کیوسک امروز؛ اعتراض ایران به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری در مورد جزایر سه گانه/ کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در مراکز درمانی/ جابجایی یک روستا در کرمان به دلیل فرونشست/ همزمان با روز جهانی جمعیت؛ سالمندان ۳۰ درصد جمعیت ایران را در سال ۱۴۳۰ تشکیل میدهند/ ایران رکورددار گرانی مسکن در دنیا

به گزارش فرانیوز در ادامه نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در دامه می خوانید.

اعتراض ایران به بیانیه مشترک روسیه و شورای همکاری در مورد جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس

روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است؛ سخنگوی وزارت امور خارجه مطالب مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را مردود دانست. ناصر کنعانی اظهار داشت: این جزایر تعلق ابدی به ایران داشته و صدور اینگونه بیانیه ها با روابط دوستانه ایران و همسایگان مغایرت دارد.

در بیانیه پایانی ششمین نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روسیه، از تلاش های امارات برای ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای مسأله جزایر سه گانه تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی از طریق گفت و گوهای دوجانبه و یا دادگاه عدل بین المللی بر اساس قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل حمایت شده است.

 وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و روسیه روز گذشته طی بیانیه ای مشترک بر پشتیبانی خود از ابتکار امارات و تلاش های آن جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین المللی دادگستری براساس مقررات حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین المللی تأکید کردند.

 در همین ارتباط قاسم محبعلی مدیرکل سابق خاورمیانه وزارت خارجه درباره بیانیه روسیه و شورای همکاری خلیج فارس به “انتخاب” گفت: این قضیه سابقه دارد و چین هم پیش از این چنین کاری انجام داده است. وی در ادامه درباره علت نزدیکی چین و روسیه به اعراب اشاره کرد: به دلیل توانایی های طرفین و بده بستانهای مختلف این مواضع اتخاذ میشود. آنها دنبال منافع بیشتر هستند.

آنها میبینند که سیاستهای ایران سود و قدرتی ندارد طرف مقابل نیز خیالش راحت است که هر موضعی بگیرند ایران از سر ناچاری چیزی نمیگوید. آنها خیالشان راحت است که موضع ایران در مورد تبت و تایوان جا به جا نمیشود اما در مورد اعراب نگرانند. محبعلی اضافه کرد: حجم تبادلات تجاری اعراب با چین و روسیه نیز خیلی بیشتر از ایران است. این مسئله ناشی از سیاست خارجی نامتوازن ما در مقابل غرب است. مسلما چینی ها میبینند که از این فرصت میتوانند بهترین استفاده را بکنند.

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در مراکز درمانی کشور

روزنامه اسکناس به نقل از رئیس سازمان نظام پرستاری نوشت؛ حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار پرستار بیکار در کشور وجود دارد. در حال حاضر با کمبود بیش از ۱۰۰ هزار نفر پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان های کشور مواجه هستیم. محمد میرزابیگی افزود: شیوع بیماری های نوپدید و بازپدید و مزمن، افزایش جمعیت سالمندان و گسترش تخت های بیمارستانی باعث شده که نیاز بسیار زیادی به نیروهای پرستاری داشته باشیم؛ اما مجوزهای استخدامی متناسب با افزایش تعداد تخت های بیمارستانی و تعداد پرستاران بازنشسته شده صادر نمی شود.

خروج ۱۷ هزار نیروی سلامت از چرخه کار پس از فروکش کردن کرونا

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در ایام کرونا پرستاران جوان با تمدید طرح و آغاز داوطلبانه طرح خود، به کمک نظام سلامت آمدند و به آنها و عده استخدام داده شد اما بالغ بر ۱۷ هزار نفر از کادر سلامت فعال در روزهای شیوع کرونا که ۱۲ هزار نفر آنها پرستار بودند پس از فروکش کردن آمار کرونا نه تنها به کارگیری نشدند بلکه همگی از کار بیکار شدند. میرزابیگی ادامه داد: به دلیل عدم صدور مجوز استخدام بیمارستان ها و مراکز درمانی برای بکارگیری، پرستاران به وضع قراردادهای کوتاه مدت رو آورده اند.

به گفته وی، در سال ۹۸ و ۹۹، تعداد ۵۲ هزار و ۲۰۰ مجوز استخدامی صادر شد که ۵۰ در صد از این مجوزهای استخدام مربوط به جذب پرستاران و ۵۰ درصد نیز مربوط به جذب سایر کارکنان سلامت بود. در برخی از مقاطع زمانی تعداد مناسبی مجوز صادر شد اما در برخی سال ها مجوز استخدامی صادر نشد در حالی که همواره معضل بازنشستگی نیروها و گسترش تعداد تخت های بیمارستانی وجود دارد.

میرزابیگی درباره استاندارد نیروی پرستاری بیان کرد: سازمان امور اداری و استخدامی، سازمان برنامه و وزارت بهداشت باید در خصوص سرانه پرستار به جمعیت تخت یا بیمار به اتحاد نظر برسند. تعداد ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی مورد توافق بوده اما متأسفانه رفتارهای سلیقه ای و تعارض های ساختاری که بین این سه دستگاه وجود دارد، باعث شده رسیدگی به موضوع رفع کمبود نیروهای پرستاری دچار مشکل شود.

 رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی کمتر از یک نفر نیروی پرستاری در ۲۴ ساعت در هر بیمارستان داریم و باید تعداد پرستاران دو برابر تعداد فعلی شود تا به عدد استاندارد برسیم. وی درباره تعداد فارغ التحصیلان رشته پرستاری در کشور نیز اظهار داشت: سالانه حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار نفر از دانشکده های پرستاری فارغ التحصیل می شوند و اگر جذابیت های شغلی و جذب نیروهای پرستاری افزایش یابد مشکلات کمبود پرستار و مهاجرت نیروها به خارج از کشور حل میشود.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: درآمد نیروهای پرستاری مانند یک کارمند ساده است و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری باید به درستی اجرا شود تا دریافتی پرستاران اصلاح شود. این قانون مبتنی بر این است که خدمات پرستاران نیز مانند پزشکان قیمت گذاری مشخصی داشته باشد تا پرستاران از محل خدمات خودشان منتفع شوند.

جابجایی یک روستا در کرمان به دلیل فرونشست

روزنامه ابرار به معضل فرونشست، اینبار در کرمان پرداخته است؛ معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: طرح های آبخیزداری و آبخوان داری تنها راه حفظ آب و خاک استان کرمان است و با اجرای این طرح ها میتوان سیلاب را مدیریت و خشکسالی را تعدیل کرد. حسین شجاعی درباره فرونشست زمین در شمال استان کرمان اظهار کرد: فرونشست یکی از تهدیدات دشت های استان کرمان و کشور است و اگر برداشت از سفره های زیرزمینی کاهش پیدا نکند، در آینده شاهد مرگ آبخوان ها خواهیم بود و دیگر امکان احیاء آبخوان ناممکن می شود. این مقام مسئول عنوان کرد: مرگ آبخوان به تدریج اتفاق می افتد و با توجه به اینکه همه دشت های استان کرمان بحرانی هستند بنابراین باید در اجرای طرح های آبخیزداری تسریع شود. شجاعی گفت: بر اساس گزارش مدیر کل زمین شناسی، استان کرمان از لحاظ فرونشست رتبه دوم کشور را دارد و به ازای هر ۱۰ متر افت سطح ایستابی حدود ۴۳ سانتیمتر نشست زمین داریم و نشست زمین در مناطق مختلف، متفاوت است.

طبق آمار اداره کل زمین شناسی استان کرمان، دشت محی آباد (از دشت های شهر کرمان) طی یک تا یک و نیم سال نزدیک به ۶۰ سانتیمتر نشست داشته و شکاف هایی که در دشت ها از جمله دشت کرمان و دشت های ممنوعه به وجود آمده حاکی از این است که فرونشست در همه دشت های استان داریم. معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در گفت و گو با ایسنا، دشت صوغان را یکی از دشت های بحرانی استان کرمان دانست و اظهار کرد: طبق آمار اعلام شده در آمایش استان کرمان بیشترین فرونشست زمین را در دشت صوغان داشته ایم و در همین راستا مطالعات حوزه آبخیز این دشت انجام شد و در سال گذشته اجرای ۱۱ بند سنگی ملاتی در دستور کار قرار گرفت.

 او از دلیل جابجایی روستای باغان صوغان سخن به میان آورد و افزود: به دلیل فرونشست زمین در روستای باغان صوغان، اهالی این روستا به شهرکی که بنیاد مسکن احداث کرده بود، منتقل شدند و اداره کل منابع طبیعی برای جلوگیری از هر نوع خسارت ناشی از سیل های احتمالی، طرح های آبخیزداری در بالادست شهرک بنیاد مسکن اجرا کرده است. شجاعی با تاکید بر آنکه همه دشت های استان کرمان در معرض فرونشست قرار دارند اظهار کرد: سطح ایستابی سفره های آب زیرزمینی دشت صوغان طی دوره ۱۵ ساله حدود ۲۹ متر افت کرده است.

همزمان با روز جهانی جمعیت عنوان شد؛ سالمندان ۳۰ درصد جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰

روزنامه افکار به معضل پیری در ایران پرداخته است؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه طبق پیش بینی ها در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند هستند گفت: یعنی در این سال پنجره جمعیتی کشور بسته می شود؛ بنابراین با در نظر گرفتن سن باروری، کمتر از هشت سال دیگر برای حل این بحران فرصت داریم. دکتر سید محمد طباطبایی، با اشاره به اینکه طبق آخرین پیمایش ملی که در سال ۱۳۹۸ انجام شد در کشور ما تقریبا سه و نیم میلیون زوج نابارور وجود دارد، گفت: سالانه نیز حدود ۸۸ هزار زوج به این آمار اضافه میشوند.

محمد طباطبایی فرهنگسازی در حوزه جمعیت را موضوعی مهم دانست و عنوان کرد: یکی از موارد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بحث آموزش و فرهنگسازی است که به دو بخش فرهنگسازی عمومی و فرهنگسازی سلامت تقسیم میشود.

وی افزود: در عین حال سیاست ها و تبلیغات وسیع برای کنترل جمعیت که طی ۳۰ سال اخیر در کشور جریان داشته است، به تدریج باعث تغییر فرهنگ عمومی و تمایل به فرزند کمتر شده است. اصلاح این روند نیازمند برنامه ریزی و اجرای برنامه های فرهنگی برای افزایش اطلاع رسانی به مردم در خصوص بحران جمعیت و لزوم داش جمعیت جوان است.

به گفته او، با توجه به اینکه تمام زنان ممکن است تا پایان سن باروری خود زنده نباشند یا ازدواج نکنند این عدد یعنی نرخ جایگزینی عدد ۲ خالص نیست و از ۱.۲ در کشورهای توسعه یافته تا ۳.۲ در کشورهای در حال توسعه متغیر است. طباطبایی با بیان اینکه در کشور ما متاسفانه از سال ۷۹ نرخ باروری زیر حد جایگزینی قرار گرفته است بیان کرد: در حال حاضر نرخ باروری ما ۱.۶۵ است. اگر در طولانی مدت نرخ باروری کمتر از حد جایگزینی باشد، جمعیت کاهش پیدا می کند و به سمت سالمندی می رود.

 آمارها نشان میدهند که نرخ رشد جمعیت کشور از ۱.۲ در سال ۱۳۹۵ به حدود ۰.۶ در سال ۱۴۰۰ رسیده است. به عبارتی در عرض ۵ سال، نرخ رشد جمعیت کشور ۵۰ درصد کاهش یافته است. او با تاکید بر اینکه ما با سرعت به سمت سالمندی میرویم اضافه کرد: طبق پیش بینی ها در سال ۱۴۳۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند.

در سال ۱۴۳۰ پنجره جمعیتی کشور از نظر اقتصادی بسته میشود یعنی نسبت افراد در سن کار و تولید، کمتر از ۶۰ درصد جمعیت می شود اما با در نظر گرفتن سن باروری، ما کمتر از ۸ سال دیگر برای حل این بحران فرصت داریم که ۳ سال اول آن فرصت طلایی است؛ علت آن هم درصد جمعیت خانم های در سن باروری است که هر چه جلوتر می رویم این درصد کاهش پیدا می کند.

ایران رکورددار گرانی مسکن در دنیا

روزنامه تجارت نگاهی داشته به گرانی مسکن در ایران؛ اجاره نشینی در ایران بیش از آنکه تابعی از قوانین باشد از تورم روز تبعیت میگیرد. امسال نیز اجاره های نجومی از یک طرف و کمبود فایل های اجاره در بازار باعث شد تا مستاجران ایرانی صاحب رکورد بین المللی شوند البته این رکورد تنها به اجاره ختم نمیشود و در قیمت مسکن هم ثبت شده است.

حضور سه کلانشهر ایران در رنکینگ جهانی اجاره نشین ها

آنطور که فرارو گزارش داده است اطلاعات سایت numbeo که یکی از معتبرترین سایت های آماری دنیاست و داده های خود را با تکیه بر مشارکت کاربران تکمیل می کند، نشان می دهد اجاره آپارتمان سه خوابه در تهران حداقل ۶۷۴ دلار و حداکثر ۹۷۵ دلار در ماه خرج برمی دارد.

یعنی رهن یک واحد سه خوابه در محله های معمولی تهران به حدود یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون تومان رسیده و برای رهن همین واحد در محله های متوسط به بالا باید ۱۶ میلیارد تومان پرداخت کرد. اجاره آپارتمان یک خواب در اصفهان بر اساس اطلاعات سایت numbeo حداقل ۳۰ درصد ارزان تر است و مستاجران ساکن مشهد ۴۷ درصد کمتر از تهرانی ها اجاره می پردازند. تهران در رده بندی جهانی این سایت، بر اساس معیار ارزش اجاره آپارتمان های نقلی رتبه ۴۰۰ را در اختیار دارد و تقریبا هم تراز پوکت در تایلند، بغداد در عراق و کازابلانکا در مراکش به حساب می آید و با گوانگژو چین یا جاکارتا اندونزی فاصله زیادی ندارد. اصفهان چهارصد و پنجاه و هشتمین شهر گران قیمت برای مستاجران خانه های نقلی است و مشهد جایگاه ۴۸۳ را به خود اختصاص داده است.

تورم مسکن در ایران هزار برابر بیشتر از اروپا

 آنطور که سایت تجارت نیوز گزارش داده است اداره آمار کمیسیون اروپا اطلاعات تازه ای از نرخ اجاره و قیمت مسکن در اتحادیه اروپا منتشر کرده است که بر اساس آن استونی با ۲۱۲ درصد افزایش بیشترین تورم مسکن را در اروپا و در ۱۳ سال گذشته داشته است؛ این در حالی است که بازار مسکن ایران در همین بازه بیش از دو هزار درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است.

طبق آمار بیش از ۳۷ درصد از خانواده های شهرنشین کشور، اجاره نشین هستند و هزینه اجاره بها بیشترین سهم را در سبد هزینه های آنها دارد. این آمار در کلانشهرهای کشور از عدد ۳۷ درصد فراتر است و مطابق پایش انجام شده در تهران ۵۱ درصد خانواده ها مستاجر هستند.

از سوی دیگر بررسی آمار اجاره نشینی و تطبیق آن با نیاز جدید مشخص میکند بیشتر از ۷۰ درصد تقاضای جدید بازار مسکن که عمدتا از زوج های جوان تشکیل شده اند، توان خرید یا ساخت مسکن را نداشته و مجبور به اجاره نشینی شده اند. کارشناسان حوزه مسکن معتقدند حال و روز امروز بازار مسکن دیگر تابع قوانین نیست و راهکارهای دولتی نیز نتوانسته راهگشا باشد چراکه این بازار فقط از تورم و سیاست های کلان اقتصادی نشات می گیرد. با این اوصاف دیگر اجاره نشینی صنعت نیست و این چالش به یک بحران اجتماعی تبدیل شده و تنها راه نجات آن کنترل تورم اقتصادی و محاسبه اجاره بهای مسکن بر مبانی یک سوم تورم است؛ چراکه مالک با افزایش تورم و گرانی خانه، سود خود را برده است و دیگر نباید به دنبال سود اجاره از تورم باشد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago