کیوسک امروز؛ افتخار به خرید هواپیماهای نامرئی/ تقدیر خامنه ای از دستاوردهای دولت رئیسی/ مرگ ۲۶ کارگر در یک ماه/ شناسایی بیش از ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل/ مستاجران در انتظار تایید وام/ ادعای وزیر بهداشت در مورد صادرات دارو/ وزیر رفاه؛ ایران بهشت وارثان است

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

افتخار به خرید هواپیماهای نامرئی

روزنامه جمله نگاهی داشته به ادعای عجیب سخنگوی دولت در رسانه ملی درباره خرید هواپیما. تا امروز همه ما به این که مسئولان در خصوص اقتصاد کشور آمارهای غیر واقعی ارائه دهند و ضمن نادیده گرفتن مشکلات اقتصادی به آمارهای روی کاغذ و نمودارهای عجیب و غریب حاصل از عملکردشان افتخار کنند عادت کرده ایم. یک روز یک نفر اقتصاد ایران را هم اندازه اقتصاد آلمان موفق میداند و روز دیگر یک نفر میگوید در فلان شهرستان حتی یک بیکار هم پیدا نمیشود اما گاهی اوقات مسئولان باب های جدیدی از خود قهرمان پنداری باز میکنند که احتمالا برای ایجاد تنوع در تشریح عملکردهاست. همچون علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت که در  برنامه “بدون توقف” اذعان داشت: “ما در همین دولت هواپیماهای زیادی خریدیم اما نمی توانیم آنها را بگوئیم چون مسیر خریدمان لو می رود، ما درآمدهای ارزی زیادی حاصل میکنیم اما این آمار محرمانه است.”

در خصوص اظهارات جهرمی، ذکر چند نکته حائز اهمیت است نخست این که درست است که نباید مسیر تجارت بین المللی ما در خلال تحریم های ظالمانه آشکار شود اما این هواپیماها بالاخره کجاست؟ اگر هواپیماهای جدید خریده ایم چرا هنوز ناوگان هوایی ایران نیازمند رسیدگی است و از فرسودگی رنج میبرد؟ قطع به یقین هواپیما نخریده ایم که خاک بخورند. مضاف بر این که خیلی از کشورهایی که ما با آن ها مراودات بین المللی داریم اصلا ایران را در لیست تحریم خود قرار نداده اند. پنهان کاری فقط در صورتی منطقی است که از کشورهای تحریم کننده خود خرید کرده باشیم که آن هم بعید است. دیگر این که نتجه درآمدهای ارزی چه بوده است؟ اصلا مبدا و مقصد و نحوه تجارت، تا ابد جزو اسرار دولت باقی بماند؛ اما حق نداریم بپرسیم که این درآمد ارزی فراوان چه نفعی به حال ما داشته است؟ دولت در حال کار برای رضای خدا و پر کردن یک کارنامه برای به رخ کشیدن دستاوردهایش به بعدی هاست یا واقعا در صدد خدمت رسانی به مردم است؟ خدمتی که ما نه دیده ایم نه قرار است ببینیم و نه تاثیر عیانی دارد به درد چه کسی می خورد؟

تقدیر خامنه ای از دستاوردهای دولت رئیسی

امروز اکثر رونامه های ایران به تقدیر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت از دولت رئیسی پرداخته اند. تقدیری آبکی برای نشان دادن اقتدار نداشته همراه با تذکر درباره معیشت مردم. در زمانی که آمار فقر در کشور بیداد میکند، مقامات با خود می پندارند که با تقدیر و تشکر از یکدیگر بابت انجام هیچ، میتوانند خود را از دید مردم به ستوه آمده پنهان کنند.

مرگ ۲۶ کارگر در یک ماه!

روزنامه آسیا به آمار کارگرانی که در مرداد ماه جان خود را حین کار از دست دادند پرداخته و نوشته است؛ “شمار کارگرانی که در این ماه بر اثر حادثه ناشی از کار کشته شدند و اخبار آنها به گوش ما رسیده ۲۶ نفر است. در توصیف وخامت اوضاع حوادث کاری همین بس که اشاره کنیم منابع خبری ما محدود است پس شمار اخباری که به گوش ما میرسد با آنچه در واقعیت اتفاق می افتد فاصله دارد.”

در واقع آمار دقیقی از حوادث ناشی از کار در کشور وجود ندارد. طبق آخرین آمار رسمی منتشر شده ۱۹۰۰ کارگر سال گذشته براثر حوادث ناشی از کار فوت کرده اند. این آمار را مسعود قادی پاشا، معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی ارائه داده است.

۲۷ درصد کلاس اولی ها هنوز ثبت نام نکرده اند

رویداد امروز نوشته؛ کمتر از یک ماه دیگر تا آغاز سال تحصیلی جدید مانده، اما هنوز بسیاری از دانش آموزان ثبت نام نکرده اند. مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: بررسی آمارها نشان میدهد طی پنج سال تحصیلی بیش از چهار میلیون دانش آموز از تحصیل بازماندند.

طبق آخرین آمار آموزش و پرورش تا به امروز ۷۳ درصد کلاس اولی ها در مدارس ثبت نام کرده اند. ۱۶۰ هزار و ۴۷۹ کودک ۶ تا ۱۱ ساله ایرانی بازمانده از تحصیل نیز شناسایی شده اند.

تابستان تمام شد مستاجران در انتظار تایید وام

روزنامه ابرار اقتصادی به نقل از عضو کمیسیون عمران مجلس نوشت: طبق گزارش های ارائه شده از سوی دولت اجاره بها از اوسط مرداد ماه کاهشی بوده و به طور کلی در سراسر کشور به طور میانگین تا ۱۵ درصد اجاره بها کاهش پیدا کرده است.

اقبال شاکری درباره تعیین تکلیف وام ۲۰۰ تومانی ودیعه مستاجران که ابتدای تابستان و آغاز فصل نقل و انتقالات مستاجران در مجلس مطرح شد اما تا امروز که چند روز از شهریور و ماه پایانی تابستان گذشته به تصویب نهایی نرسیده و طبق گفته وزیر اقتصاد، شورای نگهبان طرح مورد نظر را تایید نکرده، اظهار داشت: متاسفانه وام ودیعه ۲۰۰ میلیون تومانی مستاجران هنوز ابلاغ نشده و سه شنبه هفتم شهریورماه آخرین اصلاحات آن انجام شد.

ادعای وزیر بهداشت در مورد صادرات دارو

روزنامه افکار به ادعای وزیر بهداشت درخصوص صادرات دارو پرداخته است؛ وزیر بهداشت «سلامت» را موضوعی فرامرزی و ماورای سیاست ها خواند و از صادرات داروها و تجهیزات پزشکی پیشرفته ایرانی به بسیاری از کشورهای دنیا خبر داد.

این ادعا در حالی مطرح میشود که تقریبا روزی نیست که از کمبود داروی بیماری های مختلف و کمبود و نبود تجهیزات، حتی تجهیزات ساده پزشکی از قبیل سرم در بیمارستانها خبری نشنویم. همچنین طی روزهای گذشته، بیماران مبتلا به بیماری های مختلف همراه با خانواده هایشان در نقاط مختلف کشور تجمعات در اعتراض به عدم واردات داروهایشان به کشور برگزار کردند.

وزیر رفاه؛ ایران بهشت وارثان است

روزنامه اقتصاد مردم به نقل از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نوشت: در ابتدای انقلاب نرخ امید به زندگی ۵۲ تا ۵۳ سال بود و با خدمات رفاهی و درمانی که در این سالها انجام شد بر اساس گزارش های رسمی داخلی و خارجی نرخ امید به زندگی در ایران بالغ ۷۷ سال شده است.

به گفته صولت مرتضوی، در قانون پیش بینی صندوق های سرمایه گذاری بازنشستگی، بازنشستگان هم میتوانند در سود سرمایه شریک باشند و هم در دریافت حقوق بازنشستگی و هم میتواند حقوق تکمیلی بازنشستگی بگیرند و هر چقدر سرمایه کنند قابل تقسیم بین وراث است و ایران بهشت وارثان است.

این اظهارات بی اساس در حالی مطرح میشوند که هر هفته بازنشستگان مخابرات، تامین اجتماعی، معلمان بازنشسته و … در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان در شهرهای مختلف کشور تجمعات اعتراضی برگزار میکنند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago