Categories: ایران

پیشنهاد وزیر کشاورزی برای تشکیل «شورای عالی امنیت غذایی»؛ زنگ خطر بحران غذا در ایران به صدا درآمده است

به گزارش فرانیوز، علی نیکبخت هدف از تشکیل «شورای عالی امنیت غذایی» را برنامه ریزی‌ لازم برای تامین انواع خوراک دامی و مواد غذایی مورد نیاز کشور اعلام کرده است.

پس از تشکیل «قرارگاه‌»های مختلف در حوزه اقتصاد از جمله «قرارگاه مرغ»؛ دولت ابراهیم رئیسی تشکیل «شورای عالی» در بخش‌های مختلف را در دستور کار داده است.

این در حالی است که در حال حاضر نیز ده‌ها «شورای عالی» در ساختار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در جمهوری اسلامی وجود دارد.

به زعم برخی کارشناسان، خروجی‌ این شوراها بالا رفتن «حق الجلسه» اعضا است و نه کارآمدی سیاست‌ها و تاثیر مثبت بر زندگی مردم در ایران.

در همین رابطه می‌توان به اطلاعات جدید منتشر شده توسط مرکز آمار ایران اشاره کرد که نشان دهنده رشد ۲/۵ برابری قیمت گوشت گوسفند در یک‌سال منتهی به شهریور ماه است.

در گزارش این مرکز آمده است که گوشت قرمز با ۱۴۹ درصد؛ کنسرو ماهی تن با ۱۰۸ درصد و پسته با ۸۳ درصد بیشترین افزایش قیمت را در یک‌سال منتهی به شهریور ماه ثبت کرده‌اند. سایر اقلام غذایی نیز افزایش حداقل ۲۰ درصدی قیمت را تجریه کرده‌اند.

در حالی که آمارها حکایت از کاهش سرانه مصرف گوشت در میان شهروندان به دلیل مشکلات اقتصادی دارد، مرکز آمار ایران اعلام کرد که عرضه گوشت در کشور نیز کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی خبر داد که عرضه گوشت قرمز در مردادماه ۱۴۰۲ نسبت به مرداد سال گذشته، ۲۶ درصد کاهش داشته است.

این مرکز همچنین عنوان کرد که روند کاهش عرضه گوشت از ماه‌ها قبل سیر نزولی داشته تنها طی یک ماه از تیرماه تا مردادماه سال جاری ۸ درصد عرضه گوشت کاهش داشته است.

این خبر در حالی مطرح شد که داود فکوری، رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی، از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید شهروندان نسبت به سال گذشته خبر داد.

رئیس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی گفته بود که «امسال قدرت خرید مردم نسبت به زمان مشابه سال گذشته، بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته و همین موضوع وضعیت فعالان این بازار را دچار اختلال کرده است».

در مردادماه نیز رسانه‌های داخلی در ایران گزارش دادند که قیمت گوشت در ایران افزایش شدیدی داشته است و حتی قیمت گوشت مناسب خورشت در برخی مناطق تهران به یک میلیون تومان رسیده است.

وب‌سایت اقتصادی تجارت نیوز در گزارشی نوشت: قیمت هر کیلوگرم گوشت خورشتی را بین ۴۰۰ هزار تا ۹۹۹ هزار تومان اعلام و تایید کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صعودی قیمت گوشت قرمز همچنان ادامه دارد و در این شرایط عزمی برای حل این مشاهده نمی‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده بود که مردم ایران در حال حاضر برای خرید گوشت مجبورند چندبرابر فقیرترین کشور‌های جهان از جمله مغولستان، روآندا و تانزانیا هزینه کنند و بنا بر شاخص قیمت گوشت در جهان، مردم ۱۱۳ کشور در دسترسی به گوشت، توانمندتر از ایرانی‌ها هستند.

هر چند معیشت شهروندان در ایران روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود اما مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش دارند که با وارونه جلوه دادن شرایط، وضعیت اقتصادی کشور را روبه‌بهبود نشان دهند.

در همین رابطه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای هیئت دولت در اوایل شهریورماه، ضمن تحسین از «کارهای قوی دولت در بخش اقتصاد» گفته مهم‌ترین دستاورد دولت «زنده کردن امید و اعتماد در مردم» بوده است!
از سوی دیگر در جمهوری اسلامی تلاش می‌شود که هر صدایی که وخامت اوضاع معیشت شهروندان را گوشزد کند را ساکت کنند.

در یکم اسفندماه سال ۱۴۰۱ روزنامه سازندگی در صفحه نخست خود موضوع افزایش قیمت گوشت را موردتوجه قرار داده و تیتر بزرگی با عنوان «طغیان گوشت» در این صفحه منتشر کرده بود که در همان روز نیز توقیف شد.

هیات نظارت بر مطبوعات این روزنامه را با اتهام انتشار «محتوای خلاف واقع و تشویش اذهان عمومی» توقیف کرد.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago