Categories: ایران

کسری بودجه شدید دولت علی‌رغم ادعاها در مورد افزایش فروش نفت

به گزارش فرانیوز، داود منظور عنوان کرد که تنها ۷۰ درصد درآمدهای پیش‌بینی‌شده در بودجه تا کنون محقق شده است. این یعنی دولت با کسری بودجه ۳۰ درصدی روبرو است و این کسری بودجه بسیار زیادی محسوب می‌شود.

او یکی از دلایل این کسری بودجه را محقق نشدن درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سالیانه عنوان کرد و گفت: «درآمدهای نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم اما در بسیاری ماه‌های سال قیمت فروش و میزان صادرات کم بوده است».

این در حالی است که محسن خجسته مهر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ۱۸ مردادماه در گفت‌وگو با خبرنگاران بر افزایش تولید نفت خام ایران به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان شهریورماه تأکید کرده است.

جواد اوجی وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی حدود یک ماه پیش در ۲۶ شهریور مدعی شد که تولید روزانه نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش یافته به تولید نفت و میعانات گازی ایران به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده که صادر یا در داخل مصرف می‌شود.

او همچنین از «افزایش صادرات نفت» ایران در ۸ مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: «با تلاش همکارانم در وزارت نفت آمار تولید و صادرات نفت خام، میعانات و فرآورده‌های نفتی هر روز رو به افزایش است».

اما اکنون رئیس سازمان برنامه و بودجه می‌گوید: در عمل طی «بیشتر ماه‌های سال جاری قیمت فروش نفت کمتر از ٨٠ دلار» بوده و همچنین «با توجه به نیاز بازار داخلی به ویژه در تابستان که شاهد رشد مصرف فرآورده‌های نفتی بودیم، صادرات روزانه نفت کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه» بوده است و در نتیجه «درآمدهای نفتی» تعیین شده در قانون بودجه تحقق پیدا نکرد.

داود منظور یکی دیگر از دلایل کسری بودجه شدید دولت را عدم تحقق «درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌ها و مولدسازی دارایی‌ها» عنوان کرد که «١٠۴ هزار میلیارد تومان» تعیین شده بود.

به گفته او از ١٠۴ هزار میلیارد تومان در آمد پیش‌بینی شده از واگذاری‌ها و مولدسازی، در ٧ ماهه اول سال جاری درآمد محقق شده «کمتر از ١٠ هزار میلیارد تومان» است.

او همچنین ناکامی در واگذاری شرکت‌های دولتی را نیز یکی دیگر از دلایل کسری بودجه خواند و گفت: اکنون به انتهای واگذاری دارایی‌های دولت رسیدیم و بخشی از واگذاری‌ها در عمل انجام شده است و به همین جهت در هفت‌ماهه امسال کمتر از ۲۵ درصد از درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از این محل محقق شده است.

اذعان رئیس سازمان برنامه و بودجه به محقق نشدن درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه سال ۱۴۰۲ در حالی است که در بودجه امسال، اعتبارهای تخصیص داده شده به نهادهای مذهبی وابسته به حکومت مانند ستاد اقامه نماز، ستاد امر به معروف و نهی از منکر، جامعهالمصطفی و شورای عالی حوزه‌های علمیه نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد افزایش داشته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago