Categories: ایرانجهان

چانه زنی های هسته ای به جایی نرسید؛ بلینکن می گوید آمریکا به نقطه ای رسیده که دیگر درباره برجام مذاکره نمی کند

به گزارش فرانیوز، بلینکن گفت: «ما با حسن نیت تلاش کردیم تا آن‌ها را به توافق هسته‌ای بازگردانیم. آن‌ها یا نمی‌توانستند و یا نمی‌خواستند این کار را انجام دهند. ما اکنون در جایی هستیم که درباره توافق هسته‌ای صحبت نمی‌کنیم».

او در ادامه افزود: «شاید در آینده فضایی یافتیم که دوباره بتوانیم درباره بازگشت به توافق هسته‌ای با آن‌ها صحبت کنیم، اما در حال حاضر آنجا نیستیم».

پیش‌تر گزارش‌های مختلفی از مذاکرات مخفیانه مقامات آمریکا با جمهوری اسلامی منتشر شده بود. بر اساس یکی از این گزارش‌ها پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی به پایگاه خبری اکسیوس اطلاع دادند که برت مک‌گورک، مشاور ارشد امور خاورمیانه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در اوایل ماه می سفری مخفیانه به عمان داشته تا با مقامات این کشور در خصوص توافق احتمالی با جمهوری اسلامی بر سر برنامه هسته‌ای گفت‌وگویی داشته باشد. 

آنتونی بلینکن در ادامه سخنان خود درباره مذاکرات با مقامات حکومت ایران گفت: «اساساً تلاش ما همیشه این بوده است که با انجام اصلاحاتی مختصر به توافق اولیه بازگردیم. توافقی روی میز بود. ایران یا نمی‌توانست و یا نمی‌خواست به آن جواب مثبت دهد. البته که ما تا زمانی که توافق مربوطه اهداف امنیتی و منافع ما را تامین نکند، قرار نیست معامله‌ای انجام دهیم».

وزیر خارجه آمریکا با ذکر این که آمریکا همچنان دیپلماسی را بهترین راه حل برای رفع تنش‌ها با ایران می‌داند، گفت: «ما به باور خود مبنی بر این که دیپلماسی بهترین راه حل این مشکل است و در مقایسه با بقیه گزینه‌ها، می‌تواند نتایج پایدارتر و مؤثرتری به ما بدهد، ادامه می‌دهیم. اما این بدان معنی نیست که گزینه‌های دیگر وجود ندارد و ما در صورت لزوم از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم.»

وی همچنین گفت: «مقامات آمریکایی در حال کار بر روی مجموعه‌ای از اقدامات برای عقب راندن آن‌ها هستند تا مطمئن شویم که بازدارندگی قوی و عامل فشار مناسب در اختیار داریم. آنگاه می‌بینیم که آیا فرصتی برای کار بر روی توافق هسته‌ای در اختیار داریم یا نه».

پیش از این قانون‌گذاران جمهوری‌خواه چندین بار به دولت بایدن درباره حصول توافق هسته‌ای که بدون تایید کنگره به کاهش تحریم‌ها بینجامد، هشدار داده اند.

کوین مک‌کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز به تازگی عنوان کرد که مجلس این کشور با هرگونه توافق دولت بایدن با مقامات جمهوری اسلامی مخالف است و «دولت بایدن می‌داند برای ازسرگیری هر توافقی با رژیم یاغی ایران، با کنگره به مشکل برخواهد خورد».

پس از انتشار گزارش‌هایی از احتمال توافق مخفیانه میان دولت بایدن و جمهوری اسلامی، کمیته مطالعات جمهوری‌خواهان در کنگره نیز از رهبران این حزب خواست تحقیقاتی در رابطه با مذاکرات غیرمستقیم آمریکا و جمهوری اسلامی آغاز کنند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago