کارزار جهانی مارتین اسکورسیزی برای لغو حکم کارگردان و تهیه کننده «برادران لیلا»

به گزارش فرانیوز، «مارتین اسکورسیزی» فیلمساز برجسته نیز با ایجاد کارزاری، خواهان اتحاد جهانی برای لغو این احکام شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران آقای روستایی را به دلیل ساخت فیلم «برادران لیلا» و نمایش آن در جشنواره کن سال ۲۰۲۲ به ۶ ماه زندان محکوم کرد که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است.

همچنین مجازات‌های دیگری از قبیل خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسایل مؤثر در آن در ایام تعلیق، خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق، گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صداوسیمای قم به میزان ۲۴ ساعت نیز برای این فیلمساز در نظر گرفته شده است.

در واکنش به صدور این حکم، «مارتین اسکورسیزی» کارگردان نامدار سینما با راه‌اندازی کارزاری به نام «عدالت برای فیلمسازان ایرانی» خواستار حمایت همگانی از سعید روستایی و جواد نوروزبیگی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «برادران لیلا» شد.

جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم برادران لیلا نیز از سوی دادگاه حکمی شبیه سعید روستایی دریافت کرده است.

آقای اسکورسیزی در متنی که آن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده با درج لینک یک سایت «امضای الکترونیک» نوشت: «اکنون کمتر از ۲۰ روز فرصت داریم تا به جلب‌توجه کافی برای تجدیدنظر در حکم آنها کمک کنیم. لطفاً این طومار را برای عدالت‌خواهی روستایی و نوروزبیگی امضا کنید و به اشتراک بگذارید تا همچنان نیروی خیر در جهان پیروز باشد و صدای آنها شنیده شود.»

این کارگردان مطرح سینمای جهان در ادامه افزود: «روستایی و نوروزبیگی دو فیلمساز ایرانی هستند که توسط رژیم استبدادی سانسور و محکوم به زندان شده‌اند. پیش از آنها هم جعفر پناهی، فیلمساز سرشناس ایرانی، ممنوع‌الخروج و به شش سال حبس محکوم شده بود».

همچنین، برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن رای دادگاه جمهوری اسلامی مبنی بر محکومیت سعید روستایی، کارگردان سینما، به زندان، را تقبیح کردند و آن را نمونه‌ای از «نقض جدی آزادی بیان» دانستند.

برگزارکنندگان جشنواره کن در بیانیه‌ای گفتند که محکومیت آقای روستایی، بار دیگر «نقض جدی آزادی بیان برای هنرمندان ایرانی، فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران سینما را نشان می‌دهد».

این بیانیه می‌افزاید: «جشنواره کن حمایت خود را از همه کسانی که به خاطر خلق آثار هنری و پخش آن هدف خشونت و انتقام‌جویی قرار گرفته‌اند، اعلام می‌کند. این جشنواره، خانه آنهاست».

فیلم سینمایی «برادران لیلا» در جشنواره کن سال ۱۴۰۱ حضور یافت اما از دریافت نخل طلا جا ماند با این حال توانست جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم این جشنواره را از آن خود کند.

سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال این رخداد، فیلم «برادران لیلا» را به اتهام «تخلفات و سرپیچی تهیه‌کننده و کارگردان آن از مقررات» توقیف کرد. اما پخش این فیلم در نوروز ۱۴۰۲ در فضای مجازی با استقبال گسترده مردم روبرو شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago