Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی/ مهاجرت از ایران در صدر نرخ جهانی/ سناریوی بانک جهانی از نفت ۱۵۷ دلاری/ ناوگان خسته/ ناترازی گاز زمستانی برطرف نشده، به دنبال برق تابستان آینده رفته‌اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه تجارت به موضوع افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی پرداخته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی رشد نقدینگی به ۲۶٫۹ درصد رسیده و پایه پولی نیز از ۴۵ درصد در پایان فروردین به ۴۲ درصد در انتهای شهریورماه کاهش یافته اما در گزارش بانک مرکزی از این متغیر در پایان

خرداد حکایت از افزایش نسبت به اردیبهشت دارد. به گزارش «تجارت» بانک مرکزی آخرین گزارش پولی و بانکی انتهای خردادماه را منتشر کرد که بر اساس این گزارش رشد پایه پولی از سمت منابع در خردادماه سال ۱۴۰۲ نسبتبه مدت مشابه سال قبل با افزایش ۴۱٫۸ درصدی روبرو شده و همین رقم در سه ماهه فصل بهار نیز با افزایش ۵٫۶ درصدی روبرو شده است. طی ماههای اخیر رشد پایه پولی صدای کارشناسان و تحلیل گران را در آورده چرا که آنها بر این عقیده هستند فشار دولت به سیستم بانکی عامل اصلی این رشد پایه پولی بوده و منتهی به تورم سنگین
ماه های اخیر شده است.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی پایه پولی از سمت منابع در انتهای خردادماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۱٫۸ درصد داشته و این در حالیست که این میزان رشد در اردیبهشت امسال ۴۱٫۱ درصد بود. این موضوع حکایت از این دارد که بانک مرکزی پول بیشتری را نسبت به یک ماه قبل یعنی اردیبهشت چاپ کرده است. گزارش خردادماه نیز حکایت از این دارد که مانند ماه های قبل بیشترین سهم از رشد پایه پولی متعلق به طلب بانک مرکزی از بانکهاست که در واقع همان اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی است که اکنون به ۳۸ درصد رسیده است. بر اساس گزارشاتی که قبلا منتشر شده بانک آینده نیز از بین تمامی بانکها رشد زیادی در اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته است. همچنین گزارش بانک مرکزی نشان میدهد رشد نقدینگی در پایان خردادماه به ۲۹ درصد رسیده اما در جدیدترین گزارش که مربوط به پایان که شهریورماه است به ۲۶ درصد رسیده است.

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش که دیروز منتشر شد نوشت: «بررسی تحولات رشد پایه پولی حاکی از آن است که این متغیر در یک سال گذشته به دنبال اجرای سیاستهای افزایش نسبت سپرده ،قانونی روند صعودی را طی کرده و در فروردین ماه ۱۴۰۲ به رقم ۴۵۰۰ درصد رسیده .است. البته در ادامه سال جاری، از رشد پایه پولی قدری کاسته شده و در پایان شهریورماه ۱۴۰۲ به رقم ۴۲۰۰ درصد تنزل یافته است». در ادامه این بانک گزارش داد در خصوص تحولات پایه پولی و رشد بالای آن در یک سال اخیر لازم است که به روند تحولات نسبت سپرده قانونی در دوره مذکور توجه گردد از اواسط سال ۱۴۰۱، بانک مرکزی در جهت دستیابی به هدف رشد نقدینگی تعیین شده با پیگیری جدی سیاست کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک ها و موسسات اعتباری و جریمه بانکهای متخلف از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی و همچنین افزایش ۰.۵ واحد درصدی نسبت سپرده قانونی بانکهای تجاری اقدامات موثری را در جهت کنترل و کاهش قدرت خلق پول بانک ها و در نهایت کاهش رشد نقدینگی انجام داد. در این میان به واسطه ناترازی برخی از بانک ها و موسسات اعتباری و نیاز آنها به ذخایر برای تادیه سپرده قانونی نزد بانک مرکزی بدهی بانک ها به بانک مرکزی و متعاقبا رشد پایه پولی افزایش یافت در واقع با افزایش نسبت سپرده قانونی و کاهش ضریب فزاینده نقدینگی در عمل ضمن کاهش قدرت خلق پول بانک ها دو سمت تر از نامه بانک مرکزی منبسط شده (افزایش بدهی بانکها به بانک مرکزی و در سوی دیگر افزایش سپرده قانونی بانکها نزد بانک مرکزی و پایه پولی افزایش یافته است.

فاکتور مهم دیگری که در گزارش بانک مرکزی به چشم می خورد بحث میزان بدهی دولت و شرکتهای دولتی به بانکها و بانک مرکزی است طبق گزارش مذکور میزان کل بدهی دولت به سیستم بانکی که شامل شرکت های دولتی نیز می شود اکنون از ۱۰۸۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده است که نشان دهنده رشد بیش از ۵۱ درصدی در خردادماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در این میان بدهی خود دولت به تنهایی بیش از ۹۴۷ هزار میلیارد تومان و بدهی شرکت های دولتی نیز بیش از ۱۳۸ هزار میلیارد تومان ثبت شده است.

این در حالیست که بدهی کل بخش غیردولتی به سیستم بانکی به آستانه ۵۳۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. بدهی دولت و شرکتهای دولتی به خود بانک مرکزی نیز به آستانه ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم دولت از این رقم ۱۹۰ هزار میلیارد تومان و سهم شرکتهای دولتی نیز به آستانه ۸۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. بنابراین در انتهای خردادماه شاهد رشد ۳۳٫۵ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی و افزایش ۲۶ درصدی شرکتهای دولتی به این بانک بوده ایم. دولت طی دو سه سال اخیر با کسری بودجه شدیدی ناشی از تحریم ها روبرو بوده و در این میان فشار هزینه ای خود را روی دوش بانکها انداخته است. به همین دلیل مسیر تأمین مالی دولت از شبکه بانکی با افزایش غول آسایی روبرو بوده و بانک ها نیرز به دلیل کمبود منابع ناچار شده از ذخایر خود در بانک مرکزی برداشت کنند.

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مهاجرت از ایران در صدر نرخ جهانی قرار دارد.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران براساس آمار اعلام کرد ایران نرخ اول مهاجر فرستی را در جهان ثبت کرده است.

بهرام صلواتی در یادداشتی که در پایگاه خبری جماران منتشر کرده است، نوشت: کارکرد سالنامههای مهاجرتی در جهان نمایش آخرین شواهد و آمارهای مهاجرتی برای اطلاع و آگاهی عموم از آخرین وضعیت روندهای مهاجرتی و پیشنهاد راهکارهای عملی برای شناخت و مدیریت بهتر پدیده جهانی مهاجرت است.

در همین راستا، در ادامه مهمترین نکات منطقه OECD به عنوان قطب اصلی جذب مهاجران در جهان سالیانه تعداد زیادی مهاجران جدید را جذب می کند. در سال ۲۰۲۰ میلادی تعداد مهاجران جدید ورودی ایرانی به کشورهای این منطقه ۴۸ هزار نفر بود . آخرین آمار این سالنامه در سال ۲۰۲۱ میلادی با ۱۴۱ درصد افزایش به ۱۱۵ هزار ورودی جدید در سال رسیده است. و به این ترتیب رتبه اول مهاجر فرستی براساس نرخ رشد مهاجر جدید را ثبت کرده .است لازم به ذکر است از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران جدید ایران در جایگاه ۱۲ام قرار دارد کشور هند با اعزام ۴۰۷ هزار مهاجر جدید به این منطقه در جایگاه نخست از نظر قدر مطلق تعداد مهاجران جدید قرار دارد که نسبت به سال گذشته نرخ رشد ۸۶ درصدی را نشان میدهد.

در کنار کانالهای مهاجرتی تحصیلی کاری و خانوادگی کانال مهاجرت پناهجوئی یکی از راههای رایج در میان مهاجران در جهان است نکته قابل توجه در سالنامه مهاجرتی OECD در سال ۲۰۲۳ میلادی، حضور چشمگیر مهاجران ایرانی در فهرست ۱۵ کشور برتر ثبت درخواست پناهجوئی در کشورهای میزبان است که علاوه بر تنوع کشورهائی که درخواست پناهجوئی جدید در آنها به ثبت رسیده است، این درخواستها بعضا افزایش چشمگیری نیز داشته اند. برای مثال ایرانیان رتبه اول را در میان ملیتهای ثبت کننده درخواست جدید پناهجوئی در کشور استرالیا با ۱۹۱۶ درخواست در سال ۲۰۲۲ میلادی کسب کرده اند که نسبت به سال گذشته میلادی (۲۰۲۱ رشد ۲۲۶ درصدی (۸۴۶) ثبت درخواست جدید پناهجوئی) را نشان میدهد. ایرانیان با ثبت ۶۳۲۰ درخواست جدید در کشور آلمان در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال گذشته ۲۶۹۵) (درخواست رشد ۲۳۴ درصدی را تجربه کرده اند.

روزنامه هم‌میهن به مطلبی با عنوان سناریوی بانک جهانی از نفت ۱۵۷ دلاری پرداخت.

بانک جهانی اعلام کرد اگر جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی به یک نزاع منطقه ای بزرگ تبدیل شود قیمت هر بشکه نفت تا ۱۵۷ دلار صعود میکند. بانک جهانی اعلام کرد اگر اختلال عرضه قابل توجهی به دلیل جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی روی ،ندهد میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال ۲۰۲۴ به ۸۱ دلار میرسد. براساس جدیدترین گزارش «چشم انداز بازارهای کالایی بانک جهانی انتظار میرود قیمت نفت در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ به طور متوسط ۹۰ دلار در هر بشکه باشد که تفاوت چندانی با قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه که زیر ۹۰ دلار بود ندارد.

در گزارش بانک جهانی آمده است جنگ میان حماس و اسرییل تاکنون تاثیر محدودی بر بازارهای جهانی کالا داشته است به طوری که قیمت نفت از زمان آغاز این درگیریها در هفتم اکتبر حدود شش درصد رشد کرده .است اما قیمتهای کالاهای کشاورزی، اکثر فلزات و کالاهای دیگر به دلیل توانایی بهبود یافته اقتصاد جهانی برای جذب شوکهای قیمت ،نفت کاهش چندانی نداشته اند. با این حال، این وام دهنده ،جهانی سه سناریوی خطر احتمالی اختلالات عرضه نفت را براساس تجربه تاریخی از دهه ۱۹۷۰ ارزیابی کرده است.

در سناریوی اختلال کوچک بانک جهانی که عرضه جهانی نفت حداکثر دو میلیون بشکه در روز کاهش پیدا میکند قیمت نفت در ابتدا بین سه تا ۱۳ درصد نسبت به میانگین سه ماهه جاری افزایش پیدا کرده و به محدوده ۹۳ تا ۱۰۲ دلار در هر بشکه میرسد در سناریوی اختلال متوسط که تقریباً با جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ قابل قیاس است، ممکن است حداکثر پنج میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت مختل شود و قیمت نفت در ابتدا بین ۲۱ تا ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده و به محدوده ۱۰۹ تا ۱۲۱ دلار در هر بشکه خواهد رسید. در سناریوی اختلال بزرگ که با تحریم نفتی اعراب در سال ۱۹۷۳ قابل قیاس ،است عرضه جهانی نفت حداکثر هشت میلیون بشکه در روز کاهش پیدا میکند و قیمتها در ابتدا بین ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه افزایش خواهند یافت.

تحریم نفتی اعراب در سال ۱۹۷۳ قابل قیاس است عرضه جهانی نفت حداکثر هشت میلیون بشکه در روز کاهش پیدا میکند و قیمت ها در ابتدا بین ۱۴۰ تا ۱۵۷ دلار در هر بشکه افزایش خواهند یافت. براساس گزارش اویل ،پرایس ایندرمیت ،گیل اقتصاددان ارشد بانک جهانی و نائب رئیس ارشد اقتصاد توسعه بانک جهانی در این باره گفت: اگر جنگ تشدید شود اقتصاد جهانی برای اولین بار در دهه های گذشته با یک شوک انرژی دوگانه مواجه میشود که نه فقط از جنگ در اوکراین بلکه از خاورمیانه هم خواهد بود.

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا که سرمایه گذاران در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و انتشار آمار اقتصادی جدید چین محتاط شده ،بودند بیش از یک درصد کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۱۱ سنت معادل ۶/۱درصد کاهش به ۸۹ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۴ سنت معادل ۲/۱ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید.

تینا تنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکت در این باره :گفت با وجود تشدید جنگ میان حماس و اسراییل حمله زمینی کاملاً قابل پیش بینی بود. تحولات آخر هفته عدم گسترش جنگ در خاورمیانه را نشان داد و باعث عقب نشینی قیمت نفت شد نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه پس از آغاز عملیات زمینی نیروهای اشغالگر صهیونیستی در نوار غزه و تشدید نگرانیها نسبت به احتمال گسترش جنگ و مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه سه درصد صعود کرده بودند. سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا، آمار اشتغال آمریکا و درآمد ایل برای ارزیابی هرگونه نشانه ای از کندی اقتصادی و متاثر شدن تقاضا برای نفت در بزرگترین مصرف کننده جهان هستند.

انتظار میرود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا که سرمایه گذاران در آستانه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و انتشار آمار اقتصادی جدید چین محتاط شده ،بودند بیش از یک درصد کاهش یافت. بهای معاملات نفت برنت با یک دلار و ۱۱ سنت معادل ۶/۱درصد کاهش، به ۸۹ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه رسید بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک دلار و ۳۴ سنت معادل ۲/۱ درصد کاهش به ۸۴ دلار و ۲۰ سنت در هر بشکه رسید.

تینا تنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی «مارکت در این باره :گفت با وجود تشدید جنگ میان حماس و اسراییل حمله زمینی کاملاً قابل پیش بینی بود. تحولات آخر هفته عدم گسترش جنگ در خاورمیانه را نشان داد و باعث عقب نشینی قیمت نفت شد نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه پس از آغاز عملیات زمینی نیروهای اسراییل در نوار غزه و تشدید نگرانیها نسبت به احتمال گسترش جنگ و مختل شدن عرضه نفت خاورمیانه سه درصد صعود کرده بودند.

سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا آمار اشتغال آمریکا و درآمد اپل برای ارزیابی هرگونه نشانه ای از کندی اقتصادی و متاثر شدن تقاضا برای نفت در بزرگترین مصرف کننده جهان هستند. انتظار میرود بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را بدون تغییر نگه دارد. با این حال بانکهای مرکزی انگلیس و ژاپن هم سیاست پولی خود را بازبینی خواهند کرد.

چین در هفته جاری شاخص مدیران خرید بخش تولید و خدمات را منتشر خواهد کرد سرمایه گذاران برای ارزیابی وضعیت چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان ،است منتظر این آمار هستند. در شرایطی که تحولات خاورمیانه سرمایه گذاران را مضطرب نگه داشته و باعث نوسان قیمتها شده ،است نفت برنت و شاخص نفت آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار در سه هفته اخیر سقوط کردند. واندانا هری، مؤسس شرکت «واندا اینسایتس» در این باره گفت: اما آخر هفته گذشته نشان داد جنگ به وغزه محدود مانده است. از این رو نفت وضعیت بیش خرید پیدا کرد و احتمالاً روند کاهش آن ادامه پیدا می.کند براساس گزارش رویترز، شهروندان فلسطینی در شمال غزه روز دوشنبه حملات هوایی و توپخانه ای شدید اسراییل همزمان با ورود نیروهای زمینی این رژیم با پشتیبانی تانک ها را گزارش کردند.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان ناوگان خسته نوشت:

ترکیه علاوه بر حمل و نقل جاده ای پیشرفته، بزرگترین فرودگاه جهان را در اختیار دارد فرودگاهی که میتواند سالانه به حدود ۲۰۰ میلیون مسافر خدمات بدهد و امارات تنها از منطقه ویژه جبل علی سالانه حدود ۸۳ میلیارد دلار درآمد دارد و بنا بر اعلام سازمان تجارت جهانی این کشور حدود ۶۰ درصد عملیات بندری منطقه را به تنهایی انجام میدهد.

قطر ایرویز یکی از بزرگترین و درآمدزاترین ایرلاینهای جهان به شمار می آید و عربستان قطارهای سریع السیر با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت را در اختیار دارد. در ایران اما تمامی شقوق حمل و نقل مستهلک است و با کمبود ناوگان دست و پنجه نرم می.کند این در حالی است که صنعت حمل ونقل نه تنها جزء زیرساخت های توسعه یک کشور به شمار میآید بلکه در کشوری مانند ایران که از لحاظ جغرافیایی در یکی از استراتژیکترین مناطق جهان و به عبارتی چهارراه جهان واقع شده است اهمیت دوچندان پیدا میکند.

ناوگان فرسوده و کمبود ،ناوگان قصه تکراری سالهای طولانی صنعت حمل و نقل کشور است.

در صنعت حمل و نقل ریلی که سالهاست بخش مسافری زیانده است و با وجود آنکه حمل و نقل ریلی به عنوان حمل و نقل ایمن و مدل حمل و نقل سبز و سازگار با محیط زیست به شمار می آید توسعه نیافتگی در این بخش موجب حجم بالای تردد با خودروهای شخصی و شمار بالای تصادفات شده است در بخش ترانزیت ریلی هم شرایط چندان مساعد نیست و فرسودگی و کمبود ناوگان و در عین حال سرعت پایین ،سیر از گرفتاریهای قدیمی این بخش محسوب میشود. اخیرا شهریار افندی ،زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، در گفت وگو با ایلنا از کمبود لوکوموتیو گفته و توضیح داده است که در سه سال گذشته با وجود افزایش مجموع لوکوموتیوهای موجود از ۹۵۴ به ۹۹۱ دستگاه، تعداد لوکوموتیوهای آماده به کار از ۵۸۳ به ۵۱۳ دستگاه کاهش پیدا کرده و عملا ۱۰۷ لوکوموتیو از چرخه فعالیت خارج شده است. به گفته این مقام مسئول با توجه به تقاضای موجود در بخش حمل و نقل ریلی به ۹۰۰ دستگاه لوکوموتیو جدید در سه سال آینده نیاز داریم.

ماه گذشته نیز خبرگزاری تسنیم نوشته بود در حال حاضر ۴۰ درصد ظرفیت ناوگان ریلی کشور فرسوده و نیازمند تعمیر و جایگزینی .است همچنین مرتضی ملانژاد مدیر عامل واگن پارس به این خبرگزاری گفته بود با اینکه توان تعمیر انواع واگن و لوکوموتیو در داخل کشور وجود دارد حدود ۵۰۰ لوکوموتیو موجود در کشور زمین گیر است. پیشتر میعاد صالحی مدیرعامل راه آهن گفته حدود ۲۰۰ دستگاه از این تعداد لوکوموتیو [زمین گیر ۲۰ سال است که کنار بود گذاشته شده اند.

در صنعت هوایی نیز وضعیت ناوگان تعریفی ندارد و اردیبهشت امسال محمد محمدی ،بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور به ایرنا گفته بودحدود ۳۳۰ فروند هواپیمای زمینگیر داریم که از این تعداد از زمین گیری برخی ناوگان بیش از ۱۰ سال میگذرد او تأکید کرده بود صنعت هوانوردی به ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز دارد اما فقط ۱۸۰ فروند هواپیما عملیاتی است. علاوه بر او، اسماعیل حسین زهی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز به مهر گفته که عمر بیش از ۵۰ درصد ناوگانهای موجود در کشور به پایان رسیده یا با وجود فرسودگی همچنان عملیاتی هستند آمارهای موجود از ناوگان زمین گیر صنعت هوایی متفاوت است و گاهی تا حدود ۷۰ درصد هم ذکر شده است گذشته از این بسیاری از هواپیماهای عملیاتی بهره وری پایینی دارند و حداکثر قادر هستند یک یا دو نوبت در روز پرواز کنند.

ماجرای ناوگان فرسوده از جاده های کشور هم دور نیست و آذر سال گذشته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد نیمی از حدود ۴۰۰ هزار کامیون موجود و فعال در شبکه جادهای فرسوده هستند و تردد با این ناوگان مستهلک هزینه سوخت و آلایندگی را تا چند برابر افزایش داده است. اخیرا جلال موسوی نایب رئیس کانون انجمنهای صنفی کامیون داران کشور به ایلنا گفته که در حال حاضر کامیونهایی با عمر جنگ جهانی دوم در جاده های ایران تردد می.کنند او توضیح داده که هرچند این کامیونها در مسافت طولانی امکان حمل بار را ندارند اما در مسافتهای کوتاه فعال هستند و این نمایی از وضعیت ناوگان باری کشور است. شمار درخور توجه ناوگان فرسوده جاده ای در شرایطی است که تورم بالا و تعرفه های گزاف واردات خودرو سبب شده است نوسازی ناوگان از عهده بسیاری از رانندگان خارج باشد.

در دریا هم وضعیت به همین منوال است و بسیاری از فعالان صنعت حمل و نقل دریایی از آن میگویند که نه تنها فرسودگی ناوگان بلکه کمبود کشتی روال تجارت را کند کرده است.

سال گذشته همایش تجارت ایران و روسیه و برنامه ریزی برای افزایش تجارت به ۴۰ میلیارد دلار در حالی برگزار شد که کالاهای ایرانی بیش از ۴۰ روز بود در بنادر شمالی ایران به دلیل کمبود کشتی معطل مانده بودند و بسیاری از صاحبان صنایع با اشاره به این مسئله از تأخیر زیاد دسترسی به مواد اولیه گلایه دارند.

دی سال گذشته محمد عیقرلو، رئیس فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران به صراحت از کمبود کشتی برای صادرات و واردات انتقاد کرد و گفت وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه بسیار منفعل عمل کرده است. او توضیح داد: در حال حاضر برای صادرات و واردات با کمبود انواع کشتی ها از جمله کشتی کانتینری کشتی فله بر کشتی یخچالی کشتی حمل گاز مایع و…. مواجه هستیم و کمبود کشتی در بنادر منجر به زیان گسترده تجار و بازرگانان شده است.

روزنامه ابرار اقتصادی نوشت: ناترازی گاز زمستانی برطرف نشده، به دنبال برق تابستان آینده رفته‌اند.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از تدوین دستورالعمل و آغاز پویش بزرگ عملیاتی این شرکت به منظور اجرای طرح های مدیریت بار تابستان با هدف تامین ۱۰۰ درصدی برق خبر داد.

به گزارش وزارت نیرو کامبیز ناظریان مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در پنجمین نشست بزرگ فصلی این شرکت از تدوین دستورالعمل و آغاز پویش بزرگ عملیاتی این شرکت به منظور اجرای طرح های مدیریت بار تابستان با هدف تأمین ۱۰۰ درصدی برق این کلان شهر در تابستان ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: با اقدامات انجام شده رقمی بالغ بر ۶۰۰ میلیون کیلووات ساعت معادل مصرف برق بیش از یک هفته این کلان شهر، صرفه جویی در حوزه برق شهر تهران رخ داده و رکورد کاهش پیک با دستیابی به عدد ۷۲۶ مگاوات در ساعات اوج بار در نیمه مردادماه سال جاری شکسته شد.

وی تدوین دستورالعمل گذر از پیک تابستان سال آتی در کوتاه ترین زمان ممکن پس از عبور از تابستان سال جاری را حاصل تلاش های شبانه روزی و تعهد کارکنان این شرکت و توسعه استفاده از سامانه های کنترلی، استفاده از فناوری هوش مصنوعی، حذف رویه های منسوخ و قدیمی اداری و جایگزینی کامل فرآیندهای اداری مرسوم با خدمات الکترونیک و غیر حضوری را از مهم ترین برنامه های اجرا شده و در دست توسعه و تکمیل این شرکت دانست و با تاکید بر حضور سالمترین و معتمدترین نیروی انسانی در مجموعه این شرکت، نظارت هر چه بیشتر بر روند خدمت رسانی، سلامت اداری و افزایش رضایت مردمی و همچنین استقرار کامل نظام مدیریتی سبز، حذف ضایعات و پسماندهای محیط کاری و همچنین حذف کاغذ از فرآیندهای اداری را به عنوان دیگر برنامه های در حال اجرای این مجموعه به عنوان دستگاهی پیشرو در اجرای طرح های تحولی نام برد.

ناظریان خاطر نشان کرد: همانگونه که در بخش خدمات اداری معتقد به لزوم استقرار روشهای نوین هستیم در اجرای طرحهای مرتبط با حفظ پایداری شبکه نیز نیازمند آن هستیم که با توجه به افزایش مصرف پیش بینی شده برای سال آتی از تجارب کسب شده امسال و دانش متخصصان جوان خود استفاده کنیم تا بتوانیم در سال ۱۴۰۳ نیز سومین سال موفق متوالی در مدیریت پیک تابستانه را برای هموطنان خود رقم بزنیم.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago