Categories: ایران

وزیر بهداشت دولت خاتمی: دارو امسال کمیاب تر و گران تر خواهد شد

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و وزیر اسبق بهداشت دولت جمهوری اسلامی نسبت به بدتر شدن وضعیت تامین دارو در سال ۱۴۰۲ هشدار داد و گفت دارو کمیاب‌تر و گران‌تر خواهد شد.

به گزارش فرانیوز، مسعود پزشکیان عنوان کرد که در سال گذشته دولت آن مقدار پولی که لازم بود برای واردات دارو بدهد را تخصیص نداد از سوی دیگر با تورم شدید مواجه شدیم، لذا شهروندان مجبور بودند بیشتر برای خرید دارو هزینه کنند و هم با کمبود دارو مواجه شدیم هم با گرانی دارو، اما شرایط در سال جدید بدتر خواهد شد.

وی با اشاره به کم‌بودن بودجه دارو در سال جاری گفت: اگر ۱۰۰ درصد مصوبه بودجه سال ۱۴۰۲ محقق شود، رقمی بالغ بر ۶۵ هزار میلیارد تومان به‌ازای حذف ارز دارو، باید تخصیص یابد. درحالی‌که دولت قبلاً برای تامین دارو و تجهیزات، سالانه ۳ میلیارد دلار تخصیص می‌داد؛ بنابراین مابه‌التفاوت ارزی ۳ میلیارد دلار، ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است نه ۶۵ هزار میلیارد تومان و ۸۵ هزار میلیارد تومان کسری بودجه در حوزه دارو وجود دارد.

سال گذشته دولت جمهوری اسلامی تصمیم گرفت که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات دارو را متوقف کند و در آن زمان اعلام شد که ازاین‌پس به‌جای ارز دارو، بودجه‌ای معادل آن به شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود تا چتر بیمه گسترش‌یافته و مردم نیازی به خرید داروی آزاد نداشته باشند.

اما این طرح در عمل به گرانی تا چندصد درصدی بسیاری از اقلام دارویی، بحران شرکت‌های داروی برای واردات مواد اولیه، کمبود بسیاری از اقلام دارویی و پرداخت هزینه کمرشکن دارو از جیب مردم منجر شد.

وزیر پیشین بهداشت جمهوری اسلامی در ادامه گفت که در چنین شرایطی، دارو در سال جاری باز هم گران‌تر می‌شود و تولیدکننده‌های دارو چون بودجه لازم برای واردات ماده اولیه تولید دارو ندارند، ممکن است نتوانند به‌اندازه نیاز جامعه دارو تولید کنند، بنابراین با کمبود دارو نیز مواجه خواهیم شد.

در همین حال و بر اساس ارقام منتشر شده از بودجه سال ۱۴۰۲، بودجه نهادهای تبلیغی و مذهبی در سال آینده ۷۰ درصد افزایش داشته است؛ اما در همین بودجه، اعتبار لازم برای تهیه دارو ۶ ماه کشور  پیش بینی  و بودجه ای برای تامین داروهای بیماران خاص یا صعب العلاج مشخص نشده است.

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در همین رابطه عنوان کرده بود که بودجه اختصاص داده شده برای تامین داروی کشور از سوی دولت بسیار کم است و تهیه دارو برای بیماران را با مشکل مواجه خواهد کرد.

به گفته او ۶۹ هزار میلیارد تومان برای تامین دارو اختصاص داده شده که اصلاً جوابگوی نیاز دارویی کشور نیست و شاید حدود ۶۰ درصد نیازها را پاسخگو باشد، این یعنی فقط نصف سال آینده را با این بودجه  می شود سر کرد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago