Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ اروپا هم از گرداب اسرائیلی امریکا گریخت/ کاردار روسیه به وزارت خارجه احضار شد/ ۷۵۰۰ پرستار از کار افتاده در سنگر مبارزه با کرونا/ حاکمیت ایران به جزایر سه‌گانه به گواهی تاریخ/ سرگیجه آمریکا در دریای سرخ

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه جوان در مطلبی نوشت: اروپا هم از گرداب اسرائیلی امریکا گریخت

امریکایی‌ها اخیراً با تبلیغ روی تشکیل ائتلاف دریایی سعی داشتند نشان دهند که جهان در مقابله با یمنی‌ها با آن‌ها همسو است. با این حال سه کشور اروپایی اعلام کرده‌اند که در ائتلاف مزبور، واشینگتن را همراهی نخواهند کرد و بنابر آنچه یک پایگاه امریکایی نیز به آن اذعان کرده است، نتیجه ائتلاف چیزی جز شکست نخواهد بود.

در شرایطی که لوید آستین، وزیر دفاع امریکا سه‌شنبه هفته گذشته در زمان اعلام تشکیل ائتلاف دریایی به منظور تضمین امنیت دریانوردی علیه یمن، از فرانسه، اسپانیا و ایتالیا هم به عنوان اعضای ائتلاف یاد کرد، رویترز دیروز گزارش کرد که برخی کشور‌ها مشارکت در ائتلاف «عملیات نگهبان رفاه» را تأیید نکرده‌اند. طبق آنچه آستین گفته بود، ۱۰ کشور امریکا، انگلیس، کانادا، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، سیشل و بحرین عضو این ائتلاف بودند.

پنتاگون متعاقباً بر این نکته تأکید کرد که بیش از ۲۰کشور با الحاق به این ائتلاف موافقت کردند. آستین پیش از این هم مدعی شده بود که حداقل هشت کشور در حال مشارکت با ائتلاف هستند، اما خواستار آن شدند که نام‌شان به طور علنی منتشر نشود. با همه این‌ها تازه‌ترین موضع‌گیری وزارت دفاع فرانسه نشان می‌دهد که پاریس به ائتلاف امریکا ملحق نشده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که اگرچه از تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ حمایت می‌کند، اما ناو‌های فرانسوی تحت فرماندهی فرانسه این کار را انجام خواهند داد. به گفته وزارت دفاع ایتالیا، این کشور عضو ائتلاف امریکا نیست و برای حفاظت از منافع ملی خود در دریای سرخ به درخواست‌های خاص کشتی‌های ایتالیایی جواب خواهد داد. وزارت دفاع اسپانیا هم با رد درخواست امریکا اعلام کرد که تنها در مأموریت‌های به رهبری ناتو یا اتحادیه اروپا مشارکت می‌کند و به طور یکجانبه در عملیات در دریای سرخ مشارکتی نخواهد کرد.

روزنامه انگلیسی دیلی‌اکسپرس با اشاره به وضعیت موجود نوشت: «فرانسه، اسپانیا و ایتالیا خروج خود را از عملیات «نگهبانان سعادت» تحت فرماندهی امریکا اعلام کرده و افزودند که آن‌ها فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی ناتو یا اتحادیه اروپا انجام می‌دهند نه امریکا.»

دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه تلگراف سعی کرد توپ ناامنی در دریای سرخ را به زمین ایران بیندازد و تهدید کرد: «ما باید با متحدان همکاری کنیم تا مجموعه‌ای از اقدامات بازدارنده علیه تهران را ایجاد کنیم. باید پیام روشنی به ایران ارسال شود که حملات به کشتی‌ها تحمل نخواهد شد.» وزیر خارجه انگلیس در ادامه ادعا‌های بی‌اساس خود همچنین افزود: «حماس، حوثی‌ها و حزب‌الله عوامل ایران هستند و ثبات را در سراسر جهان تضعیف می‌کنند.» شبکه الجزیره به نقل از یک مسئول ایرانی پاسخ اظهاراتی از این دست را منعکس کرد: «هرگونه اقدام رژیم صهیونیستی که امنیت ملی ما را در آبراهه‌های بین‌المللی تهدید کند با پاسخی همراه خواهد بود که انتظار آن را ندارند.»

وی افزود: «ایده ایجاد ائتلاف بین‌المللی در دریای سرخ و باب‌المندب اوضاع را پیچیده‌تر و بی‌ثباتی را عمیق‌تر خواهد کرد. عملیات انصارالله یمن در باب‌المندب نتیجه موضع امریکا در حمایت کامل از رژیم صهیونیستی است ما به صراحت به واشینگتن اعلام کردیم برای هم‌پیمانان خود در محور مقاومت دستور صادر نمی‌کنیم.» تشکیل ائتلاف چندملیتی آسان نیست محمد علی الحوثی، عضو شورای سیاسی عالی یمن هشدار داده که اگر امریکا یا کشور دیگری به یمن حمله کند، هر کشوری که در این تجاوز شرکت داشته باشد، متضرر خواهد شد. 

پایگاه امریکایی «The War Zone» نوشت: عملیات «نگهبانان رفاه» به رهبری امریکا در دریای سرخ دچار شکاف‌های گسترده و متعددی است و حمله‌های پهپادی کشتی‌ها را در دریای هند به دور از سواحل یمن هدف قرار داده است.» در این گزارش آمده است: «تعدادی از کشور‌هایی که برای پیوستن به این ائتلاف اعلام آمادگی کرده‌اند تنها چند تن از نیرو‌های خود را اعزام خواهند کرد و این مسئله به ویژه در شرایط کنونی مشکل‌ساز شده است.» این سایت تصریح کرد: «ایجاد هرگونه ائتلاف چندملیتی برای اجرای چنین عملیاتی به هیچ عنوان کار آسانی نیست و این مخالفت‌ها در حالی که دامنه تهدیدات علیه کشتیرانی از تنگه باب‌المندب و اطراف آن فراتر رفته است، قطعاً شکست و ناکامی به شمار می‌رود.» بدون امریکا نمی‌توانیم از خودمان دفاع کنیم


صهیونیست‌ها فقط در مقابله با یمنی‌ها به چالش کشیده نشده‌اند. در پی تشدید حملات مقاومت لبنان به مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی، مقامات رژیم صهیونیستی از ساکنان شهرک «لیمان» در سه کیلومتری مرز‌های لبنان خواسته‌اند که هرچه سریع‌تر این شهرک را تخلیه کنند. رسانه‌های صهیونیستی نیز گزارش دادند که چند جاده در منطقه الجلیل در شمال فلسطین اشغالی مسدود شد.

یائیر گولان، نایب‌رئیس سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی دیروز در گفتگو با روزنامه اسرائیلی «معاریو» با اشاره به کوچ شهرک‌نشینان از مناطق شمالی به دنبال حملات راکتی و پهپادی حزب‌الله گفت: «ما واقعیت را به شهروندان‌مان نمی‌گوییم و حزب‌الله را از بین نخواهیم برد. دروغگویی یعنی ما در سرزمینی زندگی خواهیم کرد که در معرض تهدید است. در پیش گرفتن این شیوه یعنی شهروندان ما به خانه‌های‌شان در مرز‌ها باز نخواهند گشت.»

یائیر گولان ادامه داد: «ما باید یک ساختار صهیونیستی شکوفا در اینجا بنا کنیم، اما بعد از این اتفاقات که در جریان است، چطور چنین کاری ممکن است؟! حماس در حالی وارد جنگ شد که می‌دانست سناریوی نابود کردن ضاحیه جنوبی محتمل است. آن‌ها زمانی که به اسرائیل گفتند این من هستم که جنگ را مدیریت می‌کنم، یک هدف راهبردی را محقق کردند.» وی اذعان کرد: «حرف‌های گالانت درباره سنوار یک تبلیغات جنگی بی‌معناست. به‌رغم ویرانی‌های به‌بارآمده در غزه ما مانند طرفی ضعیف ظاهر شدیم که تنها با کمک امریکا می‌تواند از خود دفاع کند.»

روزنامه کیهان نوشت: کاردار روسیه به وزارت خارجه احضار شد

در پی برگزاری نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش و صدور بیانیه ‌این نشست که در بخش‌هایی از آن ادعاها درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح شده، کاردار روسیه در تهران در غیاب سفیر این کشور عصر روز شنبه دوم دی‌ماه ۱۴۰۲ توسط دستیار مدیرکل خلیج ‌فارس وزارت امور خارجه احضار شد.

در احضار کاردار روسیه در تهران مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به فدراسیون  روسیه در خصوص تکرار حمایت دولت روسیه از دعاوی بی‌اساس مندرج در بیانیه ششمین نشست مجمع همکاری عرب و روسیه در مراکش، ابلاغ و یادداشت اعتراضی به وی تسلیم شد.

در این دیدار دستیار مدیرکل خلیج ‌فارس با یادآوری ضرورت احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها به عنوان یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات کشورها، بر تعلق ابدی جزایر سه‌گانه ایرانی در خلیج‌ فارس به جمهوری اسلامی ایران تصریح و تأکید کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرفی در این خصوص را مردود و غیرقابل پذیرش می‌داند.

کاردار روسیه در این دیدار تأکید کرد که مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

روز گذشته نیز سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تلفنی با حسین امیرعبداللهیان گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی همتای روس خود جزایر سه‌گانه ایرانی را جزو لاینفک خاک ایران خواند و تصریح کرد: در احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف نداریم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز پنج‌شنبه ۳۰ آذرماه ضمن رد و محکوم کردن بخشی از بیانیه مشترک مجمع همکاری عرب و روسیه، جزایر سه‌گانه ایرانی را جزو جدایی‌ناپذیر سرزمین ایران خواند و به همسایگان شمالی و جنوبی توصیه کرد که به جای تکرار ادعاهای مردود، در راستای تقویت مناسبات گام بردارند.

به گزارش فارس، تیرماه سال جاری نیز نشست مشترک وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌ فارس و روسیه در مسکو برگزار شد.

در بیانیه مشترک این نشست باز هم درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطالبی عنوان شد که واکنش ناصر کنعانی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. این موضوع به احضار سفیر روسیه در ایران به وزارت امور خارجه نیز منجر شد.

روزنامه اعتماد در مطلبی با عنوان ۷۵۰۰ پرستار از کار افتاده در سنگر مبارزه با کرونا نوشت:

اکتبر ۲۰۲۰، فدراسیون بین‌المللی پرستاران ICN در گزارشی اعلام کرد که در ۴۴ کشور جهان، تعداد پرستارانی که بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند به ۱۵۰۰ نفر رسیده در حالی که تخمین‌ها حکایت از آن دارد که مجموع پزشکان و پرستاران و بهیاران فوت‌شده بر اثر کرونا در سراسر جهان، حدود ۲۰ هزار نفر است.


این گزارش در دهمین ماه پس از شیوع کرونا در جهان منتشر شد؛ زمانی که در تمام کشورها، مقابله با ویروس کووید ۱۹ در رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از دورهمی‌ها زیر سقف‌های بسته و خانه‌نشینی خلاصه می‌شد و هنوز آزمون و خطا بر واکسن‌ها به نتایج قطعی نرسیده بود. در این ۱۰ ماه و تا روز انتشار گزارش فدراسیون بین‌المللی پرستاران، قدرت سرایت و انتقال ویروس در بالاترین حد بود و جدول و نمودارها در وبسایت سازمان بهداشت جهانی WHO نشان از شیب صعودی ابتلا در ۶ منطقه جهان (امریکا، جنوب غرب آسیا، اروپا، شرق مدیترانه، آفریقا و پاسیفیک غربی) داشت.

گزارش‌های فدراسیون بین‌المللی پرستاران هم، سرعت بالای ابتلا و مرگ در جمعیت پرستاران به دلیل وظیفه خطیر و خطرناکی که برعهده داشتند را تایید می‌کرد چنانکه در گزارشی که این نهاد بین‌المللی در ماه ژوئن ۲۰۲۰ منتشر کرده بود، تعداد پرستاران فوت‌شده به دلیل ابتلا به کرونا، ۶۰۰ نفر بود اما به فاصله سه ماه این عدد با بیش از دو برابر افزایش به ۱۵۰۰ نفر رسیده بود. بعد از انتشار این گزارش، هاوارد کاتن؛ مدیر اجرایی فدراسیون بین‌المللی پرستاران گفت: «تعداد پرستارانی که در فاصله ۱۰ ماه (از ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۰) بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند به اندازه پرستاران فوت‌شده در طول ۴ سال جنگ جهانی اول است.»


یکسال پس از انتشار گزارش فدراسیون بین‌المللی پرستاران، سازمان بهداشت جهانی در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که در فاصله ژانویه ۲۰۲۰ تا مه ‌۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰) حدود ۸۰ هزار تا ۱۸۰ هزار نفر از کارکنان بخش‌های بهداشت و درمان (پزشک، پرستار و بهیار) بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۱۰ ماه بعد از تزریق اولین دوز واکسن کرونا منتشر شد؛ نیمه دسامبر ۲۰۲۰ با تزریق اولین واکسن کرونا به یک پرستار در شهر نیویورک، واکسیناسیون عمومی در امریکا آغاز شده بود و سازمان بهداشت جهانی هم در گزارش خود اعلام کرد که طبق اعلام دولت‌های ۱۱۹ کشور جهان، تا سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) به‌طور میانگین از هر ۵ پزشک، پرستار یا بهیار شاغل در بخش بهداشت و درمان، ۲ نفر واکسن کرونا دریافت کرده‌اند که البته این آمار در مناطق مختلف جهان و به نسبت درآمد اقتصادی کشورها متفاوت بوده چنانکه در منطقه آفریقا، از هر ۱۰ پزشک و پرستار و بهیار، کمتر از یک نفر اما در ۲۲ کشور ثروتمند جهان، بیش از ۸۰ درصد کارکنان بخش بهداشت و درمان، واکسن کرونا را به کامل دریافت کرده‌اند.

به دنبال انتشار این گزارش که نشانه واضحی از تبعیض و نابرابری در دسترسی کادر درمان به داروهای حیاتی در کشورهای فقیر و کم‌درآمد بود، سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از تداوم مرگ پزشکان و پرستاران و بهیاران در کشورهای کم‌درآمد به دلیل نرخ پایین واکسیناسیون کرونا و توزیع نابرابر واکسن، خواستار اقدام فوری برای محافظت از کادر درمان و تسریع واکسیناسیون این گروه در تمام کشورهای جهان شد و در این بیانیه تاکید کرد: «ناکامی در تکمیل پوشش واکسیناسیون برای کادر درمان، باعث تضعیف جسمی، روانی و اجتماعی افرادی می‌شود که برای مدیریت بیماری‌های همه‌گیر به آنها وابسته هستیم. بزرگداشت (کادر درمان) کافی نیست. وظیفه اخلاقی ما این است که از کارکنان بهداشتی و مراقبتی محافظت و برای حفظ سلامت‌شان سرمایه‌گذاری کنیم.»

مسوولان سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و خانه پرستار می‌گویند که شیوع کرونا در ایران از بهمن ۱۳۹۸ جان بیش از ۱۵۰ پرستار را گرفته، بیش از ۱۲۰ هزار پرستار در اثر مراقبت از مبتلایان کرونا، بیمار شده‌اند و ۷۵۰۰ نفر از پرستاران مبتلا، به دلیل شدت عوارض بیماری به وضعیت از کارافتادگی رسیده‌اند.


طی سه سال اخیر و به دنبال موج‌های مرگبار کرونا در کشور، تاکید مسوولان سازمان نظام پرستاری و خانه پرستار این بوده که علاوه بر مرگ‌زایی سویه‌های ویروس، کمبود پرستار در بخش مراقبت‌های ویژه و بخش نگهداری و بستری مبتلایان کرونا، عامل موثر در افزایش مرگ بیماران بوده چون یک پرستار، وظایفی بیش از توانش برعهده داشته که حتما خستگی جسمی و روحی به نقص‌هایی در ارایه خدمت منجر می‌شده علاوه بر اینکه کاهش قوای بدنی و ضعف روانی در اثر حجم بالای مسوولیت و وظایف هم، پرستار را در مقابل ابتلای انواع بیماری‌ها مستعد می‌کرده است.


شهریور ۱۴۰۰، حمیدرضا عزیزی؛ معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری، کمبود پرستار در بخش‌های بیمارستانی در پیک پنجم کرونا و در دوره شیوع سویه مرگبار دلتا در کشور را عامل مهمی در مرگ و بدحالی بیماران بستری در بیمارستان‌ها دانسته و گفته بود که کمبود پرستار در این دوران به حدی بوده که طبق گزارش‌های دریافتی از برخی استان‌ها و شهرستان‌ها، مراقبت از ۲۵ بیمار کرونایی به یک پرستار محول شده بود و در برخی بیمارستان‌های تهران، یک پرستار مسوولیت مراقبت از ۱۵ بیمار کرونایی را بر عهده داشت. عزیزی گفته بود: «تعداد پرستار نسبت به تخت بیمارستانی در کشور حدود ۰.۸ نفر به ازای هر تخت و در شهرهای محروم نظیر زاهدان ۰.۵ نفر به ازای هر تخت است در حالی که استاندارد جهانی ۴ پرستار به ازای یک تخت است.»

اسفند همان سال، محمد شریفی مقدم؛ دبیرکل خانه پرستار به خبرگزاری ایلنا گفت که در دوران شیوع کرونا، ایران بابت تعداد پرستارانی که به دلیل مراقبت از بیماران کووید ۱۹ به کرونا مبتلا شده و فوت کرده بودند، در فهرست اولین‌های جهان بوده است. شریفی‌مقدم در ادامه صحبت‌هایش گفته بود که کمبود پرستار در مراکز درمانی، آمار مرگ بیماران و پرستاران را افزایش داده که دلیل فوت هرکدام، متفاوت است اما در نهایت به ریشه‌ای مشترک می‌رسد؛ بیمار فوت می‌کند چون تعداد پرستار برای مراقبت از بیمار کافی نیست به این معنا که طبق استانداردهای جهانی، باید به ازای هزار نفر جمعیت، حداقل سه پرستار شاغل باشند که در ایران این عدد ۱.۵ پرستار است علاوه بر اینکه ماهانه حدود ۳۰۰ پرستار هم مهاجرت می‌کنند… .

روزنامه شهروند در مطلبی با عنوان حاکمیت ایران به جزایر سه‌گانه به گواهی تاریخ نوشت:

این هفته برای چندمین بار دوباره ادعایی مطرح و رسانه‌ای شد که واکنش‌های مقامات ایران را در پی داشت. این ادعا برمی‌گشت به مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه که به‌منظور گسترش همکاری‌های فی‌مابین، در مراکش برگزار شده بود. بیانیه پایانی این نشست اما با طرح ادعاهای تکراری امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی همراه شد و امضای چنین بیانیه‌ای از سوی روسیه، به انتقادهای گسترده در ایران کشید. این واکنش‌ها و انتقادات از آن رو به‌جا و مناسب است که تاکنون تحقیقات فراوانی درباره حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه انجام و منتشر شده است؛ چه از منظر تاریخی، چه حقوق بین‌الملل و چه وجوه دیگر. نکته مشترک تمام این تحقیقات هم سابقه درازمدت حاکمیت ایران بر این مناطق است. به همین مناسبت در این گزارش، مروری کوتاه خواهیم داشت به اهمیت جزایر سه‌گانه، سابقه تاریخی ماجرا و شکل‌گیری امارات، اما در نهایت به مهم‌ترین نکته خواهیم رسید که پاسخ به این پرسش است: «چرا امارات با وجود سابقه تاریخی قطعی حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه، چنین ادعایی را مطرح کرد؟»


 جزایر سه‌گانه، ابزار تسلط ایران
جزایر معروف به جزایر سه‌گانه، متشکل هستند از جزایر «ابوموسی»، «تنب بزرگ» و «تنب کوچک». اهمیت نظامی، راهبردی و ژئوپلیتیک این سه جزیره نیز به‌خاطر آن است که به کشورمان امکان می‌دهند تا کنترل وسیع‌تری بر تنگه هرمز داشته باشد. این سه جزیره در کنار هرمز، لارک، قشم و هنگام که در مجاورت یکدیگر قرار دارند، نوعی منحنی فرضی می‌سازند که قوس دفاعی ایران در تنگه هرمز است و ابزار تسلط کشورمان به شمار می‌رود. در این میان «تنب کوچک» امکان سکونت ندارد، اما «ابوموسی» و «تنب بزرگ»، جمعیت ساکن دارند. ضمن اینکه در کنار جاذبه‌های گردشگری، از منابع مختلف نفت و گاز، شیلات، صید و معدنی نیز برخوردارند.


سابقه ۴ هزار ساله حاکمیت ایران بر این جزایر
بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد در هزاره دوم قبل از میلاد، جزایر سه‌گانه نظیر سایر جزایر خلیج‌فارس، توسط ایرانیان اداره می‌شد و جزو قلمرو حکومت‌های ایرانی بوده است. در دوران اسلامی نیز این جزایر همواره جزو قلمرو ایالت‌های جنوبی ایران ازجمله فارس بودند. به‌ویژه در دوره حکومت شیعی آل‌بویه، تسلط بر این مناطق بلامنازع بود. پس از آن نیز با وجود اینکه دست‌درازی‌هایی شکل می‌گرفت، اما همچنان در حاکمیت ایران بر این جزایر شک‌وشبهه‌ای وارد نشد. حتی زمانی که پرتغالی‌ها جزایر سه‌گانه را اشغال کردند، این مناطق دوباره توسط شاه عباس صفوی توسط نیروهای ایرانی آزاد شد‌. نادرشاه افشار و کریم‌خان زند هم به این جزایر اعمال حاکمیت کامل کردند و حتی در روزگار سلطنت فتحعلی شاه قاجار هم حاکمیت جزایر تحت مدیریت ایران بود.

ادعای امارات این است که حاکمیت بر این جزایر در طول تاریخ به‌عهده حاکمانی با قومیت‌های عرب بوده. ضمن اینکه می‌گویند تفاهمنامه سال ۱۹۷۱تحت فشار به امضا رسیده است. درباره ادعای اول باید گفت ایران همواره در طول تاریخ دیرین خود، کشوری چندقومیتی بوده است و تمام این قومیت‌ها اعم از تُرک، لُر، کُرد و عرب و …، در این سرزمین زندگی می‌کردند و هنوز هم زندگی می‌کنند. شارجه و رأس‌الخیمه هم در آن زمان تنها به‌عنوان حکومت‌های محلی اختیار و قدرت داشتند. ضمن اینکه تازه همین حاکمیت را هم بریتانیا به آنها واگذار کرده بود! به این ترتیب چطور می‌توانند ادعا ‌کنند که جزایر سه‌گانه از آنِ آنهاست! ضمن اینکه همان قومیت‌های عرب پیشین نیز تحت تسلط و کنترل ایران بودند؛ مثل خوزستان یا سیستان‌وبلوچستان که با وجود قومیت‌های مختلف، همواره تحت لوای ایران بوده‌اند. درواقع اسناد تاریخی و حقوقی به هیچ وجه ادعای امارات را تأیید نمی‌کند.

روزنامه مردم سالاری در مطلبی با عنوان سرگیجه آمریکا در دریای سرخ نوشت:

نیویورک تایمز ادعا کرد که نیروهای ارتش یمن تنها در ماه گذشــته، بیش از صد حمله به کشتی‌های تجاری در دریای ســرخ انجام دادند که منجر به ترافیک دریایی گسترده ای در این مسیر آبی شده است.

ایــن گزارش افزود: این نیروهای یمن در مدت بیش از دو ماه جنگ بین رژیم صهیونیســتی و حماس، موشک‌ها و پهپادهایش را به سمت کشتی‌ها در دریای سرخ شلیک و یک کشــتی مرتبط با این رژیم را توقیف کرده است.

اما ایالت متحده هنوز این اقدامات را تلافی نکرده است. ایــن در حالی اســت که در این مــدت ایالت متحده آمریکا، ناوشکن موشک هدایت شونده نیروی دریایی خود به نام کارنی که بــرای جلوگیری از چنین حمالتی در منطقه مســتقر شده اشت را به شدت فعال کرده است.

از طرف دیگــر پنتاگون اعلام کرد در حال ایجاد یک نیروی دریایی چندملیتی برای محافظت از کشــتی‌های تجاری در دریای ســرخ و خلیج عدن است که شامل کشورهای انگلیس کانادا، فرانسه و بحرین می شود. بحرین تنها متحد منطقه‌ای آمریکا است که برای شرکت در عملیات دریایی
آمریکا اعلام آمادگی کرده و به این کمپین پیوسته است.

به ادعای نیویورک تایمز، ایــالت متحده هواپیماهای بدون سرنشــین یمنی را ســرنگون و یک گروه ضربتی برای مبارزه با آن ها ایجاد کرده است اما تنها کاری که انجام نداده حمله به این گروه یمنی است.

این روزنامه آمریکایی نگرانی های دولت بایدن در مورد حمله به نیروهای ارتش بمن را این گونه بررســی کرد: چند مقام آمریکایی فاش کردند ایالت متحده از یک ســو نگران از بین رفتن آتش بس نه چندان قوی بین عربستان سعودی و حوثی‌ها است و از سوی دیگر مایل به گسترش جنگ در منطقه نیســت. این در حالی است که حمله به اهداف یمنی‌ها بــر خالف ســرنگونی هواپیماهای بدون سرنشــین آن ها می تواند به ســرعت به یک درگیری بین کشتی های نیروی دریایی آمریکا و این گروه تبدیل شود.

لندرکینگ فرستاده ویژه امریکا به یمن در این رابطه تاکید کرد آمریکا نباید منطقه را درگیر یک جنگ گســترده‌تر کند.

پنتاگون گفته است که از دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در عــراق و ۹۰۰ نیــروی نظامی این کشــور در ســوریه محافظت خواهد کرد. این در حالی است که ده‌ها آمریکایی در حملات اخیر شــبه نظامیان در این دو کشــور مجروح شده‌اند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago