کیوسک امروز؛ آتش در جنگل های مریوان، کردستان در آتش/ احکام سنگین برای عدم رعایت حجاب اجباری میتواند بازدارنده باشد؟/ هر روز تاخیر در بیمه کارگران ساختمانی ظلم به این قشر بزرگ است/ سدسازی های روسیه روی رود ولگا حیات خزر را تهدید میکند/ چه عواملی موجب رکود کتابفروشی ها شده است؟

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

کردستان در آتش

روزنامه خراسان به آتش سوزی های گسترده در مریوان پردخته و نوشته است؛ آتش سوزی که روز پنج شنبه هفته گذشته در جنگل های بخش خاوومیرآباد مریوان شروع شد، با وجود تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی و بالگرد نیروی هوایی سپاه همچنان شعله ور است. محمدمهدی نوری آل آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع از اعزام یک فروند بالگرد هوافضای سپاه برای مهار آتش سوزی به جنگل های سه روستای گماره لنگ، دره وران و آسن آباد خبر داد و گفت: آتش سوزی که در یک منطقه از مناطق مرزی شهرستان مریوان با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار شروع شده است، همچنان ادامه دارد.

رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی وزارت دفاع درحالی مدعی میشود که بالگرد سپاه برای مهار آتش به این جنگل ها اعزام شده که گزارش های محلی به وضوح نشان میدهد که این بالگردها، آب را در مناطقی خالی میکنند که آتشی در آن قسمت وجود ندارد و عملا برای مهار آتش، تلاشی از جانب سپاه صورت نمیگیرد بلکه همان آب اختصاص یافته به بالگردها را نیز هدر میدهند.

سعید کریمی، مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان هم گفت: آتش سوزی در جنگل های شهرستان مریوان همچنان ادامه دارد و متاسفانه وسعت آتش سوزی بسیار بالاست. وی با بیان این که به دلیل کوهستانی، شیب دار و صعب العبور بودن منطقه، مهار آتش با سختی صورت می گیرد، گفت: در این منطقه خطرات مهمات (مین) عمل نشده و باقی مانده زمان جنگ نیز وجود دارد که متاسفانه روز جمعه چندین انفجار صورت گرفت و جدا از گرمای شدید هوا، منطقه از این حیث مقداری نا امن است.

همزمان شریفی پور، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در جنگل های مریوان گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان در اطفای حریق مشارکت دارند. درخور اشاره است، این دومین آتش سوزی گسترده در جنگل های مریوان طی تقریبا ۲۰ روز اخیر است. آتش سوزی جنگل های مریوان در نخستین روزهای مردادماه در مناطق “کلکه جان”، “دارسیران”، “پیله”، “سلسی” و “کانی میران” اتفاق افتاد که این آتش سوزی بعد از ۵۶ ساعت تلاش نیروهای منابع طبیعی مهار شد اما ارزیابی های اولیه از بین رفتن ۱۶۵ هکتار از جنگلهای مریوان را نشان می دهد.

احکام سنگین میتواند بازدارنده باشد؟

روزنامه شرق مجددا نیم نگاهی به لایحه حجاب و عفاف داشته است؛ اولویت بررسی لایحه عفاف و حجاب امروز صبح در صحن علنی مجلس بررسی میشود تا در صورت کسب ۵۰ درصد آرا روز دوشنبه به صورت اولویت کلیات آن به رأی نمایندگان گذاشته شود و در صورت تصویب مجلس، همین هفته وارد بررسی جزئیات آن شود؛ اتفاقی که از نظر برخی منتقدان خروجی مطلوبی ندارد. قانونی با احکام سنگین که به اعتقاد موافقان آن، منجر به بازدارندگی قانونی خواهد شد؛ اما منتقدان بر این عقیده اند که احکام سنگین مندرج در لایحه عفاف و حجاب مبنی بر حبس از پنج تا ۱۰ سال یا جزای نقدی تا ۳۶ میلیون تومان برای افراد بی حجاب …. بازدارنده نیست؛ یعنی در صورت قانون شدن هم، چون پذیرش کامل اجتماعی را ندارد با معضلاتی برای اجرا مواجه خواهد شد.

این لایحه ۹ ماده ای در دولت به ۱۵ ماده تغییر و افزایش یافت و در نهایت هم در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس به ۷۰ ماده در پنج فصل رسید تا به گفته غضنفرآبادی رئیس کمیسیون حقوقی مجلس با ایجاد ترس در دل جامعه مانع از ادامه بی حجابی ها شود. سؤالات زیادی برای افکار عمومی در این باره وجود دارد.

اینکه هدف مجلسی ها از این قانون و مجازات های سنگین تعیین شده چیست؟ چه نتیجه ای از تنبیه و مجازات سنگین مالی یا زندان برای افرادی که حجاب بر سر ندارند یا به اعتقاد طراحان این لایحه بی حجاب هستند قرار است گرفته شود؟ آیا به واقع این احکام سنگین میتواند بازدارنده باشد و با صدور حکم های سنگین سایر جامعه درس عبرت میگیرند؟ اصلا تا این حد ضابط قضائی وجود دارد که با همه افراد بی حجاب برخورد کند؟

شیوا قاسمی پور، نماینده مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی میگوید: در جلسه صبح امروز فراکسیون انقلاب اسلامی قرار است بررسی شود که با ۷۰ ماده ای که در لایحه حجاب آمده است، آیا اصلا جامعه چنین قانونی را میپذیرد؟ قطعا با این همه مشکلات اقتصادی و معیشتی و مرغ کیلویی صد هزار تومان و گوشت ۵۰۰ هزارتومانی، جامعه کشش این فشار مضاعف را ندارد. بنابراین باید منتظر بود و دید برخورد اکثریت مجلس با احکام سنگینی که در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس برای برخورد با بی حجابی در نظر گرفته شده است چه خواهد بود؟ آیا اکثریت مجلس تسلیم خواست اقلیت در این باره خواهد شد یا با برخوردی منطقی مانع از شدت بخشیدن به انتقادات و اعتراضات اجتماعی خواهد شد؟

هر روز تاخیر در بیمه کارگران ساختمانی ظلم به این قشر بزرگ است

روزنامه کار و کارگر به نقل از رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی درباره بیمه کارگران ساختمانی نوشت؛ مجلس این هفته یا باید با قانون سال ۱۴۰۲ موافقت کند یا مصوبه کمیسیون اجتماعی که از نیم تا ۶ درصد حداقل حقوق را مبنای سهم بیمه کارفرما قرار داده، بپذیرد.

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی گفت: تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده در بازه زمانی سه ساله اخیر از ۹۰۰ هزار نفر به کمتر از ۶۵۰ هزار نفر رسیده است. همچنین حدود ۵۰۰ هزار نفر در نوبت بیمه هستند. در این چند سال هزاران کارگر ساختمانی فوت کردند که فاقد بیمه بودند. شوکت بیان کرد: مافیای ساخت و ساز با قدرتی که دارد نگذاشتند این قانون تصویب شود. برای این افراد اهمیتی ندارد که ۵۰۰ هزار نفر اکنون در نوبت بیمه هستند و با این حجم از مشکلات در کار هنوز نتوانسته اند بیمه پردازی را شروع کنند. انجمن صنفی کارگران ساختمانی، فعالان در این حوزه و مرکز پژوهش های مجلس با اعداد و ارقام به نمایندگان اثبات کردند که کل بار مالی بیمه کارگران ساختمانی، نیم درصد قیمت یک ملک می شود و وظیفه ذاتی و قانونی کارفرماست که حق بیمه سهم کارفرما را پرداخت کند.

۱۰ درصد کارگران در صنعت ساختمان هستند اما ۵۰ درصد حوادث کار برای آنهاست

اکبر شوکت با اشاره به آمار ۵۰ درصدی حوادث ناشی از کار برای کارگران ساختمانی گفت: کارگران ساختمانی حدود ۱۰ درصد شاغلان کل کشور را تشکیل میدهند اما ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار برای این افراد رقم می خورد. روزانه در حوادث ناشی از کار، جان باختگی، قطع عضو و قطع نخاع داریم. این آمارها به جز آمارهای ساده مرگ و میر بر اثر سکته و امثال آن است. کارگرانی را داریم که با ۶۰ سال سن حتی یک روز هم سابقه پرداختی بیمه ندارند و با این گذر از عمر و سختی کار دیگر تاب و توان اشتغال را ندارند. حال معلوم نیست تکلیف آتیه آنها و خانواده شان چه میشود.

سدسازی های روسیه روی رود ولگا حیات خزر را تهدید میکند

روزنامه امروز به سدسازی های روسیه بر رود ولگا پرداخته و به نقل از جلال محمودزاده، نماینده مردم در مجلس نوشت؛ عقبگرد دریای خزر از دهه ۷۰ شروع شده است و در برخی بخش ها شاهد ۱۰ متر مکعب و بخشی از قسمت ها حدود ۷۰ تا ۸۰ متر مکعب با کاهش حجم آبی این دریاچه مواجه هستیم که این موضوع یکی از دغدغه های کشورهای عضو مجمع خزر است. نماینده مردم مهاباد در مجلس با تاکید به عقبگرد آب دریای خزر از سال ۲۰۰۸ افزود: عقبگرد آب در برخی از سال ها به حداکثر میزان خود رسید. امروز سدسازی روی ولگا در کنار گرمای بیش از اندازه زمین و تبخیر آب این دریاچه میتواند تهدیدی برای حیات این دریاچه شمالی کشور ما باشد.

وی با تاکید به آب شدن یخ های قطبی و افزایش حجم آب های آزاد، تصریح کرد روسیه با سدسازی متعدد در مسیر دریای خزر منجر به ایجاد مسائل متعددی خواهد شد که این خشکسالی ها نه تنها بخشی از مشکلات زیاد خواهی کشورهای همسایه در حوزه مسائل محیط زیستی است بلکه در مباحث دیگر همچون گردشگری دریای مازندران هم نقش خواهد داشت.

محمودزاده با بیان اینکه عقبگرد دریای مازندران منجر به ضرر و زیان صیادان می شود، اظهار داشت به تبع همین خشکی لحظه ای دریای خزر، بسیاری از صیادان بیکار میشوند. در سرزمین خودمان خلیج های متعددی همچون خلیج گرگان، آشوراده و سایر خلیج ها دچار کم آبی شده اند، تالاب ها به مرور زمان ذخایر خود را از دست داده اند، برنامه های بلند مدتی از شیرین سازی آب گرفته تا انتقال آب این دریاچه به دریاچه ارومیه از برنامه های پیش بینی شده برای خزر بود که امروز با پسروی این آب تمام برنامه ها به تاخیر می افتد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید به پررنگ شدن دیپلماسی آب در خارج از مرزهای کشور گفت: زمانی که ترکیه بر روی ارس، دجله و فرات اقدام به سدسازی کرد، وزارت امور خارجه ما عملکرد موثری نداشت. عدم رویکرد مناسب وزارت امور خارجه برای آب های ورودی کشور و همچنین عدم برخورد مسئولان با طالبان در مقابل باز پس گیری حقابه هیرمند منجر شد روسیه هم از فرصت سوء استفاده کند و اقدام به سدسازی روی رودخانه «ولگا» نماید، این سکوت مسئولان ما در مقابل تاراج منابع طبیعی باعث دست درازی سایر کشورها به منابع طبیعی دیگر شده است.

چه عواملی موجب رکود کتابفروشی ها شده است؟

روزنامه باختر به کاهش فروش کتاب در کشور پرداخته است؛ محمدهادی معینی، رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با اشاره به چالش های متعددی که امروزه کتابفروشی ها با آن مواجهند، گرانی کتاب را یکی از مهمترین این چالش ها دانست که از گرانی کاغذ و بالا بودن هزینه های چاپ و نشر منشاء می گیرد و افزود: این امر باعث شده مردم خرید کتاب را در اولویت قرار ندهند، لذا با کاهش قابل توجه فروش مواجه شده ایم.

 وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت یک کتاب با میانگین ۵۰ تا ۷۰ صفحه حدود ۱۷۰ هزار تومان است که برخی خانواده ها توان پرداخت چنین ارقامی را ندارند. معینی همچنین از موانعی که برخی دستگاه ها خصوصا در حوزه مالیات پیش روی کتابفروشی ها ایجاد می کنند نیز یاد کرد و ادامه داد: در حالیکه بر اساس قانون، فروش کتاب معاف از مالیات است، کتابفروشی ها برای اینکه به حقوق قانونی خود برسند با موانع متعددی مواجهند که باعث اتلاف زمان و هزینه برای آنها می شود. رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با بیان اینکه سال های شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها و مدارس نیز آسیب جدی بر پیکره کتابفروشان وارد کرد، افزود: برخی واحدها برای همیشه تعطیل شدند و دیگر فعالیت خود را از سر نگرفتند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago