کیوسک امروز؛ انجمن یوز ایرانی هم تعطیل میشود/ مقاومت وزارت بهداشت در برابر رفع کمبود پزشک متخصص/ ایران، بدترین کشور برای خانه دار شدن/ تاکید رئیسی بر حفظ کرامت انسانی در اجرای امر معروف و نهی از منکر!/ اقامت، اسکان و اشتغال اتباع افغانستانی در کرمانشاه ممنوع شد

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

انجمن یوز ایرانی هم تعطیل میشود

روزنامه شرق نگاهی داشته به روند تعطیلی انجمن یوز ایرانی؛ انجمن یوزپلنگ ایرانی هم همانند بسیاری از تشکل های دیگر در هفته های آینده تعطیل خواهد شد. مرتضی پورمیرزایی، مدیر عامل مجموعه یوز ایران میگوید: از سال ۹۷ اداره محیط زیست شهرداری، این واحد را در اختیار ما گذاشت و آن زمان هدف این بود که چند انجمن بتوانند در این واحد مستقر شوند. در این مدت چند ان جی او آمدند و رفتند و حدود دو سالی میشود که انجمن پایشگران محیط زیست با نام پاما در کنار ما مستقر شده و فعالیت میکند.

وقتی ما آمدیم شش ماه الی یک سال نگذشته بود که از طرف شهرداری اخطاریه تخلیه آمد تا ملک را تخلیه کنیم. ما از محیط زیست شهرداری پیگیری کردیم که به ما گفتند نگران نباشید و این موضوع را پیگیری میکنیم بعد از آن سه الی چهار باری حکم تخلیه آمد. نهایتا شورای شهر قانونی گذاشت تا املاک شهرداری که در اختیار گروه های غیر شهرداری است تعیین تکلیف شود. بعد از آن قرار شد تا زمانی که ما کار غیر انتفاعی انجام میدهیم شهرداری با ما این تمدید را انجام دهد.

طبق گفته های پورمیرزایی تا روزهای آخر در مدیریت سابق شهرداری روند به همین شکل بوده و اضافه میکند که روزهای آخر مدیریت قبل، یک روز از معاونت اجتماعی شهرداری با ما تماس گرفتند که منتظر تشکیل قرارداد باشید؛ اما دیگر خبری نشد و در این مدت هم از جاهای مختلف شهرداری برای بازدید آمدند و از ما مدارک و گزارش کار خواستند و ما ارائه دادیم. از ما خواستند که درباره فعالیتمان توضیح دهیم و توضیح دادیم مجموعه ما و پاما هر دو ان جی اوهای ملی هستند که در بحث آموزش محیط زیست و حفاظت در کشور کار میکنیم. تنها جایی را هم که داریم همین ساختمان است؛ چون اگر دفتری نداشته باشیم تقریبا کارکردن برای ما ناممکن میشود. وقتی با چند منطقه کار میکنیم و مرتب در حال پایش هستیم در کنارش ابزار و دوربین داریم شرایط به شکلی نیست که بتوانیم با دورکاری و انبار کردن ابزارها فعالیت را پیش ببریم. حال در ماه گذشته احضاریه از دادگاه آمد که شهرداری منطقه ۱۱ به دلیل تصرف اموال شهرداری از ما شکایت کرده است که این هم جریمه و هزینه دادرسی میخواهد؛ در صورتی که به ما گفتند صبر کنیم و هر سند و مدرکی که خواستند در اختیارشان گذاشتیم و نمی دانیم چرا کار به دادگاه کشید. نکته دیگر اینکه ما در مجموعه هیچ گونه کار اقتصادی نمیکردیم و نمیدانیم جریمه در نظر گرفته شده چقدر خواهد بود و نمیتوانیم هم از پول هایی که به شکل مردم نهاد به ما واریز میشد این هزینه ها را پرداخت کنیم.

شهرداری درباره اموال عمومی نقش مدیر دارد، نه مالک

 در ماه های اخیر موج حکم تخلیه شهرداری برای مراکز مردم نهاد و خیریه ها باعث نگرانی فعالان این حوزه از این همراهی نکردن شهرداری شد؛ املاکی که در شهرداری دور قبل به این تشکل ها داده شده بود و حالا با دلایل مختلف پس گرفته میشود. در کنار این موضوع هم در سال های اخیر میزان مشارکت شهرداری با چنین تشکل هایی رفته رفته کاهش پیدا کرده بود؛ موضوعی که طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری، برای این نوع فعالیت ها شورای شهر و شهرداری وظایفی دارند که باید به آن عمل کنند.

مقاومت وزارت بهداشت در برابر رفع کمبود پزشک متخصص

روزنامه ابرار به کمبود پزشک متخصص در کشور پرداخته است؛ داریوش چیوایی، کارشناس حوزه سلامت با اشاره به کمبود پزشک متخصص در استانها میگوید: حاکمیت به واسطه چند موضوع که یکی از آنها بحث نیاز است باید افزایش تربیت پزشک متخصص را داشته باشد. کمبود پزشک متخصص در کشور و پایین بودن سرانه آن در کشور نیازمند این است که تربیت پزشک در کشور به میزان زیادی افزایش پیدا کند. مسئله ای که در حال حاضر به دغدغه ای تبدیل شده است و وزارت بهداشت مکلف شده تا دانشجویان بیشتری در این حوزه جذب کند.

 با وجود این امسال ظرفیت پذیرش دستیاری پزشکی تنها ۷ درصد رشد داشته است که باعث ایجاد سوالاتی در بین کارشناسان شده است. چیوایی اظهار داشت: مسئولین حوزه سلامت باید در این خصوص توضیح بدهند که چرا ۲۵ درصد شده است ۷ درصد؟ چرا افزایش ظرفیت به نسبت افزایش عمومی نبوده است؟

با افزایش ظرفیت ها، ۱۵ سال آینده به سرانه قابل قبول نزدیک میشویم

چیوایی درباره مدت زمان لازم برای رسیدن به میانگین جهانی در سرانه پزشک متخصص اظهار داشت: این بستگی به معیارهای مختلف دارد. یکی از آنها رشد جمعیت است. دوم این است که چقدر از پزشکانی که تربیت میکنید در سیستم به کار گرفته می شوند. در حال حاضر هم صحبت از مهاجرت پزشکان متخصص است که نه تأیید و نه رد میشود. مهاجرت در حال حاضر در همه اقشار و گروه ها وجود دارد. بخشی از آن به خاطر شرایط اقتصادی کشور است. در کنارش این هم وجود دارد که شاید فردی به هر دلیلی نخواهد در بازار تخصصی خودش کار کند. مسئله دیگر میزان مرگ و میر است. طبق آمار، سالی ۲ هزار پزشک فوت میکنند؛ بنابراین باید خروجی سیستم و ورودی آن را حساب کرد که به نظر میرسد در یک بازه ۱۵ سال، سرانه کشور میتواند به یک رشد قابل قبول برسد.

ایران، بدترین کشور برای خانه دار شدن

روزنامه امروز به موضوع خانه دار شدن در ایران پرداخته و نوشته است؛ مجتبی یوسفی نماینده مجلس درباره برخی از ادعاها درباره کاهش انتظار مردم برای خرید خانه اظهار داشت: هر چند شاهد کاهش التهابات بازار مسکن در برخی از شهرها و مناطق هستیم، اما به این زودی سن انتظار و مدت زمان سن انتظار برای خرید مسکن کاهش پیدا نمیکند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به کاهش التهاب بازار مسکن در برخی از مناطق از جمله شهرهای جدید اطراف پایتخت گفت: یکی از عوامل موثر در ساماندهی بازار مسکن، جدی بودن مجلس برای اجرای قوانین مالیاتی در این حوزه است. تصمیماتی که در طرح دو فوریتی برای گرفتن مالیات از خانه های خالی و سوادگران این بازار اخذ شده بسیار اثرگذار بوده و مجلس به طور جدی بر روی این موضوع ایستاده است.

یوسفی ادعا میکند: در سایر بازارها هم این گونه بوده و همین قانون اجازه واردات خودروهای دست دوم توانست التهابات این بازار را کاهش دهد با اینکه هنوز اتفاقی هم نیفتاده است. وی با بیان اینکه برای اولین بار التهابات بازار مسکن در کوتاه مدت کاهش پیدا کرد و این نشان میدهد که میتوان اقداماتی هم در این حوزه را در مدت زمان کوتاه به سرانجام رساند، گفت: باید توجه داشت در بازار هر کالایی، یک طرف عرضه و یک طرف تقاضا است و وقتی تعادل بین این دو طرف بهم میخورد التهاب و تکانه شدیدی در بازارهای مستقیم و غیر مستقیم به وجود می آید و با توجه به انباشت مشکلات و انباشت نیاز و عدم تحرک در ۶ سال دولت گذشته دو طرف عرضه و تقاضا از تعادل خارج شدند. این اظهارات در حالی مطرح میشود که  گفته می شود یک کارمند اگر تمام درآمد خود را پس انداز کند میتواند پس از ۴۰ سال خانه دار شود، اما با توجه به اینکه یک سوم درآمد خود را میتواند برای خرید مسکن پس انداز کند، مدت زمان انتظار خرید خانه برای یک کارمند به بیش از ۹۰ سال میرسد و از این لحاظ وضعیت ایران نسبت به سایر کشورها بدتر است.

رئیسی تاکید کرد؛ اجرای امر معروف و نهی از منکر با حفظ کرامت انسانی انجام شود

روزنامه اسکناس به اظهارات رئیسی، رئیس جمهور کشور پرداخته و به نقل از نوشته است؛ امر به معروف و نهی از منکر در حقیقت معنای واقعی بایدها و نبایدهای الهی است و میطلبد که به عنوان یک گفتمان جامع بر مبنای حفظ کرامت انسانی، توجه به نزاکت اجتماعی و جذابیت دینی مورد توجه قرار گیرد.

بیان اینگونه اظهارات جدید و عجیب نیست. اما این اظهارات درحالی مطرح میشود که امر به معروف و نهی از منکر، هرگز جذابیت دینی به همراه نداشته و بیش از پیش موجب انزجار مردم از این موضوع میشود. بازداشت هایی که اخیرا به دلیل “بی حجابی” در کشور صورت میگیرد نیز، این انزجار را بیشتر کرده است.

بسیاری معتقدند که نوع پوشش هر شهروند به خود اشخاص مربوط میشود و دخالت در نوع پوشش افراد، نوعی توهین تلقی میشود. اما این توهین و دخالت در نوع پوشش افراد در ایران، به عنوان “امر به معروف و نهی از منکر” شناخته میشود که حاکمیت از آن قدردان است و مردم از آن انزجار دارند.

اقامت، اسکان و اشتغال اتباع افغانستانی در کرمانشاه ممنوع شد

روزنامه باختر نگاهی داشته به موضوع اقامت شهروندان افغانستانی در کرمانشاه؛ بر اساس دستور وزارت کشور، اقامت، اسکان و اشتغال اتباع افغانستانی در همه نقاط استان کرمانشاه ممنوع شده است. طرح شناسایی اتباع افغانستانی در استان کرمانشاه آغاز و تا ۱۹ مردادماه ادامه دارد و کارفرمایانی که کارگران افغانستانی را به کار گیرند جریمه خواهند شد.

این روزنامه در ادامه نوشته است؛ در نشست دستگاه های مربوطه با متولیان امور اتباع و مهاجرین استان، مقرر شد جهاد کشاورزی، اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان صمت، فرمانداری ها و بخشداری ها، کارگران افغانستانی را شناسایی کنند و به امور اتباع و مهاجرین استان اطلاع دهند تا نیروی انتظامی با مجوز قضایی آنان را دستگیر و از استان اخراج کند.

سوال این است که آیا موضوع اخراج شهروندان افغانستانی قرار است در ایران، بیش از پیش اجرایی شود؟ در ایران میلیون ها شهروند افغانستانی زندگی میکنند که بسیاری از آنها حتی از داشتن حق شناسنامه هم محروم هستند و ظاهرا اکنون باید با موضوع اخراجشان از ایران به دلایلی که مشخص نیست نیز روبرو شوند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago