وزیر خارجه عراق خبر داد: انتقال گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی به اردوگاه پناهندگان

به گزارش فرانیوز، فؤاد حسین در جریان کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: «همکاری ایران و عراق بر اساس قانون اساسی عراق است و بر اساس قانون اساسی ما اجازه نمی‌دهیم هر گروهی از خاک عراق برای حمله به دیگر کشورها استفاده کند».

او در ادامه افزود: «به همین دلیل نقشه راه وضع شده و ما متعهد هستیم و تلاش داریم به هدف نهایی برسیم».

فؤاد حسین توضیح داد که «هدف این است که این گروه‌ها در مرز ایران و عراق خلع سلاح شوند و به یک‌سری اردوگاه‌های پناهندگان در عمق اقلیم کردستان منتقل خواهند شد و این کار تحت نظارت سازمان ملل و کمیساریای عالی پناهندگان صورت خواهد گرفت».

عراق و جمهوری اسلامی پیش‌تر یک قرارداد امنیتی مرزی امضا کردند که مقامات عراقی گفتند هدف اصلی آن مستحکم کردن مرزهای اقلیم کردستان عراق است و مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند با هدف خلع سلاح نیروهای کرد مخالف حکومت ایران این توافق‌نامه به امضا رسیده است.

وزیر خارجه عراق با اشاره به این توافق‌نامه عنوان کرد: «دولت عراق و اقلیم کردستان در این خصوص همکاری کردند و این نقشه راه را اجرا کردیم. روابط بین دو کشور روابط خوبی است و امیدواریم اگر مشکلاتی وجود دارد، این مسائل از طریق مذاکرات حل شود».

فؤاد حسین همچنین تأکید کرد: «عاقلانه نیست خاک عراق یا خاک کردستان عراق در معرض تهدید قرار بگیرد و از زبانی دیگر جز گفتگو استفاده شود، ما باید از ابزارهای تهدید دور شویم و راه گفتگو و مذاکره را ادامه دهیم».

به تازگی ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در تازه‌ترین نشست خبری خود گفت مهلت خلع سلاح احزاب مخالف کرد مخالف حکومت جمهوری اسلامی در اقلیم کردستان ۲۸ شهریور «به هیچ عنوان تمدید نمی‌شود».

طی روزهای اخیر نیز گزارش‌های متعددی از ارسال ادوات سنگین نظامی به سمت مناطق مرزی شمال غربی کشور منتشر شده بود.

وزیر خارجه عراق بدون اشاره به این موارد اعلام کرد: «وقتی اعلام می‌کنیم به توافق‌نامه متعهد هستیم انتظار داریم ادبیات خشونت بین دو ملت همسایه وجود نداشته باشد».

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در تیرماه تهدید کرده بود که اگر دولت عراق تا شهریورماه به تعهداتش در مورد گروهک‌های به گفته او «تروریستی» در شمال عراق عمل نکند و این گروه‌ها مسلح باقی بمانند، عملیات علیه آنها را با شدت بیشتری تکرار خواهد کرد.

این تهدیدات در حالی انجام شد که سال گذشته و یک هفته بعد از آغاز اعتراضات سراسری در ایران، سپاه پاسداران مواضع گروه‌های کرد مخالف حکومت را در داخل خاک عراق هدف حمله‌های موشکی و پهپادی قرار داد.

با ادامه اعتراضات که در مناطق کردنشین ایران نیز با شدت ادامه داشت و حمایت احزاب کردی از این اعتراضات، حملات موشکی، توپخانه‌ای و پهپادی سپاه به اردوگاه‌های این احزاب کردی در داخل خاک عراق ادامه یافت و تعدادی از ساکنین غیرنظامی این اردوگاه‌ها نیز کشته و زخمی شدند.

اکنون و در آستانه سالگرد جان‌باختن مهسا امینی و انتشار فراخوان‌های متعدد برای برگزاری تجمعات اعتراضی در ایران و خارج از ایران و همراهی گروه‌های کرد با این فراخوان‌ها و دعوت از مردم به اعتراض و اعتصاب از سوی احزاب کرد مخالف حکومت، تهدید این گروه‌ها مجدداً شدت گرفته است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

5 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

5 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

5 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

5 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

5 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

5 ماه ago