کیوسک امروز؛ ادعای رهبر جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای/ امکان‌سنجی احیای مذاکرات هسته‌ای/ برنامه هفتم توسعه پشت درهای مجلس/ آزادسازی سه میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در عراق/ دشواری های گرانی

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه بیست و یکم خرداد ماه به مباحثی پیرامون برنامه هسته‌ای، احیای مذاکرات، برنامه هفتم توسعه، آزادسازی منابع مالی ایران در عراق و معضلات گرانی پرداخته است.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

ادعای علی خامنه‌ای: ما روی مبنای اسلامی‌ نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم!

روزنامه جوان در گزارشی سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با دانشمندان، متخصصان و مسئولان صنعت هسته‌ای کشور را بازتاب داده است.

علی خامنه‌ای در این سخنان ادعا کرده است:  دشمنان بیست سال است برای ما چالش هسته‌ای درست کرده‌اند چون می‌دانند که حرکت در صنعت هسته‌ای در حکم کلید برای پیشرفت‌های علمی کشور است!

وی همچنین مدعی شده است بهانه‌ سلاح هسته‌ای دروغ است و خودشان هم می‌دانند. ما روی مبنای اسلامی‌مان نمی‌خواهیم طرف سلاح برویم  و الا اگر این نبود جلویش را نمی‌توانستند بگیرند، همچنانی که جلوی پیشرفت‌های هسته‌ای ما را تا الان نتوانستند بگیرند!

این ادعاهای رهبر جمهوری اسلامی در حالی مطرح می‌شود که هم‌اکنون یکی از دو موضوع اصلی مورد اختلاف بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی “غنی‌سازی ۸۳.۷ درصدی اورانیوم” است که این سطح هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد!

امکان‌سنجی احیای مذاکرات و توافق هسته‌ای!

روزنامه اعتماد به مبحث امکان‌سنجی احیای مذاکرات و توافق هسته‌ای پرداخته و نوشته است:

در این مسیر دو طرف بر سر برداشتن گام‌هایی توافق کرده‌اند که البته هیچ کدام از این تفاهم‌ها جنبه تعهدآمیز نداشته و نمی‌توان به آن نام رسمی توافق را داد.

همان‌طور که مقام‌های ایرانی و آمریکایی می‌گویند هر دو طرف کانال‌های خود برای تبادل پیام را دارند و در این میان کشورهای اروپایی و برخی کشورهای منطقه‌ای از جمله قطر و عمان هم نقشی مثبت در اجرایی شدن تفاهم‌های صورت گرفته برعهده دارند که ازجمله آنها می‌توان کمک به تبادل زندانیان میان ایران و غرب و آزادسازی بخشی از اموال ایران در عراق را نام برد. 

آنچه مشخص است، این است که دو طرف پس از چند ماه تنش و چند سال تلاش نافرجام برای احیای برجام در حال راه رفتن روی لبه پرتگاه هستند.

اولویت‌ها و خطوط قرمز دو طرف همچنان با هم فاصله فاحشی دارد و در این مرحله فعلا اولویت همگی مدیریت بحران و سنجش فضا برای ادامه حرکت در مسیر ارزیابی احیای برجام در آینده است.

حتی به فرض عبور سلامت دو طرف از مرحله مدیریت تنش به خصوص با وجود نقش جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین، دو طرف به مرحله امکان‌سنجی احیای برجام می‌رسند که خود حدیثی مفصل و ماجرایی پیچیده خواهد بود.

برنامه هفتم توسعه پشت درهای مجلس

به گزارش تجارت نیوز، در حالی امروز بیست و یکم خرداد ماه در خبرها آمده است که رئیسی به دلیل نهایی نشدن برنامه هفتم توسعه به مجلس نمی‌رود که اعتبار برنامه ششم توسعه در خرداد ماه ۱۴۰۰ پایان گرفت.

کارشناسان می‌گویند دلیل این امر همان اهمال‌کاری دولت است. هرچند عده‌ای دیگر بر این باورند که دولت سیزدهم اعتقاد راسخی به برنامه پنج ساله ندارد.

البته چندی پیش بود که دولت از برنامه هفتم رونمایی کرد؛ یک رونمایی پر حاشیه. کارشناسان حوزه‌های مختلف هر کدام به بندی و رقمی از این برنامه ایراد گرفتند. یکی از ایرادات پر سروصدا به ماده ۱۵ برنامه هفتم توسعه برمی‌گشت.

کارشناسان ماده ۱۵ را همان احیای نظام استاد-شاگردی می‌دانند که نتیجه‌ای جز این ندارد که جیره جایگزین دستمزد شود. پیامد بزرگتر و بدتر آن هم پیش‌بینی موج جدید بیکاری و مهاجرت گسترده است.

یکی دیگر از ایرادات به نرخ رشد اقتصادی وارد بود که باز هم به روال سال‌های قبل هشت درصد اعلام شده است. نطقی که رئیس سازمان برنامه و بودجه هم برای دستیابی به این رقم ایراد کرد، منتقدان را به این نتیجه رساند که دولت سیزدهم سر شوخی را با اعداد و ارقام کلیدی اقتصاد ایران باز کرده است.

اینها تنها بخشی از انتقادات به ارقام و بخش‌های کلیدی برنامه هفتم توسعه بود. انتقادات کماکان باقی‌ست و هنوز هم مشخص نیست همین برنامه پر سروصدا چه زمانی به دست بهارستان‌نشینان می‌رسد. حالا باید منتظر ماند و دید دولت تا چه زمانی این برنامه را نهایی و تقدیم مجلس خواهد کرد.

سه میلیارد دلار طلب ایران از عراق آزاد شد

روزنامه اطلاعات به خبر آزادسازی منابع مالی بلوکه شده ایران در عراق پرداخته است.

آل اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق با بیان این خبر ادعا کرده که آزادسـازی بخشـی از منابع بلوکه شده ایران در عراق به ثبات بازار ارز کمک  قابل توجهی می‌کند!

وی اظهار داشت: طبق شنیده‌ها حدود سه میلیارد دلار از منابع ایران در عراق آزاد شده و براى تامین ارز مورد نیاز حجاج و خرید کالاهاى اساســـى تخصیص پیدا کرده است. البته جزئیات دقیق این گشایش و نحوه تخصیص را باید بانک مرکزى اعلام کند.

وی درباره مجموع منابع بلوکه شده ایران در عراق گفت: با توجه به اینکه تعاملات مســـتمر ما با عراق ادامه دارد و معاملات اقتصادى در حوزه‌هاى مختلف انرژى انجام مى شود، رقم منابع همواره در حال تغییر است.

اخیرا احمد الصحاف سخنگوى وزارت خارجه عراق تاکید کرد که فواد حسین وزیر خارجه این کشور نتایج خوبى درخصوص امور مالى میان تهران و بغداد محقق کرده است.

وى گفت: فواد حسین در جریان کنفرانس بین المللى مبارزه با تروریسم که در ریاض برگزار شد، گفتگو هایى با آنتونى بلینکن وزیر خارجه آمریکا داشـــت و این گفتگوها منجر به پیشرفت هاى مهمى در خصوص امور مالى میان ایران و عراق شد.

دشواری‌های گرانی

روزنامه اقتصاد پویا در گزارشی اصلی‌ترین دغدغه مردم را دشواری‌های گرانی عنوان و بررسی کرده است:

سیستم اقتصادی که روی خام فروشی و مناسبات رانتی استوار باشد از یک طرف اندازه اقتصاد را کوچکتر می‌کند و از سوی دیگر جایگاه نسبی اقتصاد ایران را در نظام جهانی با سقوط همراه می‌کند. مسأله حیاتی این است که یک فقر فراگیر  و گسترده را در کشور اجتناب ناپذیر می‌کند.

در شرایطی که اقتصاد کشور در وضعیت رانت‌خواری، خام‌فروشی و فقرزا قرار دارد،  شوک تحریم‌های خارجی نیز شکنندگی‌های گذشته را تشدید کرده است.

گزارش‌های رسمی وزارت کار بیانگر این است که‌ پنج میلیون نفر به تعداد فقرای کشور افزوده شده است. از سوی دیگربحران‌های اقتصادی به صورت مستقیم روی افزایش آمار طلاق و خودکشی در کشور تأثیرگذار بوده و میزان طلاق و خودکشی را بیشتر از گذشته کرده است. افزایش طلاق و خودکشی نیز پیامدهای اجتماعی و اقتصادی خاص خود را به همراه آورده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago