Categories: ایرانجهان

کشورهای اروپایی درباره فعال‌کردن مکانیسم ماشه به جمهوری اسلامی هشدار دادند

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام اروپایی گزارش داده است که بریتانیا، آلمان و فرانسه سال گذشته به ایران هشدار دادند که اگر جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را در حد ساخت سلاح اتمی انجام دهد، آنها مکانیسم ماشه را فعال کرده و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران مجدداً اعمال خواهد شد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس سازوکاری که در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل گنجانده شده است، در صورت تخطی جمهوری اسلامی از تعهدات برجامی، هر یک از کشورهای عضو توافق هسته‌ای با ایران می‌توانند موضوع را به عنوان تخطی چشمگیر از توافق، به شورای امنیت ارائه کنند و پس از طی یک پروسه کوتاه مدت، تحریم‌های پیش از برجام سازمان ملل علیه ایران مجدداً اجرایی می‌شوند.

به گفته رویترز، وزیران خارجه سه کشور اروپایی این تهدید را سال گذشته در نامه‌ای به ایران مطرح کرده‌اند و تا کنون جزئیاتی از این نامه منتشر نشده بود.

بر اساس این گزارش نگرانی غرب در ماه فوریه تشدید شد زمانی که بازرسان سازمان ملل از کشف ذرات اورانیومی که ۸۳.۷ درصد غنی شده بود در یک تأسیسات در عمق زمین در ایران خبر دادند. البته معلوم نیست که این غلظت عمداً به دست آمده باشد.

یک مقام ارشد جمهوری اسلامی به رویترز گفت که تهران در مقابل بازگشت تحریم‌های سازمان ملل بیکار نخواهد نشست.

او گفت: «اگر سایر طرف‌ها تحت هر بهانه‌ای آن را اجرا کنند، مسئول همه عواقب آن خواهند بود. واکنش ایران می‌تواند از ترک ان‌پی‌تی (پیمان منع اشاعه) تا تسریع برنامه اتمی متفاوت باشد.»

فوریه امسال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشف آثار اورانیوم غنی‌شده نزدیک به ۸۴ درصدی در تأسیسات غنی‌سازی فردو خبر داد، میزانی که بسیار نزدیک به سطح مورد نیاز ۹۰ درصدی برای ساخت بمب هسته‌ای است.

از سوی دیگر به تازگی نیز گزارش‌هایی از اقدامات سه کشور اروپایی در مورد بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، منتشر شده بود.

علی واعظ تحلیلگر ارشد «گروه بین‌المللی بحران» که پیش‌تر رابرت مالی رئیس آن بود، هفته گذشته با انتشار توییتی مدعی شد که کشورهای اروپایی مذاکراتی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران انجام داده‌اند.

در این توییت آمده بود «هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از ده عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آنها را در جریان رایزنی‌ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل در صورت عبور ایران از خطوط قرمز هسته‌ای قرار دادند.»

چند روز بعد از انتشار این توییت و در ۱۱ اردیبهشت‌ماه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به موضوع فعال‌شدن مکانیسم ماشه اعلام کرد: «اینکه گفته می‌شود تحرکاتی را از سوی برخی طرف‌های اروپایی شاهد هستیم، لازم می‌دانم تأکید کنم چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدام یا اقدامات غیرمنطقی درباره برجام و روند مذاکرات انجام دهد آنها در پیامی که قبلاً از سوی طرف ایرانی دریافت کردند به صورت دقیق و واضح می‌دانند که واکنش ایران چه خواهد بود. این پیام به اندازه کافی برای آنها گویاست.»

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago