کیوسک امروز؛اینترنت به مثابه اسلحه/ فقط ۱۱ درصد اراضی کشاورزی قابل کشت است/پزشکان ایرانی مسافرکش و آرایشگر شده‌اند/بوی توافق به مشام می‌رسد؟/روند کاهشی قیمت دلار تا کجا پیش می‌رود؟

روزنامه‌های صبح امروز، پنجشنبه هفدهم خرداد ماه به مباحثی پیرامون محدودیت‌های دسترسی به اینترنت، اراضی لم‌یزرع کشاورزی، بیکاری پزشکان ایرانی، سرنوشت توافق هسته‌ای و پیش‌بینی آینده دلار پرداخته است.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

اینترنت به مثابه اسلحه

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره اظهار نظر عجیب سخنگوی دولت که اینترنت را به مثابه اسلحه توصیف کرده، در گفتگو با حقوقدانان به واکاوی این موضوع پرداخته است.

مهدی بیک‌اوغلی، سخنگوی دولت که سه‌شنبه شب برای پاسخگویی به برخی پرسش‌های دانشجویان راهی دانشگاه تهران شده بود در پاسخ به انتقادات دامنه‌دار دانشجویان در خصوص فیلترینگ گسترده اینترنت و پلتفرم‌ها در دولت سیزدهم، اینترنت را مشابه “سلاح” قلمداد کرد.

وی گفت: همان‌طور که اسلحه در دست برخی افراد و جریانات ممکن است خطرناک و کشنده باشد، “اینترنت” هم در دست اقشار مختلف جامعه همین گونه است و ممکن است منشا خطرات فراوانی شود.

سخنگوی دولت سپس با طرح چنین مثالی، این‌گونه نتیجه می‌گیرد که همان‌طور که سلاح در دست برخی اقشار خاص مانند پلیس و… قرار دارد، اینترنت بدون فیلتر هم باید در اختیار مدیران و مسئولان و… باشد.  بلافاصله پس از این اظهارنظر دامنه وسیعی از انتقادات نسبت به قیاس سخنگوی دولت سیزدهم جریان یافت.

کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفتگو با روزنامه اعتماد، بخشی از تلاش‌ها برای محدودسازی اینترنت و فضای مجازی را ناشی از هراس برخی افراد و جریانات از گردش آزاد اطلاعات می‌داند.

او می‌گوید: اینکه سخنگوی دولت اینترنت بدون فیلتر را مشابه داشتن اسلحه دانسته است، ناشی از عدم آگاهی از فرآیند گردش اطلاعات در جامعه است، ضمن اینکه نشان می‌دهد تا چه اندازه برخی افراد و جریانات در کشورمان از گردش آزاد هراس دارند. کسانی اینترنت را به مثابه اسلحه می‌بینند که آزادی بیان به زیان آنها تمام می‌شود. عدم آگاهی از حقوق ملت، عدم آگاهی از مفاهیمی چون آزادی بیان و ترس از آزادی بیان باعث می‌شود که برخی مسئولان ایرانی اینترنت را به مثابه یک اسلحه تلقی کنند.

فقط ۱۱ درصد اراضی کشور قابل کشت است

روزنامه اطلاعات نیز به نقل از رئیس سازمان امور اراضى کشـــور، معضلات اراضی کشاورزی در ایران را مورد بحث قرار داده است.

رئیس سازمان امور اراضى کشـــور با بیـــان این که فقط ۱۱ درصد اراضى کشـــور قابل کشت است، افـــزود: از ۱۶۵ میلیون هکتـــار از اراضى کشـــور فقط ۱۸میلیون هکتـــار آن قابل کشت است.

رضا افلاطونى در سومین نشست قرارگاه حفظ، یکپارچه سازى و صدور اسناد کشاورزى استان قزوین همچنین افزود: از ۱۸ میلیون هکتار اراضى قابل کشت فقط پنج میلیون هکتار آن از نظر حاصلخیزى درجه یک و دو است که باید براى حفظ آن تلاش کرد.

عدم مدیریت صحیح زمین و اراضى کشاورزى منجر به عدم امنیت سرمایه‌گذارى و کاهش رشد تولید منجر شده است که در نهایت مى‌تواند سبب عدم امنیت زیستى در جامعه و نبود امنیت غذایى مردم ایران منتهى شود.

پزشکان ایرانی مسافرکش و آرایشگر شده‌اند!

رانندگی، بساز بفروشی، آرایشگری و دلالی دلار؛ اینها مشاغل جدیدی است که پزشکان به آن رو آورده‌اند!

روزنامه جوان عنوان کرده، این ادعا مبتنی بر بررسی‌های این روزنامه نیست، بلکه رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران چنین اظهارنظری کرده است.

مخارج بالای طبابت باعث شده است که به گفته رئیس جامعه پزشکان متخصص، پزشک‌ها به مشاغل دوم و سوم روی آورند.

طبق گفته‌های دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، هزینه‌های ۵۰  تا ۶۰ میلیونی اداره مطب موجب شده برخی در کنار طبابت شغل دوم یا سوم هم داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های زندگی را تأمین کنند و بسیاری از پزشکان عمومی، داخلی، عفونی و اطفال به طور جدی با مشکالت مالی مواجه شده‌اند و درآمدهای آنها برای ادامه زندگی کافی نیست.

طبق اظهارات این پزشک، وضعیت مالی پزشکان به قدری ناگوار است که برخی پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که مطب خود را تعطیل و به جای آن کافی شاپ یا آرایشگاه تأسیس کنند.

خسرونیا در توصیف شرایط زندگی بسیار وخیم پزشکان می‌گوید: پزشکانی داریم که مسافرکشی می‌کنند. تعدادی از پزشکان شغل طبابت را رها کرده و به مشاغل دیگر رو آورده‌اند. برخی بساز و بفروش شده‌اند، حتی برخی از آنان به دلارفروشی رو آورده‌اند.

شرایط حاکم بر جامعه پزشکی در ایران سبب شده تا متخصصان و کادر درمان به مهاجرت روی آورده و برای بنیان گذاشتن یک زندگی شایسته جلای وطن کنند.

بوی توافق به مشام می‌رسد

روزنامه شرق پررنگ‌تر شدن زمزمه‌ها درباره توافق موقت را بررسی کرده است.

روز دوم نشست فصلی شورای حکام که سه‌شنبه برگزار شد، به بررسی پرونده فعالیت‌های هسته‌ای ایران و میزان انطباق آن با قطع‌نامه ۲۲۳۱ اختصاص داشت.

شرق نوشته است: در مجموع از گفته‌های مقامات غربی در نشست مذکور چنین به نظر می‌رسد که با وجود تعدیل مواضع‌ خود نسبت به دوره‌‌های پیشین نشست شورای حکام، همچنان انتقادات خود را به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی دارند.

شرق درباره احتمال وقوع توافق هسته‌ای عنوان کرده است: در مقابل آنچه در بیانیه‌های نماینده آمریکا، اتحادیه اروپا و نیز بیانیه مشترک سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان عنوان شد، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز سه‌شنبه در واکنش به اظهارات مطرح‌شده در نشست شورای حکام توییتی منتشر کرد.

وی نوشت؛ غرب در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌ها و شکایت‌های متعددی را درخصوص برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرد. جدی‌گرفتن آنها سخت است؛ چراکه آمریکا و تروئیکای اروپایی می‌توانند با بازگشت به مذاکرات وین برای نهایی‌سازی توافق بر سر برجام به حل‌وفصل سریع مشکلات کمک کنند!

روند کاهشی قیمت دلار تا کجا پیش خواهد رفت؟

تجارت نیوز در گزارشی به روند کاهشی نرخ دلار پرداخته و نوشته است: قیمت دلار روز گذشته بالاخره به ۴۹ هزار تومان رسید. کارشناسان درباره روند قیمت دلار چه می‌گویند؟ آیا روند کاهشی دلار ادامه‌دار است؟

اخبار سیاسی همچون گزارش نسبتا مثبت آژانس درباره پرونده هسته‌ای و بازگشایی سفارت جمهوری اسلامی در عربستان دو خبر مهمی است که این هفته به بازار مخابره شد.

اما به گفته علی صادقین، کارشناس اقتصادی، بازار ارز همچنان سردرگم است و اگرچه قیمت دلار در محدوده مشخصی حبس شده اما بازار منتظر تعیین تکلیف موضوعات سیاسی است.

به گفته این کارشناس، اینکه قیمت دلار به کدام سمت میل کند، در بلندمدت به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامس بستگی دارد. تا پایان نشست شورای حکام و گزارش آژانس، نوسان قیمت دلار به صورت اندک و محدود است.

سجاد بوربور، کارشناس و فعال اقتصادی نیز درباره رفت و برگشت قیمت دلار با هر سیگنال سیاسی به تجارت نیوز گفت: حرکات رفت و برگشتی قیمت دلار را نمی‌توان به مثابه یک روند در نظر گرفت. کاهش قیمت در بازار ارز نوسان محدودی است که دوام زیادی نیز ندارد.

این کارشناس اقتصادی روند دلار را صعودی پیش‌بینی کرد و گفت: بالا و پایین‌های فعلی قیمت دلار نوسان است و فعالان اقتصادی نباید به آن توجهی کنند. چشم‌انداز قیمت دلار با توجه به مولفه‌های موثر بر آن صعودی است و حرکت‌های کاهشی فعلی استراحت در مسیر افزایشی است.

اما همچنان این سوال مطرح است که آیا روند صعودی دلار مهار می‌شود؟ بوربور در پاسخ به این سوال گفت: غیر از سرکوب دلار، هیچ کاری از دست دولت برنمی‌آید.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago