کیوسک امروز؛ افزایش لجام‌گسیخته و نفس‌گیر نرخ تورم/ معاون وزیر کشاورزی منکر بحران کم‌آبی/ ادعای شبهه‌برانگیز وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره به رسمیت نشناختن گروه طالبان

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه ششم خرداد ماه به گزارشاتی درباره میزان افزایش نرخ تورم، کاهش سهمیه نانوایی‌ها، کتمان بحران کم‌آبی توسط مسئولان وزارت کشاورزی، وضعیت معیشتی بازنشستگان و اختلافات جمهوری اسلامی با طالبان درباره حق‌آبه هیرمند پرداخته‌اند.

 به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

افزایش صعودی نرخ تورم نفس مردم را گرفته است

ابرار اقتصادی به نقل از مرکز آمار ایران اعلام کرد؛ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور یعنی درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای کشور، ۵۴.۶ درصد بوده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ۵۴.۶ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات ۲.۶ درصد و  برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲.۸ درصد بوده است.

این آمار مربوط به مراکز رسمی حکومتی است و از واقعیت فاصله دارد، آمار اصلی بسیار فراتر از این ارقام است و نرخ اصلی تورم را باید از مردم پرسید که هر لحظه با این معضل اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

کاهش سهمیه نانوایی‌ها و بازی دولت با قوت لایموت مردم

روزنامه اعتماد در مطلبی درباره کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها نوشت: مشاور وزیر اقتصاد، کاهش سهمیه آرد یک چهارم نانوایی‌ها را تایید کرد و گفت: ۷۵ درصد نانوایی‌های سراسر کشور با عدم افزایش سهمیه آرد مواجه شده‌اند.

محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با توجه به سهمیه شناور نانوایی‌ها به طور متوسط یک چهارم نانوایی‌ها سهمیه آردشان  کاهش یافته است.

کاهش سهمیه نانوایی‌ها توسط دولت به بهانه ممانعت از قاچاق آرد در حالی صورت گرفته که به دلیل تورم لجام‌گسیته و افزایش روزافزون قیمت مواد غذایی، نان به قوت لایموت و غالب اقشار آسیب‌پذیر مردم ایران تبدیل شده است.

ادعای عجیب معاون وزیر کشاورزی درباره عدم وجود بحران کم‌آبی در کشور

روزنامه اطلاعات با موضع‌گیری درباره اظهارات اخیر معاون وزیر جهاد کشـــاورزى درباره کتمان معضل کم آبی و ادعای فراوانى منابع آبى در ایران نوشت: عباسعلى نوبخت معاون وزیر جهادکشاورزى و رئیس سازمان منابع طبیعى و  در یک همایش علمى آبخیزدارى کشور اخیرا مدعی شـــد که قادریم با حکمرانى درســـت آب و در نظر گرفتن بارندگى سالانه و احصاى تمام منابع موجود، آب مورد نیاز ۲ میلیارد نفر جمعیت را تأمین کنیم و برآوردهاى کم آبى و خشکى ایران سیاه نمایى است.

این در حالی است که آمارهای جهانی حاکی از بروز بحران آب در ایران است به طوری که مرکز  ملى مطالعات راهبردى کشاورزى و آب اتاق بازرگانى ایران نیز در بیانیه‌اى ضمن رد ادعاى اخیر مقامات وزارت جهاد کشاورزى اذعان کرد: آمار و ارقام به دست آمده از وضعیت منابع آب کشور نشان مى‌دهد، سال آبى جارى در شرایط نامطلوبى از نظر منابع آبى قرار دارد و نباید افکار عمومى را منحرف کرد و چنین وانمود ساخت که تنش‌هاى آبى کشور کاهش یافته است.

زنگ خطر صندوق‌های بازنشستگی و گوش ناشنوای مسئولان

روزنامه تجارت در گزارشی به وضعیت اضطراری صندوق بازنشستگان پرداخته و نوشته است: صندوق‌های بازنشستگی زنگ خطری است که مدت‌هاست به صدا در آمده اما تا کنون گوش شنوایی برای آن نبوده است. طی سال گذشته بیش از ۵۵ هزار نفر به تعداد حقوق‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری افزوده شده است؛ صندوقی که کسورات پرداختی شاغلین کفاف آن را نمی‌دهد و هر سال بخش قابل توجهی از بودجه برای پوشش هزینه‌های و پرداخت حقوق بازنشستگان به آن تعلق می‌گیرد.

عمق بحران صندوق بازنشستگی کشوری به حدی بالا است که در توصیفش از فروش کیش، قشم و خوزستان برای پرداخت حقوق به بازنشستگان سخن به میان آمد.

معضل پرداخت حقوق بازنشستگان در حالی به گره کور تبدیل شده که روزانه در اکثر شهرهای کشور شاهد برپایی تجمعات اعتراضی بازنشستگان هستیم و حکومت تاکنون راه حل مناسبی برای گذر از بحران معیشتی این قشر ارائه نداده است.

ادعای شبهه‌برانگیز وزیر خارجه جمهوری اسلامی: گروه طالبان، هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمیشناسیم

بر اساس گزارش روزنامه جوان، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ادعا کرده؛ ما گروه طالبان، هیات حاکمه فعلی افغانستان را به رسمیت نمیشناسیم و بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید داریم.

امیرعبداللهیان با بیان این که به مقامات افغانستان گفته‌ایم که مشکل حقابه از طریق بیانیه سیاسی حل نمی‌شود و باید در چارچوب اقدامات حقوقی این موضوع پی گیری شود، افزود: درگیریهای مرزی پراکنده‌ای که در ماه‌های گذشته بعضا در مرز ایران و افغانستان رخ داده است باعث نگرانی است و راهی جز تعامل بین دو کشور وجود ندارد.

ادعاهای مقامات جمهوری اسلامی درباره به رسمیت نشناختن گروه طالبان در حالی صورت می‌گیرد که بنابر اسناد موجود، این حکومت از حامیان مالی و نظامی گروه تروریستی طالبان است که در حال حاضر درباره حق‌آبه هیرمند برای ایران رجزخوانی می‌کنند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در حالی از به رسمیت نشناختن طالبان سخن می گوید که جمهوری اسلامی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان و سفیر خود در کابل را تعیین کرده و تهران سفارت افغانستان در ایران را به طالبان واگذار کرده و تا پیش از تنش بر سر موضوع حقابه هیرمند، روابط نزدیکی با حکومت طالبان داشته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago