کیوسک امروز؛ از ورود غول های نفتی به کشورهای همسایه تا چالش تامین داخلی انرژی در ایران/ تاکید برنامه هفتم توسعه بر نقش زنان در ازدواج و فرزند آوری/ تهاتر نیسان آبی و گوشت ارزان آفریقایی/ مافیای دارو موجب ناترازی عرضه و تقاضا/  تهران روی خط زلزله

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در دامه می خوانید.

از ورود غول های نفتی به کشورهای همسایه تا چالش تامین داخلی انرژی در ایران

روزنامه اقتصاد مردم به بحران تامین داخلی انرژی پرداخته است؛ مرتضی بهروزی فر، کارشناس حوزه انرژی، درباره اجرای پروژه های بزرگ توسعه ای در کشورهای همسایه با شرکت های بین المللی و تاثیر آن بر تولید و بازار نفت و گاز ایران اظهار داشت: ایران در ۴۰ سال گذشته تحریم بوده و طی ۱۵ سال اخیر این تحریم ها بیشتر هم شده و در انزوای بیشتری قرار گرفته ایم.

به گفته او، بعد از انقلاب هیچگاه تولید نفت کشورمان بیشتر از ۴ میلیون بشکه در روز نبوده است؛ حتی در دوره برجام هم از حدود ۳ میلیون ۸۰۰ هزار بشکه بیشتر نشده است. اکنون هم اگر تحریم لغو شود ظرفیت تولید ما همین قدر است، با اینکه ذخایر بسیار گسترده نفت و گاز داریم اما به دلیل عدم سرمایه گذاری جذب تکنولوژی و تامین مالی، همچنین عدم امکان دستیابی به تجهیزات و دانش فنی روز متناسب با ذخایر کشور، ظرفیت تولید نفت و گاز بالایی نداریم.

وی ادامه داد: در نظر داشته باشیم کشورهای منطقه مثل عراق، کویت، امارات، عربستان هر قدر سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند مسلما در آمدهای نفتی بالاتری خواهند داشت؛ قطر کشور کوچک و با جمعیت اندک که طی دو-سه دهه قبل شاید کمتر کسی اسم این کشور را هم شنیده بود و نقشی نیز در بازار نداشت اما امروز با توجه به درآمدهای هنگفتی که در حوزه گازی مشترک با ایران دارد تبدیل به یک کشور تاثیر گذار شده است و در بازی های سیاسی و ژئوپلیتیک منطقه و حتی جهان نقش آفرینی می کند. او در پایان گفت: امروز عراق دنبال ۷ میلیون بشکه تولید است، امارات بدون هیچ دغدغه ای نیروگاه هسته ای راه اندازی کرد، عربستان برنامه های بزرگ در حوزه انرژی فسیلی و تجدید پذیر در دستور کار دارد؛ در این بین اگر ما از غافله عقب بمانیم در تامین نیاز داخلی انرژی نیز دچار چالش جدی خواهیم شد.

تاکید برنامه هفتم توسعه بر نقش زنان در ازدواج و فرزند آوری؛ زنان در خانه؟

روزنامه اقتصاد ملی نگاهی داشته به برنامه هفتم توسعه بر نقش زنان و نوشته است؛ نمایندگان مجلس در حال بررسی برنامه هفتم توسعه هستند؛ برنامه ای که تاکید دارد زنان بیشتر در خانه بمانند تا از ازدواج و فرزندآوری دور نشوند. زهرا کریمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در اینباره میگوید: «در این برنامه آنقدر مسائل خانواده و جمعیت بزرگ شده اند که زنان زیر بار این موضوعات له میشوند.»

برنامه هفتم توسعه هم مانند برنامه قبلی بیشترین تاکید را روی ازدواج و فرزندآوری زنان دارد. نقشه ای که این برنامه ها برای اشتغال زنان ترسیم کرده اند، نه تنها از شکاف جنسیتی نمی کاهد، بلکه عمق این شکاف را بیشتر هم میکند. نشان به آن نشان که نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۷,۴ درصد در سال ۹۷ به ۱۳٫۳ درصد در زمستان سال گذشته رسید. جان مایه برنامه هفتم این است که زنان بیشتر در خانه بمانند تا از ازدواج و فرزندآوری دور نمانند. اگر هم دستگاه و وزارت خانه ای میخواهد برای بهتر شدن وضعیت اشتغال کاری کند شرط دارد و شرطش آن است که ابتدا نهاد خانواده را در نظر بگیرند.

سوال مهم هم همین است که اگر قرار است ازدواج و فرزندآوری افزایش یابد چرا فرصت اشتغال و نقش آفرینی در اقتصاد از زنان گرفته شود؟ آیا این موضوع تنها وظیفه زنان است؟ به نظر میرسد زنان قربانی اصلی این برنامه ریزی های کلان شده اند. ضمن آنکه بار هزینه های زندگی هم بیشتر روی دوش مردان می افتد. بررسی برنامه هفتم و نظر کارشناسان نشان میدهد نه وضعیت اقتصادی زنان و مردان را بهتر میکـند نه نشانی از توسعه اقتصاد کشور دارد.

تهاتر نیسان آبی و گوشت ارزان آفریقایی

روزنامه مردم سالاری به تجارت کالا با کالا در ایران پرداخته است؛ استفاده از ابزار تهاتر کالا به کالا اگرچه با روی کار آمدن دولت رئیسی روی میز دولتمردان قرار گرفته اما به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، هزینه کشورداری را بالاتر خواهد برد و برگشت به عقب در تجارت خارجی کشور به حساب می آید. با سفر رئیسی به سه کشور آفریقایی که از قضا جزو کشورهای فقیر این قاره سیاه محسوب میشوند، تفاهم نامه های تهاتر نیسان آبی با گوشت ارزان آفریقایی توسط  دولت ایران با دولت آفریقا به امضاء رسید و ظاهرا دولت آقای رئیسی از ابزار تهاتر در تجارت بین المللی خود بیش از پیش استفاده خواهد کرد؛ سیستمی که مربوط به داد و ستد در هزار سال قبل میباشد؛ در زمانی که مردم جهان به ابزار پول نقد و اسکناس و ارز دیجیتال در دنیای کنونی و سایر ابزار مبادله دسترسی نداشته اند.

برخی از کارشناسان به این تفاهم نامه واکنش نشان داده و اعلام کردند که ایران باید به سمت کشورهای قدرت برتر و دارای تکنولوژی روز دنیا برود اما حالا دروازه های کشورهای آفریقایی را فتح کرده اند که با فقر دست و پنجه نرم میکنند. روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه در سفر رئیسی به کنیا قرارداد تهاتر نیسان آبی با گوشت قرمز نهایی و مقرر شد گوشت ارزان کنیایی وارد ایران شود. بنابر این گزارش، سرپرست معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری در بخش کشاورزی تاکید کرد در دیدار تجار و بازرگانان کنیایی با رئیس جمهور، قراردادهایی در این باره امضا شد؛ یکی برای فروش نیسان زامیاد ایرانی به کنیا و دیگری برای واردات گوشت قرمز به ایران بوده است.

تهاتر چای با پول بدهی کشور

در عین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که سریلانکا به جای بدهی ۲۵۰ میلیون دلاری نفتی خود به ایران چای میدهد. بر اساس این گزارش این بدهی نفتی مربوط به سال ۲۰۱۲ است و در سال ۲۰۲۱ دو کشور توافق کردند که سریلانکا به خاطر تحریمهای آمریکا، آن را با صدور چای به ایران بازپرداخت کند اما بحران مالی سریلانکا باعث شد تا این تبادل با دو سال تاخیر صورت گیرد. گفته میشود سریلانکا از ماه آینده ارسال چای به ایران را برای پرداخت بدهی نفتی ۲۵۰ میلیون دلاری خود آغاز میکند. طبق توافق قبلی قرار بوده که سریلانکا به مدت ۴۸ ماه، ماهانه ۵ میلیون دلار چای به ایران بفرستد ولی مقام های این کشور قصد دارند این میزان را به ماهانه ۲ میلیون دلار کاهش دهند.

مافیای دارو باعث ناترازی عرضه و تقاضا

روزنامه ابرار اقتصادی به معضل قاچاق و احتکار دارو در ایران پرداخته است؛ فاطمه محمدبیگی در گفت و گو با خانه ملت در مورد پیشنهاد نمایندگان، مبنی بر افزایش ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی اعتبارات بودجه ای گفت: نمایندگان مردم در مجلس یازدهم در زمان بودجه بندی، پیشنهاد افزایش اعتبارات ۱۰۵ هزار میلیارد تومان برای دارو دادند که دولت حدود ۶۹ همت آن را در بودجه سال جاری پذیرفت؛ عملا در بودجه سال ۱۴۰۲ با کمبود ۳۶ همتی مواجه هستیم و این مسئله چالش های بسیاری را ایجاد کرده است.

نماینده مردم آبیک و البرز با انتقاد از عدم وجود ایده و ابتکار نو در کنترل حل مشکل دارو افزود: دولت برای حل این مسئله از ایده و ابتکار عمل مناسبی بهره نگرفته است تا شاهد حل این مشکل باشیم که به قیمت جان مردم تمام نشود. عضو فراکسیون زنان در مجلس با تاکید بر اینکه باید جلوی احتکار و قاچاق دارو گرفته شود تصریح کرد: گزارشات واصله در حوزه تولید دارویی کشور نشان میدهد که باید احتکار و قاچاق دارو مورد بررسی قرار بگیرد و پیشگیری برای آن صورت پذیرد؛ همچنین برخوردهای قضایی لازم با متخلفان از تولید و توزیع تا عرضه دارو صورت پذیرد. پوشش بیمه ای داروها نیز بسیار کم است و به مرور زمان شرکت های بیمه ای به دلیل عدم حمایت دولت، میزان پوشش ها و تعهدات خود را در پذیرش اقلام دارویی کاهش میدهند که موجب رنجش مردم شده است.

تهران روی خط زلزله

روزنامه روزگار به زلزله خیز بودن پایتخت پرداخته است؛ در ساعت ۷:۰۴ صبح روز سه شنبه ۲۰ تیر ماه بود که زلزله ای به بزرگی ۳.۶ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری از سطح زمین مناطقی از جنوب، جنوب شرق، شرق و شمال شرق تهران را لرزاند. زلزله ای که کانون آن منطقه ای در ۱۰ کیلومتری قیامدشت، ۱۱ کیلومتری ری و ۱۳ کیلومتری باقر شهر اعلام شد و بنا بر اعلام مسئولان مدیریت بحران هلال احمر و اورژانس خسارتی در پی نداشت. وقوع این زلزله اما باز هم دغدغه ای همیشگی را مطرح کرده است؛ اینکه چقدر در برابر زلزله آمادگی داریم؟

 گسل های تهرانتوان لرزه خیزی بالایی دارد

 علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران با ادعای اینکه تهران بیش از پیش در برابر زلزله، آمادگی لازم را کسب کرده است بیان کرد: دو گسل اصلی در شمال و جنوب تهران وجود دارد که متأسفانه توان لرزه خیزی به بزرگای هفت ریشتر را دارند ضمن اینکه هر ریشتر ۳۲ برابر قبلی است؛ بنابراین بزرگی زلزله ای که ما در تهران منتظرش هستیم صدها برابر یک زلزله ۲.۵ ریشتری است. نصیری با بیان اینکه گسل های دو قلوری -کهریزک و گسل شمالی و خرده گسل هایی که در شهر تهران وجود دارد توان لرزه خیزی بالای هفت ریشتری را دارند اظهار کرد: هر ۱۵۸ سال یک بار زلزله ای به بزرگی شش تا هفت ریشتری به بالا در تهران رخ داده و الان هم از دوره بازگشت و موعد آن ۳۵ سال گذشته که تبعاً هر چه قدر بگذرد احتمالا این زلزله شدیدتر می شود. البته این به معنای وحشت نیست، بلکه باید آمادگی خود را افزایش دهیم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago