کیوسک امروز؛ اعدام سه نفر از معترضان و سکوت روزنامه‌های اصلاح‌طلب/ رئیسی عامل تنش با افغانستان

روزنامه‌های صبح امروز(شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) ایران به مسائلی همچون بحث حقابه ایران از رود هیرمند افغانستان، اعدام سه تن از زندانیان سیاسی و حضور بشار اشد، دیکتاتور مشهور به قصاب دمشق در نشست سران عرب و همچنین نرخ تورم در فروردین امسال پرداختند.

به گزارش فرانیوز،رویکرد و نگاه روزنامه‌های کشور به این مسائل موضوعی است که جای تامل بسیار دارد. در مورد حقابه رود هیرمند که تقریبا تمام روزنامه‌های امروز به آن پرداخته‌‌اند رویکردی حمایتی را شاهد هستیم.

درباره اعدام سه تن از معترضان اصفهانی که در پرونده موسوم به خانه اصفهان احکام اعدام آنها از سوی دادگاه انقلاب این شهر صادر و در زندان مرکزی اصفهان اجرا شد، روزنامه‌های اصلاح‌طلب سکوت کردند و روزنامه‌های تندرو اصولگرا این سه تن را تروریست دانستند و از تصمیم قوه قضائیه دفاع کردند.

درباره سفر بشار اسد به عربستان سعودی و حضور در اجلاس سران عرب نیز این روزنامه‌های تندرو بودند که با آب‌وتاب دادن به این سفر از این دیکتاتور سوریه‌ای حمایت کردند.

از سوی دیگر تعدادی از روزنامه‌ها به موضوع نرخ تورم فروردین ۱۴۰۲ که از سوی مرکز آمار اعلام شد پرداختند. در ادامه این گزارش نگاهی دقیق‌تر به این موضوعات خواهیم داشت.

اذان صبح و اعدام دوباره مخالفان رژیم اسلامی

سکوت اصلاح‌طلب‌ها و دفاع قاطع اصولگرایان از اعدام سه معترض زندانی

همزمان با اذان صبح روز جمعه سه تن از معترضان در بند، توسط جلادان جمهوری اسلامی اعدام شدند. مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی که در اواخر آبان سال ۱۴۰۱ دستگیر شده بودند در زیر شکنجه‌های رژیم به قتل سه نفر از مزدوران رژیم اعتراف کردند، هرچند این سه جانباخته در پیام‌هایی از زندان اذعان کردند که این اعتراف‌ها تحت شکنجه بوده است.

 این در حالی است که اقرار در زیر شکنجه حتی از نگاه فقهای شیعه دارای اعتبار نیست. روزنامه کیهان درباره این جریان تیتر زده است: «اعدام اشرار تروریست پاسخ قوه قضائیه به مطالبه بر حق مردم» ودر گزارش خود آورده است: «براساس مستندات و همچنین اقرار صریح متهمان، این افراد با گروهک تروریستی منافقین در ارتباط بوده و اقدامات تروریستی خود را بر اساس دستورات گروهک منافقین انجام داده‌اند.»

این روزنامه همچنین مدعی است: «برخورد قاطع و سریع قوه قضائیه با چنین اشراری که با بی‌رحمی تمام رگبار اسلحه را به سمت مردم روانه کرده و مامور پلیس و دو جوان مدافع امنیت را به شهادت رساندند پاسخی بجا به مطالبه بر حق مردم برای مجازات اشرار و عوامل داخلی دشمنان و ضدانقلاب برای ناامن‌سازی کشور است».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از ایرانیان با فعالیت در فضای مجازی و هشتگ «اعدام نکنید» خواستار لغو اعدام این افراد بودند و روز جمعه پس از انتشار خبر این اتفاق در تهران، کرج، اصفهان، سنندج و دیگر شهرهای کشور به خیابان‌ها ریختند و علیه جمهوری اسلامی و علی خامنه‌ای شعار دادند.

داستان تکراری اعتراف اجباری و اعدام

روزنامه‌های اصلاح‌طلب اما در این باره سکوت کردند و تنها روزنامه مردم‌سالاری بود که در تیتر صفحه یک خود نوشت : «قوه قضائیه: عوامل حمله تروریستی «خانه اصفهان» اعدام شدند»، و با این سیاست استفاده از لفظ «عوامل تروریستی» خواندن معترضان را به قوه قضائیه منتصب کرد نه خودش. این روزنامه در صفحه خود عینا گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه را آورده و نقطه‌ای بر آن نیفزوده‌ است.

در بخشی از آن آمده است: «در دادنامه صادرشده از سوی دیوان عالی کشور آمده است: فرجام‌خواهان ردیف‌های اول تا سوم آقایان صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی از حیث عنوان اتهامی محاربه از طریق تیراندازی با سلاح گرم از نوع سلاح جنگی کلت کمری و کلاشینکف به سوی مامورین انتظامی و امنیتی که منجر به شهادت سه نفر شد قصد و نیت براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را داشته و سرکردگی اغتشاش و آشوب را برعهده داشته‌اند.»

به گزارش فرانیوز، این اتهامات در حالی مطرح می‌شود که سابق بر این نیز رژیم جمهوری اسلامی با استفاده از شکنجه‌های وحشیانه اقدام به اقرار گرفتن از زندانیان سیاسی می‌کند. در این مورد نیز مجید کاظمی، به گفته خودش پس از ۴۰ روز زندان انفرادی برای تن دادن به اعتراف اجباری بیش از ۱۵ بار اعدام مصنوعی شده است. از سوی دیگر صالح میرهاشمی در صداهایی که پس از بازداشتش منتشر شد، گفته بود: «دندان‌هایم را شکستند. به من گفتند همسر و دخترعمو  و خواهرت در اتاق بغل هستند. با من در بیابان رولت روسی بازی کردند و به این دلایل من ناچار به اعتراف علیه خودم شدم.»

روزنامه جوان: مولانا عبدالحمید آب به آسیاب دشمن می‌ریزد

روزنامه جوان نیز درباره اعدام زندانیان سیاسی تیتر زد: «قصاص عاملان جنایت محله خانه اصفهان». این روزنامه سپاهی در گزارشی که سرتاسر آن به مخالفان رژیم جمهوری اسلامی تاخته، آورده است: «مولوی عبدالحمید، امام جماعت مسجد مکی زاهدان هم که با مواضع ضد امنیتی خود در بزنگاه‌های مختلف آب به آسیاب دشمن می‌ریزد و همواره بغض و کینه خود را نسبت به نظام اسلامی ابراز کرده است، دیروز هم بدون اشاره به شرارت و اقدام ضد امنیتی متهمان حادثه آبان ۱۴۰۱ اصفهان، بر منبر وعظ و خطابه برای جمهوری اسلامی رفت و از قوه قضائیه خواست: به نام دین اعدام نکنید.

 عبدالحمید در اظهارات خود که با استقبال گسترده رسانه‌ای دشمن از جمله اینترنشنال، بی‌بی‌سی، دویچه‌وله و صدای امریکا همراه بود، اعدام برهم‌زنندگان امنیت مردم را دردآور توصیف کرد!»

جمهوری اسلامی ناتوان در مقابل گروه تروریستی طالبان

تیتر یک روزنامه اطلاعات در روز شنبه به بحث حقابه دریاچه هامون بلوچستان اختصاص داشت. این روزنامه با روتیتر اثبات تخلف هیات حاکمه افغانستان در تامین حقابه ایران به تصاویر ماهواره‌ای از رود هیرمند استناد کرده و تیتر زده است:« تصاویر ماهواره خیام از انحراف آب هیرمند پرده برداشت».

 این روزنامه در گزارش خود به نقل قول از سخنگوی سازمان فضایی ایران پرداخته که بر اساس آن تصاویر ماهواره نشان می‌دهد افغانستان در برخی نقاط با انحراف مسیر آب هیرمند و ایجاد بندهای متعدد، مانع رسیدن آب این رودخانه به ایران شده است.

روزنامه آفتاب یزد نیز در این باره تیتر زده است: «ضرب‌الاجل ایران به طالبان» و در گزارشی به ابعاد مختلف این خبر پرداخته است. هرچند گزارش این روزنامه در این باره چیزی جز بازنشر و به هم چسباندن اخبار نیست اما در مطلب دیگری به گفت‌وگو با علی بیگدلی، استاد تاریخ و روابط بین‌الملل پرداخته و این سوال اصلی را در آن مطرح کرده که آیا تنش آبی مابین ایران و افغانستان جدی است؟ این استاد دانشگاه با رد احتمال وقوع جنگ بین ایران و افغانستان، با ابراز تعجب از مسائل به وجود آمده و ابراز نگرانی از ادامه این وضعیت می‌گوید: وقتی می‌گوییم در حوزه دیپلماسی در انفعال کامل قرار داریم به گوشه قبای خیلی‌ها برمی‌خورد این در حالی است که؛ عمل کردن و حرف زدن بدون اندیشیدن به تمامی جوانب و نتایج، یک رویه ناپسند و خطرناکی است که انگار از آن استقبال هم می‌شود!

رییسی، عامل تنش با افغانستان

روزنامه شرق نیز با تیتر «آب پشت سد جنون» در گزارشی مفصل به موضوع رود هیرمند و حقابه ایران از آن پرداخت. آرمان ملی نیز در این باره تیتر زد:«افغانستان؛ ضعیف بالادست!» و ضمن انتشار حواشی پیرامون این خبر، نظر دو تن از کارشناسان سیاسی منطقه‌ را نیز در این باره جویا شد. فریدون مجلسی در این ارتباط به آرمان ملی گفت: افغانستان حقابه را ندهد، باید سرزمین‌های ایران را مسترد کند. از سوی دیگر محسن روحی‌صفت در این باره اظهار کرد: من به سیاست بازدارندگی اعتقاد دارم و سیاست ما در قبال افغانستان باید بازدارندگی باشد. باید سعی کنیم حداقل هزینه‌ها از این دوران گذار و پرآشوبی که در افغانستان وجود دارد متوجه ایران شود.

به گزارش فرانیوز، تنش سیاسی بین ایران و افغانستان پس از سفر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی به سیستان و بلوچستان در روز پنجشنبه و گفتن این جملات آغاز شد: «به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم حقابه مردم سیستان و بلوچستان را بدهند.» پس از این بود که مسئولان طالبان علیه این سخنان موضع گرفتند و اعلام کردند که به علت خشکسالی آب هیرمند کم است و به حدی نرسیده که بخواهیم آن را به سمت دریاچه هامون روانه کنیم. در موردی که در فضای مجازی پربازدید شد، یکی از اعضای مشهور طالبان به نام ژنرال مبین با پر کردن یک دبه زرد رنگ آب به رئیس‌جمهور ایران می‌گوید:«در هلمند (تلفظ هیرمند با گویش فارسی دری) آب نیست، من از لوگر (ولایتی در جنوب کابل) برایش آب پاک می‌برم. لطفا اخطار ندهید، ما می‌ترسیم.»

تنش بر سر آب هیرمند مدتی است که جدی شده و به در برخی از فصول سال به خشک شدن دریاچه هامون انجامیده است. نکته اینجاست حکومتی که شبانه‌روز در حال خط‌ونشان کشیدن برای غرب و اسرائیل است، حتی توان گرفتن حق ایران از یک گروه تروریستی و تامین حقابه دریاچه هامون را ندارد. به قول معروف آب که سر بالا می‌رود، قورباغه ابوعطا می‌خواند؛ وقتی حاکمیت ایران به دست کسانی افتاده که هیچ تخصصی در هیچ زمینه علمی ندارند، جای تعجب هم ندارد که طالبان برای ایران رجز بخواند و مسئولان رژیم را به سخره بگیرد. از سوی دیگر به نظر می‌رسد مسئولان جمهوری اسلامی با بیان چنین سخنانی و ایجاد تنش با همسایگان ایران سعی بر ایجاد یک جنگ برای به حاشیه بردن خواسته‌ها و انقلاب مردم ایران دارند تا در زیر سایه جنگ بتوانند کمی بیشتر به حکومت ادامه دهند.

رسیدن تورم ایران به بالاترین نرخ در ۱۰ سال اخیر

روزنامه خراسان روز شنبه تیتر یک خود را به بررسی گزارش مرکز آمار ایران اختصاص داد. این گزارش با تیتر رکوردشکنی تورم در بیان جزئیات این گزارش مرکز آمار عنوان می‌کند که مرکز آمار سرانجام جزئیات کامل تری از نرخ تورم فروردین را منتشر کرد که براساس آن نرخ تورم نقطه به نقطه با ثبت رقم ۵۵.۵ درصد به بالاترین سطح در یک دهه اخیر رسیده است.

پیش از این نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ماه براساس آمار غیررسمی بانک مرکزی ۶۸.۷ درصد اعلام شده بود. به گزارش فرانیوز، این آمارهای ضدونقیض -که چندان هم قابل اعتماد نیست و نرخ واقعی تورم بسیار بیش از این رقم‌هاست- و بی‌ارزش شدن پول ملی و به دنبال آن شکل‌گیری تورم، از طرفی ناشی از سیاست‌های رژیم در تعامل با دنیا و از سوی دیگر به علت خواسته برخی از کاسب‌کاران و واردکنندگان رانت‌خوار رژیم اسلامی است که عمده آنها به حزب موتلفه اسلامی تعلق دارند و از بازاریان تهران هستند.

 در سایه این تورم سنگین و بالا رفتن قیمت بسیاری از کالاهای اساسی زندگی بر مردم ایران سخت و سخت‌تر شده است به طوری که هر روز مجبور به حذف یکی از نیازهای خود از سبد خانوار هستند. این در حالی است که رسانه‌های حامی رژیم و مسئولان آن بعضا این اتفاق را جنگ اقتصادی غرب علیه مردم ایران عنوان می‌کنند، اما از سوی دیگر در سال‌های گذشته و با افشاگری‌های صورت‌گرفته مشخص شد که فرزندان سران رژیم در کشورهای غربی و با پول مردم ایران مشغول تفریح و عیاشی هستند.

در تصویر زیر جزئیات نرخ تورم ایران از سوی مرکز آمار ایران را مشاهده می‌کنید:

هلهله شادی اصولگرایان برای حضور دیکتاتور سوریه در اجلاس سران عرب

در بحث موضوع سفر بشار اسد به عربستان سعودی با دعوت پادشاه این کشور و حضور در اجلاس سران عرب، این روزنامه‌های اصولگرا بودند که با تعریف و تمجید از این دیکتاتور به شادی پرداختند. روزنامه کیهان با تیتر «بشار اسد میوه ۱۲ سال مقاومت را دیروز در جده چید»، نوشت: پس از حدود ۱۲ سال هجمه همه جانبه آمریکایی، عربی، عبری علیه سوریه به عنوان یکی از بازوهای طلیعه پیروزی اصلی مقاومت، حال با نمایان شدن مقاومت اسد، رئیس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران عرب آن هم با دعوت رسمی پادشاه سعودی وارد جده شده است.

 این روزنامه در ادامه این حضور را «پیروزی مقاومت» و «شکست بزرگ آمریکا» خواند. این روزنامه در ادامه این گزارش آورده است: وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن از هرگونه عادی‌سازی روابط با «رژیم اسد» حمایت نمی‌کند و کما اینکه از اقدام متحدانش در این راستا نیز حمایت نخواهد کرد، گفت ما نه تنها با بشار اسد عادی‌سازی روابط نخواهیم داشت، بلکه تحریم‌ها به صورت کامل بر این سوریه باقی خواهد ماند.

روزنامه جوان نیز با تیتر «فرش قرمز ‌متحدان امریکا‌ زیر ‌پای اسد» در گزارش خود کشورهای عربی را به پی بردن به اشتباهشان در قبال سوریه و اخراج این کشور از اتحادیه عرب و همکاری با امریکا متهم کرد و نوشت: اکنون سران عرب با شرمساری برای بشار اسد فرش قرمز پهن کرده اند تا شاید افتخار نشستن بر سر یک میز را با او پیدا کنند.

روزنامه آرمان ملی اما با تیتر «آشتی‌کنان اعراب» به استقبال این خبر رفته و در زیر آن آورده است: اجلاس سران اتحادیه عرب به میزبانی عربستان ۲ مهمان ویژه داشت؛ بشار اسد، رئیس جمهور سوریه که کشورش ۱۲ سال پیش در پی جنگ داخلی اخراج شده بود.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هم دعوت شده بود تا این اتحادیه گامی در راه میانجیگری صلح روسیه و اوکراین بردارد.

گزارش این روزنامه شرحی است بر سخنرانی‌هایی که در این اجلاس انجام شد.

به گزارش فرانیوز، تغییر رویکرد مسئولان عربستان سعودی به عنوان مهم‌ترین کشور اتحادیه عرب در قبال سوریه و دعوت اسد در این اجلاس، آن هم با وجود کشتار بیش از نیم‌ میلیون سوری، پناهنده شدن بیش از پنج میلیون و آواره شدن بیش از ۶ میلیون از افراد داخل این کشور توهین به مفاهیم حقوق بشری است. هرچند مقامات عربستان سعودی هم در دیکتاتوری دست‌کمی از بشار اسد ندارند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago