Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ بحث‌های جدید درباره انتخابات/ روایت امیر عبداللهیان از پیام آمریکایی‌ها به ایران در سه روز اخیر/ صدور کیفرخواست برای ۱۸ نفر از کارشناسان رسمی دادگستری یزد/ اصلاح صنعت خودرو، مشکل ناترازی بنزین را حل می‌کند/ ما ایرانیان و مسئله فلسطین

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به بحث‌های جدید درباره انتخابات پرداخته و نوشته است؛

وقتی در جمعی بحثی جدی درباره انتخابات شکل میگیرد و صف بندی برخی گروههای سیاسی برای تصاحب مجلس بعد مطرح میشود ،یکی، دو نفر که خود را بی اعتنا به موضوع نشان میدهند میگویند مگر کسی در انتخابات شرکت میکند که شما خودتان را با حرف زدن درباره آن خسته میکنید؟ این سوال واقعا جدی است و هنگامی که نتیجه نظر سنجیهای ولو غیررسمی از مشارکت پایین (مثلا ۲۵ درصدی در کل کشور حکایت دارد عمق اتفاقی که در جامعه در حال رخ دادن است بیشتر آشکار میشود اصولا مردم چه وقت در انتخابات شرکت میکنند؟ پاسخش ساده و روشن است. مشارکت تنها موقعی اتفاق می افتد که امید به تاثیر رای وجود داشته باشد. به بیان دیگر وقتی که انتخابات جنبه نمایشی نداشته باشد و از آن مهمتر جامعه رای دهنده احساس کند تنها و تنها رای اوست که حکومت میکند مشارکت جان میگیرد. بعد از پایان دولت احمدی نژاد در سال ۱۳۹۲ شرایط سیاسی سردی بر جامعه حاکم شد و ردصلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی این پیام را به جامعه داد که بیخود زور نزنید زیرا قرار است در بر همان پاشنه‌ای بالای ۱۰ هزار شهید و بیش از ۲۲۰۰ مفقود بچرخد که در ۸ سال گذشته اش چرخیده تحریمها ادامه می یابد و افسردگی اقتصادی با وجود ۸۰۰-۷۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی همچنان حاکم خواهد بود و نوسان شدید قیمت دلار هر لحظه زلزله ای در زندگی مردم پدید خواهد آورد ایران همچنان با دنیا قهر خواهد بود و تفکر احمدی نژاد- جلیلی باز هم روی اعصاب ملت یورتمه خواهد رفت حضور حسن روحانی در انتخابات و مطرح شدن پروژه آشتی با دنیا خون تازه ای در رگ سیاست کشور جاری کرد و انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را رقم زد. مردم باز هم تصورشان تقویت شد که میتوان با رای دادن سرنوشت کشور را عوض کرد و سرانجام نتیجه آن شد که دیدیم و در سال ۹۶ نیز همان امید باز هم نتیجه را به نفع حسن روحانی
رقم زد.

روحانی در جنگی سخت و نفس گیر با نقش آفرینی محمدجواد ظریف توانست شعار آشتی با دنیا را محقق کند اما جریان مخالف او برای یأس آفرینی تلاش کرد این نومیدی فقط روحانی و دولتش را تخریب نکرد؛ فاجعه آنجا بود که به مردم گفته شد آهای ملت بفهمید اگر برای رفع تحریم و امضای برجام به کسی رای بدهید روزگارتان را سیاه میکنیم و انصافا هم در کشتن امید مردم از چیزی فروگذار نکردند تا اینکه زمانه انتخابات ۱۳۹۸ سپس ۱۴۰۰ فرا رسید.

در آن دو انتخابات بخش بزرگی از جامعه تصمیم گرفت برود بخوابد و دیگر بازیچه قرار نگیرد در واقع یک مقاومت منفی با این پیام شکل گرفت :که حالا که رای ما بیتاثیر است، خودتان میدانید و انتخاباتتان و مملکتتان در واقع مردم خواسته یا ناخواسته انتخابات را تقدیم جریانی خاص کردند که عشقش حضور حداقلی و مشارکت پایین بود الان هم همان جریان از یک مشارکت حداقلی قند توی دلش آب میشود و حضور ۲۵درصدی مردم را جشن میگیرد آن اکثریت ۷۵ درصدی هم صندوق رای و انتخابات را به کتفشان هم حساب نمیکنند اگر اراده ای برای بالا بردن مشارکت ،است راهش کاملا آشکار و معلوم است. فهمش حتی برای یک دانش آموز که شش کلاس ابتدایی سواد دارد ممکن است اما مشکل آن است که کسی نمیخواهد این موضوع روشن نمایشی نبودن رای) را درک کند و البته درک این موضوع زمانی به نتیجه خواهد نشست که اعتماد از دست رفته مردم که از سال ۹۸ شروع شد و با آمدن رئیسی شتاب گرفت- ترمیم شود. کار بسیار سخت و زمان بری است و مهمتر آنکه کسانی که میخواهند چنین اعتمادی را به جامعه بدهند نباید مصداق آن مرد زشت سیاهی باشند که زور میزد تا گریه و ضجه کودکی را که در آغوش گرفته بود پایان دهد

روزنامه شهروند به روایت امیر عبداللهیان از پیام آمریکایی‌ها به ایران در سه روز اخیر پرداخته است.

وزیر امور جمهوری اسلامی گفت: طی سه روز گذشته آمریکاییها به ما پیام دادند که به دنبال آتش بس ،هستند اما در عمل فقط از کشتار جمعی و نسل کشی در غزه حمایت کرده‌اند.

حسین امیرعبداللهیان، دیروز در حاشیه دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور ایران در کاخ سعدآباد در جمع خبرنگاران در خصوص سفر وزیر خارجه آمریکا به بغداد با جلیقه ضدگلوله گفت: این واقعیت نقش آمریکا در منطقه است آمریکاییها در سه روز گذشته از طرفی به ما پیام داده‌اند که به دنبال آتش بس هستیم و اقداماتی را در این ارتباط انجام داده ایم اما در عمل آنها فقط از کشتار جمعی و نسل کشی در غزه حمایت می.کنند ما امیدواریم آمریکا هر چه زودتر سیاست خود را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.»

روزنامه کیهان از صدور کیفرخواست برای ۱۸ نفر از کارشناسان رسمی دادگستری یزد خبر داد و نوشت:

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد از صدور کیفرخواست برای ۱۸ نفر از کارشناسان دادگستری استان خبر داد

مجید فرهمندزاده گفت: براساس گزارش اداره کل اطلاعات مبنی بر ارائه اظهارنظر خلاف واقع تعدادی از کارشناسان رسمی دادگستری در امور کشاورزی با موضوع اعتراض به آگهی تشخیص اراضی ،ملی مراتب در دستورکار بررسی و پیگیری حفاظت و اطلاعات دادگستری قرار گرفت.

فرهمندزاده افزود: براساس تحقیقات و بررسیهای به عمل آمده و البته اقاریر صریح متهمین اتهام آنان محرز و پرونده پس از تفهیم اتهام با صدور قرار تأمین متناسب و صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری دو شهرستان ارجاع شد وی با بیان اینکه کارشناس باید در برابر اظهار نظر خود پاسخگو باشد تصریح کرد کارشناسان رسمی در اظهار نظرهای خود مسئولیت انتظامی مدنی و بعضاً کیفرى دارند لذا باید در اظهار نظرهای خود دقت لازم را داشته بررسی واقعیات مستندات با ادله اظهار نظر نمایند.

رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان یزد کارشناسی را به اندازه قضاوت مهم دانست و اظهار داشت بسیاری از آرای قضائی مبتنی بر نظر کارشناسی میباشد و هرگونه اظهار نظر خلاف واقع میتواند در تصمیم قاضی و اجرای عدالت و احقاق حق خدشه وارد کند.

فرهمندزاده با اشاره به اهمیت برخورد با هرگونه جرم و تخلف در دستگاه قضائی و نهادهای همزیست آن گفت: قاطبه جامعه کارشناسی افرادی متعهد پاکدست و پاک سرشت میباشند اما اگر معدود افرادی از هر طیف بخواهند با هرگونه سوء جریان مالی و فساد به اعتبار سایر مجموعه ها لطمه وارد کنند با آنان برخورد خواهد شد.

روزنامه جوان نوشت: اصلاح صنعت خودرو، مشکل ناترازی بنزین را حل می‌کند

عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است خودروهای ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده اند که بهینه سازی مصرف بنزین داشته باشند در حالی که در کشورهای دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته میزان مصرف بنزین در خودروهای داخلی بسیار بالاست خودروهای فرسوده و از رده خارج نشده را هم باید به لیست عواملی که در بروز ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بودهاند اضافه کنیم این خودروها مشکلات زیادی برایمان ایجاد کرده اند از جمله اینکه آلایندگی بالایی دارند و بنزین زیادی هم مصرف میکنند.

بهینه سازی مصرف در خودروهای مصرفی داخلی یکی از مهمترین راهکارهای مرتبط با حل ناترازی بنزین است.

به باور خیلی از کارشناسان خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی از مهمترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار میروند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا میبرند و بر مشکلات می،افزایند در زمینه ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شده اند از شواهد این طور بر می آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد، به طوری که در آینده نزدیک به رغم اینکه جزو بزرگترین تولیدکنندگان بنزین در منطقه هستیم به یک وارد کننده بزرگ نیز تبدیل میشویم واردات بنزین برای کشور عدم النفع بالایی دارد و به لحاظ اقتصادی به معنای یک زیان اقتصادی تمام و کمال است، زیرا از یک طرف نفت را به صورت یک ماده خام صادر میکنیم و از اینجا عدم النفعی داریم و در طرف مقابل بنزین را به عنوان یک فرآورده نفتی وارد میکنیم و به صورت مضاعف متحمل ضرر می شویم.

فریدون عباسی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که داشتن خودرو یکی از شاخصهای افزایش سطح رفاه اجتماعی در کشور به شمار میرود و این امر در بالا رفتن میزان مصرف بنزین نیز اثرگذار بوده است تصریح :کرد بخشی از مردم بیشتر از یک خودرو دارند و همین موضوع بر میزان مصرف بنزین در کشور اثر گذاشته است. وی خاطرنشان :کرد خودروهای ساخت داخل به لحاظ کیفیت به سطحی نرسیده اند که بهینه سازی مصرف بنزین داشته باشند در حالی که در کشورهای دیگر میانگین مصرف در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش به حدود چهار تا پنج لیتر کاهش یافته، میزان مصرف بنزین در خودروهای داخلی بسیار بالاست این موضوع تأثیر زیادی در افزایش مصرف بنزین در کشور دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: خودروهای فرسوده و از رده خارج نشده را هم باید به لیست عواملی که در بروز ناترازی بنزین در کشور اثرگذار بودهاند اضافه کنیم این خودروها مشکلات زیادی برایمان ایجاد کرده،اند از جمله اینکه آلایندگی بالایی دارند و بنزین زیادی هم مصرف میکنند بهینه سازی مصرف در خودروهای مصرفی داخلی یکی از مهمترین راهکارهای مرتبط با حل ناترازی بنزین است.

عباسی :گفت وسایل حمل و نقل عمومی در کشورمان به اندازه کافی وجود ندارد و وسایلی هم که در دسترس هستند، با کیفیت نیستند به همین دلیل مردم انگیزه ای برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ندارند و ترجیح میدهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: محل قرارگیری منازل اشخاص به ویژه در کلانشهرها به گونه ای نیست که بتوانند با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کارشان بروند، بنابراین استفاده از خودروی شخصی بیش از پیش مطرح میشود که بر میزان مصرف بنزین میافزاید.

وی ادامه داد در تعطیلات شاهد افزایش مسافرتها هستیم و افراد تمایل دارند از شهرهای مختلف دیدن کنند و نمیخواهند صرفاً از یک نقطه به نقطه دیگری بروند به همین دلیل ترجیح میدهند با خودروی شخصی مسافرت بروند تا بتوانند هر جایی که میخواهند توقف و استراحت داشته باشند به طور کلی فرهنگ عمومی در کشور نیز به سمت استفاده از خودروی شخصی گرایش دارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تمام آنچه گفتیم، باعث بالا رفتن مصرف بنزین شده است اما به موازات این امر به دلیل مشکلات اقتصادی تولید بنزین در کشور افزایش نیافته است. وی ادامه داد طی سالهای گذشته دولت به لحاظ اقتصادی شرایطش را نداشته است که در حوزه تولید بنزین سرمایه گذاری کند. تسهیلات لازم نیز در اختیار بخش خصوصی قرار داده نشده است که به این حوزه ورود ،کند به همین دلیل بخش غیردولتی نیز رغبتی به این کار نداشته است. مجموع این شرایط به بروز ناترازی بنزین در کشور منجر شد.

عباسی گفت: یکی از کارهایی که برای حل مشکل ناترازی بنزین می توانیم در دستور کار قرار دهیم سهمیه بندی بنزین است البته این روش طی سالهای گذشته یک بار انجام شد و پاسخ داد و به نظر نمیرسد مجدداً پاسخگو باشد.

سرمقاله روزنامه شرق به قلم کورش احمدی، دیپلمات پیشین با موضوعی تحت عنوان «ما ایرانیان و مسئله فلسطین» اختصاص یافته است.

طی یک ماهی که از شروع نبردی دیگر در رویارویی ۷۵ ساله فلسطین و اسرائیل میگذرد شاهد بحث های گسترده ای بین دولت ها، نهادهای غیردولتی و نیز مردم در همه جوامع از جمله ایران در این مورد بوده.ایم بحث در ایران در حد بحثی ساده راجع به نبرد جاری محدود نمانده و ابعاد گسترده تری در ارتباط با تحولات داخلی در ایران و رابطه بین مردم و حکومت نیز یافته است به این دلیل با طیفی از موضع گیریهای متضاد از همه نوع از راست راست تا چپ چپ بین ایرانیان مواجه هستیم که در کشورهای اسلامی بینظیر .است بی تفاوتی مشهودترین واکنش اکثر ایرانیان به این بحران است.

این بی تفاوتی قابل درک است، اما قابل دفاع نیست قابل درک است چراکه از مردمی که مطالباتشان بیجواب میماند مشکل میتوان انتظار توجه به دغدغه های حکومت را داشت اما قابل دفاع نیست چراکه مسئله فلسطین در درجه اول برای چیستی و کیستی تک تک ما و آینده سیاست ورزی و نقش قانون و اخلاق در سیاست داخلی ما .است برای بحث در این مورد مانند هر مورد دیگر سه مبنا و معیار قابل تصور است عقلانیت اخلاقیت و قانونیت این مبانی و معیارها ایجاب میکنند که صرف نظر از مسائل داخلی و رابطه ایران با فلسطینی ها هر ایرانی حداقل در فردیت خود نسبت به مهم مردم فلسطین احساس همدردی داشته باشد.

عقلانیت حکم میکند که بدون حل عادلانه مسئله فلسطین آرامش و ثبات در خاورمیانه همچنان دور از دسترس خواهد ماند. اثرات مثبت حل اصولی این مسئله از طریق ایجاد یک کشور فلسطینی میتواند شامل تمام منطقه از جمله کشور ما شود.

اخلاقیت حکم میکند که نمیتوان و نباید نسبت به رنجهای مردم فلسطین بی اعتنا بود. راست گرایان افراطی اسرائیل با نفی حق تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین مانع تشکیل کشور فلسطین هستند. آنها همچنین حاضر به دادن حقوق شهروندی به فسطینی ها در داخل یک کشور واحد مرکب از یهودیان مسلمانان و مسیحیان نیز نیستند؛ چراکه جمعیت قابل توجه مسلمانان و مسیحیان و نیز بالاتر بودن نرخ رشد جمعیت آنها را‌ در تعارض با ماهیت یهودی اسرائیل میدانند صهیونیستهای افراطی به این ترتیب در پی آن هستند که ضمن ضمیمه کردن اراضی اشغالی فلسطینی» و «فلسطینی زدایی در این مناطق هیچ حقوق شهروندی برای فلسطینیها قائل نشوند و در صورت امکان آنها را از نوار غزه ساحل غربی و شرق بیت المقدس اخراج کنند.

نفی حقوق شهروندی فلسطینیها عملا موجب شکل گیری یک رژیم آپارتاید از رود اردن تا دریا شده که امری کاملا غیر اخلاقی است دولتهای متعدد اسرائیل از میانه دهه ۱۹۹۰ تاکنون به تدریج در جهت ایجاد چنین رژیم آپارتایدی کوشیده و از جمله‌با توسعه شهرک های یهودی نشین در ساحل غربی و افزایش مستمر جمعیت این شهرکها در پی قراردادن فلسطینی ها و جامعه بین المللی در برابر عمل انجام شده بوده اند.

اسرائیل به نحوی سازمان یافته از طریق ارتش خود و نیز خشونت مستمر شهرک نشینان یهودی مسلح علیه فلسطینی ها و ایجاد صدها ایست بازرسی در ساحل غربی و تبدیل نوار غزه به یک زندان بزرگ روباز به قول عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر رنجی مدام و دورنمایی تیره را به مردم فلسطین تحمیل کرده که نمیتواند نتیجه ای جز مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگر داشته باشد.

حقوق بین الملل و اجماع جامعه بین المللی برای مردم فلسطین حق تعیین سرنوشت و برخورداری از حقوق شهروندی قائل است و آنها را محق به مقاومت در برابر قدرت اشغالگر میداند آمریکا و اکثر کشورهای اروپایی از تجاوزات اسرائیل علیه نوار غزه بر اساس آنچه حق اسرائیل به دفاع از خود میخوانند حمایت میکنند اما جامعه بین المللی از طریق صدها قطع نامه شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و نیز رأی مشورتی دیوان دادگستری بین المللی در سال ۲۰۰۴ نوار غزه و ساحل غربی به شمول بیت المقدس شرقی را همچنان مطابق تعریف مندرج در ماده ۴۲ کنوانسیون چهارم ژنو «تحت کنترل مؤثر دشمن خارجی یعنی تحت اشغال اسرائیل میداند، بنابراین اسرائیل به عنوان کشور اشغالگر نمیتواند مناطقی را که تحت اشغال دارد به عنوان کشور خارجی معرفی و به بهانه دفاع از خود بارها آنها را هدف حمله قرار دهد.

از آنجا که مردم فلسطین تحت اشغال قرار دارند مطابق عرف بین الملل از جمله پروتکل الحاقی کنوانسیون چهارم مورخ ۱۹۴۹ حق مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگر را دارند.

البته بدیهی است که مقاومت مسلحانه در برابر اشغالگر نیز باید با رعایت حقوق بین المللی بشردوستانه انجام شود و از جمله در جریان آن غیر نظامیان باید از تعرض مصون باشند به علاوه، اصل عرفی حق دفاع از خود که در قالب ماده ۵۱ منشور ملل متحد تدوین شده، به یک کشور حق دفاع از خود در برابر حمله ای را که از سوی یک کشور دیگر انجام شده است میدهد؛ در صورتی که مناطق اشغالی فلسطین کشور» «خارجی» نیستند، بلکه مردم تحت اشغال هستند به علاوه هر اقدامی در دفاع از خود باید «متناسب» و «همراه با تفکیک مناطق نظامی و غیرنظامی از هم» باشد و شکل «مجازات دسته جمعی نداشته باشد. همه این قواعد در جنگ جاری توسط اسرائیل نقض میشود

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago