Categories: ایران

کمبود دست‌کم ۲۰۰ هزار معلم در مدارس ایران

به گزارش فرانیوز، به تازگی محمد وحیدی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام کرد که با وجود آغاز سال تحصیلی، ۲۳ هزار کلاس درس در کشور فاقد معلم است.

در واکنش به این گزارش‌ها، وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگاران گفت: اگر بخواهیم آماری مبتنی بر استاندارد‌ها ارائه دهیم «نزدیک به ۲۰۰ هزار معلم» کم داریم.

او مدعی شد که «در حال جذب ۷۵ هزار معلم جدید هستیم و بقیه کمبود را هم از طریق معلمان فعلی و به‌کارگیری پیش‌کسوتان و دانشجویان سال و سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان و ظرفیت‌هایی از این دست جبران می‌کنیم.»

این در حالی است که به گفته محمد وحیدی، عدم پرداخت پاداش دو سال گذشته به معلمان بازنشسته موجب شده که آنها به فعالیت مجدد در آموزش و پرورش تمایلی نشان ندهند.

موضوع کمبود معلم در سال‌های گذشته نیز بارها مطرح شده و حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی، آذرماه گذشته از کمبود ۳۰۰ هزار معلم در شماری از حوزه‌ها از جمله ورزش، امور پرورشی و آزمایشگاه خبر داده بود.

روزنامه هم‌میهن هم میهن نیز با انتشار گزارشی در مورد کمبود معلم در مدارس نوشت که سال گذشته دستکم ۲۵۰ هزار معلم بازنشسته شدند و وزارت آموزش و پرورش برای جایگزینی آنها، به دانشجو معلمان بدون‌سابقه کار متوسل شده است.

دبیر کانون صنفی معلمان تهران، هم در گفتگو با این روزنامه استخدام دانشجو معلمان را از لحاظ مالی به نفع آموزش و پرورش دانسته و آن را رفع مسئولیت دولت از ارائه آموزش رایگان و باکیفیت ذکر کرد.

وزیر آموزش و پرورش البته برای بی‌اهمیت جلوه دادن کمبود معلم در مدارس کشور عنوان کرد: «اینکه گفته شود در کلاس‌ها معلم نداریم درست نیست چرا که رده شغلی همه فرهنگیان از دبیر تا وزیر معلم است و چنانچه کلاسی معلم نداشته باشند به تدریس می‌پردازند و تدریس دانش‌آموزان ادامه دارد تا معلمان اصلی ملحق شوند.»

هر چند وزیر آموزش و پرورش به کمبود ۲۰۰ هزار معلم اذعان دارد اما اطلاعات دیگری که در این زمینه منتشر شده نشان می‌دهد که این کمبود بیشتر از آمار رسمی است.

احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش مجلس ۱۰ مهرماه با تأکید به اینکه کمبود معلم آمار بالایی دارد، ادامه داد: بر اساس آماری که وزارت آموزش و پرورش به ما گفته است هم اکنون ۲۶۰ هزار کمبود معلم در کشور داریم.

بحران کمبود معلم در ایران در حالی است که معلمان و فرهنگیان طی سال‌های گذشته بارها با تأکید بر مطالبات صنفی و معیشتی خود دست به تجمعات اعتراضی زده‌اند.

این تجمعات همواره با سرکوب خشونت‌آمیز ماموران حکومت مواجه شده و به بازداشت و زندانی‌شدن شماری از معلمان معترض انجامیده است و تعدادی از فعالان صنفی معلمان هم اکنون در زندان هستند.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago