Categories: ایران

وکیل خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی: متهم ردیف اول آزاد است

به گزارش فرانیوز، محمود علیزده طباطبایی، وکیل چندتن از خانواده‌های هواپیمای اوکراینی درباره نتیجه فرجام خواهی، به وبسایت دیده‌بان ایران گفت: «فرجام خواهی به دیوان عالی کشور رفته و هنوز تصمیمی گرفته نشده است. درواقع پرونده از همان ابتدای سال تاکنون تغییری نکرده است.»

وی در پاسخ به اینکه آیا عدم رسیدگی و صدور رای توسط دیوان عالی پس از گذشت ده ماه روند عادی است یا خیر، عنوان کرد: «خیر، چندان نرمال نیست. ضمن اینکه ما از مسئولین هواپیمایی کشوری، نظامی و سیاسی همان زمان به اتهام نشر اکاذیب شکایت کرده بودیم ولی دادسرای نظامی مسئولان هواپیمایی کشوری رای عدم صلاحیت داد و به دادسرای عمومی ارجاع داد. پرونده نشر اکاذیب در دادسرای عمومی رسیدگی و رای صادر شد که مشمول مرور زمان شده است. درصورتی که شکایت در دست دستگاه قضایی بود ولی گفتند مشمول مرور زمان شده است.»

این وکیل دادگستری درباره علت به نتیجه نرسیدن این پرونده اظهار کرد: «من شاهد بودم در پرونده‌هایی که بُعد امنیتی دارد، متاسفانه دستگاه قضا به شدت از سیستم امنیتی متاثر است. برخی از قضات رسما و علنا می‌گویند که ضابطین امنیتی را کارشناس تلقی می‌کنند. آن‌ها می‌گویند همانطور که در پرونده‌های حقوقی نظر کارشناس برای قاضی حجت است، در پرونده‌های امنیتی نیز نظر کارشناس امنیتی برای قاضی حجت است. متاسفانه این شد که رسیدگی عادلانه صورت نگرفت.»
علیزاده طباطبایی همچنین درخصوص شکایت چهار دولت از ایران به دلیل پرونده هواپیمای اوکراینی، به دیده بان ایران گفت: «دادگاه لاهه مرجع صالح به رسیدگی نیست. از روز اول هم تاکید کردم که اگر دادگاه‌های داخلی بر اساس اصول منصفانه رسیدگی کنند، هیچ مرجع دیگری، حتی برای اتباع خارجی، صالح به رسیدگی نیست. ولی با نحوه رسیدگی که شائبه عدم رعایت اصول دادرسی در آن پررنگ بود، بسیاری از خارجی‌ها هم دعوی حقوقی‌شان را در دیوان بین‌المللی مطرح کردند. لاهه یک دیوان داوری است نه کیفری و فقط تصمیم حقوقی می‌گیرند.»
وی افزود: «خانواده‌های ایرانی هم اگر با دلایلی ثابت شود که یک جنایت بین‌المللی اتفاق افتاده، که آن هم دلایل و مدارک بسیار محرز و محکمی می‌خواهد که در مسئله هواپیما چنین مدارکی وجود ندارد، می‌توانند طرح دعوی کنند. یک عده از خانواده‌ها و وکلای‌شان در آنجا، تلاش کردند که پرونده را در دادگا کیفری بین‌المللی مطرح کنند ولی تاکنون نتیجه‌ای نگرفته‌اند.»

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago