کیوسک امروز؛ آیا توافق هسته‌ای موقت در راه است؟/ بازگشت تهران به ریاض/ عدم امکان‌ ساخت یک میلیون مسکن به روش‌های سنتی/ گردش مالی هزاران میلیاردی قاچاق/ هشدار هسته‌ای اتحادیه اروپا

روزنامه‌های صبح امروز، چهارشنبه شانزدهم خرداد ماه به مباحثی درباره توافق هسته‌ای موقت، بازگشت تهران به ریاض، نابودی ساخت و ساز در کشور، رقم نجومی گردش مالی قاچاق در ایران و هشدار هسته‌ای اتحادیه اروپا پرداخته اند.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

آیا توافق موقت در راه است؟

سرویس دیپلماسی روزنامه آرمان امروز با پرداختن به مجموع شرایط موجود در بحث پرونده انرژی هسته‌ای، در خصوص احتمال انعقاد یک توافق موقت میان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی گمانه‌زنی کرده و نوشته است: نماینده اسرائیل در سازمان ملل در کنفرانس سالانه اورشلیم‌ پست در نیویورک درباره توافق بر سر موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی گفت: خبر بد این است که این روزها درباره توافقی موقت صحبت می ‌شود.

گفته‌های اردان درباره توافق موقت در حالی مطرح می‌‌شود که مذاکرات احیای توافق هسته‌‌ای در وین میان جمهوری اسلامی، شرکای توافق و آمریکا چند ماه است که پشت پرده انجام می‌شود.

طرفین مذاکره در مدت اخیر اشاره‌‌ای به‌ وجود احتمال توافقی موقت در وین درباره احیای توافق هسته‌‌ای نکرده‌اند و بیشتر تلاش کرده‌اند تا مذاکرات رسانه‌ای نشود.

با این وجود محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در گفت و گو‌های مربوط به لغو تحریم‌‌ها و مذاکرات هسته‌ای، با اشاره به اینکه متن توافق هسته‌‌ای آماده و در انتظار امضای اروپایی‌‌هاست، تأکید کرد که تهران قبل از حل و فصل همه پرونده ‌های مربوط به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، توافقی را امضا نخواهد کرد.

مجموع تحولات نشان می دهد که موضوع کاهش غنی‌سازی در مقابل توافق موقت به شکل جدی در دستور کار قرار گرفته است و نماینده آمریکا نیز تلویحا به آن اشاره کرده است. توافق موقتی که شاید با بسته شدن تمامی پرونده‌های ایران در آژانس، نهایی شود.

بازگشت تهران به ریاض

روزنامه اعتماد به موضوع بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی در عربستان پرداخته است.

روز گذشته سفارت ایران در پایتخت عربستان سعودی پس از هفت سال و اندی با حضور علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان وزارت خارجه رسما بازگشایی شد.

به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی در بازگشایی رسمی مراکز دیپلماتیک خود در ریاض و جده پیشقدم شده و در حالی که هنوز خبر رسمی درباره زمان بازگشایی سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد منتشر نشده، هیات‌های دیپلماتیک ایران کار خود در عربستان را از سر گرفته اند. همزمان ریاض تاکنون درباره هویت سفیر جدید خود در ایران خبررسانی نکرده است.

هرچند که آشتی جمهوری اسلامی و عربستان، پروسه‌ای تدریجی بود و علیرغم پنهان ماندن محتوای جلسات، پشت درهای بسته در پایتخت برخی کشورهای عربی منطقه، اصل این تلاش از دید رسانه ها پنهان نمانده بود اما اعلام این توافق در چین تعجب مقام‌ها را در واشنگتن، تل آویو و پایتخت کشورهای اروپایی به دنبال داشت.

در چند روز گذشته همزمان با انتشار اخباری مبنی بر بازگشایی اماکن دیپلماتیک ایران در عربستان سعودی، سخنان شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی درباره شکل‌گیری ائتلاف مشترک میان جمهوری اسلامی با برخی کشورهای منطقه بازتاب بسیاری پیدا کرد. 

هر چند که این خبر تاکنون از سوی سایر کشورهایی که نام آنها توسط این مقام ایرانی برده شده، تایید نشده است اما شکل‌گیری چنین ائتلافی حائز اهمیت خواهد بود. در حال حاضر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین و همچنین ائتلافی از کشورها از جمله فرانسه، بریتانیا و امریکا امنیت کشتیرانی تجاری در منطقه خلیج فارس را تامین می‌کنند.

نابودی ساخت و ساز؛ ساخت یک میلیون مسکن به روش‌های سنتی امکان‌پذیر نیست

روزنامه اقتصاد پویا با پرداختن به نابودی ساخت و ساز در کشور نوشته است: عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه  ساخت یک میلیون مسکن به روش‌های سنتی در سال امکان‌پذیر نیست، بر ضرورت استفاده از فناوری ساخت در این مسیر تاکید کرد.

فریدون عباسی با انتقاد از افزایش افسارگسیخته قیمت اجاره بها مسکن، گفت: اصلی‌ترین روش کنترل قیمت، تولید مسکن است اما تولید مسکن فرایندی زمان بر است و نباید با آن شعاری برخورد شود لذا اگر می‌خواهیم به تولید میلیونی مسکن در سال برسیم باید حتما فناوری ساخت را نیز گسترش دهیم چراکه با نیروی کارگری و روش سنتی نمی‌توان چنین پروژه عظیمی را پیش برد.

هر چند برنامه تولید و عرضه مسکن حمایتی پس از تأیید در شورای مسکن استان‌ها و سپس تصویب در شورای عالی مسکن با رویکرد حمایت از سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی غیردولتی ارائه شده، اما تاکنون اقدام موثری جهت رفع معضل مسکن شهروندان صورت نگرفته است.

گردش مالی یک هزار هزار میلیارد تومانی قاچاق در ایران

روزنامه مردم‌سالاری با پرداختن به مبحث قاچاق عنوان کرده است؛ بنابر اذعان کارشناسان مبارزه با مفاســد اقتصادی، با اشاره به عملکرد ضعیف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برآوردها نشــان می‌دهد گردش مالی قاچاق در ایران به یک هزار هزار میلیارد تومان رسیده است.

در این گزارش انتشار رقم تکــراری ۱۲ میلیارد دلاری برای چندین سال متوالی به عنوان میزان قاچاق کالا بیش از هر چیز نشــانگر نوعی رخوت و بی عملی در این حــوزه است.

با وجود اینکه انتصابات و تغییرات بسیاری در ســطوح مدیریتی پدید آمد اما ســتاد مبارزه بــا قاچاق کالا و ارز به نوعــی از این تحولات مصون مانــد، از طرف دیگر حتی تغییر دولت نیز نتوانســت تحولی در عرصــه مقابله مؤثر با این پدیده شــوم اقتصــادی ایجاد کند و به عبارت دیگر، در، کماکان بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

این در حالی است که همچنان شاهد آمارهای بسیار بالا از قاچاق بوده‌ایم، به گونه‌ای که در آخرین اظهارنظر مسئولان ستاد مبارزه با قاچــاق کالا و ارز، حجم قاچــاق ورودی را  ۱۵ میلیــارد دلار و حجم قاچاق خروجی شش میلیارد دلار برآورد شده است.

البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت، تا زمانی که سپاه پاسداران در خاورمیانه و جهان به عنوان مافیای انواع قاچاق همچنان می‌تازد، نباید انتظار داشت که آمار قاچاق کشور روند نزولی داشته باشد.

هشدار هسته‌ای اتحادیه اروپا

روزنامه هم‌میهن نیز با انتشار مطلبی پیرامون بحث داغ هشدار هسته‌ای اتحادیه اروپا نوشته است: نماینده اتحادیه اروپا در سازمان‌های بین‌المللی در وین در بیانیه‌ای درباره نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام آژانس که در وبگاه هیئت اتحادیه اروپا در وین منتشر شده است، درباره فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: اتحادیه اروپا به‌عنوان یک اولویت مهم امنیتی از نظر دیپلماتیک و سیاسی روی ازسرگیری اجرای محدودیت‌های ضروری برنامه هسته‌ای ایران سرمایه‌گذاری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که جمهوری اسلامی به یک سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای در منطقه در نتیجه پیشرفت هسته‌ای ایران افزایش یافته است.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه این بیانیه درباره اجرای توافق هسته‌ای (برجام) گفت: اتحادیه اروپا نسبت به برجام متعهد است. ما متأسفیم که جمهوری اسلامی تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است و در عوض، به توسعه چشم‌گیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد. این با حمایت سیاسی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و تلاش‌های متمرکز غرب برای ازسرگیری اجرای کامل برجام مغایرت دارد.

اتحادیه اروپا از تمامی کشورها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت حمایت کنند. مایلیم تاکید کنیم که برجام موضوعی از تعهدات قانونی الزام‌آور ایران ذیل ان‌پی‌تی است که برای اجرای مقررات جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای اهمیت دارد.

این هشدار در حالی بیان شده است که طبق اخبار منتشر شده آمریکا از چندماه قبل به طور مخفیانه رایزنی ها با جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافقی موقت در برنامه هسته ای ایران را دنبال می کند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago