کیوسک امروز؛ ایران دموکراتیک‌ترین انتخابات دنیا را برگزار می‌کند!/ ماجرای شاسی بلند ها قربانی می گیرد؟

روزنامه‌های چاپ امروز چهارشنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ایران به مباحثی همچون انتخابات ترکیه و مقایسه آن با انتخابات ایران، جنجال خبری اعطای خودروهای شاسی‌بلند به نمایندگان مجلس، حضور ابراهیم رئیسی در نمایشگاه کتاب، مباحثی پیرامون حجاب اجباری و جنبش زنان و تبعیض آموزشی در کشور پرداختند.

به گزارش فرانیوز، در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین گزارش‌ها و خبرهای روزنامه‌های امروز:

روزنامه اصلاح‌طلب و داستان شاسی‌بلندها

روزنامه شرق طی گزارشی با تیتر « ماجرای شاسی بلند ها قربانی می گیرد؟» به موضوع افشای اعطای رانت خودرو شاسی‌بلند به تعدادی از نمایندگان مجلس پرداخته و ضمن مطرح کردن این سوال در لید این گزارش آورده است: ماجرای واگذاری ماشین‌های شاسی بلند به قیمت کارخانه و بدون نوبت به برخی از نمایندگان مجلس که انتظار می‌رفت به شفافیت و اعلام اسامی نمایندگانی که از چنین موقعیت‌هایی استفاده کرده‌اند ختم شود، فعلا به صدور کیفرخواست برای افشاگر این پرونده، احمد علی‌رضابیگی منجر شده است.

به گزارش فرانیوز، جای سوال است که با وجود کشتن مردم در روز روشن و سپس به زندان انداختن مادران و پدران دادخواه‌شان یا صدور حکم ۱۳ سال حبس برای متهم ردیف اول هواپیمای اوکراینی برای ساقط کردن یک هواپیما و کشتن ۱۷۶ مسافرش چرا برای نویسنده روزنامه شرق همچنان چنین اقدامات کوچکی تعجب‌‌برانگیز است. بهتر نبود در جریان خیزش سراسری ایران می‌نوشت: «موی دختران ایران قربانی می‌گیرد؟»

 رئیسی در غرفه کودکان باز هم دستور داد

روزنامه اطلاعات تیتر یک شماره امروز خود را به بازدید ابراهیم رئیسی از نمایشگاه کتاب تهران اختصاص داد. «ناشران منتظر خبرهای خوش در زمینه تامین کاغذ باشند»، «کتاب باید برای همگان ارزان و در دسترس باشد»، « ادبیات کودک و نوجوان یکی از قالب‌های مهم برای انتقال مفاهیم عالی است و کیفیت چاپ و نشر آثار باید خوب باشد تا کتاب برای کودک جذاب باشد»، اینها جملات رئیس‌جمهوری شش‌کلاسه حکومت اسلامی است که روزنامه اطلاعات در صفحه یک خود آورده است. شش‌کلاسه داستان ما مثل همیشه با یک مشت «بایدها» (که البته هیچ‌کس به آن بهایی نمی‌دهد) نمایشگاه کتاب را ترک کرده است.

لاف‌زنی روزنامه جوان

تیتر یک امروز روزنامه جوان به تصمیم رهبران ۱۰ کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا – ASEAN – مبنی بر استفاده از ارز محلی در مبادلات میان خود به جای دلار اختصاص داشت.

تیتر این خبر به این صورت بود: «۱۰ کشور قدرتمند تجاری دیگر دلار را کنار گذاشتند». این روزنامه در لید این گزارش، این تصمیم را مدیون جمهوری اسلامی دانست که با تحمل تحریم‌های اقتصادی و تحریم مبادله با دلار، چشم و گوش جهانیان را به آینده خود باز کرد و با مقاومت در برابر امریکا و شکستن هژمونی غرب به دنیا درس استقلال و عبور از امریکا داد.

به گزارش فرانیوز، این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که نه تنها هیچ کدام از این ۱۰ کشور(مالزی، برونئی، تایلند، سنگاپور، اندونزی، کامبوج، لائوس، میانمار، فیلیپین، ویتنام) جزو ۱۰ اقتصاد بزرگ دنیا (میزان تولید ناخالص ملی) نیستند بلکه تنها یکی از آنها یعنی اندونزی رتبه ۱۶ را در اختیار دارد و تعدادی از آنها مثل لائوس(رتبه ۱۳۴) و میانمار(رتبه ۹۱) به هیچ وجه اقتصاد بزرگی ندارند.

از سوی دیگر بر خلاف پروپاگاندای این روزنامه برای یک اقدام انقلابی و ضد امپریالیسم جلوه دادن تصمیم این اتحادیه، آنها اعلام کرده‌اند که این اقدام برای خارج کردن مبادلات تجاری این منطقه از نوسانات ارزی و حمایت از ارزهای محلی و اقتصاد کشورهای ضعیف‌تر بوده است چرا که بسیاری از آنها با توجه به بالا رفتن قیمت دلار توان خرید این ارز را ندارند.

به گزارش فرانیوز، در همین ارتباط بهیما یودیستیرا، مدیر اجرایی مرکز مطالعات اقتصادی و حقوقی (CELIOS) روز پنجشنبه به روزنامه جاکارتا پست گفته است: حرکت اخیر ASEAN  ممکن است به عنوان دلارزدایی تفسیر شود در حالی که با توجه به نیاز فوری کشورهای منطقه به‌منظور بهبود کارایی اقتصادی در بحبوحه افزایش بحران‌های ژئوپلیتیکی بوده است.

در حالی که این اقدام ASEAN  ممکن است به عنوان تلاشی برای فاصله گرفتن این بلوک از ایالات متحده تلقی شود، وی معتقد است که با توجه به اهمیت روزافزون در صحنه جهانی، این دو شرکای استراتژیک باقی خواهند ماند.

هاریو کونکورو، استاد اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه ایالتی جاکارتا، نیز در این ارتباط می‌گوید: تسویه ارزی محلی به دنبال به حداقل رساندن اتکا به دلار آمریکا است، اما نه به طور کامل از بین بردن آن. هاریو گفت: در واقع این اقدام در مواقعی که دلار کمیاب یا گران است، به راه حلی برای ادامه تراکنش‌ها بدل می‌شود. وی همچنین تاکید کرد: هیچ اجباری برای صادرکنندگان یا واردکنندگان برای استفاده از ارزهای محلی وجود ندارد و کسانی هم که به استفاده از دلار ادامه دهند مجازات نخواهند شد.

لینک متن انگلیسی این خبر در زیر قابل مشاهده است:

جامعه‌شناسی که جنبش زنان ایران را عقب‌گرد می‌داند و شعار مرگ بر امریکا را مترقی

روزنامه آرمان امروز در مصاحبه‌ای با تقی آزاد ارمکی جامعه‌شناس با تیتر «پدیده بی‌حجابی؛ مبارزه‌مدنی یا بی‌اعتقادی؟» به موضوع حجاب زنان پرداخته است.

 این جامعه‌شناس در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید: «ما از مردمی معترض در مقابل آمریکا و انگلستان به مردمی معترض علیه برخی از شرایط سیاسی خودمان تبدیل شده‌ایم. آنجا می‌گفتند مرگ بر آمریکا، اینجا می‌گویند درود بر بی‌حجابی! و نوعی انتقاد اینچنینی در جامعه صورت گرفته است که نشان می‌دهد ما نوعی عقب‌گرد جدی در جامعه داشته‌ایم.»

این فرد که در صحبت‌هایش همچون اصلاح‌طلبان یکی به نعل می‌‌زند و یکی به میخ با این صحبت خود کلیت جنبش زن، زندگی، آزادی و اختیار پوشش زنان را به استهزاء گرفته است و پدیده‌ای که کل دنیا در مقابل آن سر تعظیم فرود آورده‌اند را عقب‌گرد جامعه ایران می‌داند.

او در این گفت‌وگو البته حقیقتی را درباره تز اصلاح‌طلبان درباره مکان برگزاری تجمع بیان کرد:«امروز اگر جایی برای اعتراض تعیین شود احتمالا معترضان به آنجا نمی‌روند چون می‌گویند این کار توطئه است. این کارها زمان و تاریخ مصرفی داشتند که تمام شده است.»

تقی آزاد ارمکی استاد تمام دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است و همچنین ریاست مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه‌ای صدا و سیما را به عهده داشته است و در در سال ۱۳۹۷ با اشاره به «تز دشمن» در جمهوری اسلامی گفت: «من منتقد تز دشمن بودم ولی امروز به این باور رسیدم که دشمن وجود دارد و سر میز حضور دارد. امروز در عرصه رویارویی با دشمن و تصمیم‌گیرنده در قوای خودی و دشمن، در جامعه ایرانی تنها تصمیم‌گیر، رهبری است و در جناح مقابل هم ترامپ قرار دارد و جناح‌ها و دستگاه‌های دیگر کاره‌ای نیستند.»

مرگ ۱۹۰۰ کارگر در سال ۱۴۰۱ بر اثر حوادث کار

عکس صفحه یک روزنامه کاروکارگر به بازنشر خبری از ایلنا مبنی بر مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث در سال ۱۴۰۰ اختصاص داشت. این آمار که از سوی معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام شده نشان می‌دهد که تعداد مرگ کارگران در این سال تنها ۲۶ نفر کاهش داشته است.

به گزارش فرانیوز، این در حالی است که هر چه از عمر مدیریت رژیم جمهوری اسلامی می‌گذرد تعداد این تلفات نیز بیشتر شده به‌طوری که در سال ۱۳۸۹، تعداد مرگ کارگران بر اثر حوادث ۱۲۹۰ نفر بوده که در مقایسه با سال گذشته بیش از ۴۷ درصد رشد داشته است.

ایران، آزادترین انتخابات جهان را برگزار می‌کند!

به قول جوانان برخی حرف‌ها مرغ پخته را در دیگ به خنده می‌اندازد. روزنامه سیاست روز اما در سرمقاله‌ای نوشته محمد صفری تحت عنوان «انتخابات ما و انتخابات دیگران» آورده است: «در ایران که یکی از آزادترین و دموکرات‌ترین انتخابات را در جهان برگزار می‌کند، همواره حضور حداکثری مردم از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است».

 او در ادامه تاکید دارد که آزادی انتخابات‌هایی که جمهوری اسلامی برگزار می‌کند به این دلیل است که هیچ اجباری برای حضور مردم پای صندوق رای ندارد در حالی که در ترکیه که مشارکت در انتخابات ۹۰ درصد بوده است، مردم را با تهدید پای صندوق رای آورده‌اند. گویا کسی نبوده که به آقای صفری بگوید ترکیه همسایه ماست و هر ایرانی تقریبا یک دوست یا فامیل در این کشور دارد و خیلی راحت دروغش لو می‌رود…

دانشگاه‌های برتر ایران در اختیار بچه‌پولدارها

موضوع عدالت آموزشی تیتر یک روزنامه خراسان در روز چهارشنبه بود. مطلبی در خور تامل با تیتر «رویای عدالت آموزشی» که در آن عنوان می‌شود که ۸۶ درصد از رتبه‌های برتر کنکور (زیر سه‌هزار) در رشته‌های پرطرفدار جز سه دهک بالای جامعه هستند و از دو دهک پایین جامعه هیچ داوطلب کنکوری نتوانسته رتبه زیر دوهزار بیاورد.

 به گزارش فرانیوز، طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد.

 این در حالی است که از دهه هفتاد شمسی با گسترش مدارس غیرانتفاعی کلنگ تبعیض در نظام آموزشی کشور زده شد و روزبه‌روز کیفیت آموزش در مدارس دولتی پایین آمد. حقیقت این ماجرا همانی است که از زبان همسر غلامعلی حدادعادل جاری شد: «مدرسه غیرانتفاعی تاسیس کردیم، چون وقتی پسرم به سن دبیرستان رسید و می‌خواست به رشته علوم انسانی برود، مدرسه مناسبی برایش وجود نداشت».

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago