Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ استفاده از تجربه جنگ با عراق برای بازدارندگی/ «بنزین برای همه» طرحی برای عادلانه‌کردن یارانه‌های انرژی/ توقیف یک کشتی اسرائیلی در دریای سرخ توسط یمن/ تهدید ترامپ علیه آمریکا/ خطر حذف انتخابات از ذهن مردم

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در مطلبی تحت عنوان استفاده از تجربه جنگ با عراق برای بازدارندگی نوشت:

با گذشت چهار دهه از زمان آغاز جنگ ایران و عراق در شهریور ۱۳۵۹، همچنین تداوم تهدیدات و خطر تکرار جنگ در سه دهه گذشته این پرسش وجود دارد که چگونه میتوان با استفاده از تجربه وقوع جنگ با عراق از تکرار جنگ در آینده بر پایه قدرت بازدارندگی جلوگیری کرد؟ چنان که قابل مشاهده است، منطق حاکم بر این پرسش با توجه به تحولات جنگ غزه و نگرانی از گسترش جنگ و تکرار آن در آینده طرح شده است. فرض من بر این است که منطق وقوع جنگ تابع تغییر در معادله بازدارندگی» است که بر اثر تحولات و با تغییر در محاسبات صورت میگیرد. علاوه بر این تلاش برای ایجاد بازدارندگی» بر اثر تصاعد بحران موجب وقوع جنگ خواهد شد بنابراین پاسخ به پرسش یادشده با تاکید بر مفهوم بازدارندگی و با نقد از نظام پژوهشی تبلیغاتی در حوزه مطالعات جنگ ایران و عراق صورت خواهد گرفت که در این جستار به برخی موارد آن اشاره خواهم کرد؛

یک- هم اکنون تولید آگاهی» درباره علت وقوع جنگ با عراق» در آثار منتشر شده و گفتمان رسانه ای پژوهشی برای شکل دهی حافظه جمعی بر پایه دشمنی تاریخی عراق با ایران جاه طلبی صدام و تحریک آمریکا استوار است با وجود صحت ادله سیاسی تاریخی و انطباق آن با رویکرد تبلیغاتی در عین حال نتیجه آن با دلایلی که به آن اشاره خواهد شد، با ضرورت های فهم از منطق وقوع جنگ و استفاده از تجربه آن برای جلوگیری از تکرار جنگ در آینده مبنی بر تاثیر تضعیف قدرت نظامی ایران» بر اثر پیروزی انقلاب و تغییر در معادلات بازدارندگی، همخوانی ندارد.

دو- با فرض اینکه علت حمله عراق به ایران به دلیل ضعف قدرت نظامی جمهوری اسلامی و از دست دادن قدرت بازدارندگی در برابر عراق بود تهدیدات کنونی علیه جمهوری اسلامی، برخلاف گذشته حاصل «نگرانی از قدرت بازدارندگی و تهاجمی جمهوری اسلامی و ضرورت تغییر آن در آینده ارزیابی میشود که ناظر بر شکل گیری تهدیدات جدید و احتمال وقوع جنگ جدید در منطقه است.

بنابراین هم اکنون ماهیت تهدیدات و معادلات قدرت در مقایسه با گذشته تغییر کرده است به همین دلیل استفاده از تجربه جنگ با عراق برای مواجهه با تهدیدات به روش بررسیهای تاریخی تبلیغاتی در چارچوب مفهوم جنگ دفاعی و مشروعیت آن امکان پذیر نخواهد بود.

سه- مهمترین دلیل نقد رویکرد تاریخی تبلیغاتی به مساله جنگ، بی توجهی به پویایی منطق جنگ در مناسبات دو یا چندجانبه است که با تاثیرپذیری از زمینه های تاریخی شرایط حاکم و تغییر در معادلات و محاسبات ،بازیگران زمینه های وقوع جنگ را فراهم میکند تحولات جنگ غزه در شرایط کنونی، به عنوان یک نمونه آشکار بیش از گذشته این موضوع را روشن کرده است که منطق وقوع جنگ با هر زمینه تاریخی و در هر شرایطی، تابع تغییر در معادلات بازدارندگی است. این مساله نتیجه سرنوشت ساز جنگ غزه را در نسبت با احتمال گسترش جنگ یا تکرار جنگ جدید در منطقه از اهمیت راهبردی برخوردار کرده است. در واقع زمان و دامنه جنگ غزه متاثر از هدف دستیابی به بازدارندگی تعیین خواهد شد.

چهار- بر پایه ملاحظات یادشده چنان که اشاره شد، نگرش کنونی به علت وقوع جنگ بر پایه مفهوم تجاوز و در نتیجه مشروعیت دفاع، مانع از فهم منطق وقوع جنگ به عنوان یک امر استراتژیک خواهد شد بنابراین استفاده از مفاهیم پیشین، حتی اگر برای تبیین تاریخی از جنگ لازم باشد در شرایط کنونی نمیتواند از ضرورت دستیابی به بازدارندگی از وقوع جنگ و مدیریت آن پشتیبانی کند با فرض صحت این ارزیابی این پرسش اساسی وجود دارد که چگونه میتوان با تغییر رویکرد و روش شناسی بررسی های تاریخی سیاسی از علت وقوع جنگ با عراق زمینه های فهم از مساله جنگ و احتمال وقوع آن را در آینده به عنوان یک امر استراتژیک در چارچوب مفهوم بازدارندگی فراهم کرد؟

روزنامه جوان در گزارشی نوشت: «بنزین برای همه» طرحی برای عادلانه‌کردن یارانه‌های انرژی است

کارشناس انرژی معتقد است با تغییر یارانه بنزین مبتنی بر خودرو به سهمیه های فردی ایران به طور قابل توجهی سود خواهد برد. اولاً سیستم اصلاح شده ،یارانه پرداخت عادلانه و منطقی یارانه های انرژی بنزین را تضمین میکند و اختلافات فعلی را از بین میبرد، ثانیاً صرفه جویی در مصرف بنزین نیز صرفه اقتصادی خواهد یافت و همچنین میزان و مبلغ حاصل از کاهش مصرف فردی مستقیماً به نفع خود خانوارها خواهد بود.

نادیا محرابی کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با مشکل اعطای یارانه بنزین به خودروها گفت: رویکرد فعلی اعطای یارانه بنزین به خودروها به جای ،افراد چالشهای مهمی از جمله افزایش مصرف بنزین و قاچاق را به همراه داشته است. سیستم یارانه ای موجود به طور ناخواسته به رشد مصرف بنزین کمک کرده است. دولت با اعطای یارانه به خودروها به جای افراد نتوانسته است به بخش قابل توجهی از مردم بدون خودرو کمک کند در نتیجه رویکرد فعلی باعث افزایش مصرف بنزین در میان افرادی با وسایل نقلیه متعدد بیشتر شده است. این سیستم نه تنها در بی عدالتی توزیعی ناقص است بلکه مانع سیاستگذاری مؤثر نیز شده است.

وی ادامه داد: جایگزینی سیستم فعلی با یک سیستم سهمیه بندی فردی برای بنزین میتواند چندین مزیت را ارائه دهد؛ اینکه انگیزه اقتصادی برای افراد ایجاد میکند تا مصرف خود را کاهش دهند. با تشکیل بازار مبادله سهمیه انرژی کسانی که بنزین مازاد دارند میتوانند سهمیه استفاده نشده خود را به کسانی که محدودیت های خود را تمام کرده اند بفروشند این مکانیسم به طور طبیعی افراد را تشویق میکند که مصرف بنزین خود را محدود کنند و کارایی تخصیص منابع را افزایش دهند.

علاوه بر این معرفی بازار بورس سهمیه بندی بنزین امکان قیمت گذاری بر اساس بازار را فراهم میکند نقش دولت در درجه اول شامل تخصیص اولیه سهمیه‌ها به افراد است در حالی که قیمت گذاری از طریق نیروهای بازار تعیین میشود. این امر نه تنها قیمت گذاری منصفانه را تضمین میکند بلکه کاهش مصرف را در بین آنهایی که بیش از الگوهای بهینه هستند، تسهیل میکند. افرادی که مقادیر بیشتری بنزین مصرف میکنند یا افرادی که دارای چندین وسیله نقلیه هستند باید از افراد بدون خودرو در بازار بورس انرژی کمک هزینه اضافی خریداری کنند.

محرابی با اشاره به عدم تأثیر گذاری اصلاح نظام اظهار کرد: توجه به این نکته ضروری است که اصلاح نظام یارانه ها به نفع سهمیه‌های فردی تأثیری بر قیمت گذاری و عملیات صنعت حمل و نقل نخواهد داشت در چارچوب این اصلاحات صنعت حمل و نقل به طور جداگانه سهمیه ای را دریافت و قیمت گذاری پایدار خدمات را تضمین میکند علاوه بر این استفاده از داده های صنعت و اجرای مکانیسمهای نظارتی امکان بهینه سازی مصرف در بخش حمل و نقل را فراهم میکند با ردیابی دقیق مصرف سوخت و تشویق سیاستهایی که استفاده از خودروهای هیبریدی یا دوگانه سوز را ترویج میکنند میتوان به کاهش مصرف سوخت کلی دست یافت.

بازی دو سر برد برای کشور این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه مبلغ حاصل از کاهش مصرف فردی مستقیماً به نفع خود خانوارها خواهد بود گفت با تغییر یارانه بنزین مبتنی بر خودرو به سهمیههای فردی ایران به طور قابل توجهی سود خواهد برد. اولاً سیستم اصلاح شده یارانه پرداخت عادلانه و منطقی یارانه های انرژی بنزین را تضمین میکند و اختلافات فعلی را از بین میبرد ثانیاً صرفه جویی در مصرف بنزین نیز صرفه اقتصادی خواهد یافت و همچنین میزان و مبلغ حاصل از کاهش مصرف فردی مستقیماً به نفع خود خانوارها خواهد بود همچنین ایجاد یک سیستم تعرفه هوشمند برای مصرف کنندگان بالای بنزین مزایای این اصلاح را بیشتر میکند این سیستم با تنظیم هزینههای غیر بهینه یا اصلاح مصرف بیش از حد مصرف مسئولانه بنزین را تقویت میکند و هزینه های بیهوده را کاهش میدهد.

وی در پایان گفت: اصلاح سیستم یارانه بنزین ایران با تغییر از یارانه خودرویی به سهمیه بندی انفرادی راه حل امیدوار کننده ای را ارائه میدهد این اصلاحات انگیزههای اقتصادی برای کاهش مصرف ایجاد میکند و در عین حال بازاری برای تبادل سهمیه انرژی تشکیل میدهد علاوه بر این ثبات قیمت گذاری صنعت حمل و نقل و معرفی یک سیستم تعرفه هوشمند به بهینه سازی مصرف بنزین کمک میکند به طور کلی این اصلاحات مسیری را به سوی توزیع عادلانه یارانه ها ارائه میدهد و در عین حال مصرف مسئولانه انرژی را در ایران تقویت میکند.

روزنامه شهروند درباره توقیف یک کشتی اسرائیلی در دریای سرخ توسط یمن نوشت؛

«یحیی سریع»، سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که طی ساعت های آینده بیانیه مهمی صادر میکند منابع خبری هم از توقیف یک فروند کشتی اسرائیلی در دریای سرخ توسط نیروی دریایی یمن خبر داد. العربیه عاجل اعلام کرد که خبرها حاکی از توقیف یک کشتی رژیم صهیونیستی با نام «گلکسی لیدر» توسط جنبش انصار الله یمن است این کشتی ۲۲ سرنشین دارد. شبکه خبری المیادین به نقل از منابع خود اعلام کرد که یک کشتی اسرائیلی با ۵۲ سرنشین توقیف شده است منابع یمنی به المیادین گفتند که نیروی دریایی یمن موفق شد این کشتی اسرائیلی را در دریای سرخ توقیف کند.

امیت سگال تحلیلگر کانال ۱۲ تلویزیون گفت: «کشتی توقیف شده در سواحل یمن متعلق به اسرائیل است و هدف حوثی ها انصار الله) وارد کردن خسارت های سنگین به تجارت اسرائیل است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن قبل از این هشدار داده بود: از این پس نیروهای یمنی کشتیهای رژیم صهیونیستی یا هر کشتی ای را که پرچم رژیم صهیونیستی روی آن نصب باشد یا مالک آن شرکتهای اسرائیلی باشد، هدف قرار خواهند داد در بیانیه ای که یحیی سریع، سخنگوی ارتش یمن منتشر کرده آمده است که کشتیهای زیر هدف مشروع نیروهای مسلح یمن خواهد بود کشتی‌های حامل پرچم اسراییل، کشتیهایی که توسط شرکتهای اسرائیلی اداره میشوند، کشتی های متعلق به شرکتهای اسرائیلی.

یمنی ها طی روزهایی که از جنگ در نوار غزه میگذرد بارها در حمایت از مردم و مقاومت تظاهرات کرده و نیروهای مسلح آنها با پهپاد و موشک مواضع را هدف قرار داده است.

محمد علی الحوثی از اعضای سیاسی جنبش انصارالله یمن شنبه گفت: «فرهنگ شهادت بیشتر از هر چیزی دشمنان را دچار رعب و وحشت میکند و یک عامل اساسی در ایستادگی و مقاومت مردم یمن طی ۹ سال جنگ با دشمن بوده است. وی افزود: «ما با وجود تهدیدها با موشکها و پهپادهایمان وارد نبرد طوفان الاقصى برای در هم کوبیدن دشمن اسرائیلی شدیم.»

رسانه های اسرائیلی اعلام کردند که مالکیت این کشتی متعلق به رامی اونگار است که از ثروتمندترین افراد در اسرائیل به شمار میرود ارتش اسرائیل اعلام کرده است که توقیف این کشتی در جنوب دریای سرخ یک حادثه خطرناک در سطح جهان به شمار میرود بر اساس این گزارش ارتش اسرائیل مدعی شده که کشتی توقیف شده اسرائیلی نیست و از ترکیه راهی هند بوده و سرنشینان آن اسرائیلی نبوده اند.

روزنامه مردم سالاری در گزارشی به نقل از نشنال اینترست، تهدید ترامپ علیه آمریکا بررسی کرد و نوشت:

نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی ضمن برشمردن چالشهای بزرگ سیاست خارجی برای این کشور از جمله چین در حال توسعه و جنگ اوکراین، دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین را بزرگترین تهدید برای این کشور توصیف کرد.

ایوان الاند در یادداشتی در این نشریه آمریکایی نوشت بسیاری در مکتب سیاست خارجی واقع گرایانه معتقدند که حتی باوجود جنگ اوکراین و یک جنگ کوچکتر در خاورمیانه چین در حال توسعه همچنان بزرگترین تهدید برای امنیت آمریکا است.

برخی از تحلیلگران نگرانند از اینکه چین تلاش غیر مطمئن آمریکا برای کمک به اوکراین را به عنوان نشانه ای در نظر بگیرد مبنی بر اینکه تعهد واشنگتن در حمایت از تایوان در صورت تهاجم احتمالی پکن به این جزیره، نامشخص خواهد بود. وی افزود یک تهدید خطرناک تر این است که اگر ارتش اوکراین نیروهای روسیه را از مناطق اوکراینی بیرون نکند کی یف جنگ را خواهد باخت و مسکو برای حمله به سایر کشورهای اروپایی از جمله کشورهای حوزه بالتیک و لهستان جسور میشود. هرچند عملکرد به شدت نامناسب ارتش روسیه و تلفات بزرگ در جنگ بیش از ۵۰۰ هزار کشته تخمین زده میشود باید پوتین را نسبت به پیشروی های نظامی آینده نگران کند. در حالیکه دفع موفقیت آمیز تهاجم روسیه توسط فنلاند در سال ۱۹۴۰، یک نمونه خوب برای آینده اوکراین است.

الاند در ادامه واگذاری حمایت مالی از اوکراین را به کشورهای اروپای غربی ثروتمند پیشنهاد داده و به عنوان یک راه حل طولانی مدت که به دو طرف جنگ اجازه میدهد وجهه خود را حفظ کنند، پیشنهاد برگزاری یک همه پرسی عادلانه، آزاد و تحت نظارت بین المللی در مناطق اشغالی اوکراین را مطرح میکند همه پرسی که ممکن است بخشی یا تمام آن مناطق را به قسمتی از خاک روسیه تبدیل کند. تا زمان رسیدن به یک توافق برای یک مناقشه به بن بست خورده حمایت مالی برای هرگونه مبارزه بیشتر از سوی اوکراین باید به صورت کامل به کشورها اروپای غربی ثروتمند واگذار شود؛ نگه داشتن اوکراین به دور از دستان روسیه برای کشورهای اروپایی ثروتمند نسبت به امنیت آمریکا بسیار راهبردی تر است.

او معتقد است که تاکنون در مورد این تهدیدهای خارجی مورد ادعا اغراق شده است چون دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا در اظهار نظرهای اخیرش به درستی تهدیدها برای امنیت آمریکا را ارزیابی کرده و گفت: تهدید از جانب نیروهای خارجی خیلی کمتر از تهدید از جانب داخل است. نویسنده مشکل را در آنجا میبیند که ترامپ تایید نکرد که خودش تهدید اصلی برای جمهوری آمریکایی است.

در عوض رئیس جمهوری سابق رقبای سیاسی خود را جانوران موذی توصیف و تهدید کرد از نظام قضایی برای محکومیت آنها استفاده می کند. الاند در پایان چنین نتیجه گرفت طبق ادعای ترامپ بند ۲ قانون اساسی که مربوط به قوی مجریه است به او حق میدهد تا هر کاری که بخواهد انجام دهد. نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ از پایان دادن به حاکمیت قانون اساسی آمریکا برای منفعت خود حمایت کرد آزار دهنده تر این است که ترامپ به عنوان بخشی از یک کودتای گسترده تر برای باقی ماندن غیر قانونی در قدرت حتی موجب بروز یک شورش در این کشور نیز شده بود. ژس به خوبی میدانیم ترامپ در صورت انتخاب مجدد چه خواهد کرد آمریکایی ها نمی توانند حواسشان را به جنگها و «بحرانهای خارجی پرت کنند زیرا جمهوری آمریکایی بیش از همه از داخل توسط یک عوام فریب قدرتمند و خطرناک که در انتخابات ۲۰۲۴ احیا می شود تهدید می شود.

روزنامه ابرار درباره خطر حذف انتخابات از ذهن مردم نوشت:

معاون پارلمانی دولت اصلاحات می گوید: اتفاقی که در نتیجه عملکرد هیئتهای اجرایی در نحوه احراز صلاحیتها به چشم میخورد این است که انتخابات از ذهن مردم حذف میشود و این بسیار خطرناک است. حذف انتخابات از جامعه و ذهن مردم خطرناک است این نکته ای است که معاون پارلمانی دولت اصلاحات در گفتگو با خبرگزاری خبر آنلاین به آن تاکید میکند و معتقد است این اتفاق نتیجه رد صلاحیتهای گسترده ای است که توسط هیئت های اجرایی انجام شده است.

البته محمد علی ابطحی به این نکته اشاره می کند که رد صلاحیتهای گسترده با هدف خالص سازی انجام می شود سیاستی که به سمت حذف همگان از سپهر سیاسی کشور حرکت میکند و ممکن است تا جایی پیش برود که تنها یک نقطه در فضای سیاسی باقی بماند. ابطحی در پاسخ به این سوال؛ برخی بر این باور هستند که هیئتهای اجرایی در انتخابات مجلس سیزدهم پا را فراتر گذاشته و وارد حیطه اختیارات شورای نگهبان شدند ارزیابی شما از عملکرد هیئت های مذکور به چه صورت است؟ گفت: تصور بنده این نیست که هیئت اجرایی و وزارت کشور به صورت جانبدارانه رد صلاحیت نکردند چراکه دلایل ویژه ای برای بی طرفی ارائه نکردند، از طرفی چهره هایی که میتوانستند حداقل رواداری را نشان دهند، رد صلاحیت کردند. البته قانون جدید انتخابات فرصت بسیار خوبی در اختیار هیئت های اجرایی گذاشته بود که بهانه وقت نداشتن در کار نباشد. لذا با توجه به این موارد به نظر میرسد مجلس دوازدهم به سمت خالص سازی هدف گیری شده و اینها هم مقدمه خالص سازی است.

ای کاش این کار را انجام نداده بودند چراکه در دوران خلوص و خالص شدن جریانهای سیاسی بیشتر آسیب میبیند چرا که طی یکسال گذشته از درون همین جریانی که تا پارسال و یا دو سال گذشته خاص بود تقسیم به دو شد و رو در روی هم قرار گرفتند و اگر این سیر تقسیم شود شاید در نهایت یک نقطه در فضای سیاسی کشور باقی بماند که قابل تقسیم نباشد و در این شرایط حکومت داری بسیار سخت خواهد شد.

ابطحی در مورد هزینه ها رد صلاحیت های جانبدارانه و دخالت در بررسی صلاحیتها گفت اتفاقی که در نتیجه عملکرد هیئت های اجرایی در نحوه احراز صلاحیت ها به چشم میخورد این است که انتخابات از ذهن مردم حذف می شود و این بسیار خطرناک است. واقعیت امر این است که اهمیت ندارد صلاحیت چه کسی رد و یا تایید میشود نکته حائز اهمیت این است که هر کدام از این اتفاقات به نحوی واژه انتخابات را از منظومه فکری جامعه حذف میکند و به همین دلیل است که ذهن جامعه درگیر مسئله انتخابات نیست، سیاسی کشور باقی بماند که قابل تقسیم نباشد و در این چرا که این مقوله مسئله جامعه نیست.

واقعیت امر این است اقدامی که شورای نگهبان در انتخابات انجام میداد این بار توسط دولت انجام شده و این از ثمرات یکدست شدن است. به عبارت دیگر در انتخابات گذشته این رد صلاحیت های سیاسی توسط شورای نگهبان انجام می گرفت اما در انتخابات مجلس دوازدهم توسط هیئت های اجرایی صورت گرفت.

باید منتظر ماند و مشاهده کرد که عملکرد شورای نگهبان به چه صورت خواهد بود. سکوت رئیسی نسبت به رد صلاحیت داوطلبین انتخابات مجلس دوازدهم باعث تعجب نیست چراکه اگر تصمیم کلی دولت برای خالص سازی است، طبیعی است که رئیس جمهور دخالت نکند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago