Categories: ایران

واکنش ها به جانباختن آرمیتا گراوند: ثبت یک قربانی دیگر حجاب اجباری در تاریخ جمهوری اسلامی

به گزارش فرانیوز، سازمان حقوق بشری «هه نگاو» خبر جان باختن آریمتا گراوند را «ثبت یک قربانی دیگر حجاب اجباری و قتل حکومتی در ایران» نامید.

ترانه علیدوستی، هنرپیشه ایرانی پس از اعلام خبر جانباختن آرمیتا گراوند ضمن اشاره به حرف‌های وزیر ارشاد درباره ممنوع‌الکاری زنان در سینما نوشت: من پارچه‌ای را که خواهرانم را کشت برای فیلم‌های شما به سر نمی‌کنم. اگر دیگر در فیلم‌هایتان بازی نمی‌کنم یک ثانیه هم فکر نکنید شمایید که توانسته‌اید محرومیتی برای من بسازید. دلیل پشت کردن به سینمای شما این است که از آن روسری زوری در فیلم‌هایتان که در حمام و اتاق خواب هم سر ما می‌گذارید، هنوز دارد خون می‌چکد.

مریم بوبانی، بازیگر سینما در واکنش به خبر مرگ آرمیتا گراوند با انتشار تصویری از او در صفحه اینستاگرامش نوشت :«چه خون جگرها می‌خورند مادران، پدران تا نهال نازکشان بالنده شود، چه خون جگرها می‌خورند مادران، پدران آنگاه که نهال نازکشان درباد می‌شکند.»

شیرین عبادی، برنده جایزه نوبل صلح درباره مرگ آرمیتا گراوند، در اینستاگرام نوشت: «قتل حکومتی آرمیتا، هم داغ ژینا را تازه کرد و هم نشان داد ماهیت کودک‌کش جمهوری اسلامی، تغییر نخواهد کرد.»

او افزود: «آن‌چه جمهوری اسلامی با فرزندان ما می‌کند تفاوتی با رفتار گروه‌های تروریستی ندارد.»

هانا نویمن، نماینده پارلمان اروپا در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آرمیتا به این دلیل کشته شد که برخی از رژیم‌های اسلامی فکر می‌کنند کتک زدن کودکان به دلیل بی‌حجابی تا {سطح} اغما، اشکالی ندارد.»

نوربرت روتگن، عضو کمیسیون سیاست خارجی پارلمان آلمان تاکید کرد: «آرمیتاگراوند به دلیل نداشتن روسری توسط تا حد مرگ توسط گشت ارشاد مورد ضرب و شتم قرار گرفت.»

به گفته او، رژیمی که فقط از طریق خشونت می‌تواند خود را حفظ کند «آینده‌ای ندارد»؛ بلکه آینده از آن زنان و مردان جوان ایران است که دیگر نمی‌ترسند.

هنگامه قاضیانی، دیگر بازیگر مخالف حجاب اجباری در اینستاگرامش خطاب به آرمیتا نوشت: «کنار خون تن‌ات می‌ایستم. و زمان می‌داند که قصه چیست… و صبر آسمان کِی سر می‌رسد.»

مژگان اینانلو، مستندسازی که در جریان خیزش انقلابی بازداشت شد، با انتشار تصویری از آرمیتا گراوند نوشت: «مهر است بر دهانم و افغانم آرزوست.»

اشکان خطیبی، بازیگر سینما و تئاتر نیز در اینستاگرامش تصویی از آرمیتا منتشر کرد و نوشت: «یادتونه می‌گفتند مهسای بعدی از شماست؟ آرمیتا گراوند را هم کشتند.»

دنیا مدنی، بازیگری که به دلیل برداشتن حجاب اجباری از سر ممنوع‌الکار شد با اشاره به تکرار قتل‌های حکومتی، نوشت دوباره دختری دیگر در چنگال «اژدهای دو سر» جمهوری اسلامی گیر خواهد افتاد چراکه این چرخه ظالم، بقایش در سر کشیدن جان شیرین جوانان ایران است.

کانون مدافعان حقوق بشر نیز نوشت: بار دیگر مغزهای پوسیده باعث کشته شدن فرزند دیگری از فرزندان عزیز این سرزمین شدند.

کانال تلگرامی کلمه، نزدیک به میر حسین موسوی، از رهبران اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۸۸، درباره درگذشت آرمیتا گراوند نوشت: «آرمیتا گراوند، از دختران نوجوانی بود که با مقاومت مدنی در یک سال گذشته و در آن صبح روز ۹ مهر، مقابل قانون ظالمانه حجاب اجباری ایستاد.»

شورای بازنشستگان ایران با اعلام این که «آرمیتا به زندگی برنگشت. آرمیتا به قتل رسید»‌، نوشت: بی رحمانه جان آرمیتا، دختر شب ستیز ما، را گرفتند. همچون مهسا و نیکا و سارینا و کیان و صدها کودک و نوجوان عزیزمان.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران نیز اشاره کرد: «بسیاری از فعالان مدنی و روزنامه نگاران و خبرگزاری های مستقل از همان روز اول حادثه ، خبر از فوت این دختر دانش آموز داده بودند.»

به تاکید این شورا، «نهاد های امنیتی با تحت فشار گذاشتن خانواده وی و جلوگیری از حضور روزنامه نگاران مستقل و کنترل بیمارستان فجر ، تلاش کردند که در این مدت مانع از اطلاع رسانی درست از این حادثه شوند.»

همچنین کانال تلگرامی «منشور آزادی، رفاه، برابری» با اشاره به این که «جمهوری اسلامی مدعی است که او دچار افت فشار خون و بیهوشی شده است»‌ نوشت: «اما روایت اکثریت مردم کاملا متفاوت است.»

صبح روز شنبه خبرگزاری دولتی ایرنا از «درگذشت» آرمیتا گراوند، دختر دانش آموز تهرانی، در بیمارستان فجر تهران خبر داد.
این خبرگزاری نوشت که او پس از «به ثمر ننشستن معالجات گسترده پزشکی و ۲۸ روز بستری در بخش مراقب‌های ویژه درگذشت.»

در این ارتباط، سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به خانواده‌ آرمیتا گراوند اعلام کرده‌اند که اجازه انتقال پیکر او به کرمانشاه را ندارند.

یکی از نزدیکان خانواده گراوند به هه‌نگاو گفته است: «نهادهای امنیتی می‌گویند خودشان پیکر آرمیتا را در بهشت زهرای تهران به خاک خواهند سپرد.»

بر اساس این گزارش، این موضوع با «واکنش شدید خانواده گراوند» مواجه شده است.

آرمیتا گراوند، دختر نوجوان ۱۶ ساله‌، صبح روز نهم مهر ۱۴۰۲، هنگام حرکت به سمت مدرسه‌، در ایستگاه مترو میدان شهدای تهران، به دلیل نپوشیدن مقنعه و رعایت نکردن حجاب اجباری حکومتی، در داخل واگن، مورد حمله یک نیروی «آمر به معروف» قرار گرفت و با هل دادن او، سرش به لبه در خروجی قطار برخورد کرد و پس از بی‌هوشی به کما رفت.

روزنامه بریتانیایی «گاردین» روز ۱۳ مهر، سخنان دو شاهد را منتشر کرد که می‌گویند آرمیتا گراوند به محض اینکه داخل واگن مترو شد، یک زن مامور حجاب‌ اجباری شروع به مشاجره با او کرد زیرا آرمیتا، دختر ۱۶ ساله، روسری به سر نداشت.

سلین

Recent Posts

حمله سایبری آمریکا به کشتی ایرانی مظنون به جاسوسی

شبکه ان‌بی‌سی نیوز به نقل از سه مقام آمریکایی گزارش داد که دولت این کشور…

7 ماه ago

«ایکس» نشان آبی حساب‌ رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی را حذف کرد

شبکه اجتماعی «ایکس» نشان‌ تایید آبی و طلایی را از حساب‌ چند رسانه حکومتی ایران…

7 ماه ago

هشدار وزیر خارجه سوئد به امیرعبداللهیان: توطئه قتل یهودیان در سوئد بر روابط ما تأثیرگذار است

توبیاس بیلستروم، وزیر خارجهٔ سوئد می‌گوید به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی از تلاش ایران برای حمله به…

7 ماه ago

هشدارها به نتانیاهو در مورد عملیات جدید ارتش؛ حمله به «رفح» فاجعه‌بار خواهد بود

رهبران کانادا، استرالیا، و نیوزیلند آتش‌بس «فوری» بشردوستانه در جنگ غزه را خواستار شدند و…

7 ماه ago

بازداشت رویا ثابت شهروند بهایی ساکن امارات در شیراز

ماموران اطلاعات سپاه در شیراز، یک شهروند بهایی ساکن امارات به نام «رویا ثابت» را…

7 ماه ago

محمدرضا کارگر پیشه مقدم، وکیل دادگستری بازداشت شد

یک وکیل دادگستری توسط نیروهای امنیتی در کرج بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی…

7 ماه ago