Categories: ایران

پیشنهاد بررسی لایحه «عفاف و حجاب» به صورت غیرعلنی در مجلس

به گزارش فرانیوز، براساس این پیشنهاد، مجلس لایحه را طبق اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی و تصویب خواهد کرد. این تصمیم پیش از جلسه علنی، در نشست غیرعلنی «فراکسیون انقلاب» که اکثریت مجلس را در اختیار دارد گرفته و در نشست علنی اعلام وصل شد.

فراکسیون «انقلاب اسلامی» در حال حاضر اکثریت مجلس را در اختیار دارد و محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، ریاست این فراکسیون را هم بر عهده دارد.

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، طرح‌ها یا لوایح با تصمیم مجلس می‌تواند در یک کمیسیون مشترک بررسی، تصویب و به شورای نگهبان ارسال شود تا در صورت تایید شورای نگهبان، به صورت «آزمایشی» به اجرا شود.

براساس این گزارش، در صورت تصویب این پیشنهاد بدون این‌که مردم در جریان جزئیات قرار بگیرند، لایحه مصوب و به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

به‌گفتهٔ این احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس، براساس این درخواست، یک کمیسیون مشترک «از اعضای سه کمیسیون قضایی و حقوقی، فرهنگی و احتمالاً کمیسیون اجتماعی» تشکیل خواهد شد که دربارهٔ جزئیات این لایحه و قانون شدن آن به‌صورت غیرعلنی و بدون طرح در صحن عمومی مجلس تصمیم خواهد گرفت.

انتشار جزئیات لایحه «حجاب و عفاف»، انتقادات و مخالفت هایی را در میان حقوق‌دانان و فعالان سیاسی و اجتماعی به دنبال داشته و حتی با وجود سختگیری های بیشتر نسبت به طرح و بندهای اولیه این لایحه، همچنان نیروهای افراطی حکومت، با آن مخالفت کرده و مجازات های لحاظ شده را کافی ندانسته اند.

هفته گذشته حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه ای در روزنامه کیهان، با انتقاد از کاهش نقش سپاه و بسیج در این لایحه گفته بود که این لایحه «نه فقط حمایت از عفاف و حجاب نیست، بلکه در صورت تصویب، گسترش بی‌حجابی را نیز به دنبال خواهد داشت.

این لایحه در آغاز ۹ ماده داشت که در هیات دولت به ۱۵ ماده افزایش یافت و در نهایت توسط کمیسیون قضایی مجلس در ۷۰ ماده تصویب شد.

قانون «حجاب و عفاف» شامل مردان نیز می‌شود و پوشیدن لباسی که «خلاف عفت عمومی» است از قبیل «لباس بدن‌نما» یا لباسی که قسمتی از بدن «پایین‌تر از سینه یا بالاتر از ساق پا یا سرشانه» فرد دیده شود را شامل جریمه می‌کند.

این لایحه که عنوان «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» را بر خود دارد، وزارت اقتصاد را موظف کرده است تا به سازمان‌های فعال در حوزه حجاب و عفاف، تسهیلات بانکی بدهد و هزینه تولید و عرضه محصولات مرتبط با حجاب را «به عنوان هزینه مالیاتی» محاسبه کند.

همچنین در لایحه مقرر شده تا میزان جریمه متخلفان از حساب بانکی فرد برداشت شده و به خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

طبق مصوبه کمیسیون قضایی مجلس از صدا و سیما خواسته شده تا طی دو ماه بعد، ضوابط محتوای مربوط به «سبک زندگی اسلامی خانواده محور» را برای نمایش خانگی تهیه و اعلام کند.

لایحه از وزارت علوم می‌خواهد تا دانشگاه‌ها و پردیس‌های دانشگاهی مختص زنان تأسیس کند.

این لایحه از وزارت بهداشت خواسته است تا چیدمان اداری را در ساختمان‌های ستادی بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز وابسته به این وزارتخانه به گونه‌ای انجام دهد که «حریم شرعی» بین کارمندان زن و مرد رعایت شود و از حضور نامحرم خودداری شود.

براین اساس حکومت که از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، برای کنترل و امنیتی کردن فضای کشور در موضوع حجاب اجباری همه توان خود را به کار گرفت تا با تشدید موج سرکوب ها از اعتراضات جلوگیری کند. ارائه لایحه مذکور نیز به دنبال تلاش حکومت برای سختگیری های بیشتر مطرح شد و تا امروز با گذشت چندین ماه هنوز مجلس و مقامات نتوانستند این لایحه پرحاشیه را که در میان مقاماتی در داخل حکومت نیز منتقدان سختی دارد به سرانجام برسانند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago