Categories: ایرانجهان

کمک چین به جمهوری اسلامی در ساخت پهپاد برای روسیه

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال در گزارشی به نقل از محققان نوشته است که چین با تامین قطعات به جمهوری اسلامی کمک می‌کند تا پهپادهای انتحاری برای روسیه را هرچه سریع‌تر تولید کند.

به گزارش فرانیوز، این تحقیقات نشان می‌دهد که چین با وجود فشار فزاینده آمریکا برای بستن مجاری زنجیره تامین جهانی، به ارسال قطعات سازنده برنامه هواپیماهای بدون سرنشین خود به ایران ادامه داده است.

طبق این گزارش، این کشف همچنین نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی تا چه اندازه سریع می‌تواند به روسیه در جنگ علیه اوکراین کمک کند و تنها به سه ماه زمان نیاز دارد تا تسلیحات مورد درخواست مسکو را بسازد؛ تسلیحاتی که تاکنون آسیب‌های جانی و تخریب‌های گسترده در اوکراین برجای گذاشته است.

بر اساس این گزارش، محققان گفته‌اند یک پهپاد ایرانی که توسط نیروهای اوکراینی در ماه آوریل سرنگون شد حاوی مبدل ولتاژی بود که به نظر می‌رسد در اواسط ژانویه در چین ساخته شده است.

این نخستین باری است که یک قطعه ساخته شده در سال ۲۰۲۳ توسط محققان گروه “تحقیقات تسلیحات حوزه‌های مناقشه”، مستقر در بریتانیا که زنجیره‌های تامین تسلیحات جهانی را ردیابی می‌کند، در پهپادها پیدا می‌کند.

این یافته نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی با چه سرعتی می‌تواند هواپیماهای بدون سرنشین بسازد و به روسیه ارسال کند. قطعه چینی در ژانویه ساخته شد، به ایران ارسال شد، نصب شد و سپس به روسیه فرستاده شد و در آوریل علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته ارتش اوکراین، روسیه بیش از ۷۰۰ پهپاد را برای هدف قرار دادن نیروگاه‌های برق، زیرساخت‌های غیرنظامی شهرها و اهداف نظامی پرتاب کرده است.

در حالی که اوکراین می‌گوید توانسته تا حد زیادی تهدید پهپادها را خنثی کند، استفاده مداوم از پهپادها پدافند هوایی این کشور را تحت فشار قرار داده است.

ماه گذشته دولت بایدن گفت که ذخایر پهپادهای ایرانی روسیه به اتمام رسیده و از تهران خواسته است تا پهپادهای بیشتری ارسال کند. هفته گذشته، کاخ سفید اعلام کرد که جمهوری اسلامی اخیراً صدها پهپاد را با کشتی‌هایی که از دریای خزر عبور می‌کنند به روسیه فرستاده است.

کشف قطعه ساخت ۲۰۲۳ چینی نشانگر چالش‌هایی است که آمریکا و متحدانش در تلاش برای توقف جریان انتقال قطعات از سراسر جهان به کارخانه‌های ساخت پهپاد ایران با آن روبرو هستند.

قطعه چینی ۲۰۲۳ که توسط این گروه تحقیقاتی در پهپاد V شکل بسیار مخرب معروف به شاهد-۱۳۶ کشف شد، در سیستم ناوبری این سلاح قرار داشته است.

این گزارش می‌گوید، تحریم‌های جهانی به منظور توقف جریان انتقال قطعات به ایران، تأثیر ناچیزی داشته است. هدف قرار دادن قطعاتی مانند مبدل‌های ولتاژ که به طور گسترده در صنایع الکترونیک تجاری استفاده می‌شود، یک مشکل بوده است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago