Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ ایران خودرو و سایپا متهمان آسوده‌خیال اسراف بنزین/ تفاوت‌های معنادار جنگ غزه و اوکراین/ ماشه جبهه مقاومت ممکن است روزهای آینده علیه اسرائیل کشیده شود/ مهاجران غیرقانونی دغدغه ایرانیان/ بحران غزه، فرصت طلایی روسیه

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جوان درباره ایران خودرو و سایپا متهمان آسوده‌خیال اسراف بنزین نوشت:

واردات بنزین به لحاظ اقتصادی سیاسی و امنیتی عاری از مسئله نیست، چه آنکه در وهله اول عدم النفع بالایی را بر کشور تحمیل میکند علاوه بر آن وابستگی به واردات این محصول راهبردی به لحاظ امنیت انرژی به نفع کشور نیست

متهم ردیف اول ناترازی بنزین کشور نیز ایران خودرو و سایپا به واسطه ساخت خودروهای بی کیفیت و البته گران با مصرف سوخت بالا هستند ولی تاکنون احتمالاً به دلیل تعارض «منافع برخی خواص برخورد جدی با آنها صورت نگرفته است.

برای مدیریت مؤثر مصرف بنزین اولویت دادن به بهبود بهرهوری سوخت از طریق اسقاط خودروهای ناکارآمد و افزایش استفاده از خودروهای سوخت جایگزین بسیار مهم است.

با روند فعلی ایران در ۱۰ سال آینده نیاز به واردات روزانه ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین خواهد داشت یعنی درآمد صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران با قیمت ۷۰ دلار باید صرف واردات بنزین شود که فاجعه آفرین خواهد بود. به باور کارشناسان خودروهای بی کیفیت و با مصرف بالا و عدم اسقاط خودروهای فرسوده و از رده خارج عامل مهمی در افزایش میزان مصرف بنزین در کشور هستند بنابراین لازم است دولت چاره اندیشی عاجلی برای این موضوعات داشته باشد تا از بروز معضلات لاینحل در آینده نزدیک جلوگیری به عمل آورد.

در همین ارتباط جلیل ،سالاری مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش کشور گفته است روند فعلی مصرف بنزین را نمیتوان با احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه و افزایش تولید بنزین مدیریت کرد. به اعتقاد وی در صورت ادامه روند فعلی مصرف بنزین در کشور ما به ناترازی بنزین خواهیم رسید و واردکننده خواهیم شد.

یکی از عوامل مهم در ناترازی مصرف بنزین عدم تمرکز بر افزایش ظرفیت و تنوع سبد سوخت برای خودروهای سواری است. در حال حاضر بنزین به عنوان سوخت غالب خودروهای شخصی با گزینه‌های محدود برای منابع سوخت جایگزین باقی مانده است این تنوع محدود ناترازی را تداوم میبخشد و از پیشرفت به سمت یک ترکیب انرژی پایدارتر جلوگیری میکند در مقابل بسیاری از کشورهای دیگر پیشرفتهای قابل توجهی در ترویج سوختهای جایگزین مانند خودروهای برقی و دوگانه سوز داشته اند با اولویت بندی توسعه و پذیرش این خودروها ایران میتواند وابستگی خود را به بنزین به حداقل برساند و انتشار کربن را کاهش دهد. همچنین عدم اسقاط خودروهای فرسوده، موضوع مصرف بنزین را تشدید می.کند درصد قابل توجهی از خودروهای ایران دیگر برای مصرف سوخت کارآمد مناسب نیستند که یک پنجم کل جمعیت وسایل نقلیه را تشکیل میدهد. این خودروهای فرسوده نسبت به مدلهای جدیدتر تولیدشده در کارخانه‌های خودروسازی جهان نرخ مصرف سوخت بالاتری دارند و به افزایش مصرف بنزین کمک میکنند.

علاوه بر این تعداد زیادی خودروهای فرسوده در کشور وجود دارد که این مشکل را تشدید میکند عدم تأکید بر اسقاط این خودروهای فرسوده و استفاده مداوم از آنها حتی در صنعت حمل ونقل، مصرف بنزین را به میزان قابل توجهی افزایش میدهد برای مدیریت مؤثر مصرف بنزین رسیدگی به موضوع خودروهای پرمصرف و اولویت‌بندی اسقاط خودروهای فرسوده بسیار مهم است. با اجرای سیاستهایی که افراد را تشویق میکند تا خودروهای ناکارآمد خود را بازنشسته و آنها را با مدلهای کم مصرف تر جایگزین کنند میتوان پیشرفت چشمگیری در کاهش مصرف بنزین داشت علاوه بر این افزایش پذیرش خودروهای برقی و دوگانه سوز گامی حیاتی در جهت تنوع بخشی به سبد سوخت خودروهای سواری .است این خودروها جایگزینهایی را ارائه میدهند که مصرف بنزین را به حداقل میرساند و استفاده از منابع انرژی پاکتر را ترویج میکند در نتیجه ناترازی در تولید و مصرف بنزین در زمینه استفاده از سوخت خودروهای شخصی یک چالش مهم برای ایران است عدم توسعه ظرفیت پالایشگاهها، تأثیر همهگیری کووید ۱۹ تمرکز ناکافی بر تنوع بخشی و اسقاط خودروهای فرسوده همگی به این ناترازی کمک میکنند، اما مسئله اصلی در مصرف بالا وضعیت صنعت خودروسازی کشور و وضعیت اسفبار مصرف بسیار بالای بنزین در خودروهای موجود در بازار ایران است برای مدیریت مؤثر مصرف بنزین، اولویت دادن به بهبود بهره وری سوخت از طریق اسقاط خودروهای ناکارآمد و افزایش استفاده از خودروهای سوخت جایگزین بسیار مهم است با اجرای این اقدامات ایران میتواند وابستگی خود را به بنزین کاهش دهد و راه را برای آینده انرژی پایدارتر هموار کند. جهانبخش امینی عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که مسئله ناترازی بنزین به لحاظ اقتصادی و اجتماعی ما را با مشکل مواجه کرده است تصریح کرد مصرف مدیریت نشده بنزین خسارتهای زیادی به دنبال دارد که یکی از آنها بیماریهایی است که بر اثر افزایش آلایندگیها بروز میکنند و مشکل ساز شده اند امینی توضیح داد CNG تاکنون کمک زیادی به کشور در حوزه سوخت کرده است.

استفاده حداکثری از ظرفیت این سوخت میتواند در شرایط فعلی کمک کننده باشد. افزایش ظرفیت CNG کشور اقدام درستی است و باید با جدیت دنبال شود. وی ادامه داد: اگر CNG در کشورمان استفاده نمیشد قطعاً افزایش مصرف بنزین بیشتر از اینها میبود و با مشکلات حادتری در حوزه بنزین مواجه میشدیم CNG توانسته است مشکلات را کمتر کند. این عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس خاطرنشان کرد با توجه به منابع گازی که در کشور داریم، اگر بتوانیم ظرفیت CNG را افزایش دهیم گام بزرگی در حوزه سوخت رسانی در کشور بر میداریم و این امر به تعادل بخشی به مصرف بنزین در کشور کمک می.کند وی در ادامه خاطرنشان کرد تنوع بخشی به سبد سوختی کشور اهمیت بالایی دارد.

در همین راستا اگر میخواهیم ظرفیت CNG کشور را افزایش دهیم باید با برنامه ریزیهای دقیق پیش برویم. به طور مثال، الان با توجه به هزینههای بالای احداث جایگاه های CNG در کشور، بخش خصوصی تمایلی به مشارکت در این پروژه ها ندارد، باید حمایتهایی در این بخشها در نظر بگیریم تا بخش خصوصی انگیزه ای برای مشارکت داشته باشد.

امینی گفت: قبلاً دولت مساعدتی در حوزه تجهیز جایگاههای CNG انجام میداد که انگیزه بالایی برای سرمایه گذاری ایجاد میکرد. لازم است دولت در شهرهای خاص حمایتهایی را در ارتباط با تجهیز و راه اندازی جایگاه های CNG در نظر بگیرد.

عضو کمیسیون انرژی ادوار مجلس گفت اگر از افزایش ظرفیت پالایشی کشور در حوزه صادرات استفاده کنیم نفع بالایی برایمان خواهد داشت.

صادرات بنزین سودآوری بالایی برای کشور دارد و باید بتوانیم از ظرفیتهای موجود در این زمینه بهره ببریم. استانداردسازی خودروها و منطقی کردن مصرف در کنار افزایش تولید باید در دستور کار باشد.

جهانبخش امینی در خصوص رویکرد دولت قبلی مبنی بر اینکه تبدیل نفت به بنزین ضرورتی ندارد و غفلتی که در حوزه افزایش ظرفیت CNG کشور داشت، گفت: قطعاً اثرگذاری سیاستها در طول زمان مشخص میشود. وقتی انجام برخی پروژه ها متوقف میشود بعداً اثراتی در جامعه دارد. متوقف شدن پروژههای پالایشی و عدم گسترش ظرفیت CNG کشور در دولت قبلی حتماً در بروز شرایط فعلی تأثیرگذار بوده است.

در مقطعی انگیزه ای برای گسترش زیرساختهای تولید بنزین در کشور وجود نداشت و تبعاتش را الان در جامعه میبینیم وی در ادامه گفت در برخی موارد خاص صادرات نفت و گاز به صورت خام برایمان به لحاظ دیپلماسی و استراتژیک اهمیت دارد اما به طور کلی هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که ما به صادرات مواد خام بپردازیم و دیگران آن را به فرآورده تبدیل کنند و از ارزش افزوده ای که به وجود میآید بهره ببرند. همواره توصیههای مقام معظم رهبری نیز بر این بوده است که به توسعه پتروپالایشگاه بپردازیم و صنایع پایین دستی پتروشیمی ها را گسترش دهیم.

جمع بندی با توجه به حرکت صنعت خودرو در مسیر ناصحیح و تحمیل گرانی و نارضایتی باید اصلاح اساسی در ساختار این صنعت صورت گیرد طبعاً چنین رویه ای نیازمند اراده ای واقعی است تا یک بار برای همیشه این صنعت را از لوث فساد و ناکارآمدی نجات دهد.

آنچه مهم است اینکه ترجیح دادن منافع جمعی به منفعت یک گروه،اندک اما پرنفوذ است. طبق بند هشتم فرمان رئیس جمهور که ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ صادر شد، باید واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر طی شش ماه آینده به بخش غیردولتی» تعیین تکلیف میشد اما نشد.

روزنامه تجارت با قلم حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل به مبحثی تحت عنوان تفاوت‌های معنادار جنگ غزه و اوکراین پرداخت و نوشت:

در جنگهای اوکراین و غزه بازیگران مشترکی حضور دارند. آمریکا در جنگ اوکراین و در جنگ غزه یک بازیگر اصلی است. اسرائیل در جنگ غزه یک بازیگر اصلی و در جنگ اوکراین هم یک بازیگر فرعی است.

اسرائیل سعی میکند توامان با حمایت از اوکراین مناسباتش با روسیه را حفظ کند اما روشن است که روسیه بخاطر موضع نتانیاهو و حمایت او از اوکراین از اسرائیل دلخور است یکی از دلایلی هم که روسیه از صدور قطع نامه علیه حماس در شورای امنیت جلوگیری کرد همین دلخوری بود در هر صورت جنگ غزه دیر یا زود تمام میشود تاریخ به ما نشان میدهد که اسراییل نمیتواند یک جنگ طولانی را ادامه بدهد.

جنایات جنگی اسرائیل و این بمباران ناجوانمردانه ی مردم غزه که هیچ ارتباطی با مبارزه با حماس ندارد؛ همدلی افکار عمومی را علیه اسرائیل برانگیخته است. این وضعیت برای اسرائیل مشکل ساز خواهد شد اما جنگ در اوکراین به این زودیها پایان نمی یابد در جنگ غزه روسیه یک بازیگر فرعی است در حالی که در جنگ اوکراین روسیه یک طرف ماجراست.

اوکراین بحرانی است که هم در روابط دو جانبه آمریکا روسیه و هم در روابط منطقه ی اروپا به خصوص در شرق اروپا تاثیر دارد. از طرفی برخی کارشناسان میگویند که پایان جنگ اوکراین نقطه عطفی در نظام بینالملل است اما در جنگ غزه ما نهایتا شاهد تغییراتی در خاورمیانه خواهیم بود.

در هر صورت من فکر نمیکنم جنگ غزه طولانی بشود چرا که منافع بازیگران اصلی در جنگ غزه ایجاب نمیکند که این جنگ به سطح منطقه ای گسترش پیدا کند.

جنگ غزه یک جنگ محدود اما جنگ اوکراین در ابعاد وسیع و بلند مدت است آمریکاییها در پاسخ به این سوال که چرا سلاح خطرناک اورانیوم ضعیف شده را دادند به اوکراین گفتند که انبارهای ما دیگر ته کشیده است و ناچار شدیم اینگونه سلاحها را در اختیار اوکراین بگذاریم سوای این مساله که سلاح های نظامی که آمریکا میتوانست در اختیار اوکراین بگذارد رو به اتمام است؛ اولویت اصلی آمریکا در حال حاضر اسرائیل است. اهمیت اوکراین به مراتب کمتر از اسرائیل است

البته آمریکایی ها اسرائیل را متحد خود میدانند نه نتانیاهو را اتفاقا دموکراتها بدشان نمیآید که نتانیاهو بخاطر چالشهایی که ایجاد کرده است؛ سرنگون شود.

تا کنون یک سال و نیم از جنگ اوکراین میگذرد این جنگ خود به خود طولانی شده است. بعید به نظر میرسد که در کوتاه مدت ما شاهد پایان جنگ اوکراین باشیم هیچ روزنه ای برای مذاکره یا آتش بس یا توافق بین دو کشور وجود ندارد این جنگ هم به ضرر روسیه و هم به ضرر اوکراین .است تنها کشوری که از جنگ اوکراین سود میبرد آمریکا است غرب به دنبال تجزیهی روسیه است جنگ هم روسیه را به شدت ضعیف کرده و یک کشور ضعیف شده راحتتر تجزیه میشود در هر صورت هیچ نشانه ای برای پایان جنگ وجود ندارد اما همانطور که عرض کردم جنگ در غزه پایان خواهد یافت اسرائیلی ها صرفا دنبال بازگرداندن حیثیت از دست رفته ی خود هستند.

درست یا غلط نظام بین الملل بر مبنای زور میگردد جمهوری اسلامی یا باید بالکل نگرش خود را نسبت به تحولات بین المللی تغییر دهد یا وقتی سیاست خارجی خود را مبتنی بر مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی قدرتهای بزرگ پیش میبرد باید در همین چهارچوب از متحدان خود حمایت کند.

حزب الله حماس انصار الله حشدالشعبی و همه ی گروه های مقاومت متحدان … ایران و در همان چهارچوب ایستادگی در برابر قدرتهای بزرگ تعریف میشوند موضع آقای امیرعبداللهیان نیز در چهارچوب همین سیاست قابل فهم است.

روزنامه کیهان به نقل از رسانه المانیتور نوشت: ماشه جبهه مقاومت ممکن است روزهای آینده علیه اسرائیل کشیده شود

المانیتور می افزاید از زمان شروع جنگ بین اسرائیل و شبه نظامیان ،غزه ایران به عنوان یک بازیگر اصلی منطقه ای و متحد اصلی جنبش حماس یک کارزار دیپلماتیک فعال را برای منزوی کردن اسرائیل دنبال کرده است.

در عین حال تلاش کرده است تصویر یک طرف بی علاقه به سرریز درگیری را به نمایش .بگذارد این رسانه انگلیسی عربی می افزاید اما اگر دشمن قسم خورده اش رژیم) (صهیونیستی به حمله زمینی وعده داده شده خود به نوار غزه محاصره شده ادامه دهد، جمهوری اسلامی چه واکنشی نشان خواهد داد؟

المانیتور در ادامه اظهار می دارد حمایت از آرمان فلسطین یکی از اصول ایدئولوژیک حکومت دینی شیعی ایران از زمان پیدایش آن پس از انقلاب ۱۹۷۹ بوده است ایران طی چهار دهه گذشته شبکه ای از نیروهای نیابتی خود را در سراسر خاورمیانه برای صدور انقلاب» و تقویت نفوذ منطقه ای پرورش داده، تأمین مالی کرده، تسلیح و گسترش داده است. این رسانه همچنین عنوان میدارد «راه قدس بیت المقدس] از کربلا میگذرد» شعاری گویا در شعارهای جمهوری اسلامی است که تلاشهای تهران – از عراق سوریه و یمن گرفته تا لبنان و سرزمینهای اشغالی – برای مبارزه غیر مستقیم با اسرائیل و هدف قرار دادن منافع آمریکا را تقویت میکند.

المانیتور می افزاید در پی حملات هوایی مداوم اسرائیل به غزه که با حمله غافلگیرکننده حماس به جوامع جنوبی اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز شد ایران اکنون هشدار داده است که یک درگیری منطقه ای ممکن است نزدیک باشد

خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی روز سه شنبه در سخنانی گفت: «اگر رژیم صهیونیستی از توقف حملات خود امتناع کند هیچ کس نمیتواند جلوی نیروهای مقاومت را بگیرد در ادامه این گزارش عنوان شده با توجه به اینکه تواناییهای موشکی حزب الله در سالهای اخیر به طور قابل توجهی توسط تهران تقویت شده است شبه نظامیان لبنان در حال حاضر بزرگترین تهدید برای اسرائیل هستند.

پس از دیدار هفته گذشته با حسن نصرالله، رهبر این گروه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی با اعتماد به نفس خاصی صحبت کرد.

المانیتور به نقل از امیرعبداللهیان عنوان میدارد نیروهای مقاومت با قاطعیت به من گفتند که آماده هرگونه رویارویی مستقیم با رژیم صهیونیستی هستند به گفته وی، اگر اسرائیل به حمله برنامه ریزی شده خود در غزه ادامه دهد، نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران را به اقدام وادار میکند و در نهایت منجر به «نقشه گذاری مجدد اسرائیل و واگذاری اراضی میشود.

این پایگاه خبری تحلیلی عنوان میدارد دور نگه داشتن دشمن از طریق نبردهای فراتر از مرزهای ایران دکترینی حیاتی در دستور کار امنیتی و سیاست خارجی تهران بوده است که به ویژه توسط قاسم ،سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه) ترویج و پیگیری میشود

المانیتور می افزاید وزیر امور خارجه ایران با قرار دادن این سیاست در چارچوب جنگ جاری گفت اگر امروز نتوانیم از غزه دفاع کنیم، باید با بمب هایی که روی بیمارستانهای کودکان در شهرهای خودمان میریزند مواجه شویم.

این رسانه انگلیسی عربی همچنین تصریح میکند تلویزیون دولتی ایران روز چهارشنبه گزارشی را منتشر کرد که در آن به تفصیل توضیح داد که چگونه نیروهای نیابتی ایران میتوانند اسرائیل را از سه جهت مختلف ازدحام کنند المانیتور عنوان میدارد بر اساس آن سناریو، حزب الله از شمال حوثی های یمن از جنوب و شبه نظامیان مستقر در عراق و سوریه از شرق میتوانند رگبار موشکها و راکتهای ساخت ایران را به اسرائیل بیارانند.

در این گزارش آمده است: «ماشه ممکن است در روزهای آینده کشیده شود. این رسانه همچنین اظهار داشت: علی رغم لفاظی های آتشزای ضد اسرائیلی و ضدآمریکایی در زمان تشدید تنشهای منطقه ای رهبری ایران در بیشتر موارد بر هر وسوسه ای برای عجله در درگیری غلبه کرده است.

سلسله ترورهای دانشمندان هسته ای و موشکی ایران و حملات خرابکارانه به تأسیسات هسته ای منتسب به اسرائیل در دهه گذشته، هرگز ایران را وارد درگیری نظامی نکرد.

المانیتور مدعی است در صورت گسترش جنگ ایران ممکن است روی حمایت روسیه و چین متحدان کلیدی که از محکومیت علنی حماس برای کشتن صدها غیر نظامی اسرائیلی خودداری کردهاند حساب کند.

این دو به طور فزاینده ای همکاری نظامی با جمهوری اسلامی از جمله رزمایش مشترک در آبهای بین المللی را تقویت کرده اند در ادامه این گزارش عنوان شده تهران در حالی که از رویارویی مستقیم با اسرائیل و ایالات متحده خودداری میکند مدت هاست که تهدید کرده است که از کارت نفت در خلیج فارس استفاده خواهد کرد، جایی که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با توقیف کشتیهای بین المللی و تهدید نیروهای دریایی ایالات متحده عضلات خود را به کار انداخته است برخی در ایران بار دیگر تهدید بسته شدن تنگه هرمز را پیشنهاد میکنند.

المانیتور مدعی است در بحبوحه تشدید تنشهای اسرائیل و حماس برخی در ایران بار دیگر تهدید خود را درباره بسته شدن تنگه هرمز مهمترین و استراتژیک ترین مسیر جهان برای حمل و نقل نفت خام و حیاتی برای تجارت بین المللی پیشنهاد می.کنند در انتهای این گزارش همچنین عنوان شده است ایران به دنبال آن است که با استفاده از نزدیکی خود به تنگه دستور کار خود را پیش ببرد و در هر درگیری منطقه ای با اسرائیل دست برتر را به دست .آورد مقامات بر این باورند که هرگونه بسته شدن آبراه حیاتی که باعث افزایش سرسام آور قیمت نفت و بیقراری در بازارهای جهانی میشود میتواند به شدت بر پایان بازی تأثیر بگذارد.

روزنامه مردم سالاری درباره مهاجران غیرقانونی دغدغه ایرانیان نوشت:

این روزها صحبت از بازگرداندن مهاجران بخصوص افاغنه به کشورشان است و به گفته برخی از ناظران این کار چندماهی است که آغاز شده و دولت چراغ خاموش در حال یافتن مهاجرانی است به صورت غیرقانونی به ایران آمدند و آنها را به کشورهای خود بخصوص افغانستان برمی گردانند.

اما این موضوع در لایحه برنامه هفتم توسعه نیز گنجانده شده و نمایندگان مجلس در بخشهایی از این لایحه به دولت اجازه دادند که سازمان ملی مهاجرت» را تشکیل دهد.

البته پیش از این، وزیر کشور معاونت جدیدی را در این وزارتخانه با عنوان معاونت امور مهاجران تشکیل داده و اقدامات اولیه برای تشکیل و راه اندازی این سازمان در حال انجام است البته همچنان برخی از نمایندگان مجلس و کارشناسان بر این اعتقادند که آنقدر تعداد مهاجران در کشور زیاد است که دولت توان شناسایی تمامی آنها ندارد و نمیتواند در کوتاه مدت تمامی این افراد را شناسایی کرده و به کشور خود بازگرداند.

در همین راستا، مرتضی محمودوند نماینده مجلس در گفت و گویی تصریح کرد: ما قانون اتباع را داریم و امیدواریم مسوولان موضوع بروکراسی اداری را بهانه ای برای سازماندهی قرار ندهند من به وزیر کشور هم اعلام میکنم که قانون اتباع » مدون و کامل است و اصلاحاتی که مدنظرشان است در کمیسیون امنیت انجام و اعمال شده و اگر موضوع خاص دیگری مدنظرشان است شفاف اعلام کنند.

وی ادامه داد: تعداد اتباع بیگانه در کشور ما بیشتر از آماری است که مسئولان اعلام و من براساس تحقیقات و بررسی که داشتم این آمار را قبول ندارم چون تنها تعداد کمی از مهاجرین از مبادی ورودی به کشور بصورت قانونی وارد شده اند و مابقی ورود غیرقانونی دارند بنابراین آمار بیشتر از ۵ میلیونی است که وزیر کشور اعلام کرده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مساله دیگری که باید توجه داشت این است که مهاجرینی که زمان ناامنی وارد کشور شدند به ایران و ملت ما پناه آوردند اما از یکسال گذشته به بعد مخصوصا از ۶ ماه گذشته که این مهاجرین شدت پیدا کرده است را نمیتوان پناهنده نامید چون بیش از یکسال در کنار دولت فعلی طالبان با آرامش زندگی کردند پس این حجم مهاجرین نشانه بی تدبیری است.

محمودوند اعلام کرد: بنابراین من تاکید میکنم که هیچ مشکلی برای سازماندهی مهاجرین نداریم؛ از مسوولین میخواهیم بهانه تراشی نکنند و هر آنچه ابزار قانونی بخواهند در اختیار دارند؛ اتحادیه اروپا از این بحران مهاجرین فرصت طلایی برای خودش ایجاد میکند اما ما چرا باید هر آنچه مصیبت است را با بی تدبیری خودمان بر این ملت وارد کنیم و بعد بهانه میاوریم که با خلاء قانونی مواجه هستیم.

در تمامی دنیا موضوع مهاجرت یک مسئله لاینحل است البته کشورهای توسعه یافته به دلیل ورود غیرقانونی بسیار زیاد مهاجران برای اینگونه اقدامات راهکارهای قانونی سفت و سختی گذاشته اند و حتی در بسیاری از موارد مهاجرین را در جزایری خارج از سرزمین اصلی یا کشورهای دیگر اسکان میدهند تا بعد از بررسی های فراوان که زمان بر هم هستند نسبت به پذیرش آنها اقدام کنند و این از وظایف دولتها است.

داوود منظور نیز در جلسه علنی مجلس و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به الزام پوشش بیمه سلامت برای تمام اتباع قانونی مقیم کشور باز می گشت، بیان کرد اکنون حاکمیت در مورد اتباع در حال تصمیم گیری است این که ما با مهاجران و اتباع چگونه تعامل کنیم باید در یک چارچوب و با نگاهی جامع دیده شود. نمیتوان به صورت جزء جزء برای اتباع تصمیم گیری کرد بلکه باید تمام مسائل اتباع در یک بسته جامع دیده شود.

وی در‌ ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر اکنون براساس قانون اتباع خارجی باید بیمه نامه داشته باشند که تمام بیماریهای احتمالی آنها در مدت اقامتشان در ایران مشخص باشد. رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح :کرد ممکن است موضوعی که اکنون در لایحه برنامه برای الزام پوشش بیمه سلامت تمام اتباع دیده شده جزئی از برنامه حاکمیت در خصوص اتباع نباشد. ابعاد این موضوع باید به صورت جامع تر مورد بررسی قرار گیرد.

در هر حال همچنان مردم ایران چشم نگران مهاجرت گسترده اتباع بیگانه از کشورهای همسایه بخصوص شرقی هستند تا مسئولان با توجه به اتفاقات سیاسی رخ داده در کشورهای متبوع آنها، سریعتر آنها را ساماندهی کند و درباره آنها تصمیم بگیرد.

روزنامه هم‌میهن به مطلبی تحت عنوان بحران غزه، فرصت طلایی روسیه، پرداخت و نوشت:

بعد از اینکه اسرائیل رسماً علیه حماس اعلام جنگ کرد، چند کشور درباره تبعات تشدید درگیری هشدار داده و از هر دو طرف خواستند درگیری را متوقف کنند.

یکی از این کشورها روسیه بود کمی بعد از حمله حماس به اسرائیل بعضی از کشورها روسیه را متهم کردند که در حمله اولیه حماس به اسرائیل به این گروه فلسطینی کمک کرده است.

این کشورها معتقد بودند که چنین حمله ای باعث انحراف توجهات از اوکراین میشود و بنابراین این حمله کاملاً در راستای منافع روسیه بوده است اما اسرائیل بلافاصله این اتهامات را رد و اعلام کرد که این اتهامات توهم توطئه هستند مسلما روسیه در همه این اتفاقات نفع دارد اما این انتفاع از طریق دخالت مستقیم در حمله اسرائیل تامین نمیشود بلکه منافع روسیه زمانی تامین میشود که قرار باشد به عنوان میانجی وارد عمل شود.

به هر حال مطمئناً درست است که جهان توجه خود را از اوکراین به سمت اسرائیل معطوف کرده و مطمئناً روسیه از این فرصت استفاده کرده و استقبال میکند اما واقعیت این است که کرملین منابع بسیار زیادی را صرف جنگ در اوکراین کرده است و باختن در این جنگ برایش بسیار گران تمام میشود

باختن در جنگ اوکراین موجب میشود که روسیه آن موقعیت بینالمللی که به شدت به دنبالش است را از دست بدهد و این امر به طور حتم موجب بروز نارضایتیهای داخلی خواهد شد و نتیجه چنین تحولاتی موجب تقویت حضور ناتو در مرزهایش میشود؛ این همان چیزی است که روسیه سعی کرده در مقابلش بایستد. این پارامترها باعث شده است که بسیاری از تحلیلگران بر این باور باشند روسیه از فرصت به وجود آمده در جریان درگیری حماس و اسرائیل برای آغاز یک حمله دیگر به اوکراین استفاده خواهد کرد. اما این فرصت آنقدرها هم که گفته میشود برای روسیه مناسب نیست.

روسیه به شدت درگیر جنگ اوکراین و احیای رشد اقتصادی است. کمبود نیروی کار در روسیه احساس میشود و این کشور با تحریمهای خیلی سختی هم مواجه است.

اگر فرض کنیم که روسیه از فرصت درگیری در خاورمیانه و درگیر شدن آمریکا در منطقه استفاده میکند و حمله گسترده ای را به اوکراین صورت میدهد آن وقت باید با تحریمهای به مراتب بدتری روبه رو شود و در عین حال فرصت طلایی برای به عهده گرفتن نقش میانجی در تحولات غزه را نیز از دست میدهد.

روسیه با هر دو طرف درگیر در غزه روابطی تاریخی داشته و دارد. هر چه شرایط درگیری در غزه بحرانیتر و گسترده تر شود حفظ این توازن روابط برای روسیه سخت تر می.شود بنابراین تشدید و گسترده تر شدن درگیری در منطقه خیلی هم به نفع روسیه نیست اما یک درگیری محدود و کنترل شده که به نوعی روسیه را به عنوان میانجی مطرح کند، کاملاً به نفع روسیه است چراکه کشورهای عربی نمیتوانند میانجی باشند زیرا خودشان یک طرف درگیری هستند

اروپا و آمریکا هم نمیتوانند میانجی باشند چون با تمام قوا از اسرائیل دفاع کرده اند و یک طرف دیگر درگیری هستند بنابراین اینجا یک فرصت خیلی طلایی برای روسیه ایجاد میشود تا به میدان آمده و میانجیگری کند.

مسکو میداند که به هر طریقی جنگ اوکراین بالاخره پایان خواهد یافت. روسیه میداند که اوکراین تنها راه مسکو برای گسترش حوزه نفوذ خود نیست و درک میکند که با توجه به شرایط باید تا آنجا که میتواند از لحاظ سیاسی و اقتصادی با کشورهایی که روابط خوبی با آنها دارد تعامل داشته باشد از این منظر حفظ روابط خوب با اسرائیل نیز برای روسیه حائز اهمیت است. اسرائیل و فلسطین، دقیقاً چنین طرفهایی هستند و روسیه همچنان به گفت وگو با هر دو ادامه میدهد در واقع پیوندهای روسیه با سرزمینهای فلسطینی ریشه تاریخی دارد پس از آنکه اسرائیل در طول جنگ سرد سیاست خارجی خود را بر مبنای چرخش به سمت غرب تغییر داد، اتحاد جماهیر شوروی به سازمان آزادی بخش فلسطین تسلیحات داد و شبه نظامیان این سازمان را در مؤسسات آموزشی نظامی شوروی آموزش داد از آن زمان تاکنون روسیه تماس خود را با فلسطینیها حفظ کرده است حمایت این کشور از سرزمینهای فلسطینی به جایگاه این کشور در میان دیگر کشورهای خاورمیانه کمک کرده است.

بسیاری‌از کشورهای عرب خاورمیانه از زمان شروع تحریمهای غرب علیه مسکو تجارت با روسیه را به طور چشمگیری افزایش دادهاند. ایران و الجزایر از جمله این کشورها هستند این دو کشور در این شرایط سخت اقتصادی به حمایت اقتصادی روسیه نیز نیاز .دارند علاوه بر این اسلام دومین دین پرطرفدار در روسیه است که بسیاری از پیروانش در قفقاز شمالی زندگی میکنند و کرملین نیز برای حفظ ثبات در قفقاز شمالی و مناطق جنوبی خود به حمایت این جمعیت نیاز دارد در نهایت به این موضوع نیز باید اشاره کرد که حدود ۲ هزار شهروند روسیه در سراسر قلمرو فلسطین زندگی میکنند که از این تعداد ۱۲۰۰ نفر در نوار غزه هستند.

این موضوع میتواند توجیه کننده مواضع اخیر ولادیمیر پوتین و دفاعش از تشکیل کشور فلسطینی با پایتختی قدس شرقی باشد. با تمام این اوصاف روسیه همچنان به حفظ روابط خود با اسرائیل ادامه میدهد تقریباً هشتاد هزار یهودی در روسیه زندگی میکنند و پراکندگی جمعیتی یهودیان روسیه در اسرائیل نیز زیاد است.

اسرائیل همچنین یکی از مقاصد ترجیحی برای روسهایی بوده که پس از حمله به اوکراین از کشورشان فرار کردند در سال ۲۰۲۲ بیش از ۳۷ هزار نفر از روسیه به اسرائیل گریختند و در سال ،۲۰۲۳ پیش از اعمال قوانین سختگیرانه ،مهاجرت تعداد افرادی که روسیه را به مقصد اسرائیل ترک کردند، به شدت افزایش یافت از منظر سیاست خارجی، روسیه اسرائیل را به عنوان یک قدرت هسته ای و یک عامل تثبیت کننده در خاورمیانه میداند و از اینکه اسرائیل از اعمال تحریمهای غرب علیه روسیه خودداری کرده است خشنود است پوتین در نخستین موضعش درباره جنگ اسرائیل با حماس گفت که اسرائیل تحت حمله بی سابقه ای قرار دارد و حق دارد از شهروندان خود دفاع کند. اما شاید قانع کننده ترین استدلال مبنی بر اینکه روسیه در جنگ اسرائیل و حماس دخالت ندارد این است که این کشور تاکنون به طور واقعی از این جنگ به نفع خود استفاده نکرده است هیچ حمله جدیدی از سوی روسیه در اوکراین صورت نگرفته است و همچنین هیچ نشانه ای وجود ندارد که ارتش روسیه به گونهای در حالت آماده باش قرار داشته باشد که گویی قرار است دست به عملیات بزرگی بزند تنها کاری که روسیه انجام داده این است که سعی کرده خود را به عنوان یک میانجی در مناقشه غزه به دنیا معرفی کند.

پوتین علاوه بر مطرح کردن درخواست آتش بس بر اهمیت تلاشهای دیپلماتیک برای برقراری صلحی جامع عادلانه و پایدار در خاورمیانه تاکید کرده و خاطرنشان کرده است که عملیات زمینی در غزه منجر به بروز عواقب وخیم و مرگ تعداد زیادی از غیر نظامیان خواهد شد.

روسیه میداند که خاورمیانه برای ایالات متحده اولویت بسیار بالاتری نسبت به اوکراین دارد و واشنگتن ممکن است به طور خاص علاقه مند باشد که طرف دیگری در خصوص این بحران خاورمیانه میانجیگری کند تا بلکه این درگیری یک بار دیگر به یک درگیری منطقه ای تبدیل نشود. به هر حال ایالات متحده آمریکا برخلاف ،روسیه طرفدار زیادی در میان جمعیت فلسطینیان در سرزمینهای فلسطینی ندارد

به نظر میرسد در حال حاضر، کرملین در تلاش است تا دریابد که چگونه میتواند از موقعیت خود برای حل این بحران استفاده کند.

در حال حاضر شایعاتی در مورد گفت وگوی احتمالی بین ایالات متحده و روسیه در خصوص بحران غزه مطرح میشود هفته گذشته نشستی در سطح کاری «پنج کشور هسته ای با حضور نمایندگان روسیه در نیویورک برگزار شد.

از نظر روسیه مزایای میانجیگری در بحران غزه بسیار زیاد است… ایفای نقش میانجیگری به مسکو کمک میکند تا با همکاری با شرکای خود از انزوای نسبی بین المللی که گرفتارش ،است خارج شود و به طور بالقوه به جلوگیری از تشدید بیشتر تنش و بروز جنگی که دیگر کشورهای منطقه را گرفتار میکند کمک کند.

روسیه مشارکتهای اقتصادی، زیرساختی و لجستیکی سودآوری با کشورهای منطقه دارد. اما سوال اصلی این است که آیا مسکو با توجه به همه مشکلاتی که گریبانگیرش شده زمانی برای استفاده از این فرصت خواهد داشت؟ مزایای استفاده از این فرصت زیاد است و انفعال در این خصوص هزینه زیادی به بار می.آورد اگر درگیری در خاورمیانه گسترش یابد و متحدان روسیه را نیز درگیر کند آن وقت شرایط برای روسیه دشوار خواهد شد.

در چنین شرایطی ایفای نقش برای ایجاد موازنه در خاورمیانه برای مسکو بسیار دشوارتر شده و به احتمال زیاد روسیه فرصتی که پیش پایش قرار گرفته را از دست خواهد داد.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago