Categories: ایران

کمبود «۲۰ هزار ماما» در نظام بهداشت و درمان ایران

به گزارش فرانیوز، شهلا خسروی به خبرگزاری ایسنا گفت طبق قانون جوانی جمعیت باید به ازای هر دو مادر باردار، حداقل یک ماما مشغول به کار باشد، اما تخمین‌های این وزارتخانه نشان می‌دهد در بخش درمان حدود ۱۲ هزار و در بخش بهداشت حدود هشت هزار کمبود ماما وجود دارد.

او یکی از دلایل این کمبود را مشکل دستمزد عنوان کرده و گفته است حقوق و مزایای مامایی در ایران به‌رغم دشواری‌های کار، مانند «سایر کارشناس‌ها» است.

این مشاور وزیر بهداشت همچنین یادرآور شده است که قرار شده بیش از سه‌هزار مامای جدید با آزمون استخدامی جذب وزارت بهداشت شوند.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با انتقاد از تعرفه خدمات مامایی که اخیرا تصویب شده است، گفت «این تعرفه مطابق با شرایط سخت کار مامایی نیست».

او همچنین به بندی از قانون جوانی جمعیت برای «افزایش زایمان طبیعی» اشاره کرده و افزوده باید «تعرفه‌ها و کارانه» برای خدمات مامایی اصلاح شود.

منصور جعفری نمین رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی کشور ۱۶ اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرده بود که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰۰ ماما به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

روزنامه فرهیختگان، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۲۹ خرداد ماه سال جاری در گزارشی به موضوع مهاجرت رو به افزایش کادر درمان کشور پرداخت و نوشت که «طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده، تعداد مهاجرت پزشکان و متخصصان در سال ۱۴۰۱ به عددی بالاتر از ۶ هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است که نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از آنها از پزشکان متخصص هستند».

بر اساس اعلام این روزنامه آمار مهاجرت پزشکان و متخصصان در سال ۹۸ چیزی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر بوده و نزدیک به ۶۱۱ متخصص بین مهاجران حوزه بهداشت و درمان قرار داشتند.

در همین زمینه حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در سال جاری و همچنین پیش از آن، به کرات درباره خطرات مهاجرت فزاینده پزشکان و متخصصان کادر سلامت هشدار داده است.

اردیبهشت ماه سال جاری نیز دکتر عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره نیاز کشور به پرستار، گفت: نزدیک به ۷۰ هزار نفر نیروی پرستاری در تمام بخش‌ها نیاز داریم تا کمبود پرستار در کشور برطرف شود. این کمبود در حالی است که سالانه تعداد زیادی پرستار از ایران مهاجرت می‌کنند.

افرادی که دارای مدرک تحصیلی رشته مامایی هستند و نام آنها در شورای پرستاری و مامایی ثبت شده باشد، به‌عنوان «ماما» شناخته می‌شوند. در کشور ایران، تنها بانوان می‌توانند وارد رشته مامایی شوند و در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد مامایی و مشاوره مامایی تحصیل کنند، همچنین فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد می‌توانند در رشته بهداشت باروری تا سطح دکتری ادامه تحصیل دهند.

آموزش بهداشت، ارائه خدمات بهداشتی و مامایی به جامعه زنان در سنین باروری، مشاوره و راهنمایی خانواده در رابطه با بهداشت ازدواج و بهداشت خانواده، مسائل دوران بارداری و بعد از زایمان، انجام تمام مراقبت‌های دوران بارداری و مراقبت‌هایی از زایمان تا مراقبت‌های بعد از زایمان و مراقبت از نوزاد در بیمارستان، خانه و هر مراکز زایمانی دیگر از وظایف ماما است.

همچنین تشخیص بیماری‌های دوران بارداری و تشخیص موارد غیرطبیعی در مادر، جنین، نوزاد و شیرخوار، کمک گرفتن از پزشک در موارد ضروری انجام فوریت‌های مامایی در صورت دسترسی نداشتن به پزشک در مواقع اورژانس و تشخیص بیماری زنان و ارجاع به پزشک متخصص در صورت لزوم، پیشگیری از امراض زنان و تنظیم خانواده نیز از سایر وظایف ماماها به‌شمار می‌رود.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago