Categories: جهان

پلیس ترکیه ۱۴۵ نفر را به اتهام ارتباط با «حمله انتحاری پ.ک.ک» دستگیر کرد

به گزارش فرانیوز، رسانه های دولتی ترکیه روز سه شنبه ۱۱ مهر، گزارش دادند که پلیس این کشور در پی حمله انتحاری در مقابل ساختمان وزارت کشور ۱۴۵ تن را به ظن پیوند با حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) بازداشت کرده است.

علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که پلیس در ۱۶ استان یورش‌هایی انجام داد و ۵۵ نفر مظنون به عضویت در “واحد اطلاعاتی” حزب غیرقانونی کارگران کردستان یا پ.ک.ک را بازداشت کرده است.

یرلیکایا در شبکه رسانه اجتماعی X (توییتر سابق) نوشت، دست‌کم ۱۲ فرد مظنون به عضویت در حزب غیرقانونی پ‌ک‌ک در یک عملیات جداگانه در پنج استان دستگیر شدند.

روز یک‌شنبه دو مهاجم، بمبی را در نزدیکی ساختمان‌های دولتی در آنکارا منفجر کردند که منجر به کشته شدن هر دو نفرشان و نیز زخمی شدن دو افسر پلیس شد.

یک گروه نزدیک به پ‌کاکا، با عنوان «گردان جاویدان»، مسئولیت این حمله را که روز یکشنبه نهم مهر، انجام شد، بر عهده گرفته است.

در این حمله، دو مهاجم یک بمب را در نزدیکی ساختمان وزارت کشور در آنکارا منفجر کردند.

درپی اعلام خبر پذیرش مسئولیت حمله به آنکارا از سوی حزب کارگران کردستان (پ.کا.کا)، وزارت دفاع ترکیه در اطلاعیه‌ای که روز دوشنبه ۱۰ مهر منتشر شد، خبر داد در مجموع ۲۰ هدف شامل غارها، سنگرها، پناهگاه‌ها و انبارهایی را که مورد استفاده «سازمان جدایی‌طلب تروریست» بودند، نابود و تعداد زیادی از نیروهای شبه‌نظامی را «خنثی» کرده که به معنای کشتن آنها است.

ترکیه پ.ک.ک را یک گروه تروریستی می‌داند و به‌طور معمول به مقر این حزب در کردستان عراق حمله هوایی می‌کند. اقلیم کردستان مدت‌ها است که تحت کنترل مستقیم دولت بغداد قرار ندارد.

عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور عراق، روز دوشنبه ۱۰ مهر گفت، عراق با حملات پی در پی ترکیه به اقلیم کردستان (واقع در شمال عراق) و وجود پایگاه‌های ترکیه در آن ناحیه مخالف است. او ابراز امیدواری کرد که با آنکارا بر سر راه حلی برای این مسئله به توافق برسد.

رئیس‌جمهور عراق در همین گفت‌وگو می‌گوید، این قبیل حملات و بمباران‌های ترکیه، گاهی باعث کشته شدن غیرنظامیان، از جمله مردمی که به اقلیم کردستان سفر می‌کنند نیز می‌شود.

همزمان با این حملات، نیروهای پلیس ترکیه اقدام به بازداشت هایی در استانبول و جند شهر دیگر این کشور کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه، روز سه شنبه در شبکه اجتماعی «ایکس» (سابقاً «توئیتر») گفت که جمعاً ۴۶۶ عملیات علیه واحدهای پ‌کاکا در سرتاسر ترکیه انجام گرفته و به بازداشت هایی در ۱۶ استان منجر شده است.

به نوشته رویترز، عملیات پلیس ترکیه در ردیابی بر شهر «شان لورفا» در جنوب شرقی این کشور متمرکز بود.

این انفجار ساعاتی پیش از آغاز به کار دوره پاییزه پارلمان ترکیه در خاتمه تعطیلات سه ماهه تابستانی رخ داد و منطقه‌ای را که محل استقرار وزارت‌خانه‌ها و پارلمان‌ است، لرزاند.

پایتخت ترکیه آخرین بار در سال ۲۰۱۶ هدف چنین حملاتی قرار گرفته بود.

آخرین انفجار ترکیه هم مربوط به ۲۲ آبان سال گذشته در خیابان پررفت‌وآمد استقلال در استانبول بود که شش کشته و بیش از ۸۰ زخمی در پی داشت. حمله‌ای که ترکیه آن را به نیروهای کُرد مخالف خود نسبت داد و حملات نظامی ارتش را علیه کُردهای مسلح در سوریه و عراق تشدید کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago