Categories: ایرانجهان

وزارت خارجه ایالات متحده: نگرانی آمریکا از کمک پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه/ ایران شهروندان دوتابعیتی را فورا آزاد کند

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به کمک‌های پهپادی جمهوری اسلامی به روسیه در نبرد با اوکراین ابراز نگرانی کرد و در سخنانی درباره بازداشت ایرانیان دوتابعیتی گفت:  بار دیگر از ایران می‌خواهیم به رویه نفرت‌انگیز زندانی کردن شهروندان خارجی به عنوان حربه سیاسی پایان دهد.

به گزارش فرانیوز، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در پاسخ به سوالی در مورد پهپادهای مورد استفاده در جنگ اوکراین گفت: ارائه پهپادها به روسیه توسط ایران برای استفاده علیه زیرساخت های غیرنظامی و انرژی در سراسر اوکراین و بویژه در کیف و مناطق اطراف آن برای ما نگران کننده است.

او ضمن محکوم کردن ارسال پهپادها گفت: ما به اقدامات خود برای حمایت از شرکای اوکراینی خود ادامه می دهیم تا آنها بتوانند به دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود ادامه دهند.

ودانت پاتل گفت: لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده به تازگی دیدار با گروه دفاعی در رامشتاین را به پایان رسانده است.

او گفت: این گروه در خط مقدم برخی از کارهای مهم در حال وقوع ازجمله تسلیح، تجهیز و آموزش شرکای اوکراینی ما بوده است تا آنها بتوانند از خود دفاع کنند.

کشورهای غربی،‌ همواره جمهوری اسلامی را به ارسال پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ بر علیه اوکراین متهم کرده اند، اما جمهوری اسلامی با وجود ارائه مدارک واسناد از سوی کشورهای غربی و مقامات نظامی اوکراین، این اتهام را رد می‌کند.

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، همچنین با اشاره به گذشت پنج سال از بازداشت عماد شرقی، شهروند دوتابعیتی، حبس شهروندان خارجی به عنوان حربه سیاسی را ظالمانه خواند و گفت جمهوری اسلامی باید فورا عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی، سه تبعه آمریکایی-ایرانی، را آزاد کند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: استفاده غیرمنصفانه ایران از زندان و سوء‌استفاده از شهروندان آمریکا به عنوان اهرمی سیاسی، اقدامی ظالمانه، غیرانسانی و خلاف قواعد بین‌المللی است.

او افزود: بار دیگر از ایران می‌خواهیم به رویه نفرت‌انگیز زندانی کردن شهروندان خارجی به عنوان حربه سیاسی پایان دهد و فورا عماد شرقی، مراد طاهباز و سیامک نمازی را آزاد کند.

عماد شرقی به عنوان معاون بین‌الملل شرکت «سراوا»، مالک برندهایی چون دیجی‌کالا و علی‌بابا، بود و جمهوری اسلامی او را به «جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات نظامی» متهم و به ۱۰ سال زندان محکوم کرده است.

عماد شرقی ابتدا در اردیبهشت ۹۷ بازداشت و در آذر ۹۸ از همه اتهامات تبرئه شد؛ با این حال دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بعدا اعلام کرد که او به صورت غیابی محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

شرقی پس از اطلاع از این حکم تصمیم به فرار از ایران گرفت، اما در اواخر دی‌ماه ۹۹ در ایستگاه بازرسی استان آذربایجان غربی بازداشت شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago