Categories: ایرانجهان

واکنش واشینگتن به اتهام همکاری دو خبرنگار بازداشتی با آمریکا؛ صحت ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اتهامات جمهوری اسلامی به نیلوفر حامدی و الهه محمدی مبنی بر « همکاری با آمریکا» را رد کرد و از جمهوری اسلامی خواست به بازداشت‌های خودسرانه و دادگاه‌های فرمایشی پایان دهد.

به گزارش فرانیوز، متیو میلر، درباره پرونده این دو خبرنگار زندانی و اتهام همکاری با آمریکا، گفت: «در رابطه با این پرسش خاص، ما این اتهامات را رد می‌کنیم. آشکارا صحت ندارند.»

او اتهامات این دو روزنامه‌نگار را غیرواقعی خواند.

پس از ماه‌ها بازداشت الهه محمدی و نیلوفر حامدی، به دلیل افشای چگونگی درگذشت مهسا امینی، قوه قضائیه جمهوری اسلامی، تاریخ محاکمه آنها را هفته آینده تعیین کرده است.

یکی از اتهامات این دو خبرنگار زندانی، همکاری با آمریکا است.

وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در آبان ماه سال گذشته در بیانیه‌ای مشترک، این دو روزنامه‌نگار را که به شکل اختصاری معرفی شده بودند، «وابسته» و «آموزش‌دیده سرویس‌های اطلاعاتی» خواندند.

آقای میلر همچنین افزود: باید اشاره کنم که در طول اعتراضات، مقامات ایرانی بارها حقوق مدنی ایرانیان را نقض کرده‌ و آنها را به دلیل آن چه آزادی‌های اساسی یک فرد است مجازات کرده‌اند. این نه تنها شامل اعضای جامعه ایرانی است که برای اعتراض به خیابان‌ها آمدند، بلکه شامل روزنامه‌نگاران کشور (ایران) نیز می‌شود.

او تاکید کرد: «ما بار دیگر، همانطور که در موارد دیگر نیز خواستیم، از مقامات ایرانی می‌خواهیم که بازداشت‌های خودسرانه و محاکمه‌های ساختگی را متوقف کنند و از محروم کردن مردم ایران از آزادی‌های اساسی که سزاوار آن هستند دست بردارید.»

متیو میلر در مورد افزایش اخیر اعدام‌ها در ایران نیز گفت: «باید بگویم که ما نگران نحوه استفاده رژیم ایران از اعدام‌ها پس از – آنچه که به نظر ما محاکمه‌های ساختگی است – هستیم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده اضافه کرد که محاکمه‌های ساختگی و اعدام‌ها جزو تلاش‌های اصلی رژیم ایران برای سرکوب هر نوع مخالفت بوده است.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی به همراه نرگس محمدی چندی پیش در تاریخ ۱۳ اردیبهشت به عنوان برنده‌های امسال جایزه بین‌المللی آزادی مطبوعات یونسکو موسوم به «گیلرمو کانو» معرفی شدند.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد خبر درگذشت او را اعلام کرد و چند روز بعد توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.

الهه محمدی که برای روزنامه هم‌میهن کار می‌کرد از مراسم تشییع پیکر مهسا امینی گزارش تهیه کرد و او نیز از شهریور ماه در زندان به سر می‌برد.

این دو روزنامه‌نگار جایزه بین‌المللی «آزادی مطبوعات» انجمن «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» و‌ جایزه «لیون» بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن در دانشگاه هاروارد را نیز به صورت مشترک دریافت کرده‌اند.

نیلوفر حامدی و الهه محمدی همچنین به فهرست ۱۰۰ چهره تاثیرگذار مجله تایم در سال ۲۰۲۳ راه یافتند.

مصی

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago