Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ اتاق گاز یا اتاق سیاست‌گذاری؟/ مالیات بودجه ۱۴۰۳ مبانی بر کاهش فشار بر تولید و دریافت از فراریان/ دور باطل افزایش حقوق و گرانی کالاها/ تمدید وقفه جنگ حماس و اسراییل/ سیاست‌های ناکارآمد، مشروعیت نظام آموزش و پرورش را مخدوش کرده است

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد در گزارشی تحت عنوان اتاق گاز یا اتاق سیاست‌گذاری؟ نوشت:

با سرد شدن و وارونگی هوا، آلودگی آن نیز بیش از همیشه در مرکز توجهات مردم قرار میگیرد در خبر آمده بود که فقط در اهواز ۵۰۰ نفر به علت مشکلات تنفسی به بیمارستانها مراجعه کرده‌اند.

همچنین به گفته رییس بخش ریه بیمارستان کودکان مفید تهران آمار مراجعه کودکان به بیمارستان به دلایل منتسب به آلودگی هوا افزایش پیدا کرده و حملات آسم، تشدید آسم و عفونت ها بیشترین دلایل مراجعه کودکان است.

این ترکیبات می توانند جذب چشم ها شده و موجب حساسیت چشمی شوند، جذب سیستم اعصاب شوند و یادگیری را مختل کنند، منجر به خستگی های مفرط شوند دیگران نیز این وضعیت را اتاق گاز یا قاتل خاموش نامیده اند زیرا سهم آلودگی هوا از مرگ و میر بیماران عفونت حاد تنفسی، سکته مغزی، بیماری های قلبی و عروقی، انسداد مزمن ریه و سرطان ریه به نسبت بالاست.

با آمدن باران قدری از این آلودگی کم شد ولی در این دو روز دوباره شاهد اعلان خطر وضعیت هوا بودیم. برخی معتقدند که در حال عادی شدن این وضعیت برای جامعه هستیم و به احتمال فراوان این وضعیت ادامه داشته و تشدید هم خواهد شد. علل آن هم گوناگون است ولی در حال حاضر سوخت مازوت و بنزین پتروشیمی ها را از عوامل اصلی تشدید کننده می دانند.

البته آلودگی هوا در میان مجموعه مشکلات عادلانه ترین است زیرا برخلاف تورم که به سود صاحبان ثروت و قدرت و علیه فقرا است این مشکل کمابیش همه را درگیر میکند. با این مقدمه
قصدم از نوشتن این یادداشت اشاره به جزییات مشکل آلودگی‌ هوا نیست حتی دنبال طرح انتقاد از عملکردها و ادعاهای دولت در این مورد نیز نیستم. در واقع آنچه که گفته خواهد شد، نشانه هایی از یک روند است روندی که طی دهه ۱۳۹۰ و به طور مشخص از سال ۱۳۸۸ تشدید شد و اکنون ۱۴ سال است که ادامه دارد. حتی دنبال این نیستم که بگویم چه کسی مقصر است.

سیاست دادگاه ،نیست شاید تاریخ دادگاه باشد، ولی سیاست‌ میدان حل مشکلات و بهبود امور و کاهش مرارت های مردم است.

به این خاطر در کنار مشکل آلودگی هوا به وجه مشترک چند نمونه از مشکلات دیگر نیز اشاره میکنم؛ محیط زیست، آب بالا بودن شدت مصرف انرژی، صندوقهای بازنشستگی و تورم مزمن شاید بپرسید که اینها چه ربطی به هم دارند؟ بله در ظاهر چندان ربطی میان آنها نیست ولی هنگامی که ریشه یابی شوند به خوبی خواهیم دید که همه موارد آنها مرتبط با نوعی از ساختار تصمیم گیری و سیاسی است که در چند دهه گذشته گاه تشدید شده و گاه تخفیف پیدا کرده است ولی در نهایت مسیر غالب آن بدتر شدن امور است.

نکته مهمتر اینکه با تشدید بحران هزینه حل مساله نیز افزایش یافته و اراده ای که معطوف به حل آن شود ضعیف تر میشود تقریبا وضعیت هر شش مساله مذکور در این سالها موجب افزایش مرارت تلخکامی و سختی زندگی برای مردم شده اند و نکته مهمتر از تلخکامی آنها این است که هیچ ایده طرح یا اقدام موثری برای حل هیچ کدام از این موارد وجود ندارد جز افزایش فشار بیشتر بر مردم نمونه آن مصوبه اخیر در مورد افزایش سن بازنشستگی است به طور طبیعی این خطر هست که با بزرگتر شدن ابعاد این مشکلات فنر آنها باز شود و به صورت تصاعدی بر اندازه مشکلات و رنجهای ناشی از آن افزوده شود. یکی دیگر از مصادیق آن دریاچه ارومیه است.

طبق گزارش روزنامه اعتماد حجم آب این دریاچه در این سه سال اخیر آبان ماه ۹۹ درصد کاهش یافته و عملا دریاچه را باید خشک شده محسوب و به انتظار بارانهای فراوان بود چرا نمیتوانیم اینها را حل کنیم؟ اگر دقت کنیم همه اینها در یک ویژگی اشتراک دارند؛ جبران صوری کمبودها از طریق دستکاری در واقعیت تورم مهمترین آنها است.

با افزایش نقدینگی و استقراض مستقیم یا غیر مستقیم از بانکها، آب در شیر خالص می ریزند و به جای شیر خالص آن را به مردم قالب میکنند در واقع کمبود منابع مالی خود را از طریق رقیق کردن پول یا شیر جبران میکنند انرژی هم با قیمت غیر واقعی به مردم داده میشود تا بلکه قدری از مشکل قبلی جبران شود غافل از اینکه کل ساختار مصرف انرژی کشور روی قیمت پایین تنظیم میشود و کار به جایی میرسد که جرات اصلاح قیمت های آن را ندارند صندوقهای بازنشستگی نیز تحت تاثیر تورم و برداشتهای دولتها و بی کفایتی های مدیران و افزایش تصاعدی بازنشستگان در کنار کاهش شدید آورده های بیمه شدگان جدید دچار ورشکستگی میشود و هر مقام دولتی در مقطع خودش فقط دنبال حل مشکلات خویش است و عوارض را برای نفر بعدی می گذارد. البته شاید حق هم دارد چون اگر جز این را بخواهد فوری حذف میشود آلودگی هوا نیز تابع قیمت انرژی و فقدان سوخت استاندارد و مهمتر از آن فقدان حمل و نقل عمومی موثر و پایین بودن کیفیت خودروها قرار دارد که جملگی به مسائل قیمت گذاری، الگوی مصرف انرژی و تورم مربوط می شود.

ساختاری که امکان اعمال قدرت نرم نداشته باشد و مانع از مشارکت عمومی و ذی نفعان در تصمیمات شود نتیجه همین میشود که رییس جمهور اسبق آن برای خودشیرینی دستور حفر چاه غیر مجاز میدهد و مردم هم به منافع کوتاه مدت خود نگاه میکنند و در مسیر تخلیه آبهای زیرزمینی و عدم مصرف بهینه آب در امور کشاورزی اقدام می کنند نتیجه این میشود که بخشهایی از کشور در حال خشک شدن و مهاجرت مردم آن به سایر مناطق هستند. سیاست گذاری جزیی نگر در ایران پاسخ نمیدهد.

هنگامی که مساله کشور برای دولت این شده که آیا فرودگاه سقز افتتاح واقعی شده یا کیکی فرودگاهی که کلا غیر اقتصادی و اصل وجودی آن از ابتدا مورد سوال بوده و هست و دیر یا زود نیز به سرنوشت مجموعه فرودگاههای غیر اقتصادی کشور دچار می شود، هر چند برای موجه دانستن آن میگویند هفته ای دو پرواز دارد، یکی رفت و یکی برگشت!!! گویی که میتوانست پرواز برگشت نداشته باشد، ولی در کنار آن درباره هیچ کدام از مسائل پیش گفته بحث و گفت وگوی جدی نمی شود و به جایش تونل سفیران هدایت را در مترو نمایش میدهند در نتیجه سیاست گذاری را در یک دور باطل عصاری قرار میدهند و شاهد گسترش بیشتر ابعاد مشکلات خواهیم بود. فقط ترس این است؛ روزی برسد که آلودگی هوا در یک روز جان صدها نفر را بگیرد آنگاه زنگ خطر شنیده شود.

اگر روند تعداد روزهای هوای آلوده و خطرناک را طی سالهای اخیر ببینیم متوجه ماجرا خواهیم شد که با ادامه وضع کنونی چنین روزی را دیر یا زود شاهد خواهیم بود نقشه آلودگی هوای کشور نشان میدهد که در روزها و هفته های گذشته هیچ کدام از شهرهای اصلی ایران در وضعیت سالم هوا نبودند و اغلب رنگ تیره دارند این زنگ خطر کافی است نباید منتظر مرگ و میرهای فراوان بود راه حل چیست؟ در یک کلام با این سطح از مدیریت به سوی پیشرفت و قله نمیروند در سرازیری خواهیم بود. در غیاب اراده ای موثر برای تن دادن به راه حل های علمی و نیز پذیرش مردم و مسائل آن به عنوان تنها اولویت ساختار برای حل آنها و با این مجموعه بسیار کوچک و محدود و فاقد دانش و اراده و درک از الزامات ،امور قادر به حل هیچ مساله ای نیست. خود دانید.

روزنامه جوان نوشت: مالیات در بودجه ۱۴۰۳ به کاهش فشار بر تولید و دریافت از فراریان متمرکز است

یک کارشناس اقتصادی معتقد است تحقق بودجه بدون نفت و تکیه بر درآمدهای مالیاتی پایدار در بودجه ۱۴۰۳ با تکیه بر دو رویکرد کاهش فشار مالیاتی بر تولید در کنار اخذ مالیات از فراریان مالیاتی و بخشهای غیر مولد و سوداگرانه اقتصاد مزایای قابل توجهی برای اقتصاد کشور دارد؛ وابستگی به نفت را کاهش و تنوع اقتصادی را ارتقا میدهد تورم را کنترل و تاب آوری کشور را در برابر عوامل خارجی تقویت میکند با تمرکز بر افزایش مالیات به جای کاهش فرار ،مالیاتی دولت میتواند توزیع عادلانه بار مالیاتی را تضمین کند در مجموع این رویکرد در دستیابی به ثبات و رفاه اقتصادی بلند مدت برای کشور بسیار مهم است.

ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» با اشاره به اهمیت تمرکز بر بودجه ریزی بدون نفت در بودجه ۱۴۰۳ گفت چرخش به سمت تحقق بودجه بدون نیاز به درآمدهای نفتی و تکیه بر درآمدهای مالیاتی پایدار در دولت سیزدهم آغاز شده است و امروز در بودجه ۱۴۰۳ به سمت تحقق بیش از پیش این موضوع حرکت میکنیم بودجه بدون نفت و حذف کسری تراز عملیاتی از مزایای قابل توجهی برای اقتصاد کشور برخوردار خواهد بود. این رویکرد راه حلی اساسی برای رهایی اقتصاد از محدودیت های تحریمهای غرب و کاهش وابستگی به نفت به عنوان منبع درآمد تلقی میشود یکی از مزیتهای اصلی حرکت به سمت بودجه بدون نفت کاهش و رفع کسری بودجه عملیاتی است. ثبات درآمدهای مالیاتی و گمرکی تضمین میکند تمامی هزینه های جاری کشور بدون نیاز به درآمدهای نفتی تأمین شود. این امر خطر کسری بودجه و نیاز به استقراض خارجی را از بین میبرد و به وضعیت مالی با ثبات تر و پایدارتر برای کشور منجر میشود.

محمدی در رابطه با مزایای تحقق بودجه بدون نفت و پاسخگویی به نیازها و مصارف پایدار و جاری بودجه با مالیات و درآمدهای پایدار بودجه ای :گفت دولت میتواند با کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی درآمدهای نفتی را منحصراً برای توسعه کشور اختصاص دهد این موضوع امکان سرمایه گذاری متمرکز بیشتری را در زیر ساختها ،آموزش مراقبتهای بهداشتی و سایر بخشهایی فراهم میکند که به رشد اقتصادی بلندمدت کمک میکنند.

دولت با استفاده از استراتژی درآمدهای نفتی به جای اتکا بر آن برای هزینه های روزانه میتواند اقتصاد شکوفاتر و متنوع تری ایجاد کند علاوه بر این تحقق بودجه بدون نفت میتواند به کنترل تورم نیز کمک کند قیمت نفت در معرض نوسانات در بازار جهانی است که میتواند به فشارهای تورمی در کشورهایی منجر شود که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته هستند.

در عوض با تکیه بر درآمدهای مالیاتی پایدار دولت میتواند کنترل بهتری بر عرضه پول و سیاستهای پولی داشته‌ باشد که به ثبات نرخ تورم منجر میشود.

وی ادامه داد حرکت به سمت بودجه بدون نفت نیز با اصول سیاستهای اقتصاد مقاومتی همسو است. این رویکرد بر اهمیت خودکفایی کاهش وابستگی به عوامل خارجی و ارتقای تولید داخلی تأکید دارد با تمرکز بر افزایش مالیات ها به جای کاهش فرار مالیاتی دولت میتواند اطمینان حاصل کند که بار مالیاتها به طور عادلانه در تمام بخشهای اقتصاد توزیع میشود.

این امر یک سیستم مالیاتی عادلانه تر را ترویج میکند که برای ثبات اقتصادی بلند مدت بسیار مهم است چرخش به سمت درآمدهای مالیاتی پایدار همچنین آسیب پذیری کشور را در برابر عوامل خارجی مانند تحریمها کاهش میدهد با تنوع بخشیدن به منابع درآمد عمومی اقتصاد کمتر به نفت متکی میشود و در برابر فشارهای بین المللی مقاومت بیشتری می.کند این امر توانایی کشور را برای مقاومت در برابر شوکهای اقتصادی افزایش میدهد و اقتصاد پایدارتر و مقاوم تر را تضمین میکند.

محمدی در رابطه با رویکرد سازمان امور مالیاتی در جهت تحقق بودجه بدون نفت :گفت سازمان امور مالیاتی برای تحقق بودجه بدون نفت چند رویکرد کلیدی را اجرا کرده است.

نخست اینکه آنها بر کاهش مالیات تولید و کاهش مالیات برای بخشهای تولیدی اقتصاد تمرکز کرده.اند این به تحریک تولید و تشویق رشد اقتصادی کمک می.کند دوم اینکه آنها فرار مالیاتی را در بخشهایی مانند اقتصاد زیرزمینی و بخشهای سفته بازی هدف قرار داده‌اند با جمع آوری مالیات از این بخشها بار مالیاتی را میتوان از تولید دور کرد و به سمت توزیع عادلانه تر در تمام بخشهای اقتصاد رفت بودجه ۱۴۰۳ را میتوان مقدمه ای برای تحقق بودجه بدون نفت دانست دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیاتی پایدار در لایحه بودجه در جهت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی گام بر میدارد این امر نه تنها کنترل تورم و کاهش کسری بودجه بلکه تاب آوری اقتصادی کشور را در برابر عوامل خارجی تقویت میکند.

روزنامه تجارت درباره دور باطل افزایش حقوق و گرانی کالاها نوشت:

همزمان با ارائه بودجه ۱۴۰۳ و تعیین افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان و بازنشستگان امسال هم تلاش برای تغییر آخرین تصمیمات دولت در این زمینه نیز آغاز شد. اما خبر حذف سقف افزایش حقوق کارمندان در روزهای اخیر باعث تشدید واکنشها به نرخ افزایش حقوق حدود ۱۸ درصدی کارمندان و کارگران شد و این امر را عین بی عدالتی برای خود می دانستند از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز پرداخت یکسان و تعیین سقف برای برخی از متخصصان و مدیران کار آزموده و با تجربه با دیگر افراد معمولی را بی عدالتی می دانند و بر این باور هستند نرخ افزایش حقوق باید متناسب با میزان تخصص و مهارت و تجربه افراد باشد. در عین حال این گروه بر این باور هستند که حذف سقف افزایش حقوق بدون نظارت اجرایی – قضایی و … باعث بی عدالتی در کشور میشود که قطعا به اعتراضات در سطح جامعه و بی انگیزه شدن افراد و نتایج نامطلوب خواهد شد.

به گزارش تجارت، نارضایتی حقوق بگیران از میزان افزایش دستمزد خود همزمان با ارائه بودجه از سوی دولت رویکردی است که هر ساله به چانه زنیهای فعالان عرصه کارگری و دولت و … می انجامد و سرانجام به توافقی منتهی می شود. برخی از کارشناسان بر این باور هستند؛ افزایش حقوق قطعاً باید متناسب با نرخ تورم در جامعه صورت گیرد اما این امر در اکثر دوره‌های حاکمیتی در کشور محقق نشده است و قشر کارگری و بازنشستگان و … همواره از عدم تناسب نرخ تورم با میزان افزایش حقوق اعلام شده ناراضی بوده‌اند، چرا که انفجار تورم در سالهای اخیر در ایران موجب شده تا افزایش حقوق عادی در آغاز هر سال پاسخگوی روند شتابان نرخ تورم و گرانی ها نباشد ، رویکردی که هر چند نابجا و غیر منطقی نیست اما در این میان با توجه به شاخص های اقتصادی – اجتماعی به قرارگیری در چرخه باطل افزایش نقدینگی و رشد تورم و گرانی ها منتهی میشود فعالان کارگری و گروه‌های بازنشستگان غالبا در ماههای پایانی سال رایزنی برای افزایش حقوق کارگران را آغاز میکنند که تا رقم افزایش حقوق ها را بالاتر ببرند، اما آنچه که در روزهای آغازین هر سال و به ویژه هم اکنون در حال مشاهده است نارضایتی این گروه‌ها از میزان افزایش حقوق خود در مقایسه با نرخ تورم و ….. است.

کارشناسان معتقدند؛ بی‌ثباتی اقتصادی در سال‌های اخیر باعث شده تا عملا افزایش حقوقها به چشم نیاید و تورم بالا به بی اثر کردن آن امر باشد اما شوک ها تور می هیچ تناسبی با افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازار را ندارد و از سوی دیگر دولت نیز ناچار به افزایش حقوق چند مرحله کارگران و بازنشستگان میشوند که تنها باعث گردش و افزایش بیشتر تورم در جامعه و کاهش ثبات اقتصادی می شود.

بر اساس این گزارش اعتراض نسبت به افزایش حقوق های ناچیز سالانه امسال همزمان با انتشار خبر حذف سقف افزایش حقوق کارمندان تشدید شد هر چند که دولت و مجلس بلافاصله آن را تکذیب کردند اما این گروهی از صاحبنظران بر این باور هستند که انتشار هر خبر و تکذیب فوری آن از سوی مسئولان معمولاً با مطرح شدن دوباره آن در قالب و گویشی متفاوت در زمانی دیگر همراه خواهد بود حذف سقف افزایش حقوق برای بسیاری از مردم و کارشناسان تداعی کنند حقوق بگیران نجومی بود که زمانی به موج افشاگری حقوق های آنچنانی از سوی مدیران ناکارآمد شد که فقط با توصیه ها و بر اساس تسویه حسابهای اقتصادی – سیاسی بر مسندی تکیه زده بودند و همان زمان هم قرار بر این شد تا در راستای عدالت محوری و شفافیت سازی سامانه ای برای اطلاع رسانی در خصوص حقوق و مزایای کارمندان ایجاد شود و همچون دیگر کشورها افراد عادی نیز با مراجعه به سامانه طراحی شده برای شفاف سازی عملکرد دولت در حوزه های مختلف از میزان حقوق و مزایای مسئولان آگاه می شدند. رویکردی که مطالبه اکثریت جامعه درباره مالیات ستانی و چگونگی هزینه کردها نیز وجود دارد.

مرتضی افقه استاد دانشگاه در این باره به تجارت گفت: قطعا حذف سقف افزایش حقوق از مقبولیت از جامعه عدالت محور برخوردار نیست اما یکسان سازی حقوق و مزایا برای همه کارمندان بدون توجه به کارآیی ها تجارب آن ها نیز عادلانه نخواهد بود و مورد پسند جامعه اسلامی و عدالت محور نیست چرا که باعث حذف انگیزه افراد برای ادامه مسیر در حوزه فعالیت خود خواهد شد و در نهایت به مهاجرت و فرار مغزها و … خواهد شد.

روزنامه شرق درباره تمدید وقفه جنگ نوشت:

آخرین روز وقفه چهار روزه در جنگ اسرائیل و حماس در حالی سپری شد که مذاکرات برای تمدید این وقفه تا آخرین ساعات دیشب ادامه داشت و موضع گیری مقام های اسرائیل حماس و آمریکا حاکی از آن است که طرفین برای تمدید آن در ازای آزادی تعداد بیشتری از گروگانهایی که در اختیار حماس هستند، توافق کرده اند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفته است که این امکان وجود دارد که به ازای آزادی هر ۱۰ گروگان بیشتر یک روز آتش بس تمدید شود. او در عین حال در دیدار با نیروهای اسرائیل در غزه تأکید کرد: «هیچ چیز ما را از ادامه راه بازنمیدارد. در پایان سومین روز آتش بس ۱۷ گروگان در اختیار حماس آزاد شدند و اسرائیل هم ۳۹ زندانی فلسطینی را آزاد کرد حماس در جریان حمله هفتم اکتبر به اسرائیل ۲۴۰ نفر را گروگان گرفت و اسرائیل تأکید دارد که پس از آتش بس تا آزادی همه گروگانها جنگ را ادامه خواهد داد.

در همین حال سه منبع امنیتی مصری به رویترز گفتند مذاکره کنندگان مصری قطری و آمریکایی به توافق بر سر تمدید آتش بس حداقل برای دو روز نزدیک شده اند اما همچنان در حال بحث و گفت وگو بر سر مدت زمان و فهرست زندانیان و گروگانها هستند.

به گفته این منابع حماس در حال حاضر به دنبال تمدید چهار روزه است؛ در حالی که اسرائیل خواهان تمدید روز به روز است. حماس در تماس با مقام های دولت قطر تأیید کرده که مایل است وقفه نظامی دست کم برای چند روز دیگر تمدید شود به گفته مسئولان این گروه آنها باید با سایر گروه های فعال در غزه از جمله جهاد اسلامی تماس گرفته و موقعیت تعدادی دیگر از گروگانها را برای مبادله مشخص کنند.

بر اساس توافق فعلی در سه روز گذشته ۴۰ گروگان اسرائیلی و چندین شهروند خارجی عمدتا تایلندی و فیلیپینی از سوی حماس آزاد شدند. در مقابل اسرائیل هم تاکنون ۱۱۷ فلسطینی را آزاد کرده است. در تازه ترین تحول مقام های قطری از آمادگی حماس برای آزاد کردن ۲۰ گروگان اسرائیلی دیگر در مقابل ۴۰ زندانی فلسطینی و تمدید دو تا چهار روزه وقفه عملیاتی خبر داده‌اند. کابینه جنگی اسرائیل هم تا ساعات اولیه دوشنبه مشغول بررسی احتمال تمدید وقفه عملیاتی بود و در نهایت بنیامین نتانیاهو از موافقت اصولی با تمدید وقفه خبر داد؛ هر چند هنوز توافقی رسمی و جدی بین دو طرف اعلام نشده است. نخست وزیر اسرائیل البته با تکرار موضع قبلی خود تأکید کرده که در پایان وقفه بشر دوستانه عملیات جنگی در غزه با شدت و قدرت از سر گرفته خواهد شد. بنیامین نتانیاهو ضمن تأکید بر اهمیت آزادی همه گروگانها» بار دیگر نابودی «حماس» و حصول اطمینان از این را که دیگر خطری از جانب غزه متوجه

اسرائیل نخواهد بود اهداف اصلی خود اعلام کرد. آخرین روز وقفه جنگ در حالی به پایان رسید که اختلافاتی میان دو طرف ایجاد شده بود و اسرائیل و حماس درباره فهرست اسامی اعلام شده از سوی طرف مقابل ابراز نگرانی و ناخرسندی کرده بودند. این موضوع را یک مقام قطری اعلام کرده و تأکید کرد همکارانش برای حل اختلاف و جلوگیری از هرگونه تأخیر در اجرای مفاد توافق با اسرائیل و حماس مذاکره کردند در سه روز قبلی اجرای وقفه دو طرف ۱۲ ساعت پیش از زمان آزادی گروگانها و زندانیان اسامی آنها را به طرف مقابل اعلام میکردند در روز دوم اجرای توافق، اختلاف نظر حماس و اسرائیل بر سر کیفیت اجرای برخی از مفاد توافق آزادی گروگانها و زندانیان را چندین ساعت به تعویق انداخت اما در روز یکشنبه سومین روز از توافق چهار روزه همه چیز به موقع و بدون مشکل خاصی انجام شده بود.

اسرائیل در حالی برای ادامه آتش بس در نوار غزه تحت فشارهای داخلی و خارجی قرار دارد که مسئولان نظامی تل آویو نگران استفاده حماس از وقفه در جنگ برای بازیابی توان نظامی اش هستند. طبق توافق اسرائیل با حماس که با میانجیگری قطر آمریکا و مصر به دست آمد دو طرف به مدت چهار روز با برقراری آتش بس موافقت کردند این دوره چهار روزه که دیشب به پایان رسید در نهایت تا ۱۰ روز قابل تمدید است جو بایدن که کشورش متحد نزدیک اسرائیل
محسوب میشود خواهان ادامه آتش بس کنونی شده است.

قرار است به ازای هر وقفه ۲۴ ساعته در جنگ گروه حماس حدود ۱۰ نفر از گروگانهای اسرائیلی را آزاد کند در مقابل اسرائیل نیز سه برابر این رقم افرادی را از میان فلسطینیان زندانی آزاد خواهد کرد.

آزاد شدن تعداد بیشتری از گروگانها یک دستاورد محسوب خواهد شد؛ زیرا آزادی گروگانها یکی از خواسته های افکار عمومی اسرائیل پس از حملات هفتم اکتبر بود.

با این حال هر روزی که وقفه در جنگ ادامه پیدا میکند زمینه سازماندهی نظامی مجدد را برای حماس فراهم می.کند از سوی دیگر بسیاری از کشورها یا به امید آزادی اتباع خود که گروگان حماس هستند یا به دلایل بشر دوستانه خواهان ادامه آتش بس هستند.

آندرئاس کریگ استاد مطالعات امنیتی در کینگز کالج لندن، معتقد است گذر زمان در شرایط کنونی به ضرر اسرائیل است. او میگوید: «آنها از یک طرف میخواهند همه گروگانهایشان آزاد شوند این را هم میدانند که از طریق نظامی نمیتوانند آنها را آزاد کنند از سوی دیگر نمیخواهند روند جنگ از دستشان خارج شود».

ارتش اسرائیل که هدف جنگ را نابودی «حماس» میداند از نشان دادن تمایل خود به از سرگیری درگیریها ابایی ندارد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز در جریان سفر به نوار غزه بر ادامه جنگ تأکید کرد. او گفت: «تا پایان و تا پیروزی ادامه میدهیم هیچ چیز ما را متوقف نخواهد کرد. با این حال او برای تداوم آتش بس علاوه بر فشارهای خارجی با فشارهای داخلی نیز روبه رو است.

آریک رود نیزکی عضو مرکز موشه دایان در دانشگاه تل آویو در این باره میگوید بیشترین فشارها برای تداوم وقفه در جنگ از داخل اسرائیل و از خانواده گروگانها می آید.

در همین راستا هزاران نفر در تل آویو خواستار تلاش برای آزاد شدن همه گروگانها شدند با این حال یک مسئول نظامی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود در گفت وگو با خبرگزاری فرانسه از معمای وحشتناک پیش روی ارتش اسرائیل سخن گفت به گفته این منبع نظامی اسرائیل هرچه آتش بس بیشتر ادامه پیدا کند حماس فرصت بیشتری برای بازیابی ظرفیت های خود و حمله مجدد به اسرائیل خواهد داشت.

این در حالی است که گروه حماس برای تداوم آتش بس ابراز تمایل کرده است. یک منبع نزدیک به این گروه گفت حماس به میانجی ها اطلاع داده است که برای تمدید وقفه در درگیریها آمادگی دارد.

آوی ملامد، از کارکنان پیشین سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل به خبرگزاری فرانسه میگوید که منفعت حماس در طولانی کردن» ماجرای گروگانهاست. به گفته او حماس به این ترتیب تلاش میکند تا اسرائیل را مجبور کند بهای سنگینی برای گروگانها بپردازد. اوا کولوریوتی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه نیز بر باور است که حماس برای ادامه حیات خود مبارزه میکند و گذر زمان در شرایط کنونی به سود این گروه است. او میگوید: هر سناریویی در این جنگ که منجر به نابودی حماس در نوار غزه نشود برای این گروه یک پیروزی محسوب میشود.

از سوی دیگر اکرام ،بدرالدین استاد علوم سیاسی دانشگاه قاهره با اشاره به اینکه آتش بس چند روز دیگر تمدید خواهد شد گفت: با توجه به محاصره دراز مدت غزه و زمان محدود برای تکمیل فرایند آزادی زندانیان برای رساندن کمکهای فشرده به نوار غزه نیاز مبرمی وجود دارد و این امر مستلزم تمدید آتش بس کنونی است همچنین ایمن الرقب، استاد علوم سیاسی دانشگاه قدس نیز در گفت و گویی که با الشرق الاوسط داشت با تأکید بر لزوم تداوم تلاشهای مصر برای بسیج افکار عمومی بین المللی حامی فلسطینی ها»، خاطرنشان کرد تلاشهای قبلی مصر به برقراری آتش بس منجر شد؛ در حالی که تلاشهای فعلی آن بر مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین متمرکز است.

عبد الفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی با پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا و الکساندر دی ،کرو نخست وزیر بلژیک در قاهره به ضرورت اقدام برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین و وارد کردن آن به عضویت سازمان ملل متحد اشاره و بر ادامه تلاشهای مصر برای دستیابی به راه حل های نهایی و پایدار که عدالت تأمین صلح و تضمین حقوق مشروع مردم فلسطین را تضمین میکند تأکید کرد.

اکرام بدرالدین درباره احتمال از سرگیری جنگ از سوی اسرائیل گفت: «ادامه جنگ ممکن است برای تل آویو دشوار باشد؛ به ویژه پس از آنکه اسرائیل تصمیم گرفت بنا بر دلایل اقتصادی نیروهای ذخیره را که در آغاز وقوع جنگ فراخوانده بود از میدان نبرد بیرون بکشد. افزون بر آن اسرائیل به دلیل ادامه جنگ با انتقادهای شدیدی در داخل و خارج از کشور روبه رو است».

از سوی دیگر ایمن الرقب گفت: جناحهای فلسطینی هنوز کارت فشار نظامیان اسیر شدهداسرائیلی را در دست دارند و این میتواند هنگام صحبت از هرگونه راه حل سیاسی برای وضعیت آینده نوار غزه یا بازگشت دوباره به جنگ ابزاری برای دستیابی به امتیازهای جدید باشد».

روزنامه هم‌میهن نوشت: سیاست‌های ناکارآمد، مشروعیت نظام آموزش و پرورش را مخدوش کرده است

سید محمد خاتمی در مقدمه گزارش «گفتگوها بررسی ها و هم اندیشی ها» در موضوع آموزش و پرورش ،ایران که جایگاه استثنایی در آینده و سرنوشت کشور دارد در جمع مشاوران خود تغییر و اصلاح این رویکرد حکمرانی را راه استفاده از ظرفیتهای موجود و بهبود شرایط در جامعه دانست در ذیل این مقدمه آمده است: جامعه ما در همه بخشها با مشکلهایی روبه رو است که اگر درست درک و برای حل آن چاره اندیشی نشود میتواند بحران آفرین باشد و گزاف نیست اگر بگوییم جامعه بحرانی است و نشانه بارز آن را در نارضایتی فراگیر از آنچه هست میتوان دید گفتنی است که همه بخشهای جامعه در رابطه با هم و دارای تأثیر و تأثر متقابل با یکدیگرند و برای حل مشکلات نیازمند رویکردی جامع و نیز نظم و نظامی مناسب است که اولاً کرامت انسان را باور داشته باشد و آن را در همه جهات رعایت کند ثانیاً صاحب اصلی کشور را همه مردم از هر قبیله و قوم و گرایش و نظام حکمرانی را برآمده از اراده ی آنان و در خدمت آنان بینگارد ثالثاً با کمک و همکاری همه بخشها حل مشکلات و راه های برون رفت از بحران را و زمینه های پیشرفت همه جانبه را جست وجو و آن را طی کند.

آموزش و پرورش اما جایگاه ویژه ای دارد؛ نهادی که همه بخشها درگیر و در رابطه با آن هستند و بیشترین نقش را در سرنوشت آینده کشور دارد یا میتواند داشته باشد اصرار بر سیاستهایی که نزدیک به یک قرن است تجربه ناکام را پشت سر گذاشته است و مشروعیت نظام آموزش و پرورش را مخدوش کرده است امکان یافتن راه حل بحران و رفع مشکلات را به شدت ضعیف کرده است شیوه حکمرانی اتخاذ شده نظراً و عملاً خلاف خواست بنیادین جامعه که از جمله در انقلاب بروز و ظهور کرد و میتوانست و میبایست نقطه عطفی در روند سیر تاریخی به سوی پیشرفت آزادی و آبادانی باشد بوده است و درد و مشکلات را از جمله در آموزش و پرورش افزون کرده است.

تغییر و اصلاح این رویکرد و شیوه به حکمرانی و جامعه کمک میکند تا با تعامل سازنده با یکدیگر از ظرفیتهای موجود و ممکن برای بهبود شرایط در جامعه و به ویژه آموزش و پرورش بهرهگیری شود. جامعه ما نیازمند گفت وگوی ملی است و گفت وگو و چاره اندیشی کارشناسان که از عرف نمایندگی میکنند میتواند راهگشا باشد.

جمعی از اهل نظر و کارشناس و صاحب تجربه و دردآشنا در عرصه آموزش و پرورش با نیت شناسایی درست مسائل و اصلاح امور در این بخش به گفت وگو نشستند و راه حلهایی را برای حل تدریجی مشکلات و برون رفت از بحران پیشنهاد کردند البته با تفطن به این نکته که هیچ نظری هرچند سنجیده نظر نهایی نیست ولی اهتمام به این نظر و تلاش برای اصلاح امور بر اساس آن میتواند قدم نهادن در راه درازی باشد که گفت و گوی سازمان یافته همواره در بهبود و اصلاح آن‌ نقش آفرینی کند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago