Categories: کیوسک امروز

کیوسک امروز؛ ابعاد ضدتورمی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از اتکا به درآمدهای مالیاتی تا مدیریت هزینه‌ها/ خالص‌سازان اول انقلاب امروز گرفتار خالص‌سازی شده‌اند/ آغاز اجرای قانون جدید بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵/ واقع‌نگری درباره درآمدهای نفتی/ وقفه چهار روزه در جنگ حماس و اسراییل

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان درباره ابعاد ضدتورمی لایحه بودجه ۱۴۰۳ از اتکا به درآمدهای مالیاتی تا مدیریت هزینه‌ها نوشت:

متن جزئیات لایحه بودجه ۲۴۲۹ هزار میلیارد تومانی ۱۴۰۳ منتشر شد که بر اساس ،آن منابع عمومی دولت بیش از ۲۴۲۹ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه امسال ۱۶ و هفت دهم درصد افزایش دارد صادرات نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه به قیمت ۶۵ یورو در نظر گرفته شده است. همچنین درآمد نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ حدود ۶۱۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شد. طبق اعلام سخنگوی اقتصادی ،دولت مجموع رشد بودجه عمومی لایحه ۱۴۰۳ نسبت به قانون ،امسال ۱۸ درصد بوده و واقعی شدن و انضباط ،بخشی افزایش سهم درآمدهای پایدار درآمدهای حاصل از صادرات نفت کمتر از مصوب در بودجه ۱۴۰۲ بوده است. ضمن اینکه تراز عملیاتی بودجه به ۳۰۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است پیشنهاد افزایش حقوق همه گروه های حقوق بگیر شاید مهمترین بخش بودجه برای قشر کارمند و کارگر میزان افزایش حقوق باشد در لایحه بودجه ۱۴۰۳ افزایش ضریب حقوق همه گروههای حقوق بگیر ۱۸ درصد و حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوقهای بازنشستگی کشوری و لشگری ۲۰ درصد پیشنهاد و سقف خالص پرداختیها ۶۵ میلیون تومان اعلام شده است. همچنین بر اساس پیش بینی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور سقف معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد در سال آینده ماهانه تا ۱۰ میلیون تومان سالانه ۱۲۰ میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تومان در سال تا مبلغ ۱۶۸ میلیون تومان معادل ۱۰ درصد خواهد بود و نسبت به مازاد ۱۶۸ میلیون تومان در سال تا مبلغ ۲۷۶ میلیون تومان با مأخذ ۱۵ درصد مالیات دریافت میشود نسبت به مازاد ۲۷۶ میلیون تومان در سال مبلغ ۴۰۸ میلیون تومان با مأخذ ۲۰ درصد مالیات بر درآمد گرفته میشود و نیز نسبت به مازاد ۴۰۸ میلیون تومان در سال به بالا حداکثر با مأخذ ۳۰ درصد مالیات از افراد گرفته میشود.

اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی و قضات دادگستری از شمول این حکم مستثنا بوده و مشمول ماده ۸۵ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب سال ۹۴ هستند. همچنین بر مبنای لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف پاداش پایان خدمت کارمندان ۵۲۰ میلیون تومان خواهد بود. رشد ۱۵ درصدی منابع هدفمندسازی یارانه ها یکی از مهمترین بخشهای لایحه بودجه برای اقشار کم درآمد بحث یارانه هاست در همین زمینه منابع هدفمندسازی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با رشدی ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۵۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

البته حذف یارانه ثروتمندان و پردرآمدها در این سال از سر گرفته میشود وضعیت قبوض آب و برق و گاز وضعیت هزینه های آب و برق و گاز برای اقشار متوسط و کم درآمد اهمیت بالایی دارد دولت برای سال آینده پیشنهاد ثابت ماندن درصد عوارض دریافتی از مشترکان پر مصرف آب نسبت به سال ۱۴۰۲ را داده است اما از طرفی وزارت نیرو در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مکلف شده در مورد مشترکانی که بیش از دو برابر الگو مصرف کرده اند به ازای هر متر مکعب مازاد ۳۵ درصد نرخ را افزایش دهد. همچنین دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ قیمت هر متر مکعب آب کشاورزی برداشت شده از چاههای مجاز را با ۱۰ تومان افزایش نسبت به امسال ۴۰ تومان تعیین کرد همچنین جریمه برداشت آب از چاههای غیر مجاز در صورت کشت محصولات اساسی کشاورزی و راهبردی به ازای هر متر مکعب حداکثر ۶۰۰ تومان و در غیر این صورت ۱۲۰۰ تومان تعیین شد. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ هر واحد مسکونی برای گاز و برق باید به ترتیب چهار هزار ریال و سه هزار ریال بپردازند. این عدد برای واحدهای تجاری ۳۰ هزار ریال .است برای مشترکان روستایی مبالغ فوق الذکر معادل ۵۰ درصد است و مشترکان فاقد انشعاب گاز از پرداخت معاف بوده و وجوه فوق مشمول مالیات بر درآمد

و مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود تخصیص ۱۳/۵ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی مهمترین بخش هزینه ای دولت تامین غذا و داروست طبق بودجه سال آتی حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شده است. همچنین قیمت هر بشکه نفت ۶۵ یورو و نرخ تسعیر ۳۱ هزار تومان برای هر یورو در نظر گرفته شده است که معادل ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در هر دلار است لازم به ذکر است بار مالی واردات کالاهای اساسی حدود ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو (۱۶) میلیارد دلار است که معادل سهم ۴۰ درصدی دولت از درآمدهای نفتی است در صورتی که نرخ مرکز مبادله طلا و ارز مبنای نرخ تسعیر قرار گیرد درآمدهای دولت با رشدی قابل توجه مواجه میشود و نسبت به عددی که هم اکنون در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ وجود دارد رشدی ۳۰ درصدی را تجربه میکند.

بنابراین با تغییر نرخ تسعیر از ۲۸۵۰۰ به ۳۷۵۰۰ تومان حدود ۲۰۰ هزار میلیارد دلار به درآمد حاصل از فروش نفت که سهم دولت ۶۱۴ هزار میلیارد تومان از آن است افزوده میشود در شرایطی که هزینههای دولت ثابت است با توجه به تناقضی که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ با برنامه توسعه هفتم در خصوص تعیین نرخ تسعیر وجود دارد به نظر میرسد دولت و مجلس در یک بزنگاه تصمیم گیری مهم قرار گرفتند از طرفی دولت با گنجاندن نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی به نظر میرسد همچنان به سیاست تثبیت نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی اعتقاد دارد و قصد دارد نرخ کالاهای اساسی را در قیمت های فعلی نگه دارد تا از ایجاد آثار تورمی و شوک های بعدی آن جلوگیری کند از آن سو مجلس نیز با ملاک قرار دادن نرخ ارز مرکز مبادله طلا و ارز در برنامه توسعه هفتم قصد دارد تا گامی به سوی تک نرخی کردن ارز بردارد که طبیعتا این موضوع بدون هزینه نخواهد بود گفتنی است تغییر نرخ ارز برای تامین کالاهای اساسی در بودجه سال آتی اگرچه درآمدهای دولت را در شرایطی که هزینه های آن ثابت است افزایش میدهد اما مشخصا موج تورمی جدیدی پدید میآید که دولت باید تبعات آن را بپذیرد. همچنین بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی دارو ملزومات مصرفی پزشکی و شیرخشک مصرفی اطفال یک درصد تعیین شد. افزایش درآمدهای مالیاتی میزان مالیات برای اقشار حقوق بگیر و فعالان اقتصادی بسیار مهم است بخصوص اینکه طبق تجربه، سویه اخذ مالیات معمولا به طرف حقوق بگیران و کسبه جز بوده است. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ درآمد مالیاتی را ۱۱۲۲ هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده که ۴۹ و هشت دهم درصد در مقایسه با بودجه امسال رشد دارد ضمن اینکه درآمد مالیات بر واردات ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده و دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان از محل بهره مالکانه معادن درآمد پیش بینی کرده است. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و حتى وصول بموقع مالیات بانک مرکزی مکلف به ایجاد دسترسی به سامانههای موجود از جمله سیاق و سرآمد» برای سازمان امور مالیاتی کشور است همچنین طبق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مالیات بر ارزش افزوده که تاکنون ۹ درصد بهای تمام شده کالا بود با افزایشی یک درصدی به ۱۰ درصد رسید.

البته نگاهی به جدول سقف درآمدهای دولت نشان میدهد در حالی که مالیات ها ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رشد کرده تر از عملیاتی منفی ۳۲ درصد خواهد بود بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ سقف درآمدهای مالیاتی از ۷۴۸ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ با افزایش ۵۰ درصدی و رشد ۳۷۰ هزار میلیارد تومانی به ۱۱۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید درآمد دولت از محل سود سهام شرکتهای دولتی نیز از ۳۴ هزار میلیارد تومان سال ۱۴۰۲ به ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات نیز ۷۵ درصد رشد کرده است با این حال و در مجموع تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۳ حدود ۳۲ درصد منفی خواهد بود بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ آذر ماه سال بعد آخرین مهلت تعیین ارزش روز داراییهای مشمول مالیات جدید است. براساس بند ش تبصره ۶ لایحه بودجه سال ،۱۴۰۳ زمینهای فاقد اعیانی دارای کاربری مسکونی اداری و تجاری باغ ویلاهای مجاز و واحدهای مسکونی که ارزش آنها بیش از ۲۵ میلیارد تومان باشند مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان دو در هزار میشوند. واحدهای مسکونی و باغ ویلاهای در حال ساخت مشمول این مالیات نمی باشند باغ ویلاهای غیر مجاز تا زمان دریافت پروانه ساخت یا اجرای حکم کمیسیونهای ماده (۹۹) یا ماده (۱۰۰) قانون شهرداریها حسب مورد مشمول جریمهای معادل دو برابر مالیات باغ ویلاهای مجاز است و ۵۰ درصد جریمه های دریافتی حسب مورد به شهرداری یا دهیاری محل باغ ویلا اختصاص می یابد. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است نسبت به تعیین دارایی های مشمول بر اساس ارزش به قیمت روز آنها توسط سازمان مالیاتی تعیین میشود حداکثر تا پایان آذر ماه سال ۱۴۰۳ اقدام نماید و مراتب را به اطلاع اشخاص مشمول برساند. همچنین در لایحه سال آینده خودروهای بالای سه میلیارد تومان مشمول مالیات می.شود بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ نشان میدهد مالیات واحدهای مسکن مهر و واحدهای نهضت ملی مسکن هم برای سالهای ۹۸ تا ۱۴۰۳ بالغ بر ۳۰۰ هزار تومان تعیین شده است. تخفیفها و معافیتهای مالیاتی بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ اشخاص حقیقی به ازای فرزند سوم و بیشتر در سال ۱۴۰۳ مشمول ۱۵ درصد افزایش در تخفیف مالیاتی میشوند اما در خصوص والدین دهه شصتی این تخفیف مالیاتی ۳۰ درصد است. همچنین در جهت حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال و تشویق کسب و کارهای اینترنتی به استفاده از پلتفرم های داخلی درآمد کسب و کارهای اشخاص حقیقی استفاده کننده از پلتفرم های داخلی مشمول نرخ صفر مالیاتی میشود.

نکات دیگری از لایحه بودجه ۱۴۰۳ در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده ۱۳۴ هزار میلیارد تومان برای تقویت بنیه دفاعی نیروهای مسلح اختصاص داده شده است. همچنین سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت گاز و میعانات گازی در لایحه بودجه سال آینده ۴۰ درصد تعیین شد. البته سه درصد درآمد نفت و گاز سهم مناطق نفت خیز گاز خیز و توسعه نیافته تعیین شده و ۱۴ و نیم درصد هم به حساب شرکت ملی نفت یا گاز واریز خواهد شد. بر اساس پیش بینی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور به منظور حمایت از اشتغال خرد و خانگی و کارگاههای ،کوچک مبلغ ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل منابع بودجه اختصاص می یابد؛ یعنی به ازای هر استان حداقل یک هزار میلیارد تومان پیش بینی اختصاص پیدا کند علاوه بر آن مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه از منابع بانکی هم برای پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی و تعاونی در سال آینده پیش بینی شده است. بر اساس پیش بینی لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور همه منازل مسکونی کشور که دارای انشعاب برق ،باشند، تحت پوشش صندوق بیمه حوادث طبیعی قرار میگیرند همچنین در بخش دیگری از این لایحه آمده است؛ در راستای حمایت از بیمه محصولات کشاورزی سهم دولت به میزان شش هزار میلیارد تومان برای صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت نقدی و یا اسناد خزانه اسلامی یک ساله پرداخت میشود تا محصولات کشاورزان در مقابل آفات و حوادث بیمه شوند.

روزنامه اعتماد نوشت: خالص‌سازان اول انقلاب امروز گرفتار خالص‌سازی شده‌اند

رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه کارهایی در دهه ۶۰ صورت گرفت که برخلاف اهداف اولیه انقلاب بود و باید از برخی عملکردها از مردم عذرخواهی کنیم و صادقانه به مردم بگوییم که اشتباه کردیم به استفاده از واژه «خالص سازی» در ادبیات سیاسی امروز کشور اشاره کرد و گفت: «خالص سازی» که امروز یک راهبرد شده است ریشه در عملکرد

گذشته عده ای دارد که خود الان گرفتار خالص سازی شده اند. آیا حاضرند بپذیرند که چقدر خودشان در خالص سازی نقش داشتند؟ به گزارش امیدنامه محمدرضا عارف در نشست کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با قدردانی از رییس و اعضای این کمیسیون به دلیل برگزاری منظم جلسات و تهیه اسناد متقن و قابل اعتناء برای نظام حکمرانی کشور به شرایط جامعه در سالهای اول انقلاب اشاره کرد و گفت در سالهای اول انقلاب همه ضعفها و مشکلات اداره کشور را به بهانه شرایط زمانی از آن غفلت کردیم و تمام تلاش این بود که همه امور حکومتی و دولتی شود. حتی جنبش دانشجویی را میخواستند متصل به حاکمیت کنند در حالی که خیانت به جنبش دانشجویی است کهذاین جنبش حکومتی شود که در این صورت کارایی خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه نتیجه آن نگاه در اوایل انقلاب وضعیت بغرنج امروز ما است و واقعیت این است که چالشهای امروز ما انباشت شده مسائل ۴ دهه گذشته است خاطرنشان کرد: صحبت هایی در این جلسه به درستی در خصوص حذف نخبگان انجام شد ولی این معضل به اوایل انقلاب بر میگردد یعنی راهبرد حذف نخبگان از اول انقلاب در دستور کار برخی جریانات در حاکمیت قرار گرفته بود با شعارهایی عوامانه افراد نخبه را با برچسب وابستگی از میدان به در کردند و این روند تاکنون ادامه دارد. متاسفانه در اوایل انقلاب شخصیتهای برجسته ای را با برچسب لیبرالی کنار گذاشتند کارهایی در دهه ۶۰ صورت گرفت که برخلاف اهداف اولیه انقلاب بود. یک حالت خود بزرگ بینی و حق پنداری از اول انقلاب بین مسوولان حاکم بود که خود را صاحب کشور و قیم مردم میدانستند کارهایی در دهه ۶۰ صورت گرفت که برخلاف اهداف اولیه انقلاب بود.

وی با بیان اینکه اتکای انقلاب اسلامی ایران بر مردم بوده و مردم قبل از انقلاب مشارکت شان را در مسائل سیاسی و اجتماعی به خوبی نشان دادند :گفت بعد از پیروزی انقلاب به جای آنکه مزیتها را تقویت کنیم به حذف روی آوردیم مثلا در آموزش و پرورش هر مدرسه ای که از یک سطحی بالاتر بود به بهانه حذف مدارس خصوصی منحل کردیم مانند دبیرستان هدف خوارزمی و البرز چون نمیخواستیم یا نمیتوانستیم قدها را بلند کنیم. در بخش دانشگاهی هم همین طور تعدادی از مراکز آموزش عالی را منحل کردیم به جای آنکه از ظرفیتهای آنها استفاده مطلوب کنیم.

عارف با اشاره به استفاده از واژه «خالص سازی» در ادبیات سیاسی امروز کشور تصریح کرد: «خالص سازی» که امروز یک راهبرد شده است ریشه در عملکرد گذشته عده ای دارد که خود الان گرفتار خالص سازی شده اند آیا حاضرند بپذیرند که چقدر خودشان در خالص سازی نقش داشتند؟ وی در همین زمینه تاکید کرد باید از برخی عملکردها از مردم عذرخواهی کنیم و صادقانه به مردم بگوییم که اشتباه کردیم رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه نتیجه برخی عملکردها دهه های گذشته فاصله انداختن بین نخبگان با دولت و حکومت بود گفت اگر توسعه بخواهد در کشور محقق شود باید نخبگان میدان دار شوند ولی چه میزان دولت فعلی و حتی ۲ دولت قبل با نخبگان تعامل داشته و دارند؟ فضا الان به گونه ای فراهم شده است که یک عده فرصت طلب رشد میکنند و با رنگ عوض کردن میخواهند چند روزی در مسند قدرت حضور داشته باشند در حالی که مشخصه اغلب مدیران کشور در مقطع فعلی کارنابلدی است.

عارف با تاکید بر اینکه در دو انتخابات اخیر عملا جمهوریت نظام آسیب جدی دید، تصریح کرد با برخوردهای تنگ نظرانه ای که در روند تایید صلاحیتها در پیش گرفته اند نشان میدهد جریان حاکم به دنبال افرادی هستند که عین موم در دستشان باشد و این افراد اگر وارد مجلس شوند دو هدف را دنبال میکنند یک آنکه به دنبال منافع شخصی و باندی خود خواهند بود و دوم آنکه کار نکنند که شورای نگهبان در دور بعد رد صلاحیتش کند. آیا رسالت نماینده مجلس این موارد است؟ وی با اشاره به برخی اظهار نظرها در خصوص ناامیدی از اصلاحات در کشور با بیان اینکه ناامیدی سم مهلکی برای کشور است، گفت: هنوز برای اصلاحات دیر نشده است ولی هر چه بگذرد هزینه اصلاح بیشتر از گذشته خواهد شد.

رییس بنیاد امید ایرانیان با یادآوری آسیب شناسی که در دهه ۸۰ در خصوص مسائل اساسی کشور صورت گرفت گفت در سال ۸۴ مسائل کشور را در ۵۲ محور آسیب شناسی کردیم که اگر با این ۵۲ محور برخورد جدی شود بخشی از مسائل و مشکلات فعلی را نداشتیم. به ویژه آنکه در آن مقطع شرایط برای حل چالشهای کشور فراهم تر بود چون کشور در مسیر درستی قرار گرفته بود هم به دلیل اجماعی که در داخل کشور بود و هم تعامل خوبی که با کشورهای دنیا داشتیم و آن ایران ستیزی که در نیمه اول دهه هفتاد حاکم بود و اکنون هم به اوج خود رسیده است در آن مقطع وجود نداشت ولی متاسفانه از آن کار تحقیقاتی و آسیب شناسی استفاده نشد.

وی همچنین در خصوص آسیب شناسی جریان اصلاحات هم گفت: در اواخر دهه ۹۰ هم با محوریت گروه امید جریان اصلاحات را آسیب شناسی کردیم و در ۱۰ محور این آسیبها احصا شد ولی عملا هیچ اتفاقی نیفتاد و جریان اصلاحات در مقطع فعلی با همان چالشها درگیر است.

روزنامه شهروند از آغاز اجرای قانون جدید بازنشستگی از ابتدای سال ۱۴۰۵ خبر داد و نوشت:

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در مورد زمان اجرای قانون جدید بازنشستگی گفت: «افرادی که ۲۸ و ۲۹ سال تمام سابقه دارند، مشمول این قانون نمیشود و اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد اجرای طرح کالا برگ گفت: «تمام زیر ساختهای نرم افزاری و سخت افزاری اجرای این طرح تکمیل شده و نزدیک به ۱۵۰ هزار فروشگاه به سامانه متصل هستند هر چه زمان میگذرد اقبال عمومی به این طرح بیشتر میشود از ۱۷ آبان تا الان حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر از این ساز و کار استفاده کردند در لایحه بودجه ۱۴۰۳ هم به این موضوع پرداخته شده است و دولت به تکلیف خود در مورد کالا برگ عملا کرده است.»

روزنامه تجارت پیرامون واقع‌نگری درباره درآمدهای نفتی نوشت:

در حالی که دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ میزان فروش نفت گاز و فراوده های نفتی را تا ۸.۱ درصد کاهش داده و قرار استنفت صادراتی با یورو محاسبه شود، یک کارشناس حوزه انرژی گفت اگر کاهش ۸ درصدی درآمد نفتی بتواند ذخیره ارزی خوبی برای طرح های دراز مدت ملی در پی داشته باشد که نفع آن را آیندگان ببینند، مثمر ثمر خواهد بود.

به گزارش «تجارت دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ میزان فروش نفت گاز و فراوده های نفتی را تا ۸.۱ درصد کاهش داد. در حالی که میزان فروش نفت گاز و فروده های نفتی در بودجه امسال ۶۰۳ هزار میلیارد تومان بود دولت این عدد را در لایحه بودجه سال آینده به ۵۵۴ هزار میلیارد تومان کاهش داده است. همچنین قرار است صادرات نفت خام در لایحه بودجه سال آینده روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه به قیمت ۶۵ یورو به ازای هر بشکه در نظر گرفته شود.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ سهم درآمدهای مالیاتی تقریبا دو برابر سهم درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز از سوی دولت در نظر گرفته شده که نشانگر اتکای بودجه به درآمدهای پایدار است.

آنطور که ایسنا نوشته است، بر این اساس سهم درآمدهای پایدار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ معادل ۶۱.۵ درصد است که افزایش حدود ۱۱ درصدی را نسبت به بودجه امسال دارد.

همچنین سهم واگذاری دارایی های مالی در لایحه بودجه سال آینده ۱۳.۲ درصد در نظر گرفته شده که یک درصد نسبت به بودجه سال جاری کاهش یافته است. در زمینه فروش دارایی های سرمایه ای سهم ۲۵.۳ درصدی در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه امسال نزدیک به ۱۰ درصد کاهش یافته و فروش نفت و گاز نیز سهم ۲۲۸ درصدی در بودجه دارد که کاهش ۶.۲ درصدی را نشان میدهد. بنابراین برنامه دولت در بودجه سال آینده کاهش سهم درآمدهای نفتی و افزایش سهم درآمدهای پایدار است.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده مجموع رشد منابع بودجه عمومی دولت ۱۸ درصد نسبت به بودجه سال جاری است. در مجموع با افزایش درآمدهای پایدار و کاهش هزینه ها کسری تر از عملیاتی بودجه پیشنهادی سال آینده نسبت به سال جاری از ۴۵۷ هزار میلیارد به ۳۰۷ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

همچنین سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت نیز اعلام کرده بود صادرات نفت خام در لایحه بودجه سال آینده روزانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه به قیمت ۶۵ یورو به ازای هر بشکه در نظر گرفته شده است.

طلای سیاه ایران یورویی میشود در همین زمینه علی اصغر زرگر در ارزیابی کاهش ۸ درصدی فروش نفت در بودجه ۱۴۰۳ اظهار داشت: واقعیت این که بناست بودجه از نفت جدا شود تا درآمد نفت عامل مهمی در درآمد مملکتی نباشد چندین سال است این موضوع و تفکر وجود دارد که بودجه سالانه کشور را از نفت کاهش دهیم و در واقع نفت عامل مهمی در بودجه سالانه نباشد، بنابراین درآمدهای دولت را روی سایر پارامترهای اقتصادی ببندد، البته به نظر میرسد کار ساده ای هم نیست مگر اینکه برنامه ریزی در از مدتی روی سایر حوزه ها مثل بهره برداری از معادن غنی ترانزیت ریلی داشته باشیم در هر حال به آسانی نمی توانیم بودجه کشور را از منابع نفتی جدا کنیم چون هنوز تک محصولی هستیم و با توجه به هزینه هایی که طرح های توسعه ای دارند و
همچنین با توجه به اینکه کشوری هستیم که در آمدزا نیستیم و اگر صادراتی هم داریم به همان میزان واردات داریم؛ نمی توان انتظار داشت که ذخایر ارزی چندان بالایی از سایر منابع داشته
باشیم.

این کارشناس حوزه انرژی به ایلنا گفت: اگرچه به نظر می رسد این موضوع که بودجه کشور را به سایر منابع متصل کنند و نقش درآمدهای نفتی را کاهش دهند، بیشتر روی کاغذ بماند و دولت نهایتا مجبور میشود از درآمد نفتی استفاده کند تا کسری بودجه را بپوشاند و یا بتواند طرح های خود را اجرا کند اما اگر کاهش ۸ درصدی درآمد نفتی بتواند ذخیره ارزی خوبی برای طرحهای دراز مدت ملی در پی داشته باشد که نفع آن را آیندگان ببینند مثمر ثمر خواهد بود.

وی تاکید کرد: بهتردبود که وقتی نفت را در بودجه منظور میکنند ۲۰ تا ۲۵ درصد بودجه را به پای درآمدهای نفتی در نظر می گیرند آزادانه رها کنند نفت و درآمدهای نفتی حالت انعطاف دارد، ممکن است ما نفت را به قیمت ۶۰ یورو بفروشیم و زمانی امکان دارد تا سقف ۱۰۰ یورو هم بالا برود در هر صورت ۲۵ درصد بودجه ما به پای فروش نفت است.

زرگر گفت: باید با توجه به نرخ روز نفت ماهانه یک دوازدهم را بابت فروش نفت در بودجه منظور کرده و تبدیل به ریال کنیم ولی اگر مبلغ مقطوع مثلا ۲۵ درصد بودجه را برای نفت در نظر بگیریم؛ مشخص نیست که وضعیت فروش نفت و قیمت آن چقدر خواهد بودف بنابراین دولت را با مشکل مواجه میکند.

روزنامه شرق درباره وقفه چهار روزه در جنگ حماس و اسراییل نوشت:

سرانجام توافق نهایی میان اسرائیل و حماس برای آزادی تعدادی از گروگانها و وقفه چهار روزه حاصل شد و آن طور که اعلام شده این توافق از ۱۰ صبح امروز اجرائی میشود. اما هنوز درباره اینکه این وقفه میتواند به آتش بس منجر شود تردید وجود دارد گاردین در گزارشی نوشت ۵۰ زن و کودکی که حماس از روز شنبه هفتم اکتبر در جریان حمله به اسرائیل گروگان گرفته در ازای وقفه چهار روزه و بر اساس توافقی که قطر با حمایت آمریکا انجام داد آزاد می شوند. یک مقام آمریکایی گفت که سه شهروند ایالات متحده هم در میان آزاد شده ها خواهند بود؛ از جمله دختری که این هفته چهار ساله میشود.

به گفته حماس اسرائیل وعده داده است که ۱۵۰ اسیر فلسطینی را که همگی زن و کودک هستند از زندانهای اسرائیل آزاد کند روزانه به صدها کامیون کمک رسانی اجازه عبور از مرز رفح با مصر را بدهد و به فلسطینیهای ساکن غزه کمک های بشر دوستانه ارائه کند بر اساس این توافق اسرائیل پروازهای جنگنده هایش در آسمان جنوب غزه را متوقف و آن را به شش ساعت در روز در شمال غزه محدود خواهد کرد. این توافق موقت جنگی را که اکنون بیش از شش هفته از آن میگذرد متوقف میکند کابینه اسرائیل اسامی ۳۰۰ اسیر فلسطینی را منتشر کرده که انتظار میرود به تدریج و به عنوان بخشی از توافق گسترده تر برای آزادی گروگانهای در اختیار حماس آزاد شوند در این فهرست سن و دلیل دستگیری هر کدام از زندانیان فلسطینی نیز نوشته شده است. اگرچه مطابق توافق وقفه قرار است ۱۵۰ اسیر فلسطینی در چهار مرحله طی چهار روز آزاد شوند مشروط بر اینکه روزانه دست کم ۱۰ گروگان به نیروهای امنیتی اسرائیل تحویل داده شوند اما اسرائیل اعلام کرده است که در ازای تحویل گروگانهای بیشتر آماده تمدید دوره وقفه است.

بنا بر اعلام موسی ابو مرزوق معاون دفتر سیاسی حماس وقفه با اسرائیل از ساعت ۱۰ صبح امروز به وقت محلی آغاز میشود. به نوشته رسانه ها قرار است در جریان این وقفه چهار روزه روزانه ۳۰۰ کامیون حامل موادی از جمله روغن پخت و پز برای نانوایی ها و سوخت برای بیمارستانها به داخل غزه منتقل شود کابینه نتانیاهو در داخل اسرائیل تحت فشار شدید قرار داشت تا در زمینه بازگرداندن گروگانها پیشرفتی حاصل کند اسرائیل این توافق را پس از نشست طولانی کابینه ۳۸ نفره بر سر شرایط این وقفه و با وجود مخالفت جناح

راست افراطی پذیرفت. خانواده گروگانها که به شدت خواهان آزادی آنها هستند کارزاری به نام آنها را به خانه برگردان راه اندازی کرده و از اعضای کابینه اسرائیل خواسته اند هر چه در توان دارند برای این موضوع انجام دهند کارزار گسترده خانواده گروگانها پس از آن شدت گرفت که حمله نظامی اسرائیل به شمال غزه فقط به نجات یک گروگان منجر شد.

حماس در اواسط اکتبر دو آمریکایی و دو تبعه اسرائیلی را هم آزاد کرد. در همین حال ارتش اسرائیل هفته گذشته خبر داد که اجساد دو گروگان را پیدا کرده است. مقام های اسرائیلی میگویند همه گروگانها در دست حماس نیستند و
برخی از آنها در دست جهاد اسلامی فلسطین در غزه اند.

بیشتر گروگانها اسرائیلی اند اما تقریبا نیمی از آنها تابعیت دوگانه دارند از جمله آرژانتین ، ایتالیا ،آلمان آمریکا، فرانسه تایلند، نپال و روسیه در واکنش به وضعیت بشر دوستانه ناامید کننده در غزه فشارهای بین المللی نیز افزایش یافته است. بمبارانهای ارتش اسرائیل و به دنبال آن تهاجم زمینی به نوار غزه یک بحران جدی برای غیر نظامیان ایجاد کرده است. گزارشها از غزه حاکی است که در آن منطقه مواد غذایی آب سوخت و دارو به شدت کم است ۱.۷ میلیون نفر از ۲.۳ میلیون نفر آواره شده اند و فقط ۱۰ بیمارستان از ۳۶ بیمارستان فعال اند.

با توجه به این شرایط هفته گذشته ۶۸ درصد از آمریکایی ها گفتند که از وقفه یا آتش بس حمایت میکنند؛ موضوعی که نشان دهنده نگرانی آمریکا از این است که اسرائیل در واکنش نظامی بیش از حد پیش رفته است. از سوی دیگر این توافق در شرایطی است که به گفته مقام های آمریکایی و اسرائیلی حماس در حال شکست در میدان نبرد است؛ زیرا نیروهای اسرائیلی توانسته اند بخشهای زیادی از جمله شهر غزه را تصرف کنند ارتش اسرائیل ادعا میکند خسارتهای سنگینی به ۱۰ گردان از ۲۴ گردان حماس وارد کرده است و گمان میرود رهبری این گروه به انتهای جنوبی نوار غزه منتقل شده باشد.

این موضوع از سوی رسانه های غربی مطرح شده است که حماس احتمالا میخواهد برای تجدید قوا از هرگونه وقفه استفاده کند و ممکن است با پیشنهاد آزادی تدریجی تعداد بیشتری از گروگانها به دنبال تمدید آن باشد؛ این در حالی است که اسرائیل ادعا کرده است که می خواهد حماس را از بین ببرد. برخی کارشناسان معتقدند که پس از پایان وقفه اسرائیل برای بازگشت به میدان جنگ انگیزه های بیشتری دارد؛ به ویژه آنکه ارتش اسرائیل هنوز تمام شمال غزه را اشغال نکرده است.

اسرائیل تا سه شنبه جبالیه را که یکی از پایگاه های حماس میداند و همچنین بیمارستان اندونزی را که در نزدیکی آن قرار دارد محاصره کرد فرماندهان اسرائیلی همچنین بر جنوب غزه و به ویژه شهر خان یونس متمرکزند؛ جایی که معتقدند یحیی سنوار رهبر حماس در غزه آنجا مستقر است و ممکن است گروگانهای باقی مانده هم آنجا نگهداری شوند. برخی در تشکیلات نظامی اسرائیل استدلال میکنند که ضربه زدن به حماس مستلزم حمله تمام عیار به این شهر است؛ هر چند این موضوع میتواند تعداد زیادی غیر نظامی دیگر را قربانی و آواره کند و فشارهای جهانی برای توقف حملات را افزایش دهد.

ایالات متحده به صراحت اعلام کرده که از حمله زمینی در جنوب پشتیبانی نخواهد کرد مگر اینکه برای مقابله با تلفات غیر نظامیان تدابیر امنیتی بسیار بیشتری وجود داشته باشد. در همین حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنان ویدئویی که از او منتشر شد خطاب به کابینه گفت که انتظار دارد جنگ از سر گرفته شود نتانیاهو ضمن تأکید بر اینکه این توافق تصمیمی دشوار اما درست بود گفت: «ما پس از وقفه متوقف نخواهیم شد. ما در جنگ هستیم و به جنگ ادامه خواهیم داد ما تا رسیدن به تمام اهدافمان به این مبارزه ادامه میدهیم.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago