کیوسک امروز؛ اسرائیل به وقفه چهار ساعته هم‌ پایبند نماند/ فاتحه‌ای برای صلح، پایان جنگ اول جهانی/ آینده پیچیده و چندبُعدی جنگ غزه/ امضای پنج سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان/ تاکید اعضای اکو بر استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران

روزنامه‌های صبح امروز، شنبه بیستم آبان ماه به مباحثی پیرامون وقفه چهار ساعته جنگ اسرائیل و حماس، فاتحه‌ای برای صلح، آینده پیچیده جنگ غزه، تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان، اعضای اکو ومسیرهای ترانزیتی ایران پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 45 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جوان نوشت: اسرائیل به وقفه چهار ساعته هم‌ پایبند نماند

به رغم ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر توقف «چهار ساعته» جنگ در غزه برای ارسال کمک های بشردوستانه رژیم صهیونیستی به این وقفه کوتاه مدت هم وقعی ننهاد و دیروز با قدرت تمام بیمارستانها و زیر ساختهای غزه را بمباران کرد؛ اقدامی که تلاشهای میانجیگرانه مصر و قطر را برای توقف درگیریها و آزادی اسرا که حماس برای آن اعلام آمادگی کرده، مختل خواهد کرد.

کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد اسرائیل با توقف حملات به مدت روزی چهار ساعت موافقت کرده است. به گزارش اسکای نیوز ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران درباره وقفه روزانه چهار ساعته در جنگ که پیش از این جان ،کربی مقام شورای امنیت ملی این کشور اعلام ،کرد :گفت این وقفه چهار ساعته برای جابه جایی غیر نظامیان و همچنین آزادی اسرا نیاز است و ما امیدوارم ادامه داشته باشد این وقفه به غیر نظامیان اجازه میدهد مناطق جنگی را ترک کنند کمکها ارسال شود و گروگانها آزاد شوند. دو کریدور بشردوستانه وجود خواهد داشت که به ساکنان غزه اجازه میدهد از مناطق جنگی در شمال غزه خارج شوند.»

با این حال اسراییلی‌ها دیروز هم از ،زمین هوا و دریا غزه را هدف قرار دادند و خبری از وقفه کوتاه هم نبود. به گزارش رویترز ارتش اسرائیل اعلام کرده که توقفهای تاکتیکی و محلی برای کمک های بشردوستانه رخ خواهد داد، اما این توقفها به معنای آتش بس نیستند.

یکی از واحدهای ارتش اسرائیل گفت که دالانهایی برای خروج غیرنظامیان از شمال غزه باز شده.اند از سوی دیگر برخلاف ادعای آمریکایی ها در بیانیه ای که از سوی دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر اسراییل صادر شده اشاره ای به برقراری وقفه های بشردوستانه چهار ساعته نشده است توقف چهار ساعت در روز تنها برای ارسال کمک های بشردوستانه است و اسراییلی‌ها و آمریکایی ها با آتش بس مخالفت کرده اند، زیرا آن را تسلیم در برابر حماس می.دانند همزمان با حملات گسترده اسرائیل به غزه مصر و قطر هم به دنبال یافتن راه حلی برای پایان تنشها و آزادی اسرا هستند

به گزارش روزنامه العربی الجدید، جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی این جنبش روز پنجشنبه با هیئتی متشکل از خالد مشعل و خلیل الحیا» از دیگر رهبران حماس وارد مصر شد و با سرلشکر عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات این کشور دیدار و درباره وضعیت کنونی نوار غزه گفتگو کردند همچنین یک مقام آمریکایی تأیید کرد که ویلیام ،برنز رئیس سیا روز پنج شنبه در دوحه با دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد) و شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر قطر در مورد آزادی اسرای در دست حماس گفتگو کرد.

روزنامه اعتماد مطلبی تحت عنوان فاتحه‌ای برای صلح، پایان جنگ اول جهانی به قلم مرتضی میرحسینی نوشته است

آن را جنگ بزرگ نیز می نامند. جنگی که سال ۱۹۱۸ در چنین ،روزی یعنی در یازدهمین روز از یازدهمین ماه میلادی رسما به پایان رسید. جنگی که در توهمات آغازگرانش قرار بود پایان همه جنگها ،باشد، اما در واقعیت انحرافی در سیر تمدن و پسرفتی واضح در انسانیت را رقم زد و بازگشتی به بدویت و توحش تعبیر شد حتی به باور بیشتر مورخان نطفه جنگ دوم جهانی نیز در قول و قرارهای پایان این جنگ بسته شد و دشمنی ها و تضادهای موجود را عمیقتر کرد. چه آنکه فاتحان جنگ – انگلیسیها و فرانسویها – مصمم به مجازات آلمانیهای شرور بودند و پیروزی خودشان را پیروزی انسانیت و اصول عالی تمدن می دیدند واژه عدالت را به انتقام معنی میکردند و به چیزی کمتر از تحقیر کامل مردم آلمان رضایت نمی دادند حتی اگر چیز دیگری میخواستند آن را به زبان نمی آوردند.

گره کار آن بود که در همه سالهای جنگ از حربه تبلیغات برای تحریک توده های مردم به حمایت از سیاستهای نظامی و خدمت داوطلبانه بهره برده بودند و نمیتوانستند یک شبه از شعارهایی که ساخته اند و بارها تکرارش کرده اند، برگردند و حرف متفاوتی بزنند آلن تیلور مینویسد: اگر متفقین، به ادعای خودشان در راه اصول عالیه جنگیده بودند و آلمانیها در راه اصولی ،شریرانه پس بیگمان حق آن بود که آلمانیها غرامت جنگی بپردازند و رهبران شان کیفر ببینند. صلح آشتی جویانه را تنها کسانی میتوانستند، موعظه کنند که به اعتقاد آنها دو سوی متخاصم بر یکدیگر برتری نداشته باشند و اینکه تنها گناه آلمانیها این بود که جنگ را باخته بودند. چه کسی جرات میکرد که این سخنان را در آن زمان بر زبان آورد؟ چند نفر در خارج از آلمان میتوانستند این حرف را بزنند؟ در عصر جنگ توده ای باید به ملتها بگویند که آنها در راه آرمان شرافتمندانه ای می جنگند. شاید این سخن درست بود به هر تقدیر، نمیتوانستند به ملتها بگویند که اعتقادات جزمی خود را صرفا به خاطر اینکه جنگ پایان یافته است فراموش کنند سیاستمدارانی که جنگ را برده بودند، ناچار شدند با احساسات و حربه های واحدی صلح کنند. رابرت پالمر نیز مینویسد باید به خاطر داشت که حقایق مربوط به بحرانهای قبل از جنگ برای مردم معلوم نبود. مردم در جنگ گرفتار کابوسی شدند که علل و عواملش را نمیدانستند. طرفهای درگیر نیز دیگری را متهم میکرد که با نیتی پلید جنگ را آغاز کرده است بقا در جنگی فرساینده و طولانی مدت که عملا مجموعه ای از نبردهای خونین و بی حاصل بود و نیز مشاهده تلفات سنگین نظامی و قربانیان ،غیر نظامی آزمون بسیار سختی برای جوامع بود و به روحیه ای ،قوی فراتر از آنچه در گذشته تجربه اش کرده بودند نیاز داشت دولتها چاره ای نداشتند جز اینکه غیرنظامیان را که از زندگی عادی محروم و ملزم به تحمل محدودیتهای فراوانی شده اند با خودشان همراه کنند. آن هم در شرایطی که برای چند سال هیچ نشانه ای از پیروزی یا پایان وجود نداشت. پس همه ابزارهای موجود برای تبلیغات را به کار گرفتند تا روحیه مردم را بالا نگه دارند جز پخش اعلامیه ها و اطلاعیه های رسمی از مطبوعات نیز کمک گرفتند. مردم هم که تازه باسواد شده ،بودند نشریات عامه پسند را می بلعیدند و مطالبش را باور میکردند در این نشریات، قیصر آلمان به شکل شیطانی مخوف تصویر میشد که برای تسلط بر جهان نقشه کشد هر یک از طرفین خود را مجاب ساخته بودند که حق به جانب او است هر چه طرف مقابل میگوید باطل است و هر عملی کند. پلید و وحشیانه است تهییج ،افکار زنان و مردان را در چنین منازعه مخوفی پایدار نگه میداشت.

اما همین که هنگام عقد صلح رسید اعتقاداتی را که در ذهن و وجود مردم رسوخ کرده بود نمیشد به آسانی تغییر داد نفرت و ترس بر همه داوریهای سیاسی و تصمیم گیری ها تاثیر گذاشت.» یکی از فرماندهان انگلیسی به نام آرچیبالد ویول که در هر دو جنگ جهانی حضور داشت بعدها در خاطراتش نوشت که جنگ بزرگ – که تلفات آن قطعا از ۴۰ میلیون نفر بیشتر بود – نه فقط به جنگی برای ختم قطعی همه جنگها تبدیل نشد که در پایان به صلحی برای پایان دادن به همه صلحها انجامید.

روزنامه تجارت به قلم رحمان قهرمانپور، کارشناس مسائل بین‌المللی درباره آینده پیچیده و چندبُعدی جنگ غزه نوشت:

آنچه که اکنون محل بحث است مدیریت غزه پس از پایان جنگ است و ایدهها و طرحهای مختلفی در جهت آن از سوی برخی کشورها مطرح شده؛ از جمله آن پیشنهاد آمریکا مبنی بر مدیریت غزه تحت یک تشکیلات خودگردان فلسطینی است. از طرفی قطر و ترکیه به دنبال حفظ حماس و آتش بس . هستند و نمیخواهند حماس از بین برود یا تضعیف شود عربستان نیز پیشنهادی مبنی بر تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی شامل عربستان امارات اردن و مصر را برای مدیریت غزه مطرح کرده است. هیچکدام از طرحها و پیشنهادات مختلف برای مدیریت غزه قطعی نیست زیرا اسرائیل با همه آنها مخالف است و میخواهد غزه برای مدت نامعلوم به لحاظ امنیتی در کنترل خودش باشد. این طرحها و ایده ها برای مدیریت غزه در حد پیشنهادات اولیه است و به نظر می رسد بیشتر گمانه زنیهای رسانه ای باشد نمیتوان سناریو یا احتمالی دقیقی را پیرامون آینده جنگ غزه مطرح کرد؛ زیرا عملیات غزه هنوز در جریان است و در ارتش اسرائیل فقط درباره کلیت کاری که میخواهند انجام بدهند و هدفی که دارند توافق وجود دارد اما درباره جزئیات نمیدانند چه اتفاقی قرار است بیفتد کلیت کارشان این است که میخواهند حماس را تضعیف کنند و به نوعی غزه را از چنگ حماس در بیاورند اما درباره جزئیات کار مثل اشغال دوباره غزه توسط اسرائیل یا تقسیم غزه به شمال و جنوب و چگونگی برخورد با آوارگان و مسائل این چنینی حتی داخل اسرائیل اختلاف نظرات جدی وجود دارد متغیرهای مختلفی درباره آینده غزه وجود دارد و در این مسئله عدم قطعیت زیادی حاکم است؛ باید منتظر بود و دید تحولات چگونه رقم میخورد و جنگ چه زمانی تمام میشود تا درباره جزئیات این موضوع تصمیم گیری صورت بگیرد. مرحله اول اسرائیل و آمریکا و سپس ایران را در معادلات غزه حائز اهمیت است. در ضمن ایرن نیز به عنوان بازیگری در راس محور مقاومت نقش کلیدی ای در مدیریت آینده جنگ دارد سایر کشورها مانند ترکیه نقش حاشیه ای دارند ترکیه بنا به عادت دیپلماتیک خود سعی در فعال بودن در عرصه بین الملل دارد تا نشان بدهد بازیگر تاثیرگذاری است اما حقیقت این است که رهبران حماس در قطر هستند و قطر از حماس حمایت مالی میکند و روابط قطر با حماس به مراتب نزدیکتر از ترکیه با حماس است.

روزنامه کیهان درباره امضای پنج سند تفاهم‌نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان نوشت:

در جریان سفر هیئت اقتصادی طالبان به ایران و برگزاری نشست مشترک دو کشور، پنج سند تفاهم نامه همکاری اقتصادی میان ایران و افغانستان به امضا رسید در نشست شامگاه پنجشنبه شب ۱۸ آبان با حضور «محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی، حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و «ملا عبدالغنی برادر آخوند معاون اقتصادی نخست وزیر دولت افغانستان و نورالدین عزیزی سرپرست وزارت صنعت و تجارت این کشور به همراه تعدادی از تجار افغانستانی و فعالان اقتصادی ایرانی ۵ سند تفاهم نامههای همکاری اقتصادی میان مسئولان دو کشور امضا و مبادله شد.

کاظمی قمی در این نشست خاطرنشان کرد ما به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان و با توجه به اینکه بیشترین تاثیرات از افغانستان بر محیط ایران وجود دارد طبیعی است همکاریهای اقتصادی به ثبات و امنیت و کاهش مشکلات افغانستان کمک می.کند سیاست ایران همواره کمک به مردم افغانستان بوده است.

محمد مهدی جوانمرد قصاب مشاور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در حاشیه این نشست درباره هدف گذاری تجاری ۵ سال آتی میان ایران و افغانستان گفت: آن طور که وزیر صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرد بازه ۳ تا ۵ ساله تجارت میان ایران و افغانستان از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار موجود به حدود ۱۰ میلیارد دلار واقعی خواهد رسید؛ پیشتر این رقم تا ۳ میلیارد دلار نیز رسیده بود، اما میخواهیم در بازه اعلام شده حجم تبادلات تجاری دو کشور را به رقم مذکور برسانیم؛ البته مطمئناً متغیرهای زیادی از جمله لزوم افزایش تولید در کشور افغانستان در این زمینه وجود دارد آمریکاییها میخواهند مانع پیشرفت اقتصادی افغانستان شوند ،همچنین ملا عبدالغنی برادر ،آخوند معاون اقتصادی نخست وزیر حکومت افغانستان در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاریهای اقتصادی میان ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره تمایل آمریکا به دخالت در امور داخلی ،افغانستان گفت آمریکا نمیتواند در امور افغانستان مداخله کند و تنها در بخش اقتصادی میتواند ورود کند؛ موضع ما در این باره این است که آمریکاییها به دنبال ایجاد موانعی هستند تا مانع پیشرفت اقتصادی افغانستان شوند و همچنین گاهی اوقات نیز در موضوعات سیاسی افغانستان مداخله میکنند.

نورالدین عزیزی وزیر صنعت و تجارت افغانستان نیز در حاشیه این مراسم اظهار داشت: در صحنه ،عمل، موافقت نامه به قرارداد تبدیل خواهد شد و دنبال افزایش تبادلات به ۱۰ میلیارد دلار هستیم به گزارش ایرنا عناوین اسناد مبادله شده میان مقامات دو کشور به شرح زیر است سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی صورتجلسه نشست کمیته مشترک همکاری حمل و نقل بین المللی جاده ای سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف افغانستانی سند همکاری میان ذوب آهن اصفهان و طرف افغانستانی سند همکاری میان مناطق آزاد.

روزنامه شرق در گزارشی درباره تاکید اعضای اکو بر استفاده از مسیرهای ترانزیتی ایران نوشت:

رئیس دولت سیزدهم که به منظور شرکت در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو به ازبکستان سفر کرده بود در بدو ورود در فرودگاه بین المللی اسلام کریموف تاشکند مورد استقبال عبدالله عارفوف نخست وزیر این کشور، قرار گرفت. تا چند سال اخیر سازمان همکاریهای اقتصادی اکو برای ایران حکم یک گزینه اجتناب ناپذیر برای دیپلماسی اقتصادی و منطقه ای را داشته است؛

از این رو سیدابراهیم رئیسی در اولین برنامه سفر خود به ازبکستان با شوکت میرضیائف دیدار کرد و در این دیدار ضمن ابراز رضایت از روند اجرائی شدن توافقات میان دو کشور به ویژه در بخش آی تی، تجارت، حمل ونقل و مسائل پولی و بانکی بر ضرورت هدف گذاری و تلاش برای ارتقای بیشتر سطح همکاریها در حوزه های یادشده تأکید کرد رئیسی در ادامه توسعه تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای اسلامی همسایه و همسو را از اولویتهای اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان کرد و با اشاره به اهمیت جایگاه سازمانهای منطقه ای در زمینه سازی برای تسهیل روابط با کشورهای همسو بر بهره گیری از ظرفیت این سازمانها در تقویت مناسبات و تعاملات فی مابین تأکید کرد شوکت میرضیائف، رئیس جمهوری ازبکستان، نیز در این‌دیدار ضمن ابراز خرسندی از میزبانی از دکتر رئیسی و هیئت عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت تقویت مناسبات و همکاریها میان ایران و ازبکستان تاکید و از افتتاح خانه نوآوری ایران در تاشکند تشکر کرد و آن را موجب آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی این کشور با دستاوردها، ظرفیتها و تجربیات جمهوری اسلامی ایران دانست رئیس دولت سیزدهم در شانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در تاشکند پایتخت ازبکستان با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیتهای آن و تأکید بر اینکه مصمم هستیم منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاریها در اکو بسیج کنیم اظهار کرد روند مثبت همکاریها در اکو علاقه مندی فزاینده کشورهای عضو به تقویت مناسبات منطقه ای در قالب اکو باور دیرینه و درونی ما را تقویت میکند که سازمان اکو کماکان مرتبط ترین و بالغترین سازوکار همکاری اقتصادی در منطقه ماست؛ ظرفیت کم نظیری که بر پایه های استواری مانند جمعیت عظیم و بالنده منابع فراوان طبیعی و انرژی موقعیت جغرافیایی کم نظیر و بالاتر از همه فرهنگ زاینده و هویت مشترک ممتاز بنا نهاده شده است.

او در بخشی دیگر از سخنانش گفت: در نشست قبلی سران در عشق آباد این جانب برخی ضرورتها را که به ارتقای سطح همکاری ها در اکو و توسعه ملی و منطقه ای همه ما و نیز ارتقای رتبه و منزلت این سازمان در مناسبات منطقه ای و بین‌المللی منجر میشود برشمردم ضرورتهایی مانند آزادسازی بیشتر تجارت درون منطقهای تقویت و تکمیل شبکههای مواصلاتی منطقه ای توسعه همکاریها در حوزه ترانزیت و تجارت انرژی بهره گیری از منافع و امتیازات اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان و نیز پیریزی یک نظام مالی جدید برای تبادلات اقتصادی در منطقه.

رئیسی همچنین به مسئله افغانستان که تنها غایب این نشست ،بود اشاره کرد و گفت: در ادامه جای دارد به موضوع افغانستان به عنوان کشوری مهم در همسایگی جمهوری اسلامی ایران و از اعضای اصلی اکو نیز اشاره کنم کماکان در انتظار حکومتی ،فراگیر، مسئول و پاسخگو با حضور مؤثر همه گروههای قومی و مذهبی در افغانستان هستیم البته همان طور که قبلا هم اعلام کرده ایم سازمان اکو باید برنامهای درباره حمایت از افغانستان را در کمک به مردم نجیب آن کشور و کمک به بازسازی و توسعه اقتصادی آن کشور به اجرا گذارد. زلزله اخیر نیز بر دشواری ها و مشکلات مردم شریف بخشهای وسیعی از این کشور افزوده است. جمهوری اسلامی ایران مانند همیشه آماده ارسال کمکهای بشردوستانه است و این آمادگی را دارد تا کمک های سایر کشورها و مناطق جهان را نیز به آن کشور منتقل کند.

او در پایان هم گفت: در پایان مایلم مجددا حمایت جمهوری اسلامی ایران از سازمان اکو و فعالیتهای آن را اعلام کنم. مصمم هستیم منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاریها در اکو بسیج کنیم در دوره ریاست دوره ای بر اکو در سال ۲۰۲۴ نیز برنامههایی را طراحی و با مشورت اعضا و دبیرخانه اجرائی خواهیم کرد امیدوارم نشست بعدی وزرای امور خارجه اکو در اواخر سال ۲۰۲۴ به میزبانی جمهوری اسلامی ایران شاهد تصمیمات خوبی باشد.

دیگر وزرای حوزه های تخصصی کشورهای عضو نیز ضرورت دارد نشستهای خود را بدون وقفه و به طور مستمر برگزار کنند تا تصمیمات لازم و به موقع برای پیشبرد همکاریها اتخاذ شود

آخرین‌ها از کیوسک امروز