Categories: جهان

پوتین در واکنش به شورش مسلحانه: از پشت به ما خنجر زدند باید تاوانش را بپردازند

به گزارش فرانیوز، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه تأکید کرد که «پاسخ ما به این شورش مسلحانه سخت خواهد بود. برای بازگردان ثبات به شهر روستوف، تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد و افرادی که این شورش را سازماندهی کردند، قصد دارند کشور را تسلیم دشمن کرده و جنگ  داخلی راه بیاندازند. شرایط در شهر روستوف همچنان دشوار و پیچیده است و هر گونه هرج و مرج داخلی تهدیدی کشنده برای روسیه و سیلی به صورت مردم روسیه است.»

پوتین که سخنرانی‌اش از تلویزیون دولتی این کشور پخش می‌شد، خواستار «وحدت» شد و قول داد که در برابر عاملان «خنجر زدن از پشت»، پاسخی «شکست‌ناپذیر» بدهد.

او گفت: «نیروهای روسی قهرمانانه می‌جنگند و تمام ماشین نظامی غرب علیه روسیه است.»

رییس‌جمهور روسیه همچنین به کسانی که در شورش واگنر شرکت کردند گفت که «به دام افتاده یا تهدید شده‌اند و ماجراجویی شورش مسلحانه را آغاز کرده‌اند».

پوتین آنچه را که در حال وقوع است خیانت به کشور و مردمش خواند و تاکید کرد «هر چیزی که روسیه را تضعیف کند باید کنار گذاشته شود».

پوتین گفت که طی شب گذشته با فرماندهان ارتش صحبت کرده است و «روسیه از خود در برابر خیانت‌های داخلی محافظت خواهد کرد».

رسانه‌های روسیه با انتشار تصاویری اعلام کردند نیروهای امنیتی روسیه مقر نیروهای واگنر در شهر «سن‌پترزبورگ» را محاصره کردند.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای خطاب به نیروهای تحت امر «پریگوژین» موسوم به نیروهای واگنر اعلام کرد:شما در ماجراجویی جنایتکارانه پریگوژین و شرکت در یک شورش مسلحانه فریب خوردید. مراقب باشید و به‌سرعت با نمایندگان وزارت دفاع روسیه یا سازمان‌های مجری قانون تماس بگیرید. ما امنیت همه را تضمین می کنیم. بسیاری از دوستان شما پیش از این با درخواست کمک برای بازگشت به نقاط استقرار دائمی متوجه اشتباه شده‌اند.

اتخاذ تدابیر امنیتی برای جلوگیری از حملات تروریستی در پایتخت روسیه

در ادامه تحولات «شورش مسلحانه»، فرمانده نیروهای واگنر علیه ارتش روسیه، کمیته ملی ضد تروریستی این کشور (NAK)  اعلام کرد برای جلوگیری از حملات تروریستی احتمالی ،«رژیم عملیات ضد تروریستی»  در مسکو و مناطق پیرامونی برقرار شده است.

گروه واگنر یا ارتش خصوصی واگنر یک گروه شبه نظامی یا شرکت نظامی خصوصی با وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه است که با استخدام داوطلب در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند. مشارکت در جنگ علیه تروریست‌های تحت حمایت غرب در سوریه، عملیات نظامی در منطقه استقلال یافته دونباس و عملیات نظامی روسیه در اوکراین از جمله فعالیت‌های این گروه است.

گفته می‌شود که ده‌ها هزار نیرو برای روسیه در اوکراین می‌جنگند. بیشتر این افراد زیر نظر سازمانی به نام “گروه واگنر” فعالیت می‌کنند که به نوعی ارتش پنهان روسیه در عملیات‌های نظامی روسیه محسوب می‌شود.

ارتش خصوصی واگنر شرکتی خصوصی است که وابستگی غیر مستقیم به ارتش روسیه دارد و از طریق استخدام داوطلبین در جنگ‌های نیابتی مشارکت می‌کند.

این مجموعه شبه نظامی خصوص از سوی کشورهای غربی تحریم شده و رسانه‌های طرفدار غرب آنان را متهم به ارتکاب جنایت‌های سازمان یافته به نفع روسیه می‌کنند.

اخیراً اختلافاتی میان رئیس این گروه با سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه پدید آمده که موضوع آن در خصوص تحولات جنگ اوکراین است.

ارتش روسیه این گروه را به فروش اطلاعات جنگی به ارتش اوکراین متهم کرده است. فرمانده واگنر مدعی است که ارتش، پوتین را با اخبار غلط درباره پیشرفت‌های جنگی در اوکراین گمراه کرده است.

پریگوژین: کنترل «روستوف» را به دست می‌گیریم و به سمت مسکو حرکت می‌کنیم

شبکه الجزیره به نقل از رسانه‌های روسیه گزارش داد که «یوگنی پریگوژین»، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به روسیه که چند ماهی است به طور مکرر به مقامات ارشد وزارت دفاع این کشور از جمله سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه حمله کرده، تهدید کرده است که کنترل روستوف را به دست خواهد گرفت و اگر وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه را به وی تحویل ندهند، به سمت مسکو حرکت خواهد کرد.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، پریگوژین تاکید کرد: ما در مرکز فرماندهی منطقه جنوبی حضور داریم و کنترل تأسیسات نظامی در روستوف از جمله فرودگاه را به دست گرفته‌ایم. ما کنترل فرودگاه نظامی در روستوف را به دست گرفته‌ایم تا هواپیماها اقدام به بمباران مواضع ما نکنند. فرماندهان نظامی زمانیکه مطلع شدند ما به مرکز فرماندهی نزدیک شده‌ایم، از همین جا فرار کردند.

او همچنین واکنش روسیه به ضدحملات جاری اوکراین را نیز با ادبیاتی انتقادی زیر سوال برد و مدعی شد: ما دست‌مان را در خون خودمان می‌شوییم. هیچ نیروی ذخیره‌ای در کار نیست. آنچه می‌گویند، فریبکاری بزرگ است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago