Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ اجماع جهانی برای کنترل تنش‌ها در دریای سرخ/ دلیل افزایش قیمت دلار اقتصادی نیست/ هشدار عربستان درباره چشم‌انداز تنش‌های خاورمیانه/ ۳۴ میلیارد دلار گاز در یک دهه دود شد/ استفاده از ابزار نظامی برای الحاق تایوان به چین؟

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به اجماع جهانی برای کنترل تنش‌ها در دریای سرخ پرداخت و نوشت:

با گذشت صد روز از جنگ غزه، همچنان دامنه تاثیر این بحران ژئوپلیتیکی در نقاط مختلف منطقه غرب آسیا دیده می‌شود. ماشین جنگی اسراییل تاکنون بیش از ۲۳ هزار فلسطینی را به شهادت رسانده بی‌آنکه حتی یکی از اهداف سه‌گانه کابینه جنگ مبنی بر نابودی حماس، آزادی اسرا و تغییر جغرافیای باریکه غزه دست یافته باشد. همزمان دامنه اعتراضات داخلی نسبت به عملکرد نتانیاهو بالا گرفته و افکار عمومی داخل سرزمین‌های اشغالی خواستار استعفای کابینه راست‌گرای «بی‌بی» است. انتخاب گزینه «جنگ فرسایشی» برای شکست مقاومت غزه سبب شده تا دامنه بحران از جغرافیای فلسطین خارج و مناطقی همچون حاشیه دریای سرخ، جنوب لبنان و حوزه شامات نیز دستخوش درگیری‌های پراکنده میان محور مقاومت و نیروهای سنتکام شود.


 مخرج مشترک روند درگیری‌ها در تمام نقاط تنش را می‌توان «افزایش برخورد» میان محور مقاومت با رژیم صهیونیستی و سنتکام دانست. در این میان، دامنه تنش‌ها در محدوده شمال اقیانوس هند به قدری افزایش پیدا کرد که منجر به حمله موشکی ائتلاف امریکایی به نقاط راهبردی در یمن شد. در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد تا نگاهی به تجاوز اخیر واشنگتن-لندن به تمامیت ارضی یمن داشته باشیم. 


در میان گروه‌های مقاومت، انصارالله به دلیل تجربه جنگ فرسایشی، تداوم بی‌ثباتی سیاسی در یمن و برخورداری از زرادخانه غنی موشکی-پهپادی از «خطر‌پذیری» بسیار بیشتری نسبت به سایر گروه‌های مقاومت برخوردار است. 


به گزارش مرکز تجارت دریایی انگلیس از نوزدهم نوامبر تاکنون، مقاومت یمن قریب به ۲۹ اقدام علیه خطوط کشتیرانی وابسته به اسراییل و کشورهای حامی تل‌آویو انجام داده است. این راهبرد سبب شده است تا کانال سوئز (۱۲درصد تجارت جهانی) مانند قبل محل عبور کشتی شرکت‌های بزرگ نباشد. در واکنش به سیاست‌های تهاجمی مقاومت، پنتاگون در گام اول از تشکیل نیروی امنیت دریایی «نگهبانان سعادت» با حضور ۲۰ کشور خبر داد. وظیفه این نیروی دریایی برقراری امنیت در دریای سرخ و ایجاد خط امن برای عبور کشتی‌های تجاری اعلام شده است.

با شکست این طرح و به نتیجه نرسیدن مذاکرات غیرمستقیم، واشنگتن-لندن تصمیم گرفتند تا مقدمات حمله هدفمند به پایگا‌ه‌های مقاومت را انتخاب  کنند. 


برهمین اساس شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ۲۷۲۲ امریکا- ژاپن را با ۱۱ رای موافق و ۲ رای ممتنع به تصویب رساند. تنها چند روز پس از صدور این قطعنامه ائتلاف نظامی امریکا-انگلیس با پشتیبانی استرالیا، هلند، کانادا و بحرین در روزهای دوازدهم و سیزدهم ژانویه بیش از ۷۴بار به پایگاه‌های متعلق به مقاومت یمن حمله کردند. پس از این حمله واشنگتن از طریق مسقط این پیام را برای صنعا ارسال کرد که به دنبال گسترش دامنه تنش نیست و این حمله صرفا جنبه هشدارآمیز دارد. به عبارت دیگر کاخ سفید برخلاف خواست قدرت‌های تجدیدنظرطلب هیچ علاقه‌ای به گسترش دامنه تنش و آغاز جنگ جدید در خاورمیانه عربی ندارد. تهران نیز برخورد مستقیم با واشنگتن را 
در راستای منافع ملی خود نمی‌بیند و ترجیح می‌دهد تا روی جنگ غزه و مهار رژیم صهیونیستی متمرکز باشد. 


درحالی که تهران- واشنگتن با دنبال کردن کانال‌های ارتباطی غیرمستقیم به دنبال جلوگیری از صدور بحران غزه به سایر نقاط منطقه هستند، نتانیاهو همچنان به دنبال یافتن راهی برای آغاز جبهه جدید در جبهه شمال است. سید مقاومت در جریان سخنرانی «سوم نوامبر» به صورت روشن و آشکار اعلام کرد که مقاومت لبنان از روز هشتم اکتبر برای دفاع از غزه، عملیات هدفمند علیه پایگاه و نیروهای رژیم صهیونیستی را در شمال فلسطین اشغالی در دستور کار خود قرار داده است اما این اقدام صرفا جنبه «بازدارنده» داشته و در راستای ایجاد جبهه جدید جنگ علیه رژیم صهیونیستی نیست. سیاست‌ هوشمندانه مقاومت لبنان در صد روز علاوه بر وارد کردن خسارات جدی به ترتیبات نظامی- امنیتی اسراییل، سبب آواره شدن بیش از ۲۵۰ هزار صهیونیست از شمال فلسطین اشغالی و اسکان آنها در کمپ پناهجویان یا هتل‌ها شده است. در چنین شرایطی نتانیاهو قصد دارد پس از آغاز مرحله سوم عملیات نظامی ارتش اسراییل در باریکه غزه سطح تنش‌ها در جبهه شمالی را با بمباران مناطق غیرنظامی، ترور فرماندهان میدانی و… با حزب‌الله افزایش دهد. شاید به همین دلیل دبیرکل حزب‌الله در آخرین سخنرانی خود تلویحا درخصوص بازشدن جبهه جدید جنگ در مرزهای لبنان به رژیم صهیونیستی هشدار داد. 


گذشت زمان و عدم تحقق اهداف نتانیاهو در جنگ با غزه سبب شده است تا زمان به ضرر وی و به نفع محور مقاومت بگذرد. پس از شکست هفتم اکتبر، دولت‌های غربی و اپوزیسیون اسراییل دیگر تمایلی به بقای نتانیاهو و تداوم حضور وی در مسند قدرت ندارند. اعلام استعفای رونن بار رییس شاباک شاید نخستین نشانه در مسیر سقوط امپراتوری راست‌گرایان در اسراییل باشد. در چنین شرایطی «بی‌بی» قصد دارد با گسترش دامنه بحران و حتی آغاز جدید همچنان بتواند به عنوان نخست‌وزیر در قدرت باقی مانده و از محاکمه احتمالی در دستگاه قضایی رژیم بگریزد. تقلایی که به نظر نمی‌رسد باتوجه به اراده جامعه جهانی برای پایان جنگ غزه به سرانجام مطلوب برسد.

روزنامه تجارت نوشت: دلیل افزایش قیمت دلار اقتصادی نیست

سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام اینکه دلیل افزایش قیمت دلار اقتصادی نیست گفت تغییری در سامانه یکپارچه خودرو رخ نداده است و قرار نیست این سامانه منحل شود. همچنین هیچ نهادی مجوز فروش خودرو با قیمت کمتر را نداده است.

به گزارش «تجارت»، سید احسان خاندوزی در نشست خبری هفتگی خود با بیان اینکه هدف گذاری دولت این بوده که با ایجاد سیاست ثبات اقتصاد کلان سرعت موتورهای خلق تورم را کم کند اظهار کرد نرخ رشد نقدینگی در ۱۲ ماه منتهی به آذر ۱۴۰۲ به ۲۷ درصد رسیده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شش درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد روند ماهانه افزایش نقدینگی در اکثر ماههای امسال نصف یا یک سوم رشد ماهانه در سال ۱۴۰۰ بوده است. رشد نقدینگی ماهانه در سال جاری ۱.۷ درصد بوده است در حالیکه این عدد در سال ۱۴۰۰ ماهانه ۲.۵ درصد بوده است. رشد پایه پولی نیز از ۴۵ درصد در فروردین به ۳۳.۵ درصد در پایان آذر کاهش یافته است.

ادامه رشد اقتصادی خاندوزی همچنین اظهار امیدواری کرد که رشد اقتصادی چهار درصدی دو سال گذشته را ادامه دهیم خاندوزی درباره زمان اثر گذاری اصلاحات اقتصادی بر معیشت مردم تصریح کرد: با وجود بهبود شاخص های اقتصاد کلان هنوز معیشت مردم از این بهبودها بهره مند نشده است. در دهه ۹۰ قدرت خرید مردم و رشد اقتصادی کاهش یافته است که امیدواریم با گذشت زمان و ادامه رشد اقتصادی کاهش درآمد مردم در دهه گذشته را جبران کنیم.

دلیل افزایش قیمت دلار، سیاسی و جهانی است

خاندوزی درباه دلیل نوسات اخیر قیمت دلار هم گفت بخش عمده نوسانات ناشی از تحولات نظامی در منطقه به ویژه حمله به یمن است که امیدواریم با فروکش کردن این مساله در بازار ارز هم شاهد بازگشت ثبات قیمت باشیم. در این میان تعطیلی کشتیرانی چینی به مناسبت سال نو چینی هم تاثیر گذار بود وزیر اقتصاد گفت: با وجود اینکه از ابتدای امسال حداقل دو حمله ارزی صورت گرفت که نرخ دلار ۵۰ هزار تومان سال گذشته را افزایش دهند اما به موفقیت نرسیدند وزیر اقتصاد افزود: یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چندی پیش در جلسه ای گفت در سال آخر دولت قبل پنج عضو کابینه در مجمع حضور یافته و خاطر نشان میکردند که اگر گشایش مورد

انتظار دولت در حوزه FATF رخ ندهد و مجمع تشخیص مصلحت با آن موافقت نکند در یکسال آینده در پرداخت حقوق کارکنان دولت مشکل خواهند داشت و قیمت دلار نیز به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت. خاندوزی خاطر نشان کرد اگر چه این بخشی از این اظهارات با هدف تأثیر گذاری بر مجمع و جلب نظر آنها به صورت اغراق آمیز مطرح شده است اما همچنان در دولت نسبت به اداره امور جاری اظهار نگرانی میکردند وزیر اقتصاد گفت: با وجود اینکه از ابتدای امسال حداقل دو حمله ارزی صورت گرفت که نرخ ۵۰ هزار تومان سال گذشته را افزایش دهند، اما به موفقیت نرسیدند خاندوزی ادامه داد: در چند روز اخیر نیز برای افزایش نرخ ارز اقدام کردند اما بانک مرکزی تلاش کرد تا مشکلی در این بخش رخ ندهد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: برخی جریانهای اقتصادی در بخش های مختلف مثل واردات کالاهای اساسی و برخی صنایع ذینفع بودند و تمایل داشتند قیمت ارز بالا برود که بخشی از انرژی دولت صرف مقابله با آنها شد. وی خاطر نشان کردند این جریانها منتفعان تداوم وضعیت بی ثباتی اقتصادی و افزایش نرخ ارز هستند، برخی امور اقتصادی را در اختیار داشتند و میتوانستند در برخی کارها توقف ایجاد کرده و عرضه برخی کالاها را به تاخیر بیندازند تا مسؤول مربوطه تحت فشار قرار گیرد.

خاندوزی گفت: دولت، تمایلی برای همراهی با این جریان ها را نداشت بنابراین حداکثر کارشکنی از طرف جریان هایی که از فرار مالیاتی واردات پنهان کاری و بخش غیر مولد نفع می برند صورت گرفت.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه عامل سوم تفاوت ادراک از شرایط اقتصاد، مساله انتظارات غیر صحیحی است که خیر خواهان آن را تشدید میکردند، اظهار داشت: در شرایط که امکان تامین برخی تسهیلات وجود نداشت انتظار بالاتری در جامعه ایجاد شد.

خاندوزی خاطر نشان کرد درخواستهایی مانند افزایش وام ازدواج وام مسکن و … در واقع درست و مورد نیاز است، اما هدفگذاری که در جامعه ایجاد شد با مقدورات دولت تطابق نداشت بنابراین در عمل محقق نشده و موجب نارضایتی می شود. وی ادامه داد: به دلیل اینکه امکانش فراهم نیست که این تسهیلات را افزایش دهیم موجب نارضایتی شده و باعث می شود که مردم مدتها برای دریافت آنها در نوبت منتظر بمانند زیرا منابع قرض الحسنه برای پرداخت آنها کافی نیست و دولت باید تسهیلات بخش های مختلف مانند ازدواج و بخش کشاورزی و صنعت را نیز فراهم کند وزیر اقتصاد اظهار داشت: این عامل باعث نارضایتی به حق مردم می شود که ناشی از نبود توازن کلان بین انتظارات و مقدورات است.

روزنامه هم‌میهن پیرامون هشدار عربستان درباره چشم‌انداز تنش‌های خاورمیانه نوشت:

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی با اظهار نگرانی درباره تنشها در دریای سرخ و امنیت سراسر منطقه کاهش تنش در دریای سرخ را اولویت آن کشور دانست و تأکید کرد: ادامه آلام مردم غزه

منجر به افزایش تنشها در منطقه میشود. به گزارش الحدث، فیصل بن فرحان افزود: کاهش تنش در دریای سرخ برای عربستان اولویت دارد و حملات در دریای سرخ با جنگ در غزه ارتباط دارد. وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به نگرانی این کشور درباره تحولات در دریای سرخ و امنیت سراسر منطقه اظهار داشت که کاهش تنش در دریای سرخ برای

عربستان اولویت است. فیصل بن فرحان در گفت و گوهای داووس افزود: جنگ در غزه سراسر منطقه را با خطرات بزرگی مواجه می کند. از این رو باید آتش بس فوری در غزه اعلام شود. وزیر امور خارجه عربستان حملات در دریای سرخ را با جنگ در غزه مرتبط دانست و گفت: هیچ گونه اشاره ای از طرف اسرائیل درباره متوقف شدن جنگ و تنش مشاهده نمیکنیم. وی ادامه داد: این در حالی است که اولویت ما یافتن راهی برای کاهش تنش است و این امر مشروط به متوقف شدن جنگ در غزه است.

فیصل بن فرحان خاطرنشان کرد باید جامعه جهانی برای متوقف شدن جنگ در غزه تلاش بیشتری انجام دهد. زیرا ادامه فجایع در غزه منجر به تنشهای بیشتر خواهد شد. وزیر امور خارجه عربستان در پایان گفت «امنیت اسرائیل به تحقق امنیت فلسطینی ها از طریق برپایی کشور مستقلشان وابسته است.»

روزنامه اقتصاد مردم نوشت: ۳۴ میلیارد دلار گاز در یک دهه دود شد

طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، فلرینگ گاز مشعل در ایران در یک دهه گذشته ۳۴ میلیارد دلار عدم النفع در پی داشت، اما دولت سیزدهم وعده خاموشی فلرها تا سال ۱۴۰۴ را داده است.

به گزارش اقتصاد مردم هر چند نمی توان سوزاندن گازهای مشعل را به صفر رساند زیرا فرآیندهای پالایشگاهی و پتروشیمی بر اساس استانداردهای موجود به گونه ای است که مشعل همچون سوپاپ اطمینان عمل میکند و اگر گاز مشعل خارج نشود، انفجار رخ میدهد بنابراین بعضی از فرآیندها به طور طبیعی گاز مشعل دارند. البته برخی فرآیندها که به طور مداوم گاز مشعل دارند، باید مدیریت شوند.

این گازها به دو دسته کلی تقسیم میشوند؛ گازهای همراه نفت و گازهای پالایشگاههای گازی در دسته اول ما از گازهای همراه نفت صحبت میکنیم که برای آنها در یک سال و نیم گذشته اقدام های خوبی انجام شده است و پروژه های گذشته نیز شتاب گرفته اند.

آنطور که اعلام شده طرحهای جمع آوری گازهای همراه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از طرح های به بهره برداری رسیده برای تحقق این هدف به شمار می آیند و کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (دهلران) هم برای این منظور در حال تکمیل است در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع آوری گازهای همراه تعریف شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع آوری خواهند شد که درآمد ۲ میلیارد دلاری برای کشور به همراه دارد.

روزنامه هم میهن درباره استفاده از ابزار نظامی برای الحاق تایوان به چین؟ نوشت:

آمریکا تایوان را به‌عنوان سکوی فشار به چین انتخاب کرده است که به واسطه آن، هم در نزدیکی چین حضور نظامی داشته باشد و هم جلوی رشد چین را بگیرد و روزبه‌روز هم که چین قدرتش افزایش پیدا می‌کند، آمریکا فشارش بر این کشور از طریق تایوان بیشتر می‌شود. هنوز دایره فشارهای چین به تایوان در بعد سیاسی – اقتصادی تکمیل نشده است که بگوییم این فشارها پاسخ نداده و چین قصد دارد در آینده نزدیک وارد درگیری نظامی با تایوان شود. البته چین می‌خواهد با گفت‌‌وگو مسئله را با تایوان حل کند، مثل آنچه با انگلیس درباره هنگ‌کنگ انجام داد و کار به درگیری کشیده نشد. یک دسته در تایوان با نزدیک شدن به چین مخالف هستند، اما دسته‌ای دیگر موافق‌اند که به شکلی با چین پیوند بخورند. حکومت فعلی تایوان مخالف نزدیکی زیاد به چین است و نزدیکی به آمریکا را مورد تاکید دارد، اما به نظر می‌آید چین دیگر از این رفتار تایوان کلافه است.

چین در عین حال بیکار ننشسته است و فشار به تایوان برای پذیرش حاکمیت چین بر خود را علاوه بر مسیر گفت‌وگو ادامه داده است. این فشار شامل فشارهای امنیتی، نظامی و اقتصادی شده است؛ هواپیماهای نظامی و نیروی دریایی چین بارها به مرزهای دریایی و هوایی تایوان وارد شده‌اند و وقتی هم تایوانی‌ها اعتراض کردند چین اعلام کرد که این‌ها آب‌های خود چین است. از طرفی چین شروع کرده به فشار اقتصادی به تایوان. در غیر این صورت تایوان باید فشار اقتصادی و سیاسی را تحمل کند. این در حالی است که آمریکا هم سعی دارد گروه طرفداران خودش در انتخابات تایوان رای بیاورند. لیکن چین برنمی‌تابد که تایوان برای سال‌های طولانی مستقل بماند یا ایده‌اش مبنی بر اینکه تایوان مثل هنگ‌کنگ جدیدی شکل گیرد، محقق نشود. اگر عرصه برای تحقق این هدف فراهم نشود چین حتماً از طریق یک غافلگیری نظامی و جنگ، تایوان را تصرف می‌کند. بعید است در سال ۲۰۲۴ این اتفاق بیفتد، چون چین هم به لحاظ اقتصادی آمادگی وارد شدن به یک درگیری نظامی در مرزهایش را ندارد. اما نزدیکی آمریکا و تایوان به حداکثر رسیده است و این مسئله چین را بیشتر عصبانی می‌کند.

از سویی تایوان تمام امیدش الان به آمریکاست که اگر درگیری رخ دهد از آن حمایت کند. اولویت اول چین توسعه اقتصاد خودش است، از این رو تلاش دارد کاری نکند درگیری ایجاد شود که به نوعی اروپا و آمریکا هم تحریک شوند.

چین از سوی آمریکا تحریم است؛ تحریم‌های چین از آنچه درباره روسیه در دو سال گذشته اتفاق افتاده، کمتر نیست، هرگونه درگیری برای چین ممکن است اقتصاد این کشور و برنامه‌ بلندمدتش را تغییر دهد، از این رو خیلی محتاطانه در قبال تایوان برخورد می‌کند. معتقدم آنها از مسیر گفت‌وگو وارد می‌شوند و همین روند را پیش می‌گیرند. چین سعی دارد آرام آرام از هوا، دریا و خاک به تایوان نزدیک شود و این مسئله را عادی‌سازی کند تا گفت‌وگوهای الحاق نتیجه دهد، اما اگر این روند پاسخ ندهد ممکن است وارد حرکت نظامی شود. چین برای اقدام نظامی احتمالی با تایوان باید قدرت اقتصادی‌اش را تضمین کند و باید با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای تامین نفت در صورت وقوع جنگ هماهنگ شود و شاید یکی از دلایل نزدیکی چین به کشورهای حوزه خلیج‌فارس در چند سال اخیر این نگاه بلندمدت باشد.

به نظر هنوز فشارهای چین به تایوان در بُعد سیاسی و اقتصادی تکمیل نشده است و تلاش دارد فشار دریایی و هوایی علیه تایوان را نیز تکمیل کند. از این رو زود است بگوییم که چین در آینده نزدیک بخواهد وارد درگیری نظامی با تایوان شود. از طرفی چینی‌ها این قول را به تایوان داده‌اند که نمی‌خواهیم چیزی در تایوان عوض شود به این معنا که آنها تحت حاکمیت چین خواهند بود، اما استقلال عمل‌هایی را به‌ویژه در حوزه اقتصادی خواهند داشت.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago