واکنش وزیر به «حضور بدون حجاب اجباری» دانشجویان در مراسم فارغ‌التحصیلی؛ «با دانشجویان و عوامل مرتبط برخورد جدی شود»

به گزارش فرانیوز، در ویدیوی که از مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف در فضای مجازی منتشر شده است، اغلب دختران دانشجو با لباس و کلاه فارغ‌التحصیلی اما «بدون حجاب اجباری» و با «موهای باز» روی جایگاه ایستاده‌اند.

علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، شامگاه جمعه ۲۶ آبان ماه حضور بدون حجاب اجباری دختران دانشجو در این مراسم را «ناهنجاری» خواند و بر برخورد با این دانشجویان و مقام‌های مرتبط با این مراسم تاکید کرد.

آقای شمسی‌پور در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، نیز از دستور محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، برای برخورد با افراد مرتبط با این مراسم خبر داد.

سخنگوی وزارت علوم افزود: «پیرو اتفاقات ناهنجاری که در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف افتاده ، وزیر علوم دستور پیگیری، بررسی و اعلام نتیجه ظرف ۴۸ ساعت را صادر کرد».

شمسی پور همچنین تاکید کرد که طبق دستور وزیر علوم «با متخلفین در هر سطحی برخورد قانونیِ جدی انجام خواهد شد».

پردیس بین‌الملل کیش دانشگاه شریف در شمال شرقی این جزیره قرار دارد و با ۹۰۰ دانشجو از جمله زیر مجموعه‌های دانشگاه صنعتی شریف است.

بنابر اطلاعیه‌های دانشگاه شریف، «سیزدهمین دوره مراسم دانش‌آموختگی پردیس بین الملل کیش» روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان ماه برگزار شده است. به نظر می‌رسد ویدیوی «حضور دانشجویان دختر بدون حجاب اجباری» که واکنش وزیر علوم را در پی داشته، مربوط به همین مراسم است.

در همین حال شماری از کانال‌های نزدیک به فعالان دانشجویی ضمن انتشار ویدیوی حضور دانشجویان دختر بدون حجاب اجباری در مراسم فارغ‌التحصیلی پردیس کیش دانشگاه کیش، از آن استقبال کردند.

کانال دانشجویان پیشرو با تحسین اقدام این دانشجویان دختر، نوشت که «جشن فارغ‌التحصیلی بدون حجاب اجباری، دهن‌کجی به موجودیت جمهوری اسلامی» است.

این کانال دانشجویی افزود که دانشجویان با این روش‌های اعتراضی در دانشگاه‌های سراسر ایران «خواب را از چشم جنایتکاران و ستمگران و زورگویان» گرفته‌اند.

خبرنامه امیرکبیر، نزدیک به فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر، نیز اقدام دانشجویان دختر پردیس کیش دانشگاه شریف را «نافرمانی مدنی» خواند و نوشت: «این یک نافرمانی مدنی است تا جمهوری اسلامی با سرکوب بیش از ۵ هزار دانشجو، همچنان بازنده گوی و میدان باشد.»

رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، برنا وابسته به وزارت ورزش و جوانان، و ایسنا وابسته به جهاد دانشگاهی، بدون اشاره مستقیم به حضور «بدون حجاب اجباری دختران دانشجو»، آن را مراسمی همراه با «اتفاقات ناهنجار» و «جشن فارغ التحصیلی خارج از عرف» توصیف کردند.

با وجود برخوردهای شدید وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و مدیران دانشگاه‌ها با دانشجویان، شمار گسترده‌ای از دانشجویان دختر همچنان از رعایت حجاب اجباری در محیط‌ دانشگاه سرباز می‌زنند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago