Categories: ایرانجهان

پرونده سرنگونی«عامدانه» هواپیمای اوکراینی به دادگاه لاهه می رود

به گزارش فرانیوز، وزیر خارجه کانادا با انتشار توییتی گفته است که «وقت تمام شد. براساس قولی که به خانواده‌های قربانیان داده بودیم، (پرونده) ایران را به دادگاه بین‌المللی کیفری می‌بریم. ما به دنبال شفافیت، پاسخگویی و عدالتی هستیم که خانواده‌ها شایسته‌اش هستند. مصونیت از مجازات یک گزینه نیست.»

گروه بین‌المللی هماهنگی در بیانیه تازه خود با اشاره به تلاش جمعی این کشورها برای پاسخگو کردن جمهوری اسلامی ایران افزوده است که هیچ توافقی بین ایران و چهار کشور بر اساس ماده ۱۴ کنوانسیون منع اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی هوانوردی غیرنظامی تاکنون انجام نشده است.

انجمن خانواده‎های پرواز ۷۵۲ نیز در واکنش به بیانیه چهار کشور در توییتی اعلام کرده‌اند که «ثبت شکایت در دیوان بین‌المللی دادگستری دستاورد بزرگی‌ خواهد بود، ولی همچنان راه درازی مانده است و ما تا رسیدن به عدالت و دستیابی به حقیقت به مبارزه ادامه می‌دهیم.»

روز چهارشنبه دادگاه بین‌المللی کیفری اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از دولت کانادا به اتهام نقض مصونیت دولتی و اضافه کردن نام ایران در لیست کشورهای حامی تروریسم شکایت کرده است.

در بخشی از این شکایت‌نامه، جمهوری اسلامی گفته است که دولت کانادا نباید به دادگاه‌هایش اجازه دهد تا احکام خارجی در پرونده‌های تروریسم مرتبط با ایران را به رسمیت بشناسد و حق تصرف اموال ایران را برای اجرای چنین حکم‌هایی ندارد.

اشاره جمهوری اسلامی به حکم دو سال پیش دادگاهی در کانادا است که اقدام جمهوری اسلامی ایران در پرتاب دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی را عمل تروریستی نامیده بود.

در ماه می ۲۰۲۱، دادگاه انتاریو بر اساس شکایتی که در بهمن ماه سال ۹۸ از سوی مهرزاد زارعی، شاهین مقدم و علی گرجی، از خانواده‌های قربانیان، اقامه شده بود حکمی را صادر کرد که سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه را اقدامی عامدانه و تروریستی قلمداد کرد.

این دادگاه علی خامنه‌ای و چند نفر از سران ارشد جمهوری اسلامی، از جمله علی شمخانی، حسین سلامی، محمد باقری و امیرعلی حاجی زاده را به عنوان عاملان اصلی این حمله محکوم کرد.

دادگاه عالی انتاریو همچنین طی حکمی که در دی ماه گذشته صادر شد رای به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت، به‌علاوه سود، به خانواده شش تن از کشته‌شدگان هواپیمای مسافربری اوکراینی داد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago