Categories: جهان

ورود بیش از ۳ هزار تفنگدار دریایی آمریکا به خاورمیانه

به گزارش فرانیوز، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا امروز با انتشار در بیانیه‌ای اعلام کرد: ملوانان و تفنگ‌داران دریایی آمریکا روز یکشنبه پس از عبور از کانال سوئز در یک استقرار از پیش اعلام شده وارد دریای سرخ شدند.

در این بیانیه آمده است که این نیروها وارد کشتی‌های جنگی «یواس‌اس باتان» و «یواس‌اس کارتر هال» شدند و حضور آنها در منطقه انعطاف‌پذیری و قابلیت دریایی بیشتر را برای ناوگان پنجم فراهم می‌کند.

تیم هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم، اعلام کرد که: «این یگان‌ها در حین کار، انعطاف‌پذیری و قابلیت عملیاتی قابل‌توجهی را برای جلوگیری از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و کاهش تنش‌های منطقه‌ای ناشی از آزار و اذیت و توقیف کشتی‌های تجاری توسط ایران اضافه می‌کنند.»

«یواس‌اس باتان» یک کشتی تهاجمی آبی‌خاکی است که می‌تواند تعداد زیادی هواپیما را حمل کند و «یواس‌اس کارتر هال» نیز تفنگ‌داران دریایی، تجهیزات آنها را حمل می‌کند.

منطقه عملیاتی ناوگان پنجم ایالات متحده تقریباً ۲٫۵ میلیون مایل مربع فضای آبی را در برمی‌گیرد و شامل خلیج‌فارس، دریای عمان، دریای سرخ، بخش‌هایی از اقیانوس هند و سه‌نقطه استراتژیک تنگه هرمز، کانال سوئز و تنگه باب المندب است.

استقرار تفنگ‌داران دریایی و اعزام نیروهای بیشتر به خلیج‌فارس پس از آن صورت گرفت که فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور روز چهارشنبه ۱۴ تیر، از توقیف دو نفتکش توسط حکومت ایران در آب‌های بین‌المللی دریای عمان ممانعت به عمل آورد.

پس از آن پنتاگون اعلام کرد که برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی در توقیف کشتی‌های تجاری تنگه هرمز و دریای عمان علاوه بر ارسال جنگنده‌های اف–۳۵ و اف–۱۶ و ناوشکن مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده، یگانی از تفنگداران دریایی را هم به منطقه اعزام خواهد کرد.

جمهوری اسلامی، روز هفتم اردیبهشت، نفتکش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است توقیف کرد. این نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان در حال تردد بود.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفتکش نیووی (Niovi) با پرچم پاناما را هنگام عبور از آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

به دنبال این اقدامات امارات متحده عربی، آمریکا را تحت فشار قرار داده است تا اقدامات جدی‌تری در مقابل حکومت ایران انجام دهد. حتی گفته شده که این کشور به نشانه اعتراض، از «ائتلاف امنیتی دریایی خاورمیانه» به رهبری ایالات متحده آمریکا خارج شده است.

این ائتلاف، یک گروه عملیاتی متشکل از ۳۴ کشور است که مقر آن در پایگاه‌های نیروی دریایی آمریکا در بحرین قرار دارد و عمده فعالیت آن «در زمینه امنیت، مبارزه با تروریسم، و مبارزه با دزدی دریایی» در دریای سرخ و نواحی خلیج‌فارس است.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago