خصوص وضعیت کیت های غربالگری در کشور گفت: چندی پیش بخشنامه ای توسط اداره کل تجهیزات پزشکی ابلاغ شد که بر اساس این بخشنامه هرگونه واردات و تولید کیت های غربالگری ممنوع است. اما این ابلاغیه بلافاصله با واکنش های منفی انجمن های علمی مواجه شد. به همین دلیل و پس از اعتراضات در مرحله بعد محتوای بخشنامه ثابت ماند اما عنوان آن تغییر کرد و در حال حاضر در سایت وزارت بهداشت، اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان غذا و دارو این بخشنامه موجود است.

اکرمی در خصوص عواقب اصلاح نکردن این بخشنامه پیش بینی کرد: از نظر ما اگر این بخشنامه اصلاح نشود و واردات و تولید کیت های غربالگری در کشور ممنوع باشد، بسیاری از مردم برای انجام این آزمایش به خارج از کشور سفر می کنند و ممکن است انجام این دست از خدمات آزمایشگاهی به سمت زیر زمینی شدن برود زیرا این فرهنگ در کشور جا افتاده است.

۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی میکنند

روزنامه آذربایجان از فقر شدید آبی در کشور خبر داد؛ رئیس فدراسیون آب کشور با بیان اینکه ۶۵ درصد ساکنان کشور در شرایط فقر آبی شدید زندگی میکنند افزود: تا سال ۲۰۴۰ ایران سیزدهمین کشور آسیب پذیر از بحران آب خواهد بود.

اخراج، تعلیق و بازنشستگی زودتر از موعد اساتید صحت دارد؟!

چند روز قبل بود که استاد سابق علوم سیاسی دانشگاه تهران از بازنشستگی اجباری ۹ تن از اساتید دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز خبر داد. روزنامه ابرار به نقل از یک جامعه شناس نوشت؛ در ساختار آموزشی کشور ما اساتیدی که دارای عقاید سیاسی متفاوت هستند عموما هدف اخراج قرار می گیرند. زیرا این اراده به شکل پنهان در نظام آموزشی حاکم است که دانشگاه ها بایستی اساتیدی با عقاید مشابه خود را جذب کنند.

احیاء تالاب های بختگان و پریشان اولویت است

روزنامه آفتاب یزد به نقل از استاندار فارس نوشت؛ با توجه به اهمیت و نقش بارز تالاب های پریشان و بختگان برای سالم زیستن مردم، احیاء این تالاب ها در اولویت قرار دارد . محمدهادی ایمانیه بیان کرد: خشکی این دو تالاب اثر ناخوشایندی بر سلامت مردم و جوامع ساکن پیرامون این دو تالاب دارد و ایجاد ریزگردهای ناشی از خشک شدن این دو تالاب سلامت مردم را تهدید میکند و لذا احیای آنها با حساسیت دنبال می شود. البته منظور از “حساسیت” در اینجا مشخص نیست زیرا احیای دریاچه ارومیه هم به گفته مسئولین با حساسیت دنبال میشد اما نتیجه ای جز خشکی دریاچه در پی نداشت.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago