کیوسک امروز؛ از هزینه‌های بالای کفن‌ودفن در ایران تا در بوق و کرنا کردن تصمیم برای احداث ۱۶۲ کیلومتر راه‌آهن!

صفحات روزنامه‌های چاپ روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جمهوری اسلامی بیشتر به روزنامه‌های روسی شبیه بود. از در بوق و کرنا کردن امضای توافقنامه با روسیه برای احداث خط آهن رشت آستارا و اتصال راه‌آهن به شمال اروپا و درواقع روسیه گرفته تا تخریب شخصیت زلینسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و حمایت ضمنی از تجاوز روسیه به خاک این کشور.

به گزارش فرانیوز، نکته جالب توجه در روزنامه‌های امروز مطالبی درباره خیام به مناسبت بزرگداشت او آن هم از سوی برخی از مطبوعات اسلام‌گرا بود؛ گویی حتی نمی‌دانند خیام که بوده و چه اشعاری سروده است.

 روزنامه وطن‌امروز نیز در گزارشی باز هم به تخریب خاندان پهلوی پرداخته است. در گزارش پیش رو نگاهی داریم به این عناوین و پاره‌ای از مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز.

تجلیل از شاعر ضد شریعت در روزنامه حزب‌اللهی

در ابتدا و با توجه به روز بزرگداشت خیام، این شاعر بزرگ ایرانی بهتر است به مطالبی که پیرامون وی در جراید ایران نوشته است بپردازیم. در این بین قدس عجیب‌ترین روزنامه‌‌ای بود که گزارشی درباره این شاعر نوشته و در صفحه یک خود نیز این روز را تبریک گفته است. این روزنامه با تیتر «فیلسوفی شاعر با دغدغه‌های ازلی و ابدی» به استقبال این شاعر رفته است. 

نکته جالب در این مطلب اشاره به این بیت خیام «می نوش ندانی از کجا آمده‌ای/خوش باش ندانی به کجا خواهی رفت؟» و تجلیل در رسانه‌ای است که از در تمام صفحات خود شریعت اسلام را تبلیغ می‌کند و یک آینده مشخص بعد از مرگ طبق آموزه‌های اسلامی برای انسان متصور است. به نظر می‌رسد تکلیف اسلام‌گرایان حتی با خودشان هم مشخص نیست چرا که خیام به صراحت بر قرآن می‌تازد و می‌گوید:

قرآن که مهین کلام خوانند آن را

گهگاه نه بر دوام خوانند آن را

بر گرد پیاله آیتی هست مقیم

کاندر همه جا مدام خوانند آن را

یا در جای دیگر در تضاد با مفهوم معاد در ادیان ابراهیمی می‌فرماید:

می خور که به زیر گل بسی خواهی خفت

بی‌مونس و بی‌رفیق و بی‌همدم و جفت

زنهار به کس مگو تو این راز نهفت

هر لاله که پژمرد، نخواهد بشکفت

خط‌آهن اتصال به روسیه برای ارسال تجهیزات نظامی است یا کالا؟

موضوع توافقنامه احداث راه‌آهن رشت آستارا و تکمیل راه‌گذر ریلی(Carston) که بندر کراچی در پاکستان را پس از گذر از شهرهای ایران به روسیه، فنلاند، استونی، بلاروس و لتونی می‌رساند، از دیگر موضوعاتی بود که اکثر روزنامه‌های امروز آن را در تیتر یک یا عکس یک صفحه اول خود آورده بودند.

 البته علاوه بر بندر کراچی کشتی‌های بمبئی از هندوستان می‌توانند پس از رساندن بار خود به بندرعباس، آن را از طریق قطار به روسیه برسانند. درواقع حلقه مفقوده این ارتباط ریلی حد فاصل رشت تا آستارا است. پس از تکمیل این مسیر، خط‌آهن به روسیه و چند کشور شمال شرق اروپا می‌رسد.

در این بین روسیه نیز متعهد شده است که در احداث این خط‌آهن به جمهوری اسلامی کمک کند. در همین ارتباط روزنامه جوان تیتر زده است: «ریل جدید جهان»، اعتماد با یک تیتر خبری به این موضوع پرداخته :«اتصال جنوب آسیا به شمال اروپا»، روزنامه اطلاعات تیتر زده: «امضای توافقنامه ساخت راه‌آهن رشت-آستارا با حضور رئیسی و پوتین»، روزنامه کیهان هم طبق برنامه همیشگی آمریکا‌ستیزی خود، این اقدام را «ضربه کاری به‌ تحریم‌های امریکا» عنوان کرده است و همین‌طور بقیه روزنامه‌ها نیز به ابعاد مختلف این توافقنامه پرداخته‌اند.

جالب اینجاست که تمام روزنامه‌های ایران، چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا از این طرح حمایت کرده‌اند.

به گزارش فرانیوز، گرچه توسعه حمل‌ونقل ریلی و پیشرفت کشور در این عرصه امری مهم به شمار می‌رود اما نکته اینجاست که واردات یا صادرات ما از این کشورها چه میزان است؟ هدف از احداث این خط ارسال و دریافت تجهیزات نظامی است یا کالا؟ طی دو دهه گذشته نتیجه ارتباط جمهوری اسلامی با دولت دیکتاتوری روسیه و شخص پوتین چیزی جز افزایش میزان مبادلات و همکاری‌های نظامی نبوده و توسعه صنعتی و اقتصادی اگر نگوییم هیچ، جایگاه بسیار پایینی میان روابط دو کشور داشته است.

 با توجه به این سابقه، به نظر می‌رسد این طرح بیشتر به چنگ و دندان نشان دادن به غربی‌ها می‌ماند تا زمینه یک توسعه تجاری را فراهم کردن.

به گزارش فرانیوز، از طرف دیگر این همه در بوق و کرنا کردن احداث این خط‌آهن ۱۶۲ کیلومتری آن هم با کمک روسیه از سوی رژیمی که مدعی پیشرفت در تمام عرصه‌هاست موضوعی است که ضعف این رژیم را عیان‌تر می‌کند.

اتلاف انرژی یا بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت سوخت و انرژی؟

روزنامه ابرار اقتصادی در تیتر یک خود به گشایش نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و سخنرانی جواد اوجی، وزیر نفت در افتتاحیه این نمایشگاه پرداخته است. این روزنامه بخشی از صحبت‌های این وزیر را تیتر کرده که در آن به بحث اختصاص یارانه انرژی به مردم پرداخته است:« سالانه ۸۰ میلیارد دلار بهای اتلاف انرژی در کشور!»

 اوجی گفته است متاسفانه شدت مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و سالانه بیش از ۸۰ میلیارد دلار یارانه پرداخت می‌شود که یکی از دلایل اتلاف انرژی است. او همچنین مدعی شد که این نمایشگاه یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های خاورمیانه و دنیاست که با وجود تحریم هر سال پررونق‌تر می‌شود و امسال نیز بیش از ۲۰۰ شرکت خارجی از ۱۳ کشور دنیا در آن حضور دارند.

به گزارش فرانیوز، صحبت از اختصاص یارانه‌ به مردمی که هر روز در حال فقیرتر شدن هستند و آن را علت هدررفت انرژی عنوان کردن از سوی مسئولان ترفندی است که مسئولان رژیم جمهوری اسلامی همواره برای آماده کردن افکار عمومی برای بالا بردن قیمت انرژی و سوخت از آن بهره می‌گیرند.

در هفته‌های اخیر بحث گران شدن بنزین موضوعی است که از سوی رسانه‌ها مطرح شده و البته مسئولان رژیم انکار کرده‌اند. از سوی دیگر اینکه در نمایشگاهی بین‌المللی تنها ۱۳ کشور خارجی حضور داشته باشند و آن را بزرگترین نمایشگاه‌های دنیا عنوان کنیم خود موضوعی است که جای سوال دارد.

حتی مردن هم در رژیم آخوندی گران شده است!

روزنامه آفتاب یزد با تیتر «وقتی همه‌چیز پولی‌ست حتی تابوت!» در گزارشی در صفحه اجتماعی خود به موضوع هزینه‌های کفن‌ودفن برای کارگران و طبقه فرودست جامعه پرداخته است. این روزنامه با اتکا به گزارش «ایلنا»، آورده است: «خدمات پس از فوت غالبا پولی‌ست و کارگر اندوهیگینی که تا رسیدن به این مرحله ی جانکاه دیگر آه در بساطش نمانده باید برای خیلی چیزها پول بپردازد حتی برای تابوت! تا بتواند جسد بیجان عضو متوفی خانواده را به شهر و دیار خود بازگرداند.»

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «گویا عوارضی که شهرداری‌ها از مردم می‌گیرند و مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر حقوقی که شهروندان به خصوص مزدبگیران در مراحل مختلف زندگی می‌پردازند، قرار نیست در سخت‌ترین و غم‌افزاترین مرحله حیات به کارشان بیاید.

 به گزارش فرانیوز، هزینه‌های کفن‌ودفن در سال‌های اخیر به موضوعی چالش‌برانگیز در ایران بدل شده است؛ از قبرهای چند میلیاردی گرفته تا هزینه‌های چند‌ده‌میلیونی برای برگزاری حداقل مراسم تدفین و خرید قبر در پایتخت و شهرهای بزرگ. گویا مردن هم در رژیم آخوندی هزینه دارد. به قول زنده‌یاد احمد شاملو: «هراس من -باری- همه از مردن در سرزمینی‌ست که مزد گورکن از آزادی آدمی افزون‌تر باشد».

توهین وطن‌امروز به شاهزاده رضا پهلوی و زلینسکی

روزنامه وطن‌امروز طبق روال معمول خود با فحاشی و توهین به انتشار گزارشی درباره شاهزاده رضا پهلوی و سفر ایشان به اسرائیل برای جلب حمایت این کشور برای گذار از جمهوری اسلامی پرداخت. این روزنامه با تیتر «گدای تل‌آویو» و میان‌تیترهایی نظیر: «کوهی از بلاهت» و «دیکتاتورزاده به دنبال اسپانسر جدید می‌گردد» در بخشی از گزارش خود به علی کریمی و حمید فرخ‌نژاد نیز تاخته و آورده است:« گروه های سلطنت‌طلب با راه‌اندازی پویش‌های توئیتری و حمایت رسانه‌ای «منوتو»، دیکتاتورزاده پهلوی را به عنوان رئیس خود برای دوران  پسابراندازی جمهوری اسلامی معرفی کردند.

افرادی مثل علی کریمی و حمید فرخ نژاد که جمهوری اسلامی را متهم  به دیکتاتوری می‌کردند نیز به حمایت از دیکتاتورزاده پهلوی برخاسته و حتی شروع به تخریب گروه‌های مخالف این کارزار تمسخرآمیز (وکالت به شاهزاده رضا پهلوی برای گذار از رژیم کودکش‌کش اسلامی) کردند.

این روزنامه همچنین در عکس یک صفحه اول خود با تیتر «دزدی در میدان» به زلینسکی تهمت دزدی زده است و نوشته «افشاگری درباره سرقت ۴۰۰ میلیون دلاری زلنسکی از کمک‌های دریافتی آمریکا ماهیت مافیایی دولت اوکراین را آشکارتر کرد».

 این روزنامه که به عنوان یکی از روزنامه‌های تندرو رژیم درصدد است جا پای کیهان بگذارد همواره با توهین و تحقیر و تهمت به مخالفان تفکر اسلامی تندرو خود می‌تازد و سعی بر تخریب آنها دارد. ادبیات و روشی که دیگر کاربردی برای ایرانیان و فریب آنها ندارد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago