Categories: جهان

واکنش ۴۶ کشور اروپایی به برگزاری انتخابات روسیه در مناطق اشغالی اوکراین؛ بیهوده، نامشروع و مردود است

به گزارش فرانیوز، مسئولان منصوب شده از سوی مسکو روز ۹ شهریور در بخش‌هایی از اوکراین که روسیه آنها را «مناطق جدید» خود می‌داند، انتخابات محلی برگزار کردند.

وزیران دادگستری و دیگر نمایندگان کشورهای عضو شورای اروپا روز دوشنبه بیستم شهریور در ریگا، پایتخت لتونی، گرد هم آمدند تا راه‌های «پاسخگو کردن همه‌جانبه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین» و راه‌های وادار کردن آن کشور به «جبران خسارات وارده به همه قربانیان جنگ» را بررسی کنند.

در پایان این گردهم‌آیی، این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد «انتخابات منطقه‌ای و محلی» که روسیه از ۸ تا ۱۰ سپتامبر (۱۷ تا ۱۹ شهریور) در مناطق اشغالی اوکراین برگزار کرده را کاملاً «بیهوده» و مردود می‌داند و نتایج آن را نمی‌پذیرد.

در این بیانیه مشترک که ۴۶ کشور شرکت‌کننده آن را به تصویب رساندند، آمده است که «اتحادیه اروپا به‌شدت برگزاری این به اصطلاح انتخابات نامشروع در جمهوری خودمختار کریمه و شهر سواستوپل و در بخش‌هایی از مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین را محکوم می‌کند».

این متن می‌افزاید که این، «تلاش دوباره و بیهوده روسیه برای مشروعیت بخشیدن یا عادی‌سازی کنترل نظامی غیرقانونی خود» بر اراضی اشغالی است و تأکید می‌کند که «انتخابات در روسیه، در محیطی بسیار محدود و همراه با سانسور جنگی و سرکوب بیشتر سیاستمداران مخالف، سازمان‌های جامعه مدنی، رسانه‌های مستقل و دیگر صداهای منتقد برگزار شد.»

شورای اروپا در این گردهم‌آیی همچنین تأکید کرد که «این به اصطلاح انتخابات غیرقانونی در اوکراین در بحبوحه اعطای گذرنامه اجباری و غیرقانونی روسیه از جمله به کودکان، انتقال و اخراج اجباری افراد، نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر و همچنین ارعاب و سرکوب فزاینده شهروندان اوکراینی توسط روسیه انجام شد».

شبکه سی‌جی‌تی‌ان به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آلمان گزارش داد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسئولان برگزارکننده انتخابات در مناطق تحت اشغال روسیه در اوکراین قابل تصور است و در آینده اعمال خواهد شد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه همزمان با برگزاری انتخابات در ۹ شهریور اعلام کرد که مسکو ۲۰ میلیارد دلار برای توسعه مناطقی که روسیه در جریان جنگ از اوکراین گرفته، اختصاص می‌دهد.

وی گفت که روسیه قصد دارد ۱. ۹ تریلیون روبل (حدود ۲۰ میلیارد دلار) از بودجه فدرال را برای توسعه «مناطق جدید» در پنج سال آینده اختصاص دهد.

روسیه هیچ یک از چهار منطقه‌ اوکراین که سال گذشته به خاک خود الحاق کرد را به طور کامل تحت کنترل ندارد و الحاق یک جانبه این مناطق از سوی تعداد انگشت شماری از کشورهای متحد مسکو به رسمیت شناخته شده است.

مقامات اوکراینی می‌گویند اطلاعات ۱۹ هزار و ۴۰۰ کودک را به روسیه ارائه داده‌اند تا به اوکراین بازگردانده شوند. از این تعداد تنها ۳۶۱ کودک توانسته‌اند نزد خانواده‌های خود بازگردند. از شواهد برمی‌آید روسیه شبکه گسترده‌ای از اردوگاه‌ها ایجاد کرده که هزاران کودک اوکراینی در آنجا نگه‌داری می‌شوند.

انتقال اجباری کودکان اوکراینی به روسیه که نقض آشکار کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد حقوق کودکان و رفتار با غیرنظامیان در دوره جنگ است، باعث شده دیوان کیفری بین‌المللی علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه قرار بازداشت صادر کند.

در پایان بیانیه شورای اروپا که روز دوشنبه که در پایتخت لتونی به تصویب رسید آمده است: «ما متقاعد شده‌ایم که تمام اتهامات جنایات، از جمله جنایات جنگی، جنایات علیه بشریت و نسل‌کشی که توسط نیروهای روسی در اوکراین انجام شده است، باید به‌طور کامل بررسی شده و در صورت لزوم، در سطوح ملی و بین‌المللی مورد پیگرد قرار گیرد تا مسئولان آن در قبال اقدامات خود پاسخگو شوند».

انتخابات منطقه‌ای و شهرداری‌ها در روسیه در حالی برگزار شد که تنها چند ماه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال ۲۰۲۴ باقی مانده است. پیروزی محتمل ولادیمیر پوتین در این رای‌گیری حضور او را در راس قدرت را تا سال ۲۰۳۰ تضمین خواهد کرد.

بسیاری از نامزدهای مطرح از جمله برخی از کاندیداهای حزب کمونیست روسیه که حزب اصلی مخالف دولت محسوب می‌شود از عرصه رقابت انتخاباتی حذف شده بودند. سرگئی سوبیانین، از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین در جریان این رای‌گیری سه روزه که از جمعه تا یکشنبه ادامه داشت بار دیگر به عنوان شهردار مسکو انتخاب شد.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago