پیام های نوروزی امسال با رنگ و بویی متفاوت/ تجمعات اعتراضی همزمان با آغاز سال نو

هم‌زمان با شروع سال ١۴٠٢ خورشیدی، پیام‌های نوروزی متعددی با حمایت از جنبش «زن زندگی آزادی» منتشر شد و مردم معترض در زمان تحویل سال نو در نقاطی از کشور علیه جمهوری اسلامی شعار دادند.

به گزارش فرانیوز، آغاز سال نو خورشیدی به دلیل تحولات نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و خیزش مردمی در ایران  بسیار متفاوت از سال های گذشته رقم خورد.

این تفاوت در پیام های تبریک فعالان عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به وضوح دیده شد. به رسم دیگر سالها مقامات کشورهای خارجی نیز سال نو را به ملت ایران تبریک گفتند ودر این پیام بر پیروزی ملت ایران تاکید کردند.

از دیگر تفاوت ها در در این تحول سالیانه برگزاری تجمعات اعتراضی مردم در نقاط مختلف کشور همزمان با لحظه سال تحویل است.

براساس این گزارش ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد مردم در مهاباد، بوکان، پیرانشهر، سقز و سنندج همزمان با آغاز سال نو تجمع‌‌ اعتراضی برگزار کردند.

تاکید بر پیروزی خیزش مردمی ایران در سال جدید در پیام نوروزی فعالان عرصه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

شاهزاده رضا پهلوی در پیام نوروزی به مناسبت فرا رسیدن سال ۱۴۰۲ با تمجید از ملت ایران به دلیل مبارزه برای آزادی گفت: عزم و اراده ملی شما برای رهایی میهن‌مان از اشغال ضحاک مقصدی جز پیروزی ندارد.

او در این پیام افزود: اراده ایرانی بر رژیم ضدایرانی غلبه خواهد کرد.

او در پیام خود گفت: شما می‌خواهید ایران را پس بگیرید و آن را با جان و دل‌تان از نو بسازید. در این راه، یاد و نام جان‌باختگان دلیر میهن، فانوس روشنی‌بخش ماست.

حامد اسماعیلیون، در پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز، ضمن همدردی با خانواده‌هایی که در ۴۴ سال گذشته عزیزان‌شان را در ظلم و جهلِ جمهوری اسلامی از دست دادند، نوشت: سرنگون‌شان خواهیم کرد و آن‌ها را به دادگاه خواهیم سپرد.

وی تأکید کرد: در کنار هم و در کنار تمام کسانی که دل در گروی آزادی، دموکراسی و عدالت در ایران دارند، به این جهالت و آدمکشی پایان خواهیم داد. دل قوی دارید که روزی خورشید آزادی و عدالت در ایران سرک خواهد کشید و رنج و داغدیدگیِ ما را مرهمی خواهد بود. ستیزِ با قدرت، ستیزِ حافظه با فراموشی است پس نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.

مسیح علی نژاد نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار عکسی از سفره هفت سین که یک سین آن را با واژه “سرنگونی” تزئین کرده بود، نوشت:  همچنان همدل ادامه دهیم و دستهای هم را رها نکنیم. نیمی از سال ۱۴۰۱ را جنگیدیم. در۱۴۰۲  این جنگ را تکمیل کنیم و آن را به سال سقوط جمهوری اسلامی تبدیل کنیم. در ۱۴۰۱ زیباترین حماسه ها را خلق کردیم، در  ۱۴۰۲ حماسه آخر را رقم بزنیم.

شهبانو فرح پهلوی، در پیامی به مناسبت فرارسیدن نوروز، از صدها جوانی یاد کرد که در جریان اعتراضات، در رویارویی با نیروهای توحش و تاریکی جان باختند.

وی افزود: نام و یاد کشته‌شدگان اعتراضات، در لوحه تاریخ ایران‌زمین، جاودان است.

خانم پهلوی تأکید کرد: نوروز باستانی، پیام‌آور پیروزی و راستی بر دروغ است و نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.

مژگان ایلانلو، مستندسازی که به اتهام ترویج تهران‌گردی بدون حجاب، بازداشت و به حبس محکوم شده بود، در پستی اینستاگرامی نوشت: من صدای شکستن دیوارهای امارت کهنه این استبداد پیر را با تمام وجودم می شنوم.

وی اضافه کرده: ایمان دارم بهار ما به همین زودی‌ها از راه خواهد رسید، نفس صبح وزیدن گرفته است، گوش کن، مرغ سحر در دل این‌همه سیاهی می‌خواند…به همین زودی‌ها..به همین نزدیکی…بهار واقعی این وطن از راه می‌رسد…ما چشم انتظار بهار واقعی. اندکی صبر.

منیره عربشاهی، از فعالان زن و مخالفان حجاب اجباری که به تازگی از زندان آزاد شده، در پیامی ویدئویی ابراز امیدواری کرد که سال ۱۴۰۲، سال «استیلا» بر دیکتاتوری و آزادی ایران باشد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مراسم نوروز کاخ سفید که روز دوشنبه برگزار شد، به زنان و دختران ایرانی بابت مبارزه‌شان برای به دست آوردن حقوق خود ادای احترام کرد و قول داد فشارها را روی جمهوری اسلامی حفظ کند.

بایدن اظهار امیدواری کرد که نوروز بارقه‌ای از امید برای زنان ایرانی باشد که برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود می جنگند.

براساس این گزارش شماری از روزنامه‌نگاران و اعضای خانواده دو روزنامه‌نگار زن، نیلوفر حامدی و الهه محمدی که باوجود فرارسیدن نوروز، کماکان در زندان به سر می‌برند، در یک اقدام اعتراضی، مقابل محل حبس آنها، هفت‌سین چیدند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، پس از مرگ مهسا امینی، به دلیل گزارش‌هایی که از مرگ و مراسم خاکسپاری وی نوشتند، بازداشت شدند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago