کیوسک امروز؛ از مجیز علی خامنه‌‌ای را گفتن تا تخریب خاندان پهلوی/ مرگ ۶۸ هزار اروپایی از سرما!

 نگاهی به روزنامه‌های صبح ایران در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که بازوی پروپاگاندای رژیم جمهوری اسلامی در کیوسک‌های مطبوعاتی همچنان با قدسی‌سازی از رهبر این رژیم، تخریب اسرائیل و حمایت از جریان‌های تروریستی جهاد اسلامی و حزب‌الله لبنان، دشمنی با جهان آزاد، انتشار اخبار جعلی و دروغ از وضعیت اقتصادی در اروپا و استفاده از ادبیات توهین و تحقیر درباره مخالفان خود سعی بر فریب افکار عمومی ایران دارد.

به گزارش فرانیوز،  در روزنامه‌های امروز همچنین اخبار و گزارش‌هایی درباره وضعیت بد اقتصادی به‌خصوص در میان جوانان، برداشت از صندوق توسعه ملی با اجازه رهبر جمهوری اسلامی برمی‌خوریم. در ادامه مروری داریم بر برخی از روزنامه‌های چاپ ایران.

فرار به جلو، سیاست همیشگی کیهان

مرگ ۶۸ هزار اروپایی از سرما!!!

به گزارش فرانیوز، روزنامه کیهان با مدیرمسئولی محمدحسین شریعتمداری که سالیان سال است از سوی علی خامنه‌ای بر این منصب گماشته شده است در یکی از تیترهای صفحه یک خود تحت عنوان خبر ویژه آورده است:«زمستان اروپا اصلا سخت نبود، ۶۸ هزار نفر مردند که مردند.» در این خبر به اصطلاح ویژه این روزنامه در ابتدا به گزارش روزنامه آفتاب یزد که در آن «درباره تاثیر گرانی سوخت بر زندگی مردم اروپا بحث شده و در نهایت به این نتیجه رسیده که زمستان اروپا چندان هم سخت نبوده است»، تاخته و با غربگرا خواندن این روزنامه مدعی شده که نشریه اکونومیست در گزارشی از مرگ ۶۸ هزار اروپایی به خاطر بحران سرما خبر داده است. این در حالی است که گزارش نشریه اقتصادی اکونومیست تنها با یک مدلسازی از افزایش قیمت انرژی چنین چیزی را مطرح کرده است. درواقع این فقط یک هشدار درباره رشد قیمت سوخت در اروپا و تاثیرات آن بر زندگی مردم بوده است و نه یک خبر واقعی. لینک خبر نشریه است.

https://www.economist.com/graphic-detail/2023/05/10/expensive-energy-may-have-killed-more-europeans-than-covid-19-last-winter

این روزنامه همچنین در خبر دیگری به آتش‌بس میان اسرائیل و نیروهای گروه جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه پرداخت و اسرائیل را بازنده این رویارویی پنج‌روزه دانست. این در حالی است که در جریان این نبرد ۳۴ فلسطینی کشته و بیش از ۱۵۰ نفر نیز زخمی شدند. در عین حال ۶ فرمانده گروه جهاد اسلامی فلسطین هم از کشته‌شدگان این عملیات اسرائیل علیه تروریست‌های غزه بوده‌اند. در طرف مقابل اما با وجود شلیک بیش از ۹۰۰ راکت از غزه -آن هم به شهرهای اسرائیلی نزدیک به نوار غزه تنها یک اسرائیلی کشته و ۳۰ نفر هم زخمی شده‌اند. با این وجود روزنامه کیهان معتقد است که پیروز این نبرد نیروهای به اصطلاح مقاومت بوده‌اند و خیابان‌های لبنان و غزه غرق جشن و شادیست!

اما این روزنامه در یک خبر کوتاه جالب توجه دیگر، از قطع شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک، یوتیوب و توئیتر در پاکستان خبر داد. اتفاقی که همزمان با فراخوان عمران خان در پی تنش‌های سیاسی در این کشور رخ داده است و این روزنامه مشخصا با درج این خبر در صفحه آخر خود و آوردن آن در تیترهای صفحه یک سعی دارد به اقدامات غیرقانونی رژیم حاکم بر ایران و محدود کردن شبکه‌های اجتماعی در این کشور وجهه قانونی ببخشد.

حذف سرویس طلا از سبد خریدهای ازدواج در ایران

روزنامه آفتاب یزد نیز در یک گزارش خبری در صفحه اجتماعی خود به مساله خرید سرویس طلای ازدواج پرداخته و تیتر زده است:«میزان خرید سرویس طلا برای ازدواج صفر شد» این روزنامه تاکید می‌کند «این شرایط در حالی رقم خورده است که مسئولان کشور مدام از لزوم افزایش ازدواج میان جوانان و فرزندآوری دم می‌زنند در خالی که جوانان حتی توان خرید یک حلقه ازدواج را ندارند.»

به گزارش فرانیوز، متاسفانه طی بیش از چهار دهه گذشته و با حاکمیت جمهوری اسلامی بر ایران همواره با رقم‌های بالای تورم در کشور روبه‌رو بوده‌ایم که نتیجه آن سرخوردگی بخش بزرگی از جامعه ایران بوده است و در بعد خانواده شاهد افزایش چشمگیر نرخ طلاق، کاهش فرزندآوری و نبود اشتیاق برای تشکیل زندگی مشترک بوده‌ایم.

برداشت از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری!

روزنامه اعتماد اما در گفت‌وگویی با محمدباقر نوبخت، رئیس اسبق سازمان برنامه و بودجه به موضوع صندوق توسعه ملی و نحوه هزینه‌کرد آن پرداخته است. نوبخت در این گفت‌وگو اذعان کرد که «برداشت‌ مبالغی از این صندوق و اعطای وام به بخش خصوصی با اذن رهبری بوده و رویه‌ای قانونی است». درواقع نوبخت با این سخن توپ انتقادات از خود و دولت متبوعش را به زمین علی خامنه‌ای انداخت؛ رویه‌ای که از زمان روی کار آمدن خاتمی و جبهه اصلاحات در میان این طیف از جریان سیاسی حکومتی مرسوم بوده است. البته از سوی دیگر باید عنوان کرد که نهاد رهبری در ساختار جمهوری اسلامی یک نهاد فراقانونی به شمار می‌رود و قوانین حاکم بر این نظام با یک حکم حکومتی زیر و زبر می‌شود.

تناقض‌گویی ولایتی در برجام

روزنامه آرمان ملی روز دوشنبه طی گزارشی که آن را در عکس یک صفحه اول خود نیز آورده است به علی اکبر ولایتی، ابوالمشاغل رژیم جمهوری اسلامی پرداخت. او که یکی از پست‌های مهمش مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی است در زمینه برجام سیاست مزورانه‌ای را پیشه خود ساخته که مطهره شفیعی، خبرنگار آرمان ملی به آن اشاره کرده است. در این گزارش به دو گفته ولایتی استناد شده است: ولایتی در اسفند ۹۴: «برجام کار بسیار مهم و حاصل بیش از ۱۲ سال تلاش و دستاورد جمهوری اسلامی است.» ولایتی در خرداد ۹۷: «در ماجرای برجام نان و آب مردم را به برجام گره زدند و همه‌جای کشور تعطیل بود.» چنین تناقض‌گویی‌هایی از سوی مسئولان رده بالای رژیم بی‌سابقه نیست و همواره سوژه بسیاری از طنرپردازان کشور بوده است.

مجیزگویی گل‌درشت روزنامه شهروند و وطن‌امروز

روزنامه شهروند در صفحه یک خود با انتشار گلچینی از عکس‌های علی خامنه‌ای در ادوار نمایشگاه‌ کتاب، این عنوان را در زیر آن آورده است: «۳۶ سال با کتاب». هرچند به صورت تک‌مضراب نشانه‌هایی از آزادی‌خواهی در مطبوعات یافت می‌شود، اما تملق و مجیزگویی همواره جزء جدایی‌ناپذیر اصحاب رسانه در ایران بوده است، اما چنین گل‌درشت و عیان بر دست‌های صاحب قدرت بوسه زدن گویا رسمی است که طی سال‌های اخیر بنیان گذاشته شده. بر همین منوال، روزنامه وطن امروز که در بین اهالی مطبوعات غیرمتصل به حلقه قدرت در کشور، ‌به روزنامه وطن‌فروش مشهور است همین سبک و سیاق را در صفحه نخست خود آورده است. این روزنامه متعلق به جریان تندرو حاکمیت، در تقریبا تمام فضای نیم‌تای صفحه یک خود را به عکس علی خامنه‌ای اختصاص داده و تیتر زده است: «در رواق فرهنگ». اما کدام فرهنگ؟ فرهنگ دیکتاتوری که کتاب می‌خواند و دستور به قتل جوانان در خیابان و تجاوز و اعدام در زندان‌ها می‌دهد؟

ادبیات مشترک مجاهدین خلق و روزنامه سپاه

روزنامه جوان متعلق به سپاه پاسداران در خبری در صفحه پنج خود به نام «کاربران» با انتشار عکس شاهزاده رضا پهلوی تیتر زده است که «ربع پهلوی آذربایجان را به اسرائیل فروخت» جدای از اینکه به کار بردن واژه «ربع پهلوی» برای خطاب کردن شاهزاده رضا پهلوی واژه مشترکی میان رژیم جنایتکار و سازمان تروریستی مجاهدین خلق است و ارتباط فکری و نظری تنگاتنگ این دو جریان با یکدیگر را عیان می‌کند اما اصل مطلب یعنی فروختن آذربایجان به اسرائیل نیز جز دروغ بستن به شاهزاده رضا پهلوی نیست. این مطلب که نوشته فردین ساروخانی است با تفاله باقیمانده از خاندان پهلوی خواندن شاهزاده، سفر وی به اسرائیل و بیانیه نمایندگان کنست اسرائیل مبنی بر تجزیه آذربایجان را دستمایه نوشته خود قرار داده و با توهین به خاندان پهلوی سعی دارد که ذهنیت درباره این خاندان را در میان مردم ایران خدشه‌دار کند. جالب اینجاست که بلافاصله پس از انتشار بیانیه خاطیان، شاهزاده رضا پهلوی علیه آن موضع گرفت و سیاستمداران اسرائیلی نیز آن را محکوم کردند. نویسنده مطلب در پایان مدعی شده است اگر جمهوری اسلامی برود ایرانی نخواهد ماند!

روزنامه جوان همچنین بازنشر گفت‌وگوی ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) با امیرعبداللهیان را تیتر یک روز دوشنبه خود کرده است. گفت‌وگویی که در آن وزیر خارجه رژیم مدعیست امریکاییان به صورت مداوم برای آنها پیام می‌فرستند و در مقابل آنها نیز پیام‌هایی برای امریکاییان ارسال می‌کنند. هرچند او به محتوای این پیام‌ها هیچ اشاره‌ای نکرده و هیچ جزئیاتی نگفته است. این‌گونه صحبت‌های بدون پشتوانه و به اصطلاح روی هوا حرف زدن جزء لاینفک سیاست‌پیشگان این حکومت واپس‌گرا بوده است.

مسئول در جایگاه منتقد، فریبی قدیمی که دیگر مردم را گول نمی زند

روزنامه اطلاعات روز دوشنبه در مطلبی اقدام به بازنشر صحبت‌های محمدباقر قالیباف در همایش صندوق توسعه ملی کرده است. تیتر برگزیده این روزنامه این است: «امروز بیشترین فشار اقتصادی روی مردم است» خواننده باهوش نه، حتی خواننده کم‌هوش به زبان آوردن این جمله از سوی رییس مجلس یک کشور را بسیار عجیب خواهد انگاشت چرا که اگر نماینده مردم و رئیس مجلس هستی پس وظیفه کم کردن فشار از دوش مردم نیز به عهده توست. این رویکرد مسئولان جمهوری اسلامی که با قرار دادن خود در جایگاه منتقد و بیان کردن بدیهیات و مشکلات موجود سعی می‌کنند از زیر بار مسئولیت فرار کنند از دیرباز تا امروز همچنان مورد استفاده است و مردم نیز این قصه را از بر هستند.

بی‌مسئولیتی مسئولان؛ درخت آرزوهایمان مُرد

مهم‌ترین مطلب روز دوشنبه روزنامه شرق را شاید بتوان گزارشی پیرامون از بین بردن درخت انجیر ۵۰۰‌ساله جزیره کیش دانست. گزارشی که در خود محل گرفته شده و در آن با ابراهیم ابراهیمی، فعال محیط زیست نیز صحبت شده است. در این گزارش تاکید شده که مرگ این درخت کهنسال بر اثر قارچ سیاه بوده و با بی‌مسئولیتی مسئولان شهری کار به اینجا کشیده است.

آسیب‌های زیست‌محیطی،‌ مصرف بی‌رویه منابع آبی و مراقبت نکردن از گونه‌های در خطر انقراض نیز از نقاط ضعف حکومت اسلامی است که نتیجه آن انقراض بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری و همچنین خشکیدن تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌‌های کشور و در بسیاری موارد وقوع سیل در مناطق بوده است. این در حالی است که اگر از کارشناسان مجرب در این حوزه استفاده می‌شد و افراد شایسته در راس امور قرار می‌گرفتند، شاهد چنین اتفاقات غم‌انگیزی برای طبیعت این مرزوبوم نبودیم.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago