کیوسک امروز؛ افزایش صادرات برق در روزهای گرم تابستان/ معضل گردشگری در ایران؛ چطور بگوییم! دنیا، ایران/ آزادی زندانیان دوتابعیتی در قبال آزادسازی ۶ میلیارد دلار/ سرازیری حقابه هیرمند به مزارع کشت خشخاش/ جبران خسارت رانندگان اتوبوس با افزایش نرخ بلیت

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

صادرات برق در روزهای گرم تابستان افزایش یافته است
 
روزنامه اعتماد نوشته است؛ گزارش ماهانه وزارت نیرو نشان می‌دهد میزان صادرات برق در تیرماه، جهش بالایی داشته و در بازه مقایسه‌ای یک ساله، نزدیک به دو برابر شده است. بر اساس آمارهای ماهانه وزارت نیرو که در سایت رسمی آن منتشر شده، صادرات برق ایران در چهار ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ به نزدیک ۱۹ میلیون کیلووات ساعت رسیده است. عددی که میزان صادرات برق ایران را نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۹۲ درصد افزایش داده است.

نکته جالب توجه اینکه در تیرماه امسال، همزمان با رشد مصرف برق در داخل کشور، میزان صادرات برق در تیرماه، نزدیک به ۵۰ درصد از خرداد ماه بیشتر بوده است. این آمار یک هفته پس از آن منتشر می‌شود که کل کشور به مدت دو روز و بنا به دلایل مبهمی مانند «گرمای هوا و آماده نبودن زیرساخت‌های تولید برقابی» به تعطیلی کشیده شد. 

سال گذشته، ایران از محل صادرات برق به سه کشور همسایه ۴۱۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.در واقع درآمدهای ریالی دولت از این محل بالا بوده است. عمده برق صادراتی ایران به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان فروخته شده است. ۱۷ مردادماه امسال نیز وزارت دارایی پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، اسلام‌آباد از ایران برق بیشتری خریداری خواهد کرد.

اما به روشنی نمی‌توان دریافت که درآمد صادراتی برق ایران در دو سال گذشته چقدر بوده است. چرا که این درآمدها از متن بودجه حذف شده‌اند. در سال ۱۴۰۰، ایران فقط ۳ درصد از برق تولیدی در داخل را صادر می‌کرد. اما حالا که قیمت دلار به بیش از ۵۰ هزار تومان نیز رسیده، افزایش صادرات برق می‌تواند درآمدهای هنگفت ریالی برای دولت به دنبال داشته باشد. در واقع، کسری شدید بودجه دولت در یکی- دو سال اخیر، فضایی را به وجود آورده که صادرات برق و تبدیل آن به ریال برای پرداخت بودجه‌های عمومی حتی به قیمت تعطیلی ادارات، صنایع و بخش خصوصی، صرفه اقتصادی بیشتری برای دولت داشته باشد. 

معضل گردشگری در ایران؛ چطور بگوییم! دنیا ایران

روزنامه توریسم به مبحث گردشگری در ایران پرداخته و نوشته است؛ اکبر روحی از فعالان گردشگری گفت: از سالها پیش برای حمایت از همکارانم در نمایشگاه های گردشگری فعالیت دارم. متأسفانه اگر بخش خصوصی نباشد که برای صنعت گردشگری ایران تبلیغ کند، دولت این اقدام را هم انجام نمیدهد. گویا این طور در کشورمان جا افتاده که برای تبلیغ گردشگری ایران باید بخش خصوصی وارد شود، نه دولت. ایران میتوانست بهترین سرمایه گذاری ها را در نمایشگاه ها برای تبلیغ خودش انجام دهد اما نه بخش خصوصی توان هزینه کرد دارد و نه دولت میخواهد این سرمایه گذاری بلند مدت را انجام دهد.

وی در ادامه افزود: ما برای ایران تبلیغ میکنیم و در آخر وزارت میراث فرهنگی از ما تشکر هم نمیکند. ما همین را هم نمی خواهیم اما چرا دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری نمی تواند یک مذاکره کند که حداقل به ایران در یک نمایشگاه غرفه مناسب بدهند. این کار دفتر بازاریابی گردشگری است اما هیچ اقدامی انجام نمیدهند مگر اینکه یک آشنایی در کشوری داشته باشید که بتواند زمینه حضور شما را در نمایشگاه  فراهم کند.

سارا اجتهادی از فعالان گردشگری به نمایشگاه اکسپوی دبی اشاره کرد و گفت: اکسپو هم یک ظرفیت مهم بود اما در این نمایشگاه چه کار کردیم که بخواهیم برای نمایشگاه های دیگر خودی نشان دهیم؟ ایران میتوانست بهترین سرمایه گذاری ها را در نمایشگاه ها برای تبلیغ خودش انجام دهد اما نه بخش خصوصی توان هزینه کرد دارد و نه دولت می خواهد این سرمایه گذاری بلند مدت را انجام دهد، چون شاید فکر می کنند بازده ندارد. کشورهای دیگر چنان تبلیغ میکنند که انگار همه چیز در کشورشان آماده است برای اینکه گردشگر برود و خوش بگذرد. شاید چون حتی یک ویدئوی خارجی خوب از جاذبه هایمان، از مردم و کوچه و بازارهایمان نداریم که در نمایشگاه ها نشان دهیم.

به نظر میرسد فرصت برای حضور ایران در نمایشگاه ها وجود دارد، از طرفی فعالانی هم هستند که حاضرند از سرمایه های خودشان برای معرفی ایران هزینه کنند اما چرا این اتفاق نمی افتد که حضور ایران پررنگتر باشد؟ شاید دلیلش را باید نداشتن استراتژی و برنامه برای چند سال آینده صنعت گردشگری دانست. اگر بدانیم قرار است که در این صنعت چه کار ویژه ای را پیش ببریم تبلیغاتش را هم هر کسی در حوزه دولتی و خصوصی می تواند انجام دهد مهم این است که به زبان خارجیها بتوانیم حرف بزنیم و ایران را آن طور که آنها برای کشورشان تبلیغ می کنند، معرفی کنیم.

آزادی زندانیان دوتابعیتی در قبال آزادسازی ۶ میلیارد دلار برای ایران

روزنامه ابرار اقتصاادی نوشته است؛ فرآیند اجرای توافق ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان و همچنین آزادسازی تمام پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی آغاز شده است. در این فرآیند قرار است ابتدا پولهای ایران در کره از واحد وون (واحد پول کره جنوبی) به یورو تبدیل شود که این مهم انجام شده و در ادامه بناست که به حسابی در قطر واریز شود تا در اختیار ایران قرار گیرد.

مبلغ پولهای ایران در کره جنوبی که بناست آزاد شود ۶ میلیارد دلار است. پس از واریز این پول به حسابی در قطر تبادل زندانیان نیز به انجام می رسد. در این تبادل، چهار زندانی دو تابعیتی ایرانی_آمریکایی به نام های سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز و یک زندانی دیگر در این تبادلات  آزاد میشوند.

حقابه هیرمند به مزارع کشت خشخاش سرازیر میشود

روزنامه ابرار به نقل از محسن روحی صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان نوشت: عکسهای هوایی نشان میدهند که در مسیر منشا آب تا مرز ایران زمین هایی که پیشتر خشک بودند؛ به مزارعی سرسبز تبدیل شده اند. حتی مواد مخدر هم در این مزارع کشت می شود. این نشان میدهد که تمام آب هیرمند را دارند در این مزارع استفاده می کنند. به گفته او، در حال حاضر یک کانال انحرافی تازه ای در بند بخش آباد احداث کرده اند که دیگر هیچ آبی به سمت ایران نیاید.

طی ماه های اخیر موضوع حقابه هیرمند به مسئله ای چالش برنگیز تبدیل شده و شهروندان در سیستان و بلوچستان از دولت مسخواهند که حقابه را پس بگیرد و به آنها اختصاص دهد اما تاکنون دولت عملکردی در این امر نداشته و طبق گزارشات، حق آبه هیرمند به مزارع کشت خشخاش در افغانستان سرازیر شده است.

جبران خسارت رانندگان اتوبوس بر عهده مردم با افزایش نرخ بلیت

روزنامه ابرار اقتصادی نوشته است؛ با توجه به نزدیکی اربعین و نیاز مردم به حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس خبرها حاکی از افزایش قیمت بلیط اتوبوس است. در روزهای نزدیک به اربعین شاهد افزایش نرخ حمل و نقل در سرویس های منتهی به مرزهای عراق هستیم که بلیت اتوبوس تهران به ایلام به طرز عجیبی یک شبه از ۱۸۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

بر اساس نظریه برخی از مسئولین مربوطه قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین برای مقاصد شهرهای مرزی با عراق باید دو برابر قیمت روزهای عادی افزایش یابد و این افزایش قیمت طبیعی است؛ در بازه زمانی ویژه اربعین اتوبوس ها یکسر خالی از مقاصد شهرهای مرزی با عراق بر می گردند. در زمان رفت زائران، اتوبوس ها خالی بر میگردند و در زمان برگشت زائران ناوگان اتوبوسی بدون مسافر عازم شهرهای مرزی با عراق میشوند. ضمن اینکه معمولا توقف های طولانی در این مسیر به اتوبوس ها تحمیل می شود. پیگیری ها حاکی از این است که برای جبران این موارد باید یک افزایش قیمتی در بلیت های اتوبوس داشته باشیم تا این ضرر برای ناوگان های جاده ای جبران شود.

احمدرضا عامری مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مسافربری کشور گفت: اگر اتوبوس ها بخواهند از سمت مرزها مجدد با ظرفیت تکمیل از مسافرین بازگردند باید چند شبانه روز در مرزهای عراق مستقر شوند که رانندگان همچنین کاری قطعاً نخواهند کرد و برای جبران مسیر یک طرفه باید قیمت بلیت ها در حد نرمال جبران خسارت افزایش یابد که این موضوع تعجب انگیزی در ایام اربعین نیست.

این مقام مسئول در خصوص تأمین کمبود تعداد اتوبوس برای اربعین اعلام کرد: برای معضل کمبود ناوگان حمل و نقل جاده ای در ایام اربعین تعدادی اتوبوس از کشور ترکیه اجاره و تمهیدات لازم برای خدمات رسانی به زوار انجام شده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago