کفیل سیاسی توماج صالحی خواهان ادامه حمایت‌ها از این هنرمند معترض شد

به گزارش فرانیوز، یی‌وان ری، در گفتگو با صدای آمریکا گفت: «وقتی توماج صالحی به قید وثیقه آزاد شد، نوعی نگرانی داشتم ولی خیلی‌ها خوشحال بودند. کاری که حالا با توماج می‌کنند، خیلی بی‌معنی است. فکر کنم دارند نگاه می‌کنند ببینند تا چه حد می‌توانند پیش بروند و این که مردم به آن چه واکنشی نشان می‌دهند و واکنش مردم این است که درمورد آن حرف زده و می‌گویند چقدر پرونده‌ای که برای او درست می‌کنند و اتهاماتی که مطرح کرده‌اند، مضحک است. از همه می‌خواهم در مورد توماج و پرونده او حرف بزنند و ادامه دهند و حالا زمانی نیست که توماج را به فراموشی سپرد.»

نماینده پارلمان آلمان و کفیل سیاسی توماج صالحی در مورد وضعیت این هنرمند معترض گفت: «سخت بتوان از آخرین وضعیت توماج باخبر شد چون از وقتی او را بازداشت کردنددر بخشی مقدماتی در زندان نگه داشته و او را به بخش اصلی زندان منتقل نکرده‌اند. همه ما این پرسش را مطرح می‌کنیم که چرا با او چنین می‌کنند. به نظر می‌رسد زمانی که او را دوباره در خیابان دستگیر کردند، او زخمی شده است و شاید دلیل آن همین باشد. دلیل دیگری که به نظر من می‌آید،‌ این است که می‌خواهند او را بترسانند و بگویند دیگر اتهامی به رژیم نزده یا شکایتی را دنبال نکند.»

یی‌وان ری با بیان اینکه «رژیم جمهوری اسلامی حتی طبق قوانین خودش هم عمل نمی‌کند» افزود: «اولین بار که او را گرفتند، آن بخش از حکم زندان را گذرانده بود. او را به قید وثیقه آزاد کردند و خانواده‌اش در زمان مقتضی تمامی وثیقه را ارائه کردند. الان ولی طبق قانون خودشان عمل نکرده و خیلی عجیب است که دادگاه در اصفهان دارد همین طور پرونده‌سازی کرده و اتهامات بیشتری را مطرح می‌کند هرچند دیوان عالی رای خود را صادر کرده. نمی‌دانم خبر دارند که ما می‌دانیم خلاف قوانین خودشان عمل می‌کنند یا نه، و اصلا نمی‌دانم مشغول چه کاری هستند ولی مشخص است که نمی‌دانند با توماج چه کنند و هنوز از او و محبوبیت او هراس دارند. این همان چیزی است که از توماج حمایت می‌کند و من از همه و از همه طرفداران او می‌خواهم به کاری که می‌کنند ادامه دهند چون تنها سپر دفاعی است که توماج صالحی در حال حاضر در اختیار دارد.»

یی‌وان ری همچنین با اشاره به اعدام محمد قبادلو و فرهاد سلیمی خواهان آن شد که اتحادیه اروپا و آمریکا واکنش جدی‌تری به جمهوری اسلامی نشان دهند. او همچنین گفت کفیل سیاسی محمد قبادلو در حال تشکیل پرونده‌ای قضایی در آلمان برای کسانی است که در محاکمه و اجرای حکم محمد قبادلو دست داشته‌اند.

این نماینده پارلمان آلمان گفت: « فکرش را هم نمی‌کردیم که سیاست اروپا همین طور بدون تغییر ادامه پیدا کند. پس از حملات هفتم اکتبر (۱۵ مهر) و در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران، و وقتی مشخص شد جمهوری اسلامی نقش فعالی در حمله حماس به اسرائیل داشته است، فکر می‌کردم سیاست اروپا در قبال ایران تغییر کند. هنوز هم چنین تغییری روی نداده از همین رو فکر می‌کنم باید فشار بیشتری وارد کنیم و من در جریان هستم که همکار و دوست خوب و شجاع من کلارا بونگر که کفیل سیاسی محمد قبادلو بود، چقدر فعالیت کرد. الان هم ساکت نمی‌نشیند و حالا هم که حکم اعدام اجرا شده، ساکت ننشسته و دارد تمامی اسناد و مدارکی که در دسترس است را جمع‌آوری می‌کند و مشغول تشکیل پرونده‌ای است تا آن را به دولت آلمان ارائه کرده و از قوه قضاییه آلمان بخواهد هرکسی که در پرونده قتل این مرد جوان که فقط به رژیم و برای آزادی اعتراض کرده بود، دست داشته را محاکمه کند. به لحاظ فردی همه ما سعی داریم هر آن‌چه از دستمان بر‌می‌آید انجام دهیم. به نظر من اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا باید واکنش جدی‌تری نسبت به آن‌چه در چند ماه گذشته داشتند، نشان دهند.»

وکیل توماج صالحی به تازگی اعلام کرده است که در جلسه بازپرسی این هنرمند معترض، «به دستور دادگاه» علاوه بر اتهاماتی که او در پرونده قبلی از آنها تبرئه شده بود، «دو اتهام» دیگر نیز که حتی «در کیفرخواست قبلی هم نیامده بود» به موکلش تفهیم شد و قرار است کیفرخواست او «با ١٠ اتهام» صادر شود.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، روز یک‌شنبه یکم بهمن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «دیوان عالی کشور حکم توماج صالحى را نقض کرده بود و تصریح کرده بود که پنج اتهام غیرقانونی بوده و حداکثر باید با سه اتهام حکم صادر می‌شد.»

به گفته رئیسیان، بر همین اساس دیوان عالی جمهوری اسلامی «پرونده را برای رسیدگی و صدور حکم صحیح به دادگاه انقلاب اعاده کرده بود» و «تأکید هم شده بود که توماج مشمول عفو می‌شود.»

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

8 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

8 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

8 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

8 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

8 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

8 ماه ago