Categories: ایرانجهان

کاخ سفید: روسیه با کمک جمهوری اسلامی در پی تولید پهپاد در خاک خود است

بر اساس یافته‌های اطلاعاتی آمریکا که روز جمعه توسط کاخ سفید منتشر شد، جمهوری اسلامی ایران در حال کمک به روسیه برای احداث یک کارخانه تولید پهپاد در شرق مسکو برای جنگ در اوکراین است.

به گزارش فرانیوز، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه ۹ ژوئن (۱۹ خرداد) گفت که مقامات اطلاعاتی ایالات متحده معتقدند این کارخانه تولید پهپاد در منطقه ویژه اقتصادی آلابوگا روسیه می‌تواند در اوایل سال آینده عملیاتی شود.

به گفته او روسیه تا ماه مه صدها پهپاد انتحاری و تجهیزات برای تولید پهپاد را از جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده است.

پیش‌تر برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی از همکاری حکومت ایران با کرملین برای تولید پهپاد پیشرفته در روسیه منتشر کرده بودند.

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات یک کشور همسو با ایالات متحده گزارش کرده بود که مسکو و تهران در حال پیشبرد برنامه‌هایی برای ساخت کارخانه جدیدی در روسیه هستند که می‌تواند حداقل ۶ هزار پهپاد طراحی شده ایرانی را برای جنگ در اوکراین تولید کند.

به گزارش این روزنامه، یک هیات بلندپایه ایرانی در اوایل ژانویه امسال از محل برنامه‌ریزی شده برای ساخت و راه‌اندازی کارخانه پهپاد بازدید کردند.

پیش از آن نیز پیش‌تر روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از ۳ مقام مطلع خبر داد که مقامات روسی و ایرانی طی دیداری در اوایل نوامبر گذشته در تهران، توافق کردند تولید پهپاد در خاک روسیه هر چه سریع‌تر انجام شود.

اکنون کاخ سفید تصویری ماهواره‌ای از یک مکان صنعتی در چند صد کیلومتری شرق مسکو منتشر کرده و گفته که این همان محلی است که احتمالاً کارخانه در آن ساخته خواهد شد.

هماهنگ‌کنندۀ ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که مسکو به تهران پیشنهاد همکاری‌های دفاعی بی‌سابقه‌ای را از جمله در زمینه‌های موشکی و الکترونیکی ارائه کرده است.

بر اساس این گزارش، مقام‌های آمریکایی نقشه‌ای را در اختیار خبرنگاران گذاشتند که مسیر انتقال پهپادهای ایرانی به روسیه و سپس انتقال به جبهه جنگ روسیه علیه اوکراین را نشان می‌دهد.

کربی با بیان اینکه در حال حاضر ایران همچنان پهپادهای تهاجمی ساخت خود را به ارتش روسیه عرضه می‌کند، گفت: «این پهپادها از مبدأ امیرآباد در ایران و از طریق دریای خزر به مخاچ‌قلعه در روسیه ارسال می‌شوند و سپس توسط مسکو در جنگ علیه اوکراین مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کربی در عین حال تأکید کرد که آمریکا از تمام ابزارهایی که در اختیار دارد برای مختل کردن این فعالیت‌ها استفاده خواهد کرد و در این زمینه، آماده دست‌زدن به اقدام‌های بیشتر است.

به نظر می‌رسد که انتشار عمومی این گزارش که توسط نهادهای اطلاعاتی ایالات متحده به دست آمده هشدار و زمینه‌ساز آغاز یک کمپین جهانی علیه صنایع پهپادی جمهوری اسلامی باشد.

در همین راستا روز گذشته وزارتخانه‌های امور خارجه، دادگستری، بازرگانی، و خزانه‌داری ایالات متحده توصیه‌نامه مشترکی را برای هشدار به جامعه بین‌المللی، بخش خصوصی، و مردم نسبت به تهدید ناشی از تهیه، توسعه، و تکثیر پهپادهای ایرانی و اینکه صادر کردند.

در این توصیه‌نامه نسبت به اتخاذ تدابیری برای اطمینان از اینکه سهواً در برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران مشارکت نمی‌کنند، تأکید شده است.

در اطلاعیه وزارت‌های بازرگانی، امور خارجه، دادگستری و خزانه‌داری آمده است که بسیار مهم است که صنعت خصوصی از تعهدات قانونی خودآگاه باشد تا از کنترل‌ها و تحریم‌های صادراتی ایالات متحده تبعیت کند.

توصیه‌نامه مزبور همچنین به صادرکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، و مؤسسات مالی سفارش‌هایی را درباره بررسی دقیق و کنترل داخلی مؤثر به منظور کسب اطمینان از رعایت الزامات قانونی در کل زنجیره تامین و جلوگیری از مشارکت ناخواسته در فعالیت‌های مرتبط با پهپادهای ایرانی ارائه می‌کند.

این توصیه‌نامه مکمل اقدامات وزارت دادگستری در زمینه تحریم‌های گسترده، کنترل‌های صادراتی، و دیگر اقدامات اقتصادی وضع‌شده علیه روسیه به دلیل تهاجم غیرقانونی به اوکراین و ایجاد اخلال در آن است.

در همین ارتباط وزارت دادگستری ایالات متحده نیز از استخدام ۲۵ دادستان جدید در بخش امنیت ملی به منظور تحقیق و رسیدگی به دور زدن تحریم‌ها، نقض کنترل صادرات، و جرایم اقتصادی مشابه خبر داد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago